Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - derbi cilinder tunen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1076 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #52559 - derbi cilinder tunen
Pagina 3 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 14688 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ikkejw 8-10-2008 18:45 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

blowdown is uitlaatpoorttiming/2 - inlaatpoorttiming/2

?



spoelpoorttiming bedoel je
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Derbi-Olaf 8-10-2008 18:50 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



spoelpoorttiming bedoel je

oeps
damn nja, ik ben ze al de hele dag aan het verwisselen
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
ikkejw 8-10-2008 18:52 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

oeps
damn nja, ik ben ze al de hele dag aan het verwisselen



t zou niet best zijn als je zometeen je spoelpoorten op 200 graden zet, en de uitlaatpoort dichtlast tot 136 graden

 
Preserve nature - Always wear a helmet
Derbi-Olaf 8-10-2008 18:55 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



t zou niet best zijn als je zometeen je spoelpoorten op 200 graden zet, en de uitlaatpoort dichtlast tot 136 graden


nja, gelukkig bedoel ik wel het goede en krijgen we toch niet zo'n praktijken als jij omschrijft
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
jossy 8-10-2008 20:24 Print reply

Posts: 162
spoelpoorten standaard op 136°?

heb hier nog een standaard derbi cilinder
uitlaatpoort 171°
uitlaatfluiters 169°
primaire spoelpoort 115°
secundaire spoelpoort 114°
boostpoort 111°
 
just_pelmke 8-10-2008 20:29 Print reply

Posts: 1349
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jossy
spoelpoorten standaard op 136°?

heb hier nog een standaard derbi cilinder
uitlaatpoort 171°
uitlaatfluiters 169°
primaire spoelpoort 115°
secundaire spoelpoort 114°
boostpoort 111°


wat houd dat gedoe met die graden eig allemaal in?
 
86 cc rs XD ---- trek limburgse wijsheid nooit in twijfel
Derbi-Olaf 8-10-2008 21:02 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jossy
spoelpoorten standaard op 136°?

heb hier nog een standaard derbi cilinder
uitlaatpoort 171°
uitlaatfluiters 169°
primaire spoelpoort 115°
secundaire spoelpoort 114°
boostpoort 111°

Hmmz,nja ik weet niet of het klopt,ik heb het allemaal uitgetekent en volgens mij is het goed
en pelmke, zoek maar eens
mijn fluitpoorten, en gewone uitlaatpoort liggen ook op dezelfde hoogte.
ofwel heb ikiets helemaal fout gedaan, ofwel heb ik gewoon andere timingen

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-10-2008 om 21:08 uur.


Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 9-10-2008 om 17:00 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 9-10-2008 om 17:00 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Derbi-Olaf 9-10-2008 17:00 Print reply

Posts: 14999
Die maximum breedte van de uitlaatpoort in % van de diameter (die 72% dus) gaat het daar over de poortmapbreedte, of over de echte breedte?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
kenny77 9-10-2008 17:04 Print reply

Posts: 29286
Over de poortmap breedte.
 
Derbi-Olaf 9-10-2008 17:07 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Over de poortmap breedte.

oké bedankt
btw, ik heb gezien dat jij je er ook wel mee bezig houd, met cilindertjes tunen enzo.
Heb je nog tips ?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
kenny77 9-10-2008 17:24 Print reply

Posts: 29286
Ik begin het ook pas net een beetje te leren.

Ik weet niet wat er allemaal al gezegt is, maar ik vind het belangrijkste om de hele tijd alles weer na t meten, dus een klein stukje weg halen en dan weer meten , zodat je eigenlijk niet te veel weg kan halen.
 
ikkejw 9-10-2008 17:35 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

Hmmz,nja ik weet niet of het klopt,ik heb het allemaal uitgetekent en volgens mij is het goed
en pelmke, zoek maar eens
mijn fluitpoorten, en gewone uitlaatpoort liggen ook op dezelfde hoogte.
ofwel heb ikiets helemaal fout gedaan, ofwel heb ik gewoon andere timingen

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-10-2008 om 21:08 uur.


Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 9-10-2008 om 17:00 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 9-10-2008 om 17:00 uur.


alleen maar beter dat je spoelpoorten zo hoog liggen, kan je uitlaatpoort een heel eind omhoog zonder dat je je spoelers hoeft te bewerken 70cc imi voor MT heeft dit ook, spoelpoorten rond de 140 graden.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
Die maximum breedte van de uitlaatpoort in % van de diameter (die 72% dus) gaat het daar over de poortmapbreedte, of over de echte breedte?


mat 'x% vd boring' wordt bedoeld:
percentage = 100 / boring * breedte
breedte is hier de echte breedte, dus niet die je op de poortmap meet. de echte breedte kun je bepalen met:
echte breedte = boring * sin(poortmap breedte / boring)
rekenmacine wel op radians zetten ipv degrees!

en 72% is veeel te veel, of je moet zuigerveren van platina hebben ofzo. beter hou je 65% aan, dat is goed genoeg. zeker als je er ook nog eens fluiters naast hebt, die kun je ook een stuk breder maken
 
Preserve nature - Always wear a helmet
kenny77 9-10-2008 17:41 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Over de poortmap breedte.


How, sorry, ikkejw heeft gelijk.
Ik was in verwaring , met de poortmap breedte in mm, die weer om word gezet in de echte breedte.

Maarja, ik had al gezegd dat ik het net aan het leren was.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 9-10-2008 om 17:41 uur.
 
Derbi-Olaf 9-10-2008 18:33 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]


alleen maar beter dat je spoelpoorten zo hoog liggen, kan je uitlaatpoort een heel eind omhoog zonder dat je je spoelers hoeft te bewerken 70cc imi voor MT heeft dit ook, spoelpoorten rond de 140 graden.


[...]


mat 'x% vd boring' wordt bedoeld:
percentage = 100 / boring * breedte
breedte is hier de echte breedte, dus niet die je op de poortmap meet. de echte breedte kun je bepalen met:
echte breedte = boring * sin(poortmap breedte / boring)
rekenmacine wel op radians zetten ipv degrees!

en 72% is veeel te veel, of je moet zuigerveren van platina hebben ofzo. beter hou je 65% aan, dat is goed genoeg. zeker als je er ook nog eens fluiters naast hebt, die kun je ook een stuk breder maken

echte breedte is ook makkelijk te achterhalen met dat proggie van john huijben met de formules van frits overmars
daarom dat ik het ff vroeg
maar ik ga de timingen van de uitlaat en van de spoelers toch maar eens opnieuw berekenen /uittekenen
gewoon het zekere voor het onzekere nemen
maar dus eigelijk als dat allemaal in orde is de uitlaatpoort "x" mm naar boven halen zodat ik op een blowdown van 32 zit, en dan de fluiters nog aanpassen
en het moet ongeveer goed zijn ?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Derbi-Olaf 14-10-2008 23:13 Print reply

Posts: 14999
oké, ik ga dalijk met de dremel aan de slag aan de uitlaat, maar nu nog wat Last minute questions:

Die hoogte von de toprand van je cilinder tot aan je poorten, die moet je toch meten vanaf het BDP van je zuiger als het ware? (dus eigelijk net iets onder de bovenkant van je cilinder?)

en ik heb de grotes enzo eens ingevult in een excel bestandje, dan kom ik de volgende timinigen uit:

-uitlaatpoorttiming: 181.43 graden

-spoelpoorttiming: 132.06 graden

-blowdown: 24.69 graden

(in het programmaatje van john huijben, met de cilinder gewoon 0 mm opgehoogt )

deze waardes lijken mij realistischer en betrouwbaarder dan mijn zelf berekende waarden?

edit: en ik heb bij die afstanden van de uiltaat en de spoelpoorten tot de toprand van de cilinder de échte afstand genomen, waar de deck height dus al vanf getrokken is. En dan heb ik voor de deck height 0 ingevult, dat lijkt me in orde?

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 14-10-2008 om 23:17 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!

Dit topic is 14688 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved