Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Koppeling Puch

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 877 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #52723 - Koppeling Puch
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 11562 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

-Contactsleutel- 17-10-2008 20:30 Print topicpost

Posts: 356
Ik heb een leuke puch, gekocht met 70cc airsal en 15 carb met bullet uitlaat, een kickstart blok (met 3segmenten koppeling dus). Nu is de hele uitlaatpoort van die 70 verkracht, maar had er nog een splinternieuwe 50snel airsal bij. alles omgebouwd en een tijdje mee gereden. Nu doet ie het niet meer, omdat er een gat in het blok zit, bij de krukas...

Nou heb ik een aanloopblok liggen in z'n totaal, alles ombouwen, allemaal geen probleem, maar wat moet ik nou met die koppeling, aanloopblok kan alleen maar 2 segmenten in want bij de 3segmenten kan ik niet aanlopen

wat is er nou zo jammer, die 3klauws koppeling was wel aardig getuned, iets te leuk.. en die 2klauws trekt geen zoutpot van tafel. Wat is nou met mijn setup de best getunede koppeling?

Ik heb:
2 segment koppeling, standaard voor zover ik weet.
Standaard zwarte veertjes
Blauwe zwaardere veertjes die uit de 3klauws komen.

Hoe zwaar moet ik nou mijn segmenten maken en hoe strak moet ik de veertjes indraaien?
(die 3klauws had ze maar 0,5 slag uitgedraaid!)

Setup nogmaals:
50cc snel airsal
standaard kop
15 bing carb
bullet uitlaat
sproeier 66
2segment standaard koppeling
aanloop blok




en nog iets, hoeveel kop en/of voetpakkingen moet ik nou eigenlijk gebruiken voor die 50 snel en standaard kop? 1 voetpakking en 1 koppakking raakt de zuiger de kop. ik deed altijd 2 voetpakkingen en 1 koppakking maar ik vond dat die maar bar weinig compressie had.. kon het vliegwiel met de hand gemakkelijk draaien en moest vaak kicken om te starten...


bij voorbaat dank
Robin

wie reageerd?


Dit bericht is gewijzigd door Tosser op 18-10-2008 om 14:00 uur.
 

Thijsje 18-10-2008 18:02 Print reply

Posts: 1687
ik reageer maar ff..
ten eerste maakt geen drol uit of je 3 of 2 klauws hebt.. ze grijpen allebij wel aan.
en het maakt al heelemaaaaal niet uit bij het aanlopen..
denk dat je koppelingstechniek van de puch nog niet begrijpt.
maargoed

je moet de veertjes normaal iets van 1/2 slagen uitdraaien..

zou zoiezo de 3klauw met blauw veertjes monteren.

als je een koptikker hebt, dubbele voetpakking monteren, en zorgen dat je geen valse lucht hebt, of lekke koppaking. dus kruislings aandraaien.

nooit dubbele koppaking monteren.


als je dubbelevoetpaking hebt gemonteerd, meet dan je squish op. (ruimte tussen zuiger in bdp, en de cilinderkop) dan kun je zien hoeveel je je kop af moet gaan draaien, wil je compressie zo optimaal mogelijk hebben.


kijk ook op www.puchmaxi.nl

 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
-Contactsleutel- 20-10-2008 20:20 Print reply

Posts: 356
heb het idee dat jij niet goed gelezen hebt. de DRIEklauws heeft geen koppeling voor aanlopen, hij komt van het KICKSTARTblok af..

hoe de koppeling werkt weet ik wel, centrifugaalkracht, met 1/2 slagen bedoel je anderhalf of een half 1,5 of 0,5?

nog iets trouwens, als ik mijn hendeltje indruk om aan te schuiven slipt de koppeling van aanlopen ontzettend, kan dit komen dat ik een te smalle ring heb gepakt tussen de koppeling en het huis? dat de koppeling niet ver genoeg naar buiten zit om de koppelplaat aan te raken? de hendel moet ik namelijk ook superver spannen als ie wil aangrijpen. als ie aangrijpt slaat de motor ook zo aan, laatst schrok ik me kapot toen ik met de hand een slag aan het vliegwiel gaf dat ie ook even ontstak, dus dat zit allemaal wel ok, en compressie zat.

maar hoe zit dat nou met dat aangrijpen?
het koppelmoment is nu wel in orde
 
Thijsje 20-10-2008 20:55 Print reply

Posts: 1687
de 3 klauws heeft geen koppeling voor aanlopen... hmm.
je koppeling van puch zit in een koppelings huis. het huis is wel verschillend bij aanloop en kick ja, maar de 2 of 3 klauws zit geen verschil in hoor.. ja behalfe dat de 3klauws iets later zal aangrijpen, maar minder slipt dan de 2klauws.

met 1/2 slagen bedoel ik, 1 slag of 2 slagen.. dus 1 hele slag en dan nog een halfe slag,, om tussendoor te gaan

dan is óf je drukplaat versleten, of je moet je hendel aan het carterdeksel wat meer naar binnen draaien..

--
eerst doe je de kabel weer slap, nu maak je die hendel bij het carterdeksel terug, je kunt m (na de circlip te verwijdert hebben) na boven trekken, en iets meer linksom draaien. als je op de brommer zit
nu alles weer monteren, kabel spannen en kijken wat hij doet.

omdat je die hendel weer teruggezet hebt, kun je de koppeling in feite meer doordraaien, zodat hij de koppeling eerder raakt.





het asje die in je carterkap zit, zit in het blok door de midden. dus dan heb je een vlakke kant, en een bolle kant.
de vlakke kant zit tegen je drukstiftje aan (die weer in je drukplaat zit) die drukplaat drukt tegen de voering op je koppeling. doordat de koppeling vast aan je krukas zit en de nokjes op de drukplaat en in het koppelingshuis drijf je zo de gehele krukas aan, zodat de brommer aanzal gaan.

als je dus aan je hendel trekt, kom het asje tegen je drukstiftje aan, die de drukplaat tegen je koppeling duwt.

snaps?


*uitleg bij een aanloop blokje btw..

 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
just_pelmke 20-10-2008 20:57 Print reply

Posts: 1349
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
de 3 klauws heeft geen koppeling voor aanlopen... hmm.
je koppeling van puch zit in een koppelings huis. het huis is wel verschillend bij aanloop en kick ja, maar de 2 of 3 klauws zit geen verschil in hoor.. ja behalfe dat de 3klauws iets later zal aangrijpen, maar minder slipt dan de 2klauws.

met 1/2 slagen bedoel ik, 1 slag of 2 slagen.. dus 1 hele slag en dan nog een halfe slag,, om tussendoor te gaan

dan is óf je drukplaat versleten, of je moet je hendel aan het carterdeksel wat meer naar binnen draaien..

--
eerst doe je de kabel weer slap, nu maak je die hendel bij het carterdeksel terug, je kunt m (na de circlip te verwijdert hebben) na boven trekken, en iets meer linksom draaien. als je op de brommer zit
nu alles weer monteren, kabel spannen en kijken wat hij doet.

omdat je die hendel weer teruggezet hebt, kun je de koppeling in feite meer doordraaien, zodat hij de koppeling eerder raakt.





het asje die in je carterkap zit, zit in het blok door de midden. dus dan heb je een vlakke kant, en een bolle kant.
de vlakke kant zit tegen je drukstiftje aan (die weer in je drukplaat zit) die drukplaat drukt tegen de voering op je koppeling. doordat de koppeling vast aan je krukas zit en de nokjes op de drukplaat en in het koppelingshuis drijf je zo de gehele krukas aan, zodat de brommer aanzal gaan.

als je dus aan je hendel trekt, kom het asje tegen je drukstiftje aan, die de drukplaat tegen je koppeling duwt.

snaps?


*uitleg bij een aanloop blokje btw..




bij een aanloopblok staat de ontsteking toch vroeger?
 
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel
-Contactsleutel- 20-10-2008 21:03 Print reply

Posts: 356
nee thijs, de 3klauws die ik heb heeft geen voering aan de achterkant.. geen voering voor de drukplaat van de aanloop koppeling.. kickstart start met een tandwieltje...

maar normaal gaat zown koppeling gewoon makkelijk, ik kan em wel verstellen maar hij blijft niet aangrijpen. heb niet het gevoel dat de voering versleten is, die zit er nog wel op. maar het is net alsof je de drukplaat niet ver genoeg kunt drukken.. alsof de gehele koppeling tever naar binnen staat.. ik kan ook nergens maten vinden van de diktes van de ringetjes tussen de koppeling en koppelingshuis...
 
-Contactsleutel- 20-10-2008 21:05 Print reply

Posts: 356
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: just_pelmke
[...]



bij een aanloopblok staat de ontsteking toch vroeger?



denk dat ik dit maar moet negeren? maakt toch geen reet uit of ie vroeger of later staat, is bij kick en aanloop exact hetzelfde


edit: sorry, dubbelpost

Dit bericht is gewijzigd door Tosser op 20-10-2008 om 21:05 uur.
 
Thijsje 20-10-2008 21:07 Print reply

Posts: 1687
ik heb t niet over onsteking gehad ofzo?


mja

verschil tussen aanloop blok, en kickblok puch maxi:

aanloop heeft koppelingshuis met kartels aan het uiteinde, drukplaat, andere carters, ander carterdeksel.
kick heeft koppelingshuis zónder kartels, plaat met tandwielverbinding en nog meer tandwielen in de carterdeksel...
en andere carters..


van een aanloopblok kun je goed een kickblok maken:
kartels van koppelingshuis verwijderen, kick-carterdeksel etc aanschaffen, met alle benodige platen erachter, gaten opboren/bij boren in het carter. verder geen aanpassingen..



edit, late reactie van mij..


@tosser:
tjah, ik weet niet anders of bij kick zit er ook voering op... heb zelf aanloop + kick blokjes gehad, aanloop wat meer mee gewerkt dan kick, maar wel een keer de koppeling verwisselt, ivm voering op de schoentjes.. er zat wel voering op de grondplaat, bij beide koppelinge...




Dit bericht is gewijzigd door Thijsje op 20-10-2008 om 21:09 uur.
 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
-Contactsleutel- 22-10-2008 11:45 Print reply

Posts: 356
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
ik heb t niet over onsteking gehad ofzo?


mja

verschil tussen aanloop blok, en kickblok puch maxi:

aanloop heeft koppelingshuis met kartels aan het uiteinde, drukplaat, andere carters, ander carterdeksel.
kick heeft koppelingshuis zónder kartels, plaat met tandwielverbinding en nog meer tandwielen in de carterdeksel...
en andere carters..


van een aanloopblok kun je goed een kickblok maken:
kartels van koppelingshuis verwijderen, kick-carterdeksel etc aanschaffen, met alle benodige platen erachter, gaten opboren/bij boren in het carter. verder geen aanpassingen..



edit, late reactie van mij..


@tosser:
tjah, ik weet niet anders of bij kick zit er ook voering op... heb zelf aanloop + kick blokjes gehad, aanloop wat meer mee gewerkt dan kick, maar wel een keer de koppeling verwisselt, ivm voering op de schoentjes.. er zat wel voering op de grondplaat, bij beide koppelinge...




Dit bericht is gewijzigd door Thijsje op 20-10-2008 om 21:09 uur.



thijsje, hier 2 afbeeldingen:

aanloopkoppeling
http://www.50cc.eu/plaatjes-onderd/2990.jpg

en kickstartkoppeling
http://www.50cc.eu/plaatjes-onderd/1925.jpg



zie je, de kickstartkoppeling heeft gewoon geen voering voor een drukplaat. punt.

iemand anders nog suggesties waarom mijn koppeling zo slip wanneer ik aan wil lopen, kan het zijn dat ik een te dun ringetje tussen de koppeling en koppelingshuis heb zitten, dat de koppeling niet ver genoeg naar buiten zit?
 
Thijsje 22-10-2008 18:14 Print reply

Posts: 1687
wat jy wil xD
aanloop koppeling wil iig in een kickstart.. desnoods haal je die voering er dan af.

maargoed.

wat ik dus zei..
die as ff verstellen. thats all
 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8

Dit topic is 11562 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved