Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - TSX met 70 cc: Tot een legaal geluidsvolume te krijgen?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1273 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #52593 - TSX met 70 cc: Tot een legaal gelui...
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 2260 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

PuchMaxiS72 9-10-2008 19:05 Print reply

Posts: 343
Vriend van mij had het luchtfilter op die manier aangepast, maar dat maakte een vreselijke teringherrie. Hij heeft echter wel een andere cillinder n.l een eurokit 70 en ik heb een parmakit 70. Weet niet of dat nog veel uitmaakt (qua aanzuigen)

Maar is die x1361x nog te krijgen of moet je daar echt de hoofdprijs voor betalen?
 
TSX gereviseerd
Uncle BLAM 9-10-2008 19:07 Print reply

Posts: 1025
Hoe heb je 't gemeten ? dat maakt nogal veel uit namelijk ...

Hieronder de regels zoals het zou moeten :

1.
De meting vindt plaats in de open lucht.
2.
Het proefterrein mag niet blootstaan aan sterke akoestische storingen. Hieraan wordt voldaan indien het oppervlak van het terrein bestaat uit beton, asfalt, tegels of een vergelijkbaar hard materiaal.
3.
Voor de meting van het geluidsniveau van bromfietsen:
als bedoeld in artikel 5.6.11, vijfde lid, van het Voertuigreglement,
mogen zich binnen een straal van 2,00 m van de microfoon van de geluidsniveaumeter, zoals weergegeven in figuur 5, geen personen of voorwerpen bevinden die niet noodzakelijk zijn voor de meting, waarbij de bromfiets op zodanige wijze wordt geplaatst dat de microfoon zich op ten minste 1,00 m afstand van eventueel aanwezige trottoirbanden bevindt;
als bedoeld in artikel 5.6.11, zesde lid, van het Voertuigreglement,
moet het proefterrein minimaal de afmetingen van een rechthoek hebben, waarvan de zijden zich op ten minste 3,00 m afstand van de bromfiets bevinden, met uitzondering van het stuur van de bromfiets, zoals weergegeven in figuur 5a, waarbij geldt dat zich binnen deze rechthoek geen personen of voorwerpen mogen bevinden die niet noodzakelijk zijn voor de meting en de bromfiets op zodanige wijze binnen de rechthoek wordt geplaatst dat de microfoon zich op ten minste 1,00 m afstand van eventueel aanwezige trottoirbanden bevindt.
4.
De waarden die door de geluidsniveaumeter voor het omgevingsgeluid en de wind worden aangegeven moeten ten minste 10 dB(A) beneden het gestelde maximum geluidsniveau zijn gelegen. Dit wordt gecontroleerd door vaststelling van het achtergrondgeluidsniveau voor en na de meting. De microfoon van de geluidsniveaumeter mag van een passende windkap worden voorzien, mits rekening wordt gehouden met de invloed daarvan op de gevoeligheid van de microfoon.
5.
Voor aanvang van de meting moet de motor van de bromfiets op bedrijfstemperatuur worden gebracht.
6.
De meting vindt plaats bij een stilstaande bromfiets.



voor bromfietsen als bedoeld in artikel 5.6.11, vijfde lid, van het Voertuigreglement: de microfoon van de geluidsniveaumeter wordt gericht naar de uitlaatmonding op niet minder dan 0,50 m afstand van het hart van de uitlaatmonding, waarbij een afwijking van 50 mm is toegestaan, in een vlak nagenoeg loodrecht op de richting van de gasstroom, op nagenoeg dezelfde hoogte boven het wegdek als de uitlaatmonding; indien deze hoogte minder dan 0,20 m is, wordt de microfoon op een hoogte van 0,20 m boven het wegdek gehouden;



voor bromfietsen als bedoeld in artikel 5.6.11, zesde lid, van het Voertuigreglement: de microfoon van de geluidsniveaumeter moet in de volgende positie worden geplaatst:
1°.
ter hoogte van de uitlaatmonding, doch in ieder geval ten minste 0,20 m boven het wegdek;
2°.
het membraan van de microfoon is naar de uitlaatmonding gericht en bevindt zich op een afstand van 0,50 m, waarbij een afwijking van 50 mm is toegestaan;
3°.
de hoofdgevoeligheidsas van de microfoon loopt evenwijdig aan het wegdek en vormt een hoek van niet minder dan 35° en niet meer dan 55° met het loodrechte vlak waarin de emissierichting van de uitlaatgassen ligt, waarbij de microfoon zo is geplaatst dat de afstand tussen de microfoon en de bromfiets het grootst is;
4°.
indien het uitlaatsysteem meerdere uitmondingen heeft, aangesloten op eenzelfde geluiddemper waarvan de middelpunten niet meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, is de microfoon gericht op de uitmonding die zich het dichtst bij de omtrek van de bromfiets of zich het hoogst boven het wegdek bevindt, met dien verstande dat indien de middelpunten van de uitmondingen meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, bij iedere uitmonding een afzonderlijke meting wordt verricht, waarbij alleen de hoogst gemeten waarde wordt aangehouden;



voor bromfietsen als bedoeld in artikel 5.6.11, vijfde lid van het Voertuigreglement:
1°.
tijdens de meting wordt de gastoevoer geheel geopend, waarbij het toerental van de motor de maximum waarde moet bereiken, en snel gesloten;
2°.
de meting wordt zodanig verricht dat de tijd tussen het begin van het openen van de gastoevoer en het begin van het sluiten daarvan ten minste 2 seconden bedraagt. De geluidsmeting omvat ook de gehele duur van de vermindering van het toerental, tot het stationaire toerental weer is bereikt;



voor bromfietsen als bedoeld in artikel 5.6.11, zesde lid, van het Voertuigreglement:
1°.
het toerental van de motor wordt op de waarde gebracht die op de constructieplaat voor de desbetreVende bromfiets is vermeld;
2°.
na het bereiken van de in onderdeel 1° bedoelde waarde, wordt de gastoevoer snel gesloten. De geluidsmeting omvat ook de gehele duur van de vermindering van het toerental, tot het stationaire toerental weer is bereikt;

er wordt per meetpunt ten minste een serie van drie metingen verricht, waarbij:
1°.
de hoogste waarde die de geluidsniveaumeter heeft aangegeven, als meetwaarde per meting geldt;
2°.
de meetwaarde per meting op de meest nabijgelegen hele decibel wordt afgerond;
3°.
alleen meetwaarden die bij drie opeenvolgende metingen worden verkregen en onderling niet meer dan 2 dB(A) verschillen, mogen worden aangehouden;
4°.
als meetresultaat de hoogste van deze drie meetwaarden geldt.



artikel 5.6.11 lid 5 voertuigreglement
Bromfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 97 dB(A) voor bromfietsen die blijkens het in artikel 5.6.1, eerste lid, onderdeel b, genoemde goedkeuringsmerk zijn geconstrueerd voor een maximum snelheid van meer dan 25 km/h, en niet meer dan 90 dB(A) voor andere bromfietsen.

artikel 5.6.11 lid 6 voertuigreglement
In afwijking van het vijfde lid mogen bromfietsen die behoren tot een type waarvoor een typegoedkeuring als bedoeld in artikel 4, eerste lid, aanhef en onderdeel a, van richtlijn 92/61/EEG is afgegeven in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan de waarde die is vermeld op de in artikel 5.6.1, eerste lid, onderdeel b, onder 2°, bedoelde constructieplaat, vermeerderd met 2dB(A).



( aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleent, naar alle waarschijnlijkheid zijn dit de officiële regels voor een geluidsmeting maar de reden voor de plaatsing op dit forum is slechts om als richtlijn te gebruiken bij het zelfstandig meten van het geluidsniveau van een eigen voertuig )
 
een BF teller is sneller
Henk-88 9-10-2008 19:08 Print reply

Posts: 26703
Op welke manier had die vriend het luchtfilter aangepast?


x1361x is nog wel te vinden, 't is wat de gek ervoor vraagt.
Sommigen zien het verschil met de ori uitlaat niet eens.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
PuchMaxiS72 9-10-2008 19:12 Print reply

Posts: 343
Geluidsmeting klopte wel ongeveer en ik geloof ook wel dat het in de buurt van die waarden ligt.

@Henk: gaten in dat kapje wat je ziet als je het luchtfilter achter de kap ziet zitten. Denk 0,8cm diameter en 5 gaten oid.

Weet jij nog ergens waar ik die uitlaat vandaan kan halen?

Dit bericht is gewijzigd door PuchMaxiS72 op 9-10-2008 om 19:12 uur.
 
TSX gereviseerd
Henk-88 9-10-2008 19:14 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PuchMaxiS72
@Henk: gaten in dat kapje wat je ziet als je het luchtfilter achter de kap ziet zitten.

Weet jij nog ergens waar ik die uitlaat vandaan kan halen?



Ja, in dat kapje (dat is het dekseltje ) .

5 gaten van 8mm klinkt opzich oké maar had je nou ook de inlaat van het luchtfilter vergroot?


Uncle BLAM heeft er nog een mss maar die gaat niet voor een koopje weg

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 9-10-2008 om 19:15 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
PuchMaxiS72 9-10-2008 19:18 Print reply

Posts: 343
Hìj heeft de inlaat van het filter zelf zo gelaten. Hij heeft in het dekseltje een stuk of 5 gaten van ong. 0.8cm diameter zitten. En alsnog hoor je een 'flink' aanzuiggeluid.

Ik heb dat originele aanzuiggat in het filter vergroot, en hij is mooi stil(inlaat.) Dus ik denk dat ik het aanzuigcircuit verder zo laat.
 
TSX gereviseerd
Henk-88 9-10-2008 19:19 Print reply

Posts: 26703
Oke, je kunt kiezen tussen betere prestaties of minder geluid idd
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
PuchMaxiS72 9-10-2008 19:22 Print reply

Posts: 343
Oke Nou ik heb al gehoorsbeschadiging door lawaai, en alle daarbij komende kwalen, dus ik heb het opzich niet zo op die herrie. Draag gewoon motorgehoorsbescherming en dan gaat het allemaal prima, maar als die uitlaat ook mooi stil was zou dat ook effe wat relaxter zijn. Maar ik ga wel kijken voor zo'n uitlaat als jij me aanraadde, of een originele demper.
 
TSX gereviseerd
Niek de Wildt 9-10-2008 19:57 Print reply
Posts: 7168
Ik heb een goeie decibelmeter mochten mensen bij een meeting ofzo een keer willen testen, moeten ze dat zeggen, dan neem ik het zooitje mee.
 

Dit topic is 2260 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved