Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - aux poorten

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1016 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #52796 - aux poorten
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5802 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

mtxrijder 21-10-2008 23:09 Print topicpost
Posts: 338
hoi

http://img145.images.../546/dsc00193cg6.jpg

op deze foto heb je aux poorten(dat is toch de naam)
kan ik die bij mijn cilinder ook aanbrengen.
is het niet van belang hoe groot ik ze maak?
en heb je een tip ofzo?

setup is
vhs getuned 92cc cilinder
28mm dellorto
opmaat uitlaat

en scheelt het veel
en hoe maken mensen zijn cilinder schoon als ze net hebben gedremeld,met de crompessor of wat?
 

Markjo 21-10-2008 23:26 Print reply

Posts: 1061
das grappig die foto heb ik ook om dezelfde redenen bewaard

volgens mij kan je (mits je de ruimte heb) het op elke cilinder maken. ervaring met boren,frezen ed is natuurlijk wel vereist!

als je niet precies weet hoe het moet: NIET DOEN

ik blaas/spoel mijn cilinder meestal met remmenreiniger/benzine/diesel en dan met de compressor droogblazen
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
mtxrijder 21-10-2008 23:44 Print reply
Posts: 338
en wat is het voordeel?

 
Niek de Wildt 22-10-2008 0:22 Print reply
Posts: 7168
Dat is mijn 110cc (jajah 93) Malossi LC cilinder zie maar mijn honda gallerij:
http://www.brommerforum.nl/gallery/view/4108
(zie hier ook de foto's vanuit de inlaat)

Ik heb toen met die malossi 110 veel getest met verschillende diameters aux-poorten, zag er op het laatst ook totaal niet meer uit zoals op die foto ik heb er een flat-spot vlak voor de powerband mee weg gekregen, toen hij een behoorlijke diameter had.
Ook had het een positieve invloed op de hoeveelheid over-rev.
Je kunt ervan uitgaan wat ik bij die cilinder heb geleerd is dat groter was slechter onderin, maar "soepeler" bovenin.
Ik kreeg er een iets krachtigere maar "vlakkere" (denk aan vermogenscurve) powerband van.
Het testen met meerdere diameters is tot nu toe bij die ene cilinder gebleven.
Wel heb ik het nog op andere cilinder, namelijk mijn 80cc honda sprinter cilinder, deze zaten er al gedeeltelijk in toen ik hem kocht en zijn daarna zonder eerst te banken al door mij helemaal aanpast omdat ik hier niet meer dan 2x banken aan wou besteden (ik was niet tevreden over de vorm, grote en vooral de richting) daarna is dus een keer gebankt met de aux-poorten alla Niek en daarna met de aux-poorten tijdelijk dicht gemaakt
Met de aux-poorten lag mijn max. vermogen ietsjes lager (kan ook aan de meting hebben gelegen) maar het vermogen in de rest van de gehele powerband (vooral na het punt van max. vermogen) lag aanzienlijk hoger, de curve bleef wederom dus vrij vlak.
Ik heb het dus ook zo gehouden, en dat beetje max vermogen op een andere manier geprobeerd terug te pakken.


Stukje redenatie:

-korte spoeltiming, werkt goed voor lagere toeren, maar kan de cilinder bij hogere toeren niet goed vullen en geeft de zijn "pipey" van karakter (pas bij toerentallen waar de uitlaat goed werkt kan hij deze genoeg mengsel de cilinder in zuigen, bij de relatief hoge toerentallen net onder en vooral boven de powerband is de poort dus te klein en helpt de uitlaat niet)
-lange spoeltiming, is effectief bij hoge toeren aangezien er een hoop mengsel in een korte tijd de cilinder in moet, maar bij lage toeren vliegt er te veel vers mengsel de uitlaat in.

Aux-poorten zie je dan ook vaak bij kart-cilinders die relatief korte spoeltimingen hebben om onderin geen vermogen weg te geven, en
Hier kun je ook je conclusies uit trekken.
ik zal nog even helpen daarbij:
Namelijk dat de aux-poorten dus een relatief "hogere" spoeltiming geven, zonder dat de spoelers lang open moeten staan.
Wel is het aan te nemen dat dit een slechte invloed op de flow heeft en er ook makkelijker mengsel de verkeerde kant op kan gaan.

Aangezien veel mensen hun spoeltimingen niet echt kunnen aanpassen is het een leuk probeersel.

Pas echter wel op met tapeind gaten en het cilinderhemd.


Plaatsen waar je nog info/foto's kan vinden:
http://www.2stroke-t...p;boardid=3&sid=
http://www.brommerforum.nl/showtopic/33463



Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 27-11-2009 om 15:08 uur.
 
Niek de Wildt 22-10-2008 11:18 Print reply
Posts: 7168
schoonmaken idd met remreiniger oid. maar als je je cilinder/zuiger een tijd laat staan zou ik de wand even 'inolieen' en met wat silecone-spray je spoelers etc.

Overigens jammer dat niemand (een gekke fries bijv) het uitprobeerd op een immitatie kut cilinder ofzo, en dus ik het dus moet uitproberen op een 110malossi, en jij eventueel op een andere 'dure/bewerkte/zeldzamere' cilinder.

Dus misschien leuk als iemand het op korte termijn wil testen?


der was nog iets belangrijks wat ik wou zeggen maar dat ben ik ff vergeten, kom ik later op terug
 
Markjo 22-10-2008 18:36 Print reply

Posts: 1061
He Niek!

ik ga binnenkort een immi 110 onder handen nemen
denk dat ik daar ook maar eens een set auxpoorten in ga maken.

nog even over de bol of spitse vorm van de scheiding in het spoelkanaal.

een bolle vorm is ideaal als de stroom gesplitst moet worden en daarna weer bij elkaar komt.

moet nou de stroom juist gescheiden blijven, dan is juist de spitse vorm beter, je snijdt als het ware de stroom in 2en
Als je hier een bol vorm zou gebruiken, is de stroom geneigd weer terug te gaan wat dus niet kan en dus turbulentie veroorzaakt.

Overigens heb ik van een brommersprint kampioen te horen gekregen, dat parelen van je carter het beste zou zijn.
(ook bevestigd door iemand uit scooterraces)
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
Joel_koningslust 22-10-2008 18:40 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Markjo

moet nou de stroom juist gescheiden blijven, dan is juist de spitse vorm beter, je snijdt als het ware de stroom in 2en
Als je hier een bol vorm zou gebruiken, is de stroom geneigd weer terug te gaan wat dus niet kan en dus turbulentie veroorzaakt.
)


idd. hetzelfde dus als je bijvoorbeeld een paaltje midden in de wind zet op het strand word het eerst gescheiden. waarna het er omheen gaat en dan dus terug zou gaan

ik ga ff painten
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Joel_koningslust 22-10-2008 18:52 Print reply

Posts: 14514
dit bedoel ik dus



blauw is die splitsing in je spoelers

rood is de stroming

in het gele rondje zou het fout gaan bij in het kanaal. en gezien de lengte van een spoelkanaal zou dat ietsje voor je opening naar de cilinder gaan waardoor het niet super gericht zou worden door de wervelingen


of is dit alles te verwaarlozen door het aanzuigen door de onderdruk in de cilinder?

Dit bericht is gewijzigd door Joel_koningslust op 22-10-2008 om 18:53 uur.
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
mb-rider 22-10-2008 19:06 Print reply

Posts: 453
ik had aux poorte op mijn belgische nr-167 58cc cilinder voor mijn mb..

zoals niek zei, het heeft nut onderin toeren.. maar voor mijn gevoel ook erg boven in toeren.. hij had altijd kracht boven in toeren..

was ook al bezig met weer een andere cilinder aan het bewerken voor mijn mb.. met aux poorten.. is alleen wel een pokke werkje om het netjes te doen


Dit bericht is gewijzigd door mb-rider op 22-10-2008 om 19:08 uur.
 
Niek de Wildt 22-10-2008 19:29 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Markjo
He Niek!

ik ga binnenkort een immi 110 onder handen nemen
denk dat ik daar ook maar eens een set auxpoorten in ga maken.

nog even over de bol of spitse vorm van de scheiding in het spoelkanaal.

een bolle vorm is ideaal als de stroom gesplitst moet worden en daarna weer bij elkaar komt.

moet nou de stroom juist gescheiden blijven, dan is juist de spitse vorm beter, je snijdt als het ware de stroom in 2en
Als je hier een bol vorm zou gebruiken, is de stroom geneigd weer terug te gaan wat dus niet kan en dus turbulentie veroorzaakt.

Overigens heb ik van een brommersprint kampioen te horen gekregen, dat parelen van je carter het beste zou zijn.
(ook bevestigd door iemand uit scooterraces)


Kijk iemand die het snapt, ik weet idd dat het zo werkt, maar soms werkt/klopt een natuurkunde verklaring/verschijnsel onder bepaalde omstandigheden niet.
Ook begon ik te twijfelen omdat ik veel cilinders heb gezien die std een bolle rand hebben.
Natuurlijk werkt de 'voorstuwende' werking bij een druppelvorm wel en dus bij een gewoon bolle wand niet (omdat het erachter dus niet kan samenkomen) maar de splitsing blijft nog steeds hetzelfde en waarom zou de lucht dan dus bij een scherpe splitsing niet samen willen komen? heb je toevallig een bron of een boek waaruit je die info hebt?
Als het waar is dat lucht alleen (of het krachtigst) wil samenkomen als het door een bolle vorm wordt gesplitst, dan klopt je theorie als een bus, maar als het ook bij een puntige vorm zou willen samenkomen dan zou dus vorm 3 de beste/net zo goede vorm zijn voor een paaltje op het strand volgens jou verdere redenering.

Hierbij even een piantje om het praten verder makkelijker te maken:




Ik heb zelf ook vaak aan stralen gedacht maar aangezien ik (en waarschijnlijk ook veel andere mensen) geen beschikking hebben tot stralen, en het 'wel of niet polijsten' een eeuwige disscusie is, wou ik wel een mening van een kenner.
Dus los van stralen blijf ik bij de gulden middenweg van netjes zonder opstakels maken en gladschuren (dus niet polijsten en ook niet grof schuren voor het 'skin-effect')


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 22-10-2008 om 19:36 uur.
 
Niek de Wildt 22-10-2008 19:34 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mb-rider
ik had aux poorte op mijn belgische nr-167 58cc cilinder voor mijn mb..

zoals niek zei, het heeft nut onderin toeren.. maar voor mijn gevoel ook erg boven in toeren.. hij had altijd kracht boven in toeren..

was ook al bezig met weer een andere cilinder aan het bewerken voor mijn mb.. met aux poorten.. is alleen wel een pokke werkje om het netjes te doen


Dit bericht is gewijzigd door mb-rider op 22-10-2008 om 19:08 uur.


het glad krijgen kost idd wat moeite, met kleine dremeltjes met een hele lange as of een kleine (tandarts-achtige)hoekdremel (dit helaas stervensduur zijn, verder ook ideaal voor spoelers bewerken) zou het makkelijk zijn. maar aangezien dit moeilijk te krijgen is is het ff klooien omdat de boormachine of dremel -kop steeds in de weg zit.
Het gat zelf maken is gewoon met een lange boor makkelijk te doen.

 
mtxrijder 22-10-2008 21:50 Print reply
Posts: 338
dus met 5mm boren.
en maakt het uit uit welke richting is.?
 
Niek de Wildt 22-10-2008 21:54 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtxrijder
dus met 5mm boren.
en maakt het uit uit welke richting is.?


nee, goed lezen, zie mijn eerste post.

het maakt niet uit welke hoek hij heeft van inlaat naar spoelers, zolang beide kanalen maar gelijk zijn (gelijke lengte/hoek/diameter) want anders krijg je ongelijke spoeling.

Zo groot mogelijk zou ik zeggen mits je niet het hemd dunner maakt.
 
Joel_koningslust 22-10-2008 21:57 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


het glad krijgen kost idd wat moeite, met kleine dremeltjes met een hele lange as of een kleine (tandarts-achtige)hoekdremel (dit helaas stervensduur zijn, verder ook ideaal voor spoelers bewerken) zou het makkelijk zijn. maar aangezien dit moeilijk te krijgen is is het ff klooien omdat de boormachine of dremel -kop steeds in de weg zit.
Het gat zelf maken is gewoon met een lange boor makkelijk te doen.



tandarts ding hoeft niet duur te zijn. die van mij kostte 25euri's inclusief.

en een verklaring waarom dat vrijwel alle cilinders bolle randjes hebben is omdat ze die niet scherp kunnen gieten. want dat deel van de cilinder is gewoon gegoten, want echte fabrieksgetunede cilinders hebben wel de scherpe randjes ( team cristofolini cilinders enzo )

 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Niek de Wildt 22-10-2008 22:00 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


tandarts ding hoeft niet duur te zijn. die van mij kostte 25euri's inclusief.

en een verklaring waarom dat vrijwel alle cilinders bolle randjes hebben is omdat ze die niet scherp kunnen gieten. want dat deel van de cilinder is gewoon gegoten, want echte fabrieksgetunede cilinders hebben wel de scherpe randjes ( team cristofolini cilinders enzo )



Waar gekocht!? inbox anders ff aub.

ze kunnen niet echt scherp gieten nee, maar met bol bedoel ik echt 4mm breed als de std 80cc van een honda. en er zijn zat 'normale' cilindertjes die wel scherp zijn (dus niet vlijmscherp maar, maar gewoon puntig)

maar idd misschien speel dat zoiets mee.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 22-10-2008 om 22:00 uur.
 
Joel_koningslust 22-10-2008 22:07 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Waar gekocht!? inbox anders ff aub.

ze kunnen niet echt scherp gieten nee, maar met bol bedoel ik echt 4mm breed als de std 80cc van een honda. en er zijn zat 'normale' cilindertjes die wel scherp zijn (dus niet vlijmscherp maar, maar gewoon puntig)

maar idd misschien speel dat zoiets mee.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 22-10-2008 om 22:00 uur.


die van mij is gekocht via 2stroke-tuning.nl maar op ebay enzo staan ze wel vaker

maar ik denk toch echt dat het meer aan het kostenplaatje ligt dat ze niet alle cilinder met bolle randen gieten. of ook om de brommers ietsie minder snelle gasreactie te geven zodat het beter handelbaar is ( weet ik niet zeker, maar tragere spoelstroom=tragere gasreactie? )
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.

Dit topic is 5802 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved