@Niek de Wildt
als contactpunten afhankelijk waren van wisselspanning dan zou geen enkele oude auto kunnen rijden daar elke auto op gelijkspanning werkt
hoe werkt een contactpunt ontsteking ?
er loopt een stroom vanaf de accu(of ontstekingsspoel) naar de contactpunten daarvandaan gaat de stroom naar de bobine en loopt door de primaire spoel welke een magnetisch veld opwekt ,als de contactpunten openen en dus de stroom wordt afgekapt ontstaat er in de primaire spoel een inductie spanning opgewekt door het snel veranderend(wegvallend) magnetisch veld.
Deze inductiespanning (kan wel oplopen tot 70volt) wekt een spanning op in de secundaire wikkeling van de bobine die kan oplopen tot 20.000 volt waardoor het mogenlijk is dat de bougie vonkt
waarvoor is nu de condensator ?
stroom heeft de eigenschap altijd door te willen gaan als nu de contactpunten openen gaat de stroom in tegengestelde richting een terugweg zoeken (vonken op de punten) door de condensator paralel op de punten te zetten wordt deze terugkerende stroom opgevangen (condensator laad op) en gelijk weer afgegeven richting bobine (versterkt de primaire stroom)
de versterkende werking van de condensator is bij de meeste contactpunten ontstekingen noodzakelijk voor een goede vonk en zowieso noodzakelijk om inbranden van de punten te voorkomen.
is het zo een beetje duidelijk ?
|