Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - zuiger (en veren) spelingen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1119 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #52554 - zuiger (en veren) spelingen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4424 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

doh 8-10-2008 1:28 Print topicpost
Posts: 129
Altijd afgevraagd, nooit geweten(en ook niet kunnen vinden met de zoekfunctie!):

-Hoeveel speling MOET de zuiger Min. tov. de cilinder hebben
-Hoeveel speling MAG de zuiger Max. tov. de cilinder hebben.


Hoe werkte dat nou met de zuigerveren speling?
je moest je zuigerveren zonder zuiger in je cilinder leggen beetje bovenin, maar niet helemaal want daar zit de stootrand.

En dan kon je de ruimte tussen de veren meten?
-Wat is hierbij normaal?
-En wat is toegestaan?

Hoe dik is een Nicasil wand?
Hoeveel is hier nog af te halen? ik bedoel, is dit alleen te poetsen (en gaat er dan ook wat van af) of ook heel heel licht te honen?

danke,


Dit bericht is gewijzigd door doh op 8-10-2008 om 11:03 uur.
 

markhispania3 8-10-2008 7:39 Print reply

Posts: 1971
ik weet niet of je dit zelf kunt meten, zuigers gaan echt in 100ste milimeters nauwkeurig.
 
- Han - 8-10-2008 9:43 Print reply

Posts: 9667
als je de zuigerveren van de zuiger afhebt. Moet je de zuiger in de cilinder laten vallen. Als die langzaam (dus niet in 1 keer) naar beneden zakt is het goed. Als die dus in 1 keer op de grond valt heb je dus een versleten zuiger
 
<10.000 posts
mb-rider 8-10-2008 10:09 Print reply

Posts: 453
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT5-HAN
als je de zuigerveren van de zuiger afhebt. Moet je de zuiger in de cilinder laten vallen. Als die langzaam (dus niet in 1 keer) naar beneden zakt is het goed. Als die dus in 1 keer op de grond valt heb je dus een versleten zuiger


of het is niet de juiste maat of je juiste passing.. (ligt er ook maar net aan in welke staat de wand is )
 
doh 8-10-2008 10:53 Print reply
Posts: 129
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: markhispania3
ik weet niet of je dit zelf kunt meten, zuigers gaan echt in 100ste milimeters nauwkeurig.


ongeveer alle bromboeren hebben een speciale 'schuifmaat' om dit op te meten.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT5-HAN
als je de zuigerveren van de zuiger afhebt. Moet je de zuiger in de cilinder laten vallen. Als die langzaam (dus niet in 1 keer) naar beneden zakt is het goed. Als die dus in 1 keer op de grond valt heb je dus een versleten zuiger


beetje beun manier, zo weet je nog steeds nix...
als hij een beetje vettig is blijft hij bijv ook niet hangen, en als hij vies is wel, dus dat slaat ook nergens op.

en zoon beetje alle cilinder/zuigers die ik tot nu toe in mijn handen heb gehad, kan je de zuiger zonder veren altijd wel wat heen en weer duwen (dat is dus ook de bedoeling, de veren sluiten het precies af)

EDIT: ik hoop dat de volgende die antwoorden wat meer kennis van zaken hebben, hier heb ik eigenlijk niks aan.

Dit bericht is gewijzigd door doh op 8-10-2008 om 10:54 uur.
 
dirktimmer 8-10-2008 10:57 Print reply

Posts: 1737
Moet 0.04 mm hebben, versleten bij 0.1mm (officieel voor gietijzeren cilinder)
Nicasil mag misschien wel naar 0.03, versleten zal hetzelfde zijn dnek ik.
 
dirktimmer 8-10-2008 10:58 Print reply

Posts: 1737
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dirktimmer
Moet 0.04 mm hebben, versleten bij 0.1mm (officieel voor gietijzeren cilinder)
Nicasil mag misschien wel naar 0.03, versleten zal hetzelfde zijn dnek ik.


Zuigerveren vervangen bij meer dan 0.5mm speling doe ik altijd, is niet echt bepaald dnek ik.
 
doh 8-10-2008 11:02 Print reply
Posts: 129
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dirktimmer
[...]


Zuigerveren vervangen bij meer dan 0.5mm speling doe ik altijd, is niet echt bepaald dnek ik.


Maar bedoel je dan 0,5 tussen de opening van de veren als je ze los in de cilinder legt?

edit: iemand anders die dit kan bevestigen, want er klinkt toch wat onzekerheid in je post

Dit bericht is gewijzigd door doh op 8-10-2008 om 11:04 uur.
 
- Han - 8-10-2008 11:13 Print reply

Posts: 9667
dat het beun is weet ik ook wel, maar het werkt wel
 
<10.000 posts
mtx_owned 8-10-2008 12:07 Print reply

Posts: 2183
mooi setje binnen en buitenschroefmaten kopen, kun je het zelf meten
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
doh 8-10-2008 21:13 Print reply
Posts: 129
Ik weet zeker dat er iemand is die dit weet.
 
De Schout 8-10-2008 22:27 Print reply
Posts: 5327
verschilt per brommer/motor. staat allemaal mooi per model opgegeven in de ori werkplaatshandboek.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Niek de Wildt 8-10-2008 23:19 Print reply
Posts: 7168
bij gietijzere cilinder licht het meestal wel snel rond de 0,05 omdat deze sneller uitzet als alu

bij aluminium ligt het bij mijn ervaring meestal rond de 0,02 of 0.03

ik hanteer over het algemeen 1/100 per cm boring speling zuiger tov cilinder.

op of aanmerkingen, of iemand anders ervaringen zijn welkom.

EDIT: @De Schout,
Ik heb nu geen handboeken tot mijn beschikking, misschien is het handig als je even van bijv honda en een paar andere merken noteerd wat er aangegeven wordt.
Want op het internet is er vrij weinig te vinden. (uit goede bron) dus misschien zelfs een faq waard, om mensen in de toekomst te helpen.



voor ik het vergeet! meet aan de onderkant van de zuiger, deze loopt namelijk licht conisch toe.
meet bij de cilinder niet aan de bovenkant want daar zit je met de stootrand.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 8-10-2008 om 23:23 uur.
 

Dit topic is 4424 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved