Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - derbi cilinder tunen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 945 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #52559 - derbi cilinder tunen
Pagina 2 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 14681 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Derbi-Olaf 8-10-2008 13:48 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-bart
met die dremel he, wat voor slijpstukje doe je daar op? zo'n langwerpige oranje kleurige? dacht dat dat het aluminium freesje was iig.

slijpstukje heb ik nog niet echt voor gekeken, ik ka je wel vertellen dat die slijpsteentjes poep zijn, dus ik ga nog ergens anders voor kijken :P idd een frees-achtig iets ofzo
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
ikkejw 8-10-2008 13:51 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

slijpstukje heb ik nog niet echt voor gekeken, ik ka je wel vertellen dat die slijpsteentjes poep zijn, dus ik ga nog ergens anders voor kijken :P idd een frees-achtig iets ofzo



die freesbitjes zijn perfect voor alu ja

afwerken doe je met dat rubberen bitje met schuurpapier erom, weet niet of dat een naam heeft
 
Preserve nature - Always wear a helmet
mtx-bart 8-10-2008 13:55 Print reply
Posts: 816
met die bitjes zou ik wel oppassen want die dingen schieten zo door aluminium heen.
 
Derbi-Olaf 8-10-2008 13:59 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



die freesbitjes zijn perfect voor alu ja

afwerken doe je met dat rubberen bitje met schuurpapier erom, weet niet of dat een naam heeft

joa :P zo heb ik het tot nu toe altijd gedaan :Pm en dan nog ff met de hand met wat schuurpapier door de uitlaat rossen
maar jij hebt ook wat verstand van tunen, welke blowdown zou jij aanhouden?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
PRO TUNING 8-10-2008 14:27 Print reply

Posts: 4000
Sinds wanneer heeft de inlaatpoort timing iets te maken met de blowdown ?
 
Derbi-Olaf 8-10-2008 14:28 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Sinds wanneer heeft de inlaatpoort timing iets te maken met de blowdown ?

heb ik daar ergens iets over gezegt?
het ging mij om het poortoppervlak te vergroten, niet om hoog te halen maar in de breedte te werken dus.

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-10-2008 om 14:33 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
ikkejw 8-10-2008 14:30 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

joa :P zo heb ik het tot nu toe altijd gedaan :Pm en dan nog ff met de hand met wat schuurpapier door de uitlaat rossen
maar jij hebt ook wat verstand van tunen, welke blowdown zou jij aanhouden?



bij 50/70cc, met een 4bak, 25-27
heb je een 6bak, kun je tot 30-32 gaan.
32 is wel ongeveer de max, als je daar boven gaat zitten hou je bijna geen powerband over. (of je moet de gelukkige eigenaar van een 8bak zijn )

bij mijn MT heb ik de blowdown nu op 27 meende ik, met een 4bak, dat trekt aardig snel op, maar rijdt niet heel lekker. als ik er over 2 weken een 6bak in zet, zet ik de blowdown ongeveer op 30-32.

met de uitlaattiming kun je afstellen waar je het maximum vermogen hebt, hogere uitlaattiming = hoogtoeriger
met de blowdown kun je afstellen hoe lang de powerband is, hoger = korter.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Derbi-Olaf 8-10-2008 14:30 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
uitlaatpoort zou ik kwa breedte zo houden, en de fluiters breder maken

uitlaattiming op 200 graden zetten, komt je blowdown precies op 32 uit. ff een goed hoogtoerige uitlaat kopen, licht vertanden, dan blaas je iedereen eruit

met deze timingen kun je rekenen op een powerband van +- 10 tot 12K rpm

de fluiters ook omhooghalen neem ik aan eh?
dus als je in princiep je uitlaatpoort en je spoelpoorten even ver omhoog haalt (neem 2 mm) dan wordt 'ie wel hoogtoeriger maar heb je een evenlange en evenhevige powerband?

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-10-2008 om 15:45 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Derbi-Olaf 8-10-2008 14:31 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



bij 50/70cc, met een 4bak, 25-27
heb je een 6bak, kun je tot 30-32 gaan.
32 is wel ongeveer de max, als je daar boven gaat zitten hou je bijna geen powerband over. (of je moet de gelukkige eigenaar van een 8bak zijn )

bij mijn MT heb ik de blowdown nu op 27 meende ik, met een 4bak, dat trekt aardig snel op, maar rijdt niet heel lekker. als ik er over 2 weken een 6bak in zet, zet ik de blowdown ongeveer op 30-32.

met de uitlaattiming kun je afstellen waar je het maximum vermogen hebt, hogere uitlaattiming = hoogtoeriger
met de blowdown kun je afstellen hoe lang de powerband is, hoger = korter.

kijk, dat is duidelijke taal bedankt!
(hoger is korter maar heviger neem ik aan?)

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-10-2008 om 14:32 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
ikkejw 8-10-2008 14:33 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

de fluiters ook omhooghalen neem ik aan eh?


ehm ja, fluiters = uitlaatpoort he


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

kijk, dat is duidelijke taal bedankt!
(hoger is korter maar heviger neem ik aan?)

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-10-2008 om 14:32 uur.


jup, met een lage blowdown heb je in totaal hetzelfde vermogen, alleen wordt het verspreidt over de powerband. en met een hoge blowdown krijg je ineens de volle lading

Dit bericht is gewijzigd door ikkejw op 8-10-2008 om 14:35 uur.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Derbi-Olaf 8-10-2008 15:45 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



bij 50/70cc, met een 4bak, 25-27
heb je een 6bak, kun je tot 30-32 gaan.
32 is wel ongeveer de max, als je daar boven gaat zitten hou je bijna geen powerband over. (of je moet de gelukkige eigenaar van een 8bak zijn )

bij mijn MT heb ik de blowdown nu op 27 meende ik, met een 4bak, dat trekt aardig snel op, maar rijdt niet heel lekker. als ik er over 2 weken een 6bak in zet, zet ik de blowdown ongeveer op 30-32.

met de uitlaattiming kun je afstellen waar je het maximum vermogen hebt, hogere uitlaattiming = hoogtoeriger
met de blowdown kun je afstellen hoe lang de powerband is, hoger = korter.

dus als je in princiep je uitlaatpoort en je spoelpoorten even ver omhoog haalt (neem 2 mm) dan wordt 'ie wel hoogtoeriger maar heb je een evenlange en evenhevige powerband?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
LVS 8-10-2008 15:56 Print reply
Posts: 98
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf


de inlaatpoorttiming is 136 graden
de uitlaatpoorttiming is 176 graden
ik heb dus een blowdown van 20 graden.


wat kan ik dan het beste doen aan deze cilinder?
rond welke blowdown moet ik gaan zitten? Heb ik echt totaal geen idee van 25-30 ?
en verdere suggesties zijn welkom!
---------------------------------------------------------

het lijkt me sterk ,dat er nu al een spoeling in zit van 136 graden .
lijkt me een foute meting !

mooie timing is hoofduitlaat 192 graden
extra uitlaatpoorten ....... 188 graden
spoeling .....................132 graden .




 
Derbi-Olaf 8-10-2008 16:05 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: LVS
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf


de inlaatpoorttiming is 136 graden
de uitlaatpoorttiming is 176 graden
ik heb dus een blowdown van 20 graden.


wat kan ik dan het beste doen aan deze cilinder?
rond welke blowdown moet ik gaan zitten? Heb ik echt totaal geen idee van 25-30 ?
en verdere suggesties zijn welkom!
---------------------------------------------------------

het lijkt me sterk ,dat er nu al een spoeling in zit van 136 graden .
lijkt me een foute meting !

mooie timing is hoofduitlaat 192 graden
extra uitlaatpoorten ....... 188 graden
spoeling .....................132 graden .





nja, ik heb die waardes op de grafische manier berekent. ik ga even met de formules aan de slag dan

D=(180-COS^-1((80²+20²-90²)/(2*20*80)))²


Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-10-2008 om 16:17 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
PRO TUNING 8-10-2008 17:30 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

heb ik daar ergens iets over gezegt?
het ging mij om het poortoppervlak te vergroten, niet om hoog te halen maar in de breedte te werken dus.

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-10-2008 om 14:33 uur.



de inlaatpoorttiming is 136 graden
de uitlaatpoorttiming is 176 graden
ik heb dus een blowdown van 20 graden.

Dat staat in je start topic
 
Derbi-Olaf 8-10-2008 18:35 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]



de inlaatpoorttiming is 136 graden
de uitlaatpoorttiming is 176 graden
ik heb dus een blowdown van 20 graden.

Dat staat in je start topic

blowdown is uitlaatpoorttiming/2 - inlaatpoorttiming/2

?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!

Dit topic is 14681 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved