Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #52503 - Malossi 53,8 zuiger in MBX cilinder...
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 5326 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
doh |
5-10-2008 15:18 |
Posts: 129 |
Ik heb een Malossi 110cc (93 echte CC's) LC cilinder liggen, met nog maagdelijke zuiger (53,8mm)
Ook heb ik een originele 80cc MBX cilinder liggen.
Als deze opgeboord zou worden, en beide cilinders getunend door een prof, welke is er dan sneller?
Is de originele 80cc tot 53,8 op te boren zonder problemen?
En kan ik dan de malossi zuiger gebruiken voor die cilinder?
De zuiger wil ik niet bewerken, omdat hij gewoon in de malossi moet kunnen, dus is de uitgeboorde 80cc dan aan te passen op die zuiger?
Merci, Johan
|
|
|
|
Frysk |
5-10-2008 15:34 |
Posts: 34928 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: doh
Ik heb een Malossi 110cc (93 echte CC's) LC cilinder liggen, met nog maagdelijke zuiger (53,8mm)
Ook heb ik een originele 80cc MBX cilinder liggen.
Als deze opgeboord zou worden, en beide cilinders getunend door een prof, welke is er dan sneller?
Is de originele 80cc tot 53,8 op te boren zonder problemen?
En kan ik dan de malossi zuiger gebruiken voor die cilinder?
De zuiger wil ik niet bewerken, omdat hij gewoon in de malossi moet kunnen, dus is de uitgeboorde 80cc dan aan te passen op die zuiger?
Merci, Johan
MBX80 hemd is erg klein, dus ik durf je zo niet te zeggen of je MBX genadeloos kunt opboren,
NS1 daartegen wel (55mm is te doen)
Harrie (blukaap2) had eens een MBX cilinder opgeboord naar 54mm volgens mij en z'n hemd was heeel erg smal..
Dit bericht is gewijzigd door Frysk op 5-10-2008 om 15:35 uur.
|
|
giggitybyte |
|
doh |
5-10-2008 15:39 |
Posts: 129 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Frysk
[...]
MBX80 hemd is erg klein, dus ik durf je zo niet te zeggen of je MBX genadeloos kunt opboren,
NS1 daartegen wel (55mm is te doen)
Harrie (blukaap2) had eens een MBX cilinder opgeboord naar 54mm volgens mij en z'n hemd was heeel erg smal..
Dit bericht is gewijzigd door Frysk op 5-10-2008 om 15:35 uur.
oke bedankt, daar heb ik iig al iets aan.
en over de snelheid van die cilinder, mijn malossi heeft een ovale poort en de originele een vlinder, welke zou het snelst zijn? (indien beide getuned door een prof en gelijke boring)
|
|
|
|
mb-rider |
5-10-2008 15:41 |
Posts: 453 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: doh
[...]
oke bedankt, daar heb ik iig al iets aan.
en over de snelheid van die cilinder, mijn malossi heeft een ovale poort en de originele een vlinder, welke zou het snelst zijn? (indien beide getuned door een prof en gelijke boring)
je kunt meer uit de vlinderpoort halen...
|
|
|
|
doh |
5-10-2008 15:44 |
Posts: 129 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mb-rider
[...]
je kunt meer uit de vlinderpoort halen...
ja dat kun je logisch afgeleid roepen, maar is het ook zo, heb je ervaring met beide?
|
|
|
|
ikkejw |
5-10-2008 15:45 |
Posts: 9886 |
mits goed getuned is de vlinderpoort zeker sneller.
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
Frysk |
5-10-2008 16:08 |
Posts: 34928 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: doh
[...]
ja dat kun je logisch afgeleid roepen, maar is het ook zo, heb je ervaring met beide?
verder niet echt ervaring met ovale uitlaatpoort, maar vlinder is zeker sneller te maken omdat je veel sneller je uitlaatgassen kwijt kan (grotere uitlaatpoort), vooral getuned
|
|
giggitybyte |
|
mtxrijder |
5-10-2008 16:12 |
Posts: 338 |
simon16 heeft zijn malossi laten tunen door vhs laten tunen
mijn standaard mbx80 word nou ook door vhs getuned
www.vhstuning.nl
harrie van hout uit geldrop
http://www.brommerforum.nl/showtopic/52453
kijk dit ff..
simon heeft ook foto op zen projectje staan van de cilinder,hij verkoopt nou ook zijn mtx
|
|
|
|
Blukaap2 |
5-10-2008 16:48 |
Posts: 9953 |
Heb inderdaad mn MBX cilinder op laten boren tot 55mm met de vertex zuiger van een eurocilindro/athena.
Dat extreem dunne hemd kwam toen doordat de 1e cilinder op een MTX80R2 carter moest komen, daar zit eoa rare richel in het carter.
Met een gewoon MBX/MTXR blok heb je dr geen last van.
2e cilinder heb ik toen op laten boren omdat bij de 1e het hemd afgebroken was (meen doordat ik dr per ongeluk tegenaan schopte of iets van die strekking ).
Hoe dan ook werkt het prima, als je een tractor wil moet je m gewoon opboren en dr verder niks aan doen, dan is de uitlaatpoort extreem laag (toen mee op de testbank geweest, had 9pk bij 6000rpm en meer dan 8000 draaide ie dr niet).
Als je de uitlaatpoort stomweg hoger dremelt en iets breder heb je zonder al te duur spul redelijk wat vermogen.
1e cilinder had toen 14,5pk (bij ong 8K) met een 24 mikuni en tecno.
2e cilinder had dr 16 bij 8,5-9K met eigenlijk dezelfde setup alleen een iets hogere uitlaatpoort en een idioot vervroegde ontsteking (iets van 7-8mm verzet zo uit het hoofd).
Bijkomende grote voordeel tov die 14,5pk setup was dat ie nu onderin ook als een idioot liep (en 1:30 reed als je niet constant liep te raggen).
Malossi's lopen trouwens best hard, maar die doen onderin nog minder dan niks, de eurocilindro/athena draait dan weer geen toeren standaard (na tuning wel, maar dan nog loopt de mbx cilinder een stuk mooier en onderin harder.
|
|
Stoere brommers |
|
mtx-bart |
5-10-2008 16:54 |
Posts: 816 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
Heb inderdaad mn MBX cilinder op laten boren tot 55mm met de vertex zuiger van een eurocilindro/athena.
Dat extreem dunne hemd kwam toen doordat de 1e cilinder op een MTX80R2 carter moest komen, daar zit eoa rare richel in het carter.
Met een gewoon MBX/MTXR blok heb je dr geen last van.
2e cilinder heb ik toen op laten boren omdat bij de 1e het hemd afgebroken was (meen doordat ik dr per ongeluk tegenaan schopte of iets van die strekking ).
Hoe dan ook werkt het prima, als je een tractor wil moet je m gewoon opboren en dr verder niks aan doen, dan is de uitlaatpoort extreem laag (toen mee op de testbank geweest, had 9pk bij 6000rpm en meer dan 8000 draaide ie dr niet).
Als je de uitlaatpoort stomweg hoger dremelt en iets breder heb je zonder al te duur spul redelijk wat vermogen.
1e cilinder had toen 14,5pk (bij ong 8K) met een 24 mikuni en tecno.
2e cilinder had dr 16 bij 8,5-9K met eigenlijk dezelfde setup alleen een iets hogere uitlaatpoort en een idioot vervroegde ontsteking (iets van 7-8mm verzet zo uit het hoofd).
Bijkomende grote voordeel tov die 14,5pk setup was dat ie nu onderin ook als een idioot liep (en 1:30 reed als je niet constant liep te raggen).
Malossi's lopen trouwens best hard, maar die doen onderin nog minder dan niks, de eurocilindro/athena draait dan weer geen toeren standaard (na tuning wel, maar dan nog loopt de mbx cilinder een stuk mooier en onderin harder.
Dit verhaal haalt mij toch over om mijn mbx cilinder te laten tunen ipv een malossi te kopen en die te tunen
|
|
|
|
THOMASJEUHHH |
5-10-2008 16:59 |
Posts: 4159 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Blukaap2
Heb inderdaad mn MBX cilinder op laten boren tot 55mm met de vertex zuiger van een eurocilindro/athena.
Dat extreem dunne hemd kwam toen doordat de 1e cilinder op een MTX80R2 carter moest komen, daar zit eoa rare richel in het carter.
Met een gewoon MBX/MTXR blok heb je dr geen last van.
2e cilinder heb ik toen op laten boren omdat bij de 1e het hemd afgebroken was (meen doordat ik dr per ongeluk tegenaan schopte of iets van die strekking ).
Hoe dan ook werkt het prima, als je een tractor wil moet je m gewoon opboren en dr verder niks aan doen, dan is de uitlaatpoort extreem laag (toen mee op de testbank geweest, had 9pk bij 6000rpm en meer dan 8000 draaide ie dr niet).
Als je de uitlaatpoort stomweg hoger dremelt en iets breder heb je zonder al te duur spul redelijk wat vermogen.
1e cilinder had toen 14,5pk (bij ong 8K) met een 24 mikuni en tecno.
2e cilinder had dr 16 bij 8,5-9K met eigenlijk dezelfde setup alleen een iets hogere uitlaatpoort en een idioot vervroegde ontsteking (iets van 7-8mm verzet zo uit het hoofd).
Bijkomende grote voordeel tov die 14,5pk setup was dat ie nu onderin ook als een idioot liep (en 1:30 reed als je niet constant liep te raggen).
Malossi's lopen trouwens best hard, maar die doen onderin nog minder dan niks, de eurocilindro/athena draait dan weer geen toeren standaard (na tuning wel, maar dan nog loopt de mbx cilinder een stuk mooier en onderin harder.
waar heb je hem laten boren dan?
en ging dat met de zuigerslotjes?
ik kom met mijn (55mm)autisha zuiger net in de poorten met de klipjes.
(ben zelf bezig om mijn ns1 cilinder naar 55mm te maken.)
|
|
bwoaahhppp,,.. |
|
flip_nsr_80cc |
5-10-2008 17:00 |
Posts: 597 |
een malossi is tog al ene getunde mbx cilinder in principe ?
Dit bericht is gewijzigd door flip_nsr_80cc op 5-10-2008 om 17:01 uur.
|
|
i cant spel, dus zeur niet |
|
Blukaap2 |
5-10-2008 17:07 |
Posts: 9953 |
Heb m bij VHS laten boren.
Zuigerveerslotjes kwamen gewoon goed uit, meen me nog wel te herinneren dat een malossi naar 55mm boren met die vertex zuiger niet goed ging, dat de slotjes dan verplaatst moeten worden.
|
|
Stoere brommers |
|
Saknet |
5-10-2008 17:38 |
Posts: 10355 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: flip_nsr_80cc
een malossi is tog al ene getunde mbx cilinder in principe?
Dit bericht is gewijzigd door flip_nsr_80cc op 5-10-2008 om 17:01 uur.
yea rite, heb je enig besef van wat een vlinderpoort voor potentioneel verschil kan maken?
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
Frysk |
5-10-2008 17:43 |
Posts: 34928 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: flip_nsr_80cc
een malossi is tog al ene getunde mbx cilinder in principe?
Dit bericht is gewijzigd door flip_nsr_80cc op 5-10-2008 om 17:01 uur.
damn, als je er geen doel over hebt reageer dan niet man
|
|
giggitybyte |
|
buldogo2 |
5-10-2008 17:55 |
Posts: 2101 |
of je een malossie zuiger in een orgineel 80cc passent kan maken licht er heel erg aan of je een oud of nieuw type zuiger hebt...
Je hebt malossie zuigers waar maar een zuigerveer op zit, ik weet niet zeker waar het slotje dan komt maar daarmee heb je een kans dat het gaat werken.
De malossie zuiger met 2 zuiger veren gaat het gewoon NIET mee,, je kan de slotjes ook zo goed als niet verzetten van die zuiger omdat ze niet in het midden van het slot zitten,, de slotjes zitte aan de uitlaat poort kant,, waardoor je bij een vlinder poort gewoon weg halverwege de poort zit met de slotjes...
da probleem had ik bij mij toen ook,, wou mijn mtx-r2 cilinder opboren en er een malossi zuiger in zette,, dus een malossie zuiger gekocht van 120E toen,, die ik nu dus in en laatje heb liggen nieuw in doos omdat et nie ging werkeXD.
Met de vertex zuiger van een athena kan je ook in de probleme komen,, dat had jhonnyboy toen geprobeert,, als je dan je vlinder poort gaat tunen kom je geloof ik in de probleme door de poorte en gate op de vertex zuiger...hierdoor word je uitlaat poort met je spoelers verbonden.
Weet verder niet meer hoe dat reed oid...
Heb er bij mij nu een pro-x zuiger in zitten van een of andere suzukie...mocht je wille weten welke dan kan ik da wel even voor je opzoekken...
Of je kan er een zuiger in zetten van ik geloof een cr125?! uit 86...
Moet je wel wat doen met je dek enz geloof ik,, maar als je em toch wil laten tunen moet da geen probleem zijn.
Zoiso kan je iig uit de orgineel met vlinder als het goed gedaan word en dijk meer vermogen halen dan een malossie...
Nog een tip, de inlaat naar het carter op de cilinder en de inlaat op de carter zelf zou ik ook aan (laten) passen...zeker als je een behoorlijke carb. er op gaat zetten moet je aanzienlijk verschil merken.
Het is zelfs mogelijk om naar de ECHTE 125cc te gaan met een mbx80 blok en een ns-1 cilinder...
Margoed...denk da je zo wel genoeg info hebt .
Bij mij loopt i nu met opmaat en hpi en keihin 28mm opmaat kop en redelijk getunde cilinder nog niet afgesteld en nog zonder stinger zo rond de 14k met vermogen...heb alleen nog en veel te lichte vertanding der op ed, en nog niet op testbank geweest maar het voelt al als een beest .
Ben ook rustig aan beetje bezig met zoeen 125cc blok te bouwe, maar licht op zwaar laag pitje
|
|
Born to ride |
|
Dit topic is 5326 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|