Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - derbi cilinder tunen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1042 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #52559 - derbi cilinder tunen
Pagina 1 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >
Dit topic is 14678 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Derbi-Olaf 8-10-2008 13:01 Print topicpost

Posts: 14999
wel, ik ben dus vanplan om als straatboeker een 50cc''tje volledig te tunen.
Nu ga ik dit doen op basis van de originele snelle cilinder. (dus die met fluitpoorten.)
hier een poortmapje in originele staat:


de inlaatpoorttiming is 136 graden
de uitlaatpoorttiming is 176 graden
ik heb dus een blowdown van 20 graden.

Wel, ik doel op zo'n 14 pk (zal wss 13 ofzo worden)
wat kan ik dan het beste doen aan deze cilinder?
rond welke blowdown moet ik gaan zitten? Heb ik echt totaal geen idee van 25-30 ?
en verdere suggesties zijn welkom!

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-10-2008 om 13:02 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!

Joel_koningslust 8-10-2008 13:06 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
wel, ik ben dus vanplan om als straatboeker een 50cc''tje volledig te tunen.
Nu ga ik dit doen op basis van de originele snelle cilinder. (dus die met fluitpoorten.)
hier een poortmapje in originele staat:
afbeelding

de inlaatpoorttiming is 136 graden
de uitlaatpoorttiming is 176 graden
ik heb dus een blowdown van 20 graden.

Wel, ik doel op zo'n 14 pk (zal wss 13 ofzo worden)
wat kan ik dan het beste doen aan deze cilinder?
rond welke blowdown moet ik gaan zitten? Heb ik echt totaal geen idee van 25-30 ?
en verdere suggesties zijn welkom!

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-10-2008 om 13:02 uur.



wil je hoog of laagtoerig gaan rijden?
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Derbi-Olaf 8-10-2008 13:09 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



wil je hoog of laagtoerig gaan rijden?

wel, meestal gaat een snelle 50cc laagtoerig niet echt, hij mag flink hoogtoerig worden voor mij
(vermogen gaat mij boven slijtage)
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Joel_koningslust 8-10-2008 13:11 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

wel, meestal gaat een snelle 50cc laagtoerig niet echt, hij mag flink hoogtoerig worden voor mij
(vermogen gaat mij boven slijtage)



blowdown op 32 zetten, flink toeren beuken dus

heb jij een rekenmachine bij de hand? ik moet namelijk ff weten hoe breed de uitlaatpoort is tov de boring
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Derbi-Olaf 8-10-2008 13:13 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]



blowdown op 32 zetten, flink toeren beuken dus

heb jij een rekenmachine bij de hand? ik moet namelijk ff weten hoe breed de uitlaatpoort is tov de boring

rekenmachine heb ik bij de hand ja :P altijd op de pc
maar ik heb dat gister al eens uitgerekent hij mog hoe breed worden? ongeveer 70 procent van de diameter toch?
ik geloof dat 'ie er al redelijk kort aan zal.
en met de blowdown op 32 graden, hoeveel toeren naait 'ie dan ongeveer?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Joel_koningslust 8-10-2008 13:15 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

rekenmachine heb ik bij de hand ja :P altijd op de pc
maar ik heb dat gister al eens uitgerekent hij mog hoe breed worden? ongeveer 70 procent van de diameter toch?
ik geloof dat 'ie er al redelijk kort aan zal.
en met de blowdown op 32 graden, hoeveel toeren naait 'ie dan ongeveer?


je kunt ongeveer tot 73% gaan. maar dan is het al niet meer echt betrouwbaar. dus beter houdt je 69% aan, snel maar toch niet binnen n half uurtje kapot. en dan moet je kijken dat je nog zeker een stuk wand van 3mm overhoudt tot je fluiters. anders gaatie gegarandeerd warmlopen

en hoeveel toeren hij zal draaien weet ik niet precies, ligt aan de uitlaat en cilinderkop

maar 14k moet toch zeker wel te halen zijn
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Derbi-Olaf 8-10-2008 13:20 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


je kunt ongeveer tot 73% gaan. maar dan is het al niet meer echt betrouwbaar. dus beter houdt je 69% aan, snel maar toch niet binnen n half uurtje kapot. en dan moet je kijken dat je nog zeker een stuk wand van 3mm overhoudt tot je fluiters. anders gaatie gegarandeerd warmlopen

en hoeveel toeren hij zal draaien weet ik niet precies, ligt aan de uitlaat en cilinderkop

maar 14k moet toch zeker wel te halen zijn

cilinderkop en uitlaat worden opmaat dus
maar euhm, het idee van de plaatsing van de poorten was bij mij ongeveer zo:

maar dan uiteraard rekening houden met die 69% en met de 3 mm die ik tussen de fluitpoorten en de hoofdpoort moet overhouden.
En natuurlijk met de aangepaste timingen

(en de hoekjes enzo natuurlijk wat afgeronder, symmetrischer.)
is dat een beetje Rëeel?

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-10-2008 om 13:22 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Joel_koningslust 8-10-2008 13:23 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

cilinderkop en uitlaat worden opmaat dus
maar euhm, het idee van de plaatsing van de poorten was bij mij ongeveer zo:
afbeelding
maar dan uiteraard rekening houden met die 69% en met de 3 mm die ik tussen de fluitpoorten en de hoofdpoort moet overhouden.
En natuurlijk met de aangepaste timingen

(en de hoekjes enzo natuurlijk wat afgeronder, symmetrischer.)
is dat een beetje Rëeel?

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-10-2008 om 13:22 uur.


spoelers zou ik afblijven als ik jou was. spoelers moet je namelijk richting geven, en dat is vrij moeilijk zonder speciaal gereedschap

de fluiters kun je beter gewoon rond laten en gewoon ietsjes groter boren. en dan de uitlaat hoger en breder
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
mtx-bart 8-10-2008 13:24 Print reply
Posts: 816
ga je zelf vijlen waarmee doe je dat?
 
Derbi-Olaf 8-10-2008 13:30 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-bart
ga je zelf vijlen waarmee doe je dat?

dremel
maar ik zie het ook wel zitten om ergens wat tandartsgerei aan te schaffen :P
want ik wil echt zo veel mogelijk uit het cilindertje halen, en dan lijkt me de spoelers weizigen ook wel een goed plan ? als je het goed doet:P

btw:
uitlaatpoort= 26.5 mm breed=> 26.5/40= 66.25 %
dus zoveel breder zal ik maar niet gaan (a)

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-10-2008 om 13:30 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Joel_koningslust 8-10-2008 13:32 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

dremel
maar ik zie het ook wel zitten om ergens wat tandartsgerei aan te schaffen :P
want ik wil echt zo veel mogelijk uit het cilindertje halen, en dan lijkt me de spoelers weizigen ook wel een goed plan ? als je het goed doet:P

btw:
uitlaatpoort= 26.5 mm breed=> 26.5/40= 66.25 %
dus zoveel breder zal ik maar niet gaan (a)

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-10-2008 om 13:30 uur.


met een haaks freesje zou je idd wat aan de spoelers kunnen doen, maar niet zoals jij het hebt getekend, dat lijkt nergens op


en die uitlaatpoort kan nog wel een mm'tje breder. en dan n mm of 2 hoger
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Derbi-Olaf 8-10-2008 13:39 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


met een haaks freesje zou je idd wat aan de spoelers kunnen doen, maar niet zoals jij het hebt getekend, dat lijkt nergens op


en die uitlaatpoort kan nog wel een mm'tje breder. en dan n mm of 2 hoger

joa, die hoogte van de uitlaatpoort die reken ik dan wel ff uit wat dat moet worden binnenkort.
Maar , als ik het materiaal heb ervoor, en ik zou wat aan de spoelers wijzigen.Wat is dan de beste manier?

(voor mij is het ook de eerste keer dus )

edit : spoelers uiteraard

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-10-2008 om 13:44 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Joel_koningslust 8-10-2008 13:43 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

joa, die hoogte van de uitlaatpoort die reken ik dan wel ff uit wat dat moet worden binnenkort.
Maar , als ik het materiaal heb ervoor, en ik zou wat aan de spelers wijzigen.Wat is dan de beste manier?

(voor mij is het ook de eerste keer dus )


ik ben bezig een soort van faq te maken voor dc, als die af is zal ik hem wel even naar je pm'en

 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
mtx-bart 8-10-2008 13:44 Print reply
Posts: 816
met die dremel he, wat voor slijpstukje doe je daar op? zo'n langwerpige oranje kleurige? dacht dat dat het aluminium freesje was iig.
 
Derbi-Olaf 8-10-2008 13:45 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


ik ben bezig een soort van faq te maken voor dc, als die af is zal ik hem wel even naar je pm'en


kijk dat is mooi
en wanneer verwacht je hem klaar te hebben?, ik ben wel benieuwd

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 8-10-2008 om 13:47 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
ikkejw 8-10-2008 13:48 Print reply

Posts: 9886
uitlaatpoort zou ik kwa breedte zo houden, en de fluiters breder maken

uitlaattiming op 200 graden zetten, komt je blowdown precies op 32 uit. ff een goed hoogtoerige uitlaat kopen, licht vertanden, dan blaas je iedereen eruit

met deze timingen kun je rekenen op een powerband van +- 10 tot 12K rpm
 
Preserve nature - Always wear a helmet

Dit topic is 14678 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 6
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved