Naar aanleiding van dit topic:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/52650/1 .
-----------------------------------------------------------
Misschien is het handig om hier een verzameling van honda cilinders en koppen te plaatsen.
Dan ook in combinatie met deze FAQ:
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/77
Omdat er toch nog wel eens gevraagd wordt: welke cilinder heb ik nou?, is het misschien overzichtelijk en handig dat er een lijst met foto's en info komt van zo'n beetje alle Honda cilinders.
Dit kan ik natuurlijk niet alleen en dan is het misschien leuk, als je nog een honda cilinder(s) hebt om die ook hier neer te zetten.
En als dan alle cilinders verzameld zijn, deze in een goede FAQ uit te werken.
(Misschien is het ook een idee om van andere merken cilinder info te verzamelen, ik heb zelf bevoorbeeld nog een stuk of 15 yamaha dt cilinders).
Ik heb bevoorbeeld deze honda cilinders.
(dit zijn niet al mijn cilinders, ik ga morgen nog even naar mijn oma toe daar ligt ook nog een hele hoop onderdelen van ons)
Alle informatie is welkom, gewoon foto's (met of zonder merk), of algemene informatie.
Dus weet je iets over een cilinder of cilinderkop, gewoon even posten
-----------------------------------------------------------
NSR50:
Belgische 50cc Nsr ( GE2/GT4 )
origineel een leuke cilinder, mooiste is uitlaat poort ietsjes optrekken en breder maken. icm 18 keihin en metrakit: 88 echte km/u (ongeacht weer) met uitschieters naar de 95 ( goeie omstandigheden )
50cc charmoo NSR: immitatie GE2.
Leuke vervangings cilinder, niet spectaculair: Slecht afgewerkt. Goed afgewerkt, 18 keihin, proma 50 80 echte km/u
70 charmoo NSR:
krachter als de 50cc variant. Verder net zo waardeloos afgewerkt. icm 18 keihin en proma 50: 95 echte km/u
70cc Fast arrow NSR:
leuke cilinder ongeveer zelfde prestaties als GE2 alleen heeft deze zijn kracht beter verdeeld. icm 18 keihin en ori mbx80 uitlaat 85 echte km/u ( uitlaat kan veel beter ).
70cc (68.8 echte) daytona mini (getunde) cilinder.
Dit is een aluminium cilinder met een nikasil wand erin, orginele booring is 44mm (dacht ik) maar deze is opgeboord naar 46mm, en getuned, door IS.
De prestaties: met een 70cc Van helden uitlaat, binnenrotor, 24mm carburateur, aangepaste cilinderkop en 6 bak.
Zat de vorige eigennaar, naar zijn zeggen makkelijk op de 10000 toeren in de 6, wat betekende rond de 100 km/h?
Ging ongeveer door tot de 13000-14000 toeren.
Foto's:
70cc Malossi:
Een gietijzeren cilinder, die netjes is afgewerkt.
De cilinder is te herkenen door: aan de linkerkant staat CM en aan de rechterkant staat M2.
Ook staat aan de linker binnenkant (waar het koelwater zit) Malossi op zijn kop erin gedrukt.
Boringen: ori boring voor de 70 malossi van nsr is 45,5 mm, eerste malossi overmaat, 45,9 en 2e en tevens laatste malossi overmaat 46,3.
Prestaties:
1.Van menu2t: 70 Malossi kan je mooi tunen, maar vanzichzelf al redelijk snel. icm 18mm proma 50/70: 105 echte km/u
2. Van Woutjuh:
Icm:
20mm mikuni, sproeier 150.
4 kleps membraam
metrakit uitlaat.
TWV 14-43
topsnelheid 116 echte kilometers.
en met hetzelfde, alleen TWV 14-45: 104 echte kilometers.
Foto's:
-----------------------------------------------------------
MBX80:
Orginele cilinder: Betrouwbare cilinder die niet erg snel is, maar wel redelijk veel koppel heeft.
Door deze cilinder te bewerken, kunnen er leuke scoores mee worden behaald.
Deze cilinder is van gietijzer.
Deze cilinder is te herkenen doordat aan de rechterkant 79CM3 GE3G opstaat.
Orginele booring 49.5mm.
foto's:
Eurocilindro?:
Aluminium cilinder Chroom (?) wand.
Orginele boring 55mm.
Er staat bij mij geen merk op.
Prestatie:
fijne cilinder, meer koppel als 93 malossi. icm 21mm mikuni en proma 80 115 echte km/u.
Foto's:
-----------------------------------------------------------
NS1:
Standaard ruim over de 100 km/h met std. pijp
Van THOMASJEUHHH: ns1 cilinder is std al goed getimed en gaat daarom al helemaal ori 115/120.
Booring standaard 47mm (nog niet 100% zeker)
-----------------------------------------------------------
MT/MB 5:
Door: RoelTrachsler
[img]ttp://img252.imageshack.us/img252/4017/img46156333231hq0.th.jpg[/img]
belgische 50cc (naar mijn mening de beste 50cc voor mt)
Door: Markjo
Malossi 70cc.
setup:
18mm keihin (sproeier 102 of was het toch 110?)
carters opmaat
cilinder afgewerkt
homoet special
twv 16/38
110km/h op autoteller (100 echte?)
Door ikkejw:
70cc imitatie
heb ik wel wat over te zeggen, dat vind ik echt hardstikke mooie cilinders.
kosten 40 euro met zuiger, en dan heb je een vrij slome cilinder. timing en afwerking is niet echt over nagedacht.
pak je een dremel, en slijp je de gietfouten eruit, dan heb je bijna weer genoeg materiaal om een nieuwe cilinder te maken
spoelpoort timing staat standaard meestal op 130 graden (vrij hoog), en de uitlaattiming rond 180 of 170 (vrij laag). dit betekent dat de uitlaatpoort een heel eind omhoog kan, zonder dat je aan de spoelpoorten hoeft te dremelen
de uitlaatpoort gaat maximaal tot ongeveer 190 à 195 graden, als je hoger wilt zul je de spoelpoorten of de zuiger bij moeten vijlen. let wel op dat er vaak verschil in timing kan zitten, 2 imitatie cilinders kunnen beide weer totaal andere poorttimings hebben. zoals ik al zei is er eigenlijk niet over nagedacht.
de wand is van gietijzer, schijnt iets minder te zijn kwa warmte geleiding en slijtage, maar ik heb er zelf nooit problemen mee gehad. loopt ie toch vast, kun je m laten boren en honen, en hij loopt weer als een trein.
onbewerkte 70 imi's lopen perfect met een zwarte 50cc luhao uitlaat en 18mm carb. dit is een mooi laagtoerige en slijtvaste setup. icm 4bak haalde ik 80-90 met een verbruik van 1:30. proma schijnt ook mooi te lopen. tecno kun je meteen opbranden want die lopen gewoon nergens goed op.
-----------------------------------------------------------
MT/MB 8 :
Immitaie cilinder: boring 53mm.
Ter vervanging voor de orinele 80cc cilinder.
Deze cilinder zou ook niet zo snel zijn en de afwerking is slecht.
Op de zij kant staat 79CM3.
Prestatie:
Van Woutjuh: 114 gehaald, icm 26mm mikuni, 125cc cagiva mito uitlaat.
foto's:
-----------------------------------------------------------
Honda CR80 elsinore van 1981
Hier nog een poortmap van een Honda CR80 elsinore van 1981.(cross cilinder).
Met orginele CR80 setup, 18 pk.
Heellaas zijn de foto's van de cilinder van mijn computer verwijdert.
Door een crash van de computer, als ik de cilinder nog ook een keer af haal maak ik hier wel foto's van.
orginele boring 49mm.
-----------------------------------------------------------
Dus als iemand ook nog een ander honda cilinder of cilinder koppen heeft, zou het leuk zijn als je die hier ook opzet.
Als er iets bij word gepost, zet ik het wel in de begin post van mij zodat alle cilinder bij elkaar komen te staan.
Zelf heb ik nog een 125cc eurocilindro en 50cc fast arrow en nog 3 andere mt cilinders maar die liggen nog bij mijn oma, dus die komen morgen erop.
Ook liggen daar nog een hele hoop verschillende cilinderkoppen, deze zal ik morgen er ook wel opzetten.
Ook als je nog prestaties aan vulling of gewoon info aanvulling hebt over de cilinders hoor ik het natuurlijk graag.
(ook hoop ik dat dit topic is toegestaan en kan open kan blijven.
)
Mede mogelijk gemaakt door:
- Menu2t
- MBjorn
- Woutjuh
- THOMASJEUHHH
- RoelTrachsler
- driver004
- Markjo
- ikkejw
- De Schout
Dit bericht is gewijzigd door Markjo op 30-10-2008 om 19:49 uur.