Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - powerbox afstellen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 601 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #52579 - powerbox afstellen
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
Dit topic is 9117 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

mtxrijder 8-10-2008 21:51 Print topicpost
Posts: 338
wanneer meot je hem langer maken,wanneer korter,de slang dan bedoel ik,mischien ook iemand die een progamme heeft voor handgemaakte,berekende powerboxen..

zat zelf te denken aan..als hij meteen al reageerd iets langer,te laat iets korter..
 

Niek de Wildt 8-10-2008 21:55 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtxrijder
wanneer meot je hem langer maken,wanneer korter,de slang dan bedoel ik,mischien ook iemand die een progamme heeft voor handgemaakte,berekende powerboxen..

zat zelf te denken aan..als hij meteen al reageerd iets langer,te laat iets korter..


bimotion.

zo kort mogelijk, en groot mogelijke diameter.

 
Henk-88 8-10-2008 21:58 Print reply

Posts: 26703
Hmm het is wat noob-praat van mij wss maar ik heb ooit vernomen dat je wel enigszins kunt afstellen met de lengte van de slang.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
mtxrijder 8-10-2008 22:04 Print reply
Posts: 338
alle linken zijn dood..
 
Henk-88 8-10-2008 22:06 Print reply

Posts: 26703
ok
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
mtxrijder 8-10-2008 22:09 Print reply
Posts: 338
heb eindelijk iets gevonde.maar kost weer is geld..
 
Niek de Wildt 8-10-2008 23:12 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Hmm het is wat noob-praat van mij wss maar ik heb ooit vernomen dat je wel enigszins kunt afstellen met de lengte van de slang.



als je even alleen uitgaat van de werking van een powerbox als resonantie:
rubber resoneerd bijna totaal niet.
metaal daarentegen wel.

Daarom zwak je de werking af als je een langere slang monteerd.

en aangezien de frequentie van rubber ook veel lager zal liggen als die van metaal, kun je dus idd de frequentie waarop hij resoneerd iets beinvloeden dmv de lengte slang, maar zoals ik hierboven zei, heeft een langere slang een nadelig effect op 'de kracht' van de resonantie.
dus het voordeel van de 'juiste frequentie' opzoeken dmv een langer slang weegt niet op tegen het nadeel van de 'zwakere' resonantie.

en dan kijkend naar de andere techniek waarop een powerbox gebasseerd is: Onderdruk en overdruk.
druk zoekt de ;makkelijkste' weg (met de minster weerstand) en als je een lang/dun slangetje monteerd is die weg dus 'moeilijker' dan wanneer deze slang een grote diameter heeft en kort is.
en dus liever de powerbox in gaat dan terug de carb in.
(ook hierom weegt dus het voordeel van de juiste frequentie opzoeken niet op tegen het nadeel van een langere slang)


Tenslotte:
Wil je een powerbox die goed functioneerd op de techniek resonantie?
dan moet je hem echt berekenen (bijv met bimotion) en dan werkt het icm met een opmaat uitlaat misschien best goed.
(op het overdruk/onderdruk techniek gebied zal de winst te verwaarlozen zijn)

Wil je een powerbox die goed functioneerd op de techniek overdruk/onderdruk?
dan is zoon malossi powerbox een goed idee, maar aangezien deze van rubber is, zal de resonantie techniek te verwaarlozen zijn.

kortom, lijkt het je leuk en wil je het niet zelf maken/berekenen:
Malossi powerbox

heb je tijd energie en motivatie, bereken en bouw zelf een simpel doosje van metaal (icm met een opmaat uitlaat zal dit dus de beste manier zijn, maar dus moeilijker te realiseren)


een kant en klare metalen powerbox kopen die werkt op de 'techniek' resonantie, heeft niet echt veel nut, vb:

Overdreven geschets voorbeeld:
je motor heeft een dipje bij 7000 toeren, de frequentie van het ingaande mengsel is ik roep maar wat 8.
Als de frequentie van je powerbox dan ook 8 is, werkt het goed (het resoneerd)
is de frequentie van de powerbox 5 gebeurd er dus vrijwel niks.
dus bijv de frequentie van het ingaande mengsel 5 is bij 4000 toeren, dan zou je brommer iets mooier kunnen lopen bij 4000 toeren, terwijl je er daan vrij weinig aan hebt in dit vb.
dus het kan wel zo uitkomen dat zoon ding toevallig precies bij het juiste toerental resoneerd en een dipje wegwerkt, maar dan heb je mazzel, wil je wel op het juiste toerental uitkomen? moet je er een berekenen.
behalve inhoud en oppervlak en vorm hebben nog talloze andere zaken invloed op de frequentie van een box, en dus is het zelfs wanneer berekend, moeilijk om goed uit te komen.

dit voorbeeld gaat over zoon doppler ding bijv.

succes,

Edit: niet gekopieerd van internet, zal ik er (C) bijzetten?


Dit is een zwaar versimpelde vorm van de werkelijkheid, voor mensen met een wat hoger niveau, is hier een mooie bron:
http://www.logosfoun.../4300-helmholtz.html


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 8-10-2008 om 23:15 uur.
 
Henk-88 8-10-2008 23:26 Print reply

Posts: 26703
Van powerboxen heb ik (nog) geen verstand maar van resonantiewerkingen in combinatie met de powerbox had ik nog niet eerder gehoord.
Ik d8 dat dat ding enkel werkte op over- en onderdruk.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Niek de Wildt 8-10-2008 23:30 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Van powerboxen heb ik (nog) geen verstand maar van resonantiewerkingen in combinatie met de powerbox had ik nog niet eerder gehoord.
Ik d8 dat dat ding enkel werkte op over- en onderdruk.


nou, een metalen box dus bijna niet, zoon schuifding van malossi wel, en daarom is dat ook zoon beetje de enigste goed werkende kant en klare

maar zoon rubberen resoneerd dus weer totaal niet, wat een metalen wel doet, maar daarbij is het allemaal heel kritisch qua inhoud, opp, vorm, bevestiging etc etc.
dus alleen als je heel veel mazzel hebt komt het een beetje uit.

kort samengevat dus.
 
RoelTrachsler 9-10-2008 10:12 Print reply
Posts: 141
Ik heb een ori honda 80cc (mb) met proma pijp, 18mm keihin en std membraam
hij rijdt prima maar heeft een slechte gasreactie.
Kan ik dat oplossen met een powerbox?



Dit bericht is gewijzigd door RoelTrachsler op 9-10-2008 om 10:14 uur.
 
Niek de Wildt 9-10-2008 16:34 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RoelTrachsler
Ik heb een ori honda 80cc (mb) met proma pijp, 18mm keihin en std membraam
hij rijdt prima maar heeft een slechte gasreactie.
Kan ik dat oplossen met een powerbox?



Dit bericht is gewijzigd door RoelTrachsler op 9-10-2008 om 10:14 uur.


nee,
het zou een heel klein beetje kunnen helpen, en met een hoop mazzel ook wel wat kunnen schelen, maar ik denk dat jij het probleem moet zoeken bij:

-slechte afstelling carb
-slechte afstelling ontsteking
 
RoelTrachsler 10-10-2008 12:07 Print reply
Posts: 141
carb is afgesteld, en ontsteking staat ori
Ik hem nog een 4-kleps carbon membraam liggen, misschien scheelt dat iets
Igg bedankt

 
Niek de Wildt 18-11-2008 21:50 Print reply
Posts: 7168
nog vergeten te vertellen en dus even voor de volledigheid (voor mensen die ooit info zoeken over Powerbox:

Zorg ervoor dat je powerbox verticaal hangt! dus met tuutje naar beneden, en dat de slang ook niet horizontaal komt te liggen.
Anders blijft er heel veel benzine in hangen.
 
Woutjuh 18-11-2008 21:54 Print reply

Posts: 4422
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
nog vergeten te vertellen en dus even voor de volledigheid (voor mensen die ooit info zoeken over Powerbox:

Zorg ervoor dat je powerbox verticaal hangt! dus met tuutje naar beneden, en dat de slang ook niet horizontaal komt te liggen.
Anders blijft er heel veel benzine in hangen.

In gasvorm is dat, dus zou het er wel uitgetrokken worden.
Of heb ik het nu mis?
 
veel MT spul te koop!
Niek de Wildt 18-11-2008 21:59 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Woutjuh
[...]

In gasvorm is dat, dus zou het er wel uitgetrokken worden.
Of heb ik het nu mis?


nee als jij je powerbox met het tuutje omhoog laat hangen blijft er zo 100ml benzine achter.
 
RS2Racer91 18-11-2008 22:08 Print reply

Posts: 1540
nuttige info dit, hier heb ik heel lang naar gezocht
 

Dit topic is 9117 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved