Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Malossi 53,8 zuiger in MBX cilinder en welke sneller

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 912 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #52503 - Malossi 53,8 zuiger in MBX cilinder...
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 5325 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MaikelF12 5-10-2008 18:02 Print reply

Posts: 174
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
Heb inderdaad mn MBX cilinder op laten boren tot 55mm met de vertex zuiger van een eurocilindro/athena.
Dat extreem dunne hemd kwam toen doordat de 1e cilinder op een MTX80R2 carter moest komen, daar zit eoa rare richel in het carter.
Met een gewoon MBX/MTXR blok heb je dr geen last van.

2e cilinder heb ik toen op laten boren omdat bij de 1e het hemd afgebroken was (meen doordat ik dr per ongeluk tegenaan schopte of iets van die strekking ).

Hoe dan ook werkt het prima, als je een tractor wil moet je m gewoon opboren en dr verder niks aan doen, dan is de uitlaatpoort extreem laag (toen mee op de testbank geweest, had 9pk bij 6000rpm en meer dan 8000 draaide ie dr niet).

Als je de uitlaatpoort stomweg hoger dremelt en iets breder heb je zonder al te duur spul redelijk wat vermogen.
1e cilinder had toen 14,5pk (bij ong 8K) met een 24 mikuni en tecno.
2e cilinder had dr 16 bij 8,5-9K met eigenlijk dezelfde setup alleen een iets hogere uitlaatpoort en een idioot vervroegde ontsteking (iets van 7-8mm verzet zo uit het hoofd).
Bijkomende grote voordeel tov die 14,5pk setup was dat ie nu onderin ook als een idioot liep (en 1:30 reed als je niet constant liep te raggen).

Malossi's lopen trouwens best hard, maar die doen onderin nog minder dan niks, de eurocilindro/athena draait dan weer geen toeren standaard (na tuning wel, maar dan nog loopt de mbx cilinder een stuk mooier en onderin harder.


Je 2e cilinder was opgeboord tot 55mm en met een 55mm Athena/eurocilindro MBX zuiger? Wat heeft dit je totaal gekost?
 
Blukaap2 5-10-2008 19:13 Print reply

Posts: 9953
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: buldogo2
De malossie zuiger met 2 zuiger veren gaat het gewoon NIET mee,, je kan de slotjes ook zo goed als niet verzetten van die zuiger omdat ze niet in het midden van het slot zitten,, de slotjes zitte aan de uitlaat poort kant,, waardoor je bij een vlinder poort gewoon weg halverwege de poort zit met de slotjes...


Slotjes zijn te verplaatsen, hebben ze bij VHS een keertje gedaan voor Alwin (hier_ben_ik)

Quote:

Met de vertex zuiger van een athena kan je ook in de probleme komen,, dat had jhonnyboy toen geprobeert,, als je dan je vlinder poort gaat tunen kom je geloof ik in de probleme door de poorte en gate op de vertex zuiger...hierdoor word je uitlaat poort met je spoelers verbonden.


Vertex zuigers die ik heb gehad zaten geen extra gaten in.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MaikelF12
[...]


Je 2e cilinder was opgeboord tot 55mm en met een 55mm Athena/eurocilindro MBX zuiger? Wat heeft dit je totaal gekost?

De 1e was op dezelfde manier opgeboord.
Zuiger was iets van 50e zo uit het hoofd en het opboren rond de 20e
 
Stoere brommers
buldogo2 5-10-2008 19:23 Print reply

Posts: 2101
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
[...]

Slotjes zijn te verplaatsen, hebben ze bij VHS een keertje gedaan voor Alwin (hier_ben_ik)

[...]

Vertex zuigers die ik heb gehad zaten geen extra gaten in.

[...]

De 1e was op dezelfde manier opgeboord.
Zuiger was iets van 50e zo uit het hoofd en het opboren rond de 20e


Bij die vertex zuiger bedoel ik meer de hape aan de zijkant van de zuiger aan de onderkant,, om de spoelers op ed bovenste stand open te hebben...die loopt bij die zuiger te ver naar voren,, iig als je de uitlaat poort breder gaat maken...mja als je dat gaat doen moet je eigelijk ook een gedeelte van het koel kanaal op gaan lassen anders valt daar een gat in (niet zelf gedaan,, heeft johnny boy een keer geprobeert dit).


Als jij zecht dat VHS die slotjes kan verplaatsen,, had ik gewilt dat je en jaar gelede ok een toppic van me geleze had daaroverXD, ben echt bij 3 verschillende bedrijve geweest die op boren,, en geen een kon et...iig zijden ze
 
Born to ride
-simon- 6-10-2008 18:04 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: buldogo2
of je een malossie zuiger in een orgineel 80cc passent kan maken licht er heel erg aan of je een oud of nieuw type zuiger hebt...

Je hebt malossie zuigers waar maar een zuigerveer op zit, ik weet niet zeker waar het slotje dan komt maar daarmee heb je een kans dat het gaat werken.

De malossie zuiger met 2 zuiger veren gaat het gewoon NIET mee,, je kan de slotjes ook zo goed als niet verzetten van die zuiger omdat ze niet in het midden van het slot zitten,, de slotjes zitte aan de uitlaat poort kant,, waardoor je bij een vlinder poort gewoon weg halverwege de poort zit met de slotjes...

da probleem had ik bij mij toen ook,, wou mijn mtx-r2 cilinder opboren en er een malossi zuiger in zette,, dus een malossie zuiger gekocht van 120E toen,, die ik nu dus in en laatje heb liggen nieuw in doos omdat et nie ging werkeXD.

Met de vertex zuiger van een athena kan je ook in de probleme komen,, dat had jhonnyboy toen geprobeert,, als je dan je vlinder poort gaat tunen kom je geloof ik in de probleme door de poorte en gate op de vertex zuiger...hierdoor word je uitlaat poort met je spoelers verbonden.

Weet verder niet meer hoe dat reed oid...

Heb er bij mij nu een pro-x zuiger in zitten van een of andere suzukie...mocht je wille weten welke dan kan ik da wel even voor je opzoekken...

Of je kan er een zuiger in zetten van ik geloof een cr125?! uit 86...
Moet je wel wat doen met je dek enz geloof ik,, maar als je em toch wil laten tunen moet da geen probleem zijn.

Zoiso kan je iig uit de orgineel met vlinder als het goed gedaan word en dijk meer vermogen halen dan een malossie...

Nog een tip, de inlaat naar het carter op de cilinder en de inlaat op de carter zelf zou ik ook aan (laten) passen...zeker als je een behoorlijke carb. er op gaat zetten moet je aanzienlijk verschil merken.

Het is zelfs mogelijk om naar de ECHTE 125cc te gaan met een mbx80 blok en een ns-1 cilinder...

Margoed...denk da je zo wel genoeg info hebt.

Bij mij loopt i nu met opmaat en hpi en keihin 28mm opmaat kop en redelijk getunde cilinder nog niet afgesteld en nog zonder stinger zo rond de 14k met vermogen...heb alleen nog en veel te lichte vertanding der op ed, en nog niet op testbank geweest maar het voelt al als een beest .

Ben ook rustig aan beetje bezig met zoeen 125cc blok te bouwe, maar licht op zwaar laag pitje



als je een zuiger van een suzuki hebt heb je denk ik ook die van een adress 100. als je op ongeveer 53mm zit.

maar bij vhs letten ze daar wel op of het kan of niet.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed

Dit topic is 5325 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved