Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Geen vonk meer.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1020 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #52440 - Geen vonk meer.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1451 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

nick.jong 1-10-2008 20:37 Print topicpost
Posts: 41

Mijn zoon heeft een MTX-sh en vloekt er nog dagelijks op.
Elke keer pech hebben we met dat ding, het liefst wil hij 'm op marktplaats kwijt om een derbi ervoor in de plaaats te hebben .
Maar ik heb er zo veel tijd in gestoken dus gaan we er nog steeds voor.
Het licht moest gemaakt maar ik had geen accu dus heb ik een voedinkje gebruikt van 15V 1Amp om de boel van stroom te voorzien.Stroom stond erop 12V ( is instelbaar) maar ik had nergens prik,er zat een zekering van 32V bij de accu- aansluiting.

De volgende dag zou mijn zoon op de brommer naar school, maar helaas hij kreeg 'm niet aan de praat.Vloeken naar z'n Vader die ochtenddienst had en reed op de opoefiets van z'n zus weg.

Meteen dat ik thuis kwam kreeg ik het nieuws en begon er aan te sleutelen,een vonk geprobeert te maken maar nee.
Ik dacht de CDI is naar de fili. Gebeld met Motoimport.nl.
Die zeiden 9 v/d 10 keer ligt het aan je ontsteking.Deze besteld.
Zou het kunnen zijn dat ik een van die spoeltjes doorgebrand heb die op de grondplaat zitten?
Wie weet hier een antwoord op.

BVD Nick z'n Vader.


 

Kit 1-10-2008 20:39 Print reply
Posts: 108
Heeft u al een andere bougie geprobeerd?
 
Raoul 1-10-2008 20:39 Print reply

Posts: 2997

het best kunt u even kijken of de bougie vonkt.
als hij niet vonkt, moet u even een nieuwe halen, das het simpelst, en goedkoopst.

alle bedrading nakijken op kabelbreukjes en de CDI doormeten helpt ook, zo streept u de meer eenvoudige opties af


Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 1-10-2008 om 20:55 uur.
 
Aprilia MX (H)
Henk-88 1-10-2008 20:42 Print reply

Posts: 26703
Heeft een MTX-sh 12 volt?

Liep de MTX goed voordat je ging beunhazen met het voedinkje?

Wrom geen licht rechtstreeks van de lichtspoel met een spanningsregelaar?
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Custers 1-10-2008 20:51 Print reply

Posts: 4747
mtx sh heeft 12 volt ja
 
Ride like the wind.
nick.jong 1-10-2008 22:25 Print reply
Posts: 41


Ja hij liep wel aardig maar niet echt goed.Ik heb geen idee hoe ik dat met het licht moet oplossen, is de spanningsregelaar dat ding met koelribben? Volgens de tekening op mt5.nl is de accu 12V.






Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Heeft een MTX-sh 12 volt?

Liep de MTX goed voordat je ging beunhazen met het voedinkje?

Wrom geen licht rechtstreeks van de lichtspoel met een spanningsregelaar?


 
Henk-88 1-10-2008 22:28 Print reply

Posts: 26703
Die met koelribben is meestal de gelijkrichter volgens mij maar soms is het gecombineerd..
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
nick.jong 1-10-2008 22:43 Print reply
Posts: 41




Ik had toevallig nog een standaard bougie, deze geprobeert... helaas.Hoe meet je de CDI door? Ik heb een universeelmeter.









Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Raoul

het best kunt u even kijken of de bougie vonkt.
als hij niet vonkt, moet u even een nieuwe halen, das het simpelst, en goedkoopst.

alle bedrading nakijken op kabelbreukjes en de CDI doormeten helpt ook, zo streept u de meer eenvoudige opties af


Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 1-10-2008 om 20:55 uur.


 
christianos 1-10-2008 23:07 Print reply

Posts: 20445
even een kleine hart onder de riem:

Ik heb dus ook gehad, het moment dat je dat helemaal zat bent.. Maar verkoop hem niet, ga door. Op een gegeven moment zal het ding het wel naar behoren doen, en gek genoeg heb je dan een soort van band opgebouwd. Je kent elk tikje/rateltje/knerpje als je broekzak. En gegarandeerd wil je hem dan nooit meer kwijt

of klink ik nu erg soft
 
Henk-88 1-10-2008 23:09 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
of klink ik nu erg soft



Soft-topic
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
christianos 1-10-2008 23:09 Print reply

Posts: 20445
Mischien een psy-forum openen, voor de diepere band tussen de berijder en zijn brommer (voor de hopelozen: ook op seksueel gebied)



 
mtx-motard 1-10-2008 23:20 Print reply

Posts: 14947
ik ben nogal bedreven met honda mt/mtx

het zit zo

de vonk is simpel te krijgen door een originelespoel te monteren en een originele pickup. spoel is de rood-zwarte draad en de pickup de blauw-gele.

de rood-zwarte en de blauw-gele gaan naar het cdi kastje. kijk eerst wat op dit kastje staat en kijk de kleur van de stekker. zorg dat je een originele hebt en geen imitatie. als er mps300 op staat heb je temaken met een 'opvoer' cdi.

de groene draad gaat ook van de grondplaat van de ontsteking naar het cdi (groen is altijd massa).

vanaf het cdi gaat er een zwart-gele draad naar de bobine. en een zwart-witte naar het contactslot. als de zwart-witte verbinding maakt met de groene (massa) dan is er geen vonk.

de zwart-gele gaat van het cdi naar de bobine en van de bobine komt nog een groene draad, die komt uiteraard weer op de massa.

en dan vonkt ie

nu de verlichting:
monteer een originele lichtspoel, hier zitten 2 draden aan. een gele en een witte. de gele en de witte verbind je niet aan een gelijkrichter of iets dergelijks (hadden MT's vroeger bijv.) maar aan een spanningsregelaar (nsr had dit origineel), dit omdat spanningsregelaars betrouwbaarder zijn, en goed werken.

dus de witte en de gele naar de spanningsregelaar, van de spanningsregelaar komen 3 draden, 2 rode en 1 groene, de groene is het bekende verhaal; massa. de 2 roden kun je 1 van dichtsmelten en 1 gebruiken als stroomdraad voor de lampen. hang die rode draad op de witte en blauwe draad van de koplamp. en de groene draad van de koplamp op de massa.

meet de spoelen door op hun weerstand (ohm) om te zien of ze goed zijn. en vermijd imitatie onderdelen. deze zijn van slechte kwaliteit. ik heb er zoveel ellende mee gehad dat ik alleen nog maar merk spul monteer.

koop nooit een derbi, je mag des noods met de mtx langskomen, dan gaat hij rijdend weer naar huis! Geef de moed niet op
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
nick.jong 2-10-2008 23:25 Print reply
Posts: 41



Bedankt voor deze beschrijving ik heb 'm direct uitgeprint en ga er binnenkort mee aan de slag. Mijn zoon heeft zo'n catseye voorlamp en een rij ledlampjes voor achterlicht aangeschaft, dus het is even zoeken naar de juiste draden.Ik heb een kompleet gebruikte ontstekingsplaat besteld op internet.Ik ben benieuwd of ie het dan doet want anders moet ik mijn lijstje gaan afvinken.



















Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
ik ben nogal bedreven met honda mt/mtx

het zit zo

de vonk is simpel te krijgen door een originelespoel te monteren en een originele pickup. spoel is de rood-zwarte draad en de pickup de blauw-gele.

de rood-zwarte en de blauw-gele gaan naar het cdi kastje. kijk eerst wat op dit kastje staat en kijk de kleur van de stekker. zorg dat je een originele hebt en geen imitatie. als er mps300 op staat heb je temaken met een 'opvoer' cdi.

de groene draad gaat ook van de grondplaat van de ontsteking naar het cdi (groen is altijd massa).

vanaf het cdi gaat er een zwart-gele draad naar de bobine. en een zwart-witte naar het contactslot. als de zwart-witte verbinding maakt met de groene (massa) dan is er geen vonk.

de zwart-gele gaat van het cdi naar de bobine en van de bobine komt nog een groene draad, die komt uiteraard weer op de massa.

en dan vonkt ie

nu de verlichting:
monteer een originele lichtspoel, hier zitten 2 draden aan. een gele en een witte. de gele en de witte verbind je niet aan een gelijkrichter of iets dergelijks (hadden MT's vroeger bijv.) maar aan een spanningsregelaar (nsr had dit origineel), dit omdat spanningsregelaars betrouwbaarder zijn, en goed werken.

dus de witte en de gele naar de spanningsregelaar, van de spanningsregelaar komen 3 draden, 2 rode en 1 groene, de groene is het bekende verhaal; massa. de 2 roden kun je 1 van dichtsmelten en 1 gebruiken als stroomdraad voor de lampen. hang die rode draad op de witte en blauwe draad van de koplamp. en de groene draad van de koplamp op de massa.

meet de spoelen door op hun weerstand (ohm) om te zien of ze goed zijn. en vermijd imitatie onderdelen. deze zijn van slechte kwaliteit. ik heb er zoveel ellende mee gehad dat ik alleen nog maar merk spul monteer.

koop nooit een derbi, je mag des noods met de mtx langskomen, dan gaat hij rijdend weer naar huis! Geef de moed niet op


 
mtx-motard 2-10-2008 23:26 Print reply

Posts: 14947
je kunt een multimeter op de zwart-rode draad en groene houden. dan moet er een bepaalde weerstand uit komen (staat in het werkplaatshandboek, heb het ff niet bij de hand nu)

en tussen de blauw-gele en groene kun je ook meten.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
nick.jong 7-10-2008 19:07 Print reply
Posts: 41



Hi mtx/motard,

Ik heb uiteindelijk een vonkie bij de bougie gekregen
en ben erg blij met je beschrijving, alleen met het licht kwam ik er niet uit, nog maar eens rustig bekijken.

Helaas liepen we vast omdat de nieuwe zuiger ong. 4 a 5mm boven de cilinder uitstak volgens mtoimport kan de kop uitgedraaid worden. of een 70cc kop op de kop tikken.












Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
je kunt een multimeter op de zwart-rode draad en groene houden. dan moet er een bepaalde weerstand uit komen (staat in het werkplaatshandboek, heb het ff niet bij de hand nu)

en tussen de blauw-gele en groene kun je ook meten.


 

Dit topic is 1451 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved