Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Honda MBX vragen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 914 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #52736 - Honda MBX vragen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1046 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

fran-K 18-10-2008 13:39 Print topicpost
Posts: 1
Vraagje. Volgens de verkoper van mijn MBX kan hij op euro 95 rijden en eens per 5 tankbeurten 1x 98 tanken? Hoe denken jullie er over?

Wie heeft er een MBX project uitgevoerd en heeft meer info over hoe en wat hij heeft gedaan?


Dit bericht is gewijzigd door fran-K op 18-10-2008 om 13:40 uur.
 

Joel_koningslust 18-10-2008 13:43 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: fran-K
Vraagje. Volgens de verkoper van mijn MBX kan hij op euro 95 rijden en eens per 5 tankbeurten 1x 98 tanken? Hoe denken jullie er over?

Wie heeft er een MBX project uitgevoerd en heeft meer info over hoe en wat hij heeft gedaan?


Dit bericht is gewijzigd door fran-K op 18-10-2008 om 13:40 uur.


waarom niet altijd 98 dan?
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
honda fryslan 18-10-2008 13:47 Print reply

Posts: 1914
werkt je oliepomp wel dan?
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
markhispania3 18-10-2008 14:03 Print reply

Posts: 1971
gewoon altijd euro95 + 2 takt olie.
 
Viertakt 18-10-2008 14:07 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: fran-K
Vraagje. Volgens de verkoper van mijn MBX kan hij op euro 95 rijden en eens per 5 tankbeurten 1x 98 tanken? Hoe denken jullie er over?

Wie heeft er een MBX project uitgevoerd en heeft meer info over hoe en wat hij heeft gedaan?


Dit bericht is gewijzigd door fran-K op 18-10-2008 om 13:40 uur.


Wat een bullshit, gewoon altijd 95 tanken, is net zo goed voor je brommer, maar beter voor je portemonnee.


En voor mensen die willen dat ik dit motiveer, zoek mijn postgeschiedenis maar door, daar motiveer ik het wel 1000x, en wil je discussieren er over, kom dan eerst maar met een goed argument

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 18-10-2008 om 14:10 uur.
 
Viertakt uber alles.
mr200r 18-10-2008 14:11 Print reply
Posts: 5122
gewoon 95.
Toen die mbx nog in duitsland rondreed kreeg hij waarschijnlijk normal 91 octaan,dus hij wordt al verwendt.
 
mr200r
marcel 93cc 19-10-2008 18:57 Print reply
Posts: 17
daar ben ik het niet mee ens .
altyd 98 tanken is gewoon beter .
en voor de paar centen hoeft je het ook al niet te laten .
hoe hoger het octaan getal , hoe minder kans op pingelen .
dat geldt zeker voor een snelle ?brommer /motor en auto.
rydt zelf alweer 2 meer iedere dag op een mbx 93 cc dus ...
kyk hier eens/beter meld je aan .
is een speciaal mbx forum .
http://nl.netlog.com...cDovL21ieC5vc2YuYmU_
 
Viertakt 19-10-2008 19:11 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: marcel 93cc
daar ben ik het niet mee ens .
altyd 98 tanken is gewoon beter .
en voor de paar centen hoeft je het ook al niet te laten .
hoe hoger het octaan getal , hoe minder kans op pingelen .
dat geldt zeker voor een snelle ?brommer /motor en auto.
rydt zelf alweer 2 meer iedere dag op een mbx 93 cc dus ...
kyk hier eens/beter meld je aan .
is een speciaal mbx forum .
http://nl.netlog.com...cDovL21ieC5vc2YuYmU_


Ja, alsof een standaard 80 blokkie gaat pingelen, zelfs al zou je er duitse benzine met octaangetal 91 gaat hij nog niet pingelen. Alleen als hij een extreem getunede cilinder met een idioot hoge compressie heeft zou hij eventueel 98 moeten gaan tanken.

Maar de hele gedachte dat euro 98 per definitie beter is dan 95 is klare bullshit. Vooral omdat als je energietechnisch gaat kijken, de verschillende 'soorten' benzine met een ander octaangetal, de zelfde energiewaarde (in joule) per liter hebben.

En een hoger octaangetal ingooien terwijl de brommer er nieteens nut uit kan halen is onzin.

Het zelfde geld voor autos, de meeste fabrikanten geven wel op wat je er minimaal in gooit. Als jij een auto hebt die op 95 loopt, hoef je er echt geen 98 in te gooien, want de levensduur gaat er NIETS op vooruit. Andersom is het echter wel anders, als de fabrikant 98 opgeeft, kun je dat er beter wel in gooien, anders kunnen ze inderdaad gaan pingelen (nu hebben meeste auto's een zogenoemde 'pingelsensor', zodra de auto dus begint te pingelen zullen ze electronischgestuurd in gaan houden, zodat je blok niet aan gort loopt, dit is ook de reden waarom sommige autos minder hard lopen op 95 dan 98)


Conclusie: onnodig benzine tanken met een te hoog octaangetal is geldverspilling, maar als jullie mij niet willen geloven, tank lekker 98 en verspil je geld, is goed voor de economie, meer geld in de circulatie.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 19-10-2008 om 19:12 uur.
 
Viertakt uber alles.

Dit topic is 1046 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved