Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #52830 - Scooter start probleem
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 1241 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
patrick tzr rijder |
23-10-2008 18:25 |
Posts: 273 |
laai je accu effe op miss is die zwak.
|
|
mien vrouw zei die brommers de deur uit of ik. soms mis ik haar. |
|
MarTijn tzr |
23-10-2008 18:29 |
Posts: 6970 |
denk dat tde tstartmotor niet super meer is
|
|
minder blauw op straat zorgt ervoor dat ik harder gaat! |
|
Ozz |
23-10-2008 18:31 |
Posts: 1259 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: patrick tzr rijder
laai je accu effe op miss is die zwak.
Quote: denk dat tde tstartmotor niet super meer is.
Hij zegt dat de accu vol is...
Ja ik d8 ook al dattie een beetje doo is :P
|
|
They Wanna Kill Rock and Roll Because they know it's make us Horny, man!!!! |
|
Niek de Wildt |
23-10-2008 19:59 |
Posts: 7168 |
lijkt erop dat je vriend er niet veel verstand van heeft, en dus niet kan oordelen dat de accu leeg is.
Opladen of Vervangen.
Dan nog het steeds een probleem? bij je startmotor gaan zoeken,
mits je het relais niet hoord klapperen en dus de startmotor gewoon gaat draaien (maar dan langzaam).
Dit hierboven is ervanuitgaand dat je geen rare bijgeluiden hoord vanuit de startmotor, dan is het bijna zeker de accu.
|
|
|
|
just_pelmke |
23-10-2008 20:01 |
Posts: 1349 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
lijkt erop dat je vriend er niet veel verstand van heeft, en dus niet kan oordelen dat de accu leeg is.
Opladen of Vervangen.
Dan nog het steeds een probleem? bij je startmotor gaan zoeken,
mits je het relais niet hoord klapperen en dus de startmotor gewoon gaat draaien (maar dan langzaam).
Dit hierboven is ervanuitgaand dat je geen rare bijgeluiden hoord vanuit de startmotor, dan is het bijna zeker de accu.
en als je met de multi meter de spanning meet,doe dit dan belast anders heeft het geen zin
|
|
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel |
|
Niek de Wildt |
23-10-2008 20:04 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: just_pelmke
[...]
en als je met de multi meter de spanning meet,doe dit dan belast anders heeft het geen zin
idd goed om erbij te zeggen, maar dan alsnog is het onzeker tot welke spanning een accu mag zakken en toch nog goed/vol zijn.
heb bijv bij goede/volle accu meegemaakt dat ze tot 11 tot 9 en tot 6 zakte, allemaal verschillende accu's.
Je kan de starmotor loshalen en kijken af hij voldoende hard draaid, maar dit is allemaal lastiger dan even opladen/vervangen, en denk niet dat die vriend daar het niveau voor heeft.
|
|
|
|
just_pelmke |
23-10-2008 20:09 |
Posts: 1349 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
idd goed om erbij te zeggen, maar dan alsnog is het onzeker tot welke spanning een accu mag zakken en toch nog goed/vol zijn.
heb bijv bij goede/volle accu meegemaakt dat ze tot 11 tot 9 en tot 6 zakte, allemaal verschillende accu's.
Je kan de starmotor loshalen en kijken af hij voldoende hard draaid, maar dit is allemaal lastiger dan even opladen/vervangen, en denk niet dat die vriend daar het niveau voor heeft.
jah dat kan allemaal maar theoretisch is dit eig niet mogelijk
als de spanning omlaag gaat gaat de stroom omhoog
voor degenen die dit niet snappen of uitleg willen:
pak dat de startmotor een weerstand heeft van 10 ohm,de batterij levert 12 V
i=u/r , 12/10 is dus 1.2 A
nu kan de batterij de stroom niet meer leveren omdat leeg geraakt,en kan hij maar 0.5 A leveren B,dus:
u=i x r= 0.5x10 = 5V
dit is niet genoeg spanning om de startmotor te laten werken, werkt hetzelfde als je een lamp dimt,dan verlaag je de spanning.
meer elektrische vragen mogen in mij profiel
|
|
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel |
|
Niek de Wildt |
23-10-2008 20:15 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: just_pelmke
[...]
jah dat kan allemaal maar theoretisch is dit eig niet mogelijk
als de spanning omlaag gaat gaat de stroom omhoog
voor degenen die dit niet snappen of uitleg willen:
pak dat de startmotor een weerstand heeft van 10 ohm,de batterij levert 12 V
i=u/r , 12/10 is dus 1.2 A
nu kan de batterij de stroom niet meer leveren omdat leeg geraakt,en kan hij maar 0.5 A leveren B,dus:
u=i x r= 0.5x10 = 5V
dit is niet genoeg spanning om de startmotor te laten werken, werkt hetzelfde als je een lamp dimt,dan verlaag je de spanning.
meer elektrische vragen mogen in mij profiel
verklaring heb ik ook niet 1 2 3, maar ik weet wel wat ik constateer, en dat is dat met verschillende accu's met verschillende (derbi)startmotoren ik verschillende voltages meet terwijl ze toch allemaal goed werken.
Maar dit is idd verder niet meer relevant voor de TS, dus haak ik hier af.
Ik mag hopen dat iedereen die de middelbare school heeft gevolgd die formules overigens kent
|
|
|
|
just_pelmke |
23-10-2008 20:26 |
Posts: 1349 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
verklaring heb ik ook niet 1 2 3, maar ik weet wel wat ik constateer, en dat is dat met verschillende accu's met verschillende (derbi)startmotoren ik verschillende voltages meet terwijl ze toch allemaal goed werken.
Maar dit is idd verder niet meer relevant voor de TS, dus haak ik hier af.
Ik mag hopen dat iedereen die de middelbare school heeft gevolgd die formules overigens kent
elektrische richting he
is wel niet leuk als 15 jarige op het 5de jaar :p
|
|
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel |
|
BrommertJacco |
23-10-2008 20:54 |
Posts: 2328 |
ik zou toch eens naar de accu kijken. Powepack d'r op. als die het dan niet doet, ander accu'tje en dan naar de startmotor kijken. Maar ik zou niet met de startmotor beginnen, want straks ga je alles uitmekaar halen en een hoop geld weggooien terwijl het de accu is
|
|
Modderfokker |
|
Dit topic is 1241 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|