Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - ontsteking

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 831 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #52365 - ontsteking
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 1713 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Niek de Wildt 28-9-2008 23:13 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aquamaniac
@Niek de Wildt

als contactpunten afhankelijk waren van wisselspanning dan zou geen enkele oude auto kunnen rijden daar elke auto op gelijkspanning werkt

hoe werkt een contactpunt ontsteking ?

er loopt een stroom vanaf de accu(of ontstekingsspoel) naar de contactpunten daarvandaan gaat de stroom naar de bobine en loopt door de primaire spoel welke een magnetisch veld opwekt ,als de contactpunten openen en dus de stroom wordt afgekapt ontstaat er in de primaire spoel een inductie spanning opgewekt door het snel veranderend(wegvallend) magnetisch veld.
Deze inductiespanning (kan wel oplopen tot 70volt) wekt een spanning op in de secundaire wikkeling van de bobine die kan oplopen tot 20.000 volt waardoor het mogenlijk is dat de bougie vonkt

waarvoor is nu de condensator ?


stroom heeft de eigenschap altijd door te willen gaan als nu de contactpunten openen gaat de stroom in tegengestelde richting een terugweg zoeken (vonken op de punten) door de condensator paralel op de punten te zetten wordt deze terugkerende stroom opgevangen (condensator laad op) en gelijk weer afgegeven richting bobine (versterkt de primaire stroom)
de versterkende werking van de condensator is bij de meeste contactpunten ontstekingen noodzakelijk voor een goede vonk en zowieso noodzakelijk om inbranden van de punten te voorkomen.


is het zo een beetje duidelijk ?



ik weet hoe het allemaal werkt, maar ik weet ook dat ik het daadwerkelijk een keer heb geprobeerd en dat het niet werkte, ondanks dat het in theorie wel zou moeten.

verklaring daarvoor?
geen idee, het enigste wat ik toen kon bedenken dat het enigste wat veranderd is dat de wisselspanning, gelijkspanning werd, vandaar mijn antwoord

EDIT: MAAR NU! bedenk ik me natuurlijk dat het daarwerkelijk niet kan omdat als het vliegwiel niet draaid, de contactpuntjes niet openen en dichtgaan en dus ook geen inductie plaatsvind en dus ook geen vonk.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 28-9-2008 om 23:16 uur.
 
Aquamaniac 28-9-2008 23:21 Print reply

Posts: 882
hmmm je kan dan natuurlijk met een schroevendraaier tussen het vliegwiel door de contactpuntjes even opendoen
het werkt natuurlijk makkelijker als je even de grondplaat los op een tafel legt aangezien je de accu zou moeten aansluiten op de spoelkant van de punten

 
er gaat niks boven luchtkoeling

Dit topic is 1713 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved