Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Tomos probleem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1024 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #52331 - Tomos probleem
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3945 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Thomazzi 26-9-2008 21:53 Print topicpost

Posts: 78
    Welke model tomos heb je?
    Waarschijnlijk een quadro
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    Ik geloof uit 2001, oude type blok met contactpunten ontsteking
    Is het een snor of een brommer?
    Geel kenteken, brommer dus
    Wanneer ontstond het probleem?
    Geen probleem voor de oude eigenaar, wel voor mij


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    Afgezien van nieuwe olie, nee :P


    Wat is het probleem?



Normaal ga ik op onderzoek uit om het probleem zelf op te lossen, maar nu ben ik er zat van.

Een paar dagen geleden heb ik gisteren mijn complete koppeling vervangen (koppelings segmenten, tandwielen).
Ik ben er verschrikkelijk lang mee bezig geweest om het lekkage probleem op te lossen, dit is gelukkig opgelost door 2 carterpakkingen en vloeibare pakking te gebruiken

Maar nu het probleem:

Toen ik alles in elkaar had en een testritje ging maken, bleef die ontzettend lang in de 1e versnelling hangen (1e versnelling >30km) en moest gas terug nemen om naar de 2e versnelling te tuffen.
Toen ik eenmaal in de 2e versnelling reed merkte ik op dat ik snelheids verlies had, ik snap nu nog steeds niet hoe dit komt, want ook maakt ie sinds gister een ander geluid, meer een standaard fluitketel geluid van Tomos.

Ik had nog geen eens 2 kilometer gereden en ik moest stoppen voor een stoplicht, mijn brommer viel uit en wou 'm weer aan gaan kicken.
In 2 keer kicken was die aan (dus ik vet blij ) en dacht; Ik kan weer verder boeken .

Maargoed, ik ga dus gas geven en tot mijn verbazing is én mijn versnelling in de vrij gesprongen, en mijn achterwiel was geblokkeerd, ik voerde wat acties uit door gas te geven, de brommer op te tillen en te laten 'vallen' en dat hielp gelukkig.
Ik rijd verder, ik rijd een kilometer of 25 en sta net op het punt om naar de 2e versnelling te schieten en toen gebeurde er het onmogelijke: :shock:

Mijn achterwiel blokkeerde en ik raakte in een slip (nat wegdek), ik kon de brommer maar net onder controle houden en sta zijwaarts op een druk kruispunt, ik gebaar naar die mensen dat ik een doodschrik kreeg en zet de brommer aan de kant van de weg en ga op onderzoek uit.

Ben lopend naar huis gegaan, achterwiel optillend en had vanochtend hetzelfde probleem.
De brommer staat in zijn vrij, achterwiel was geblokkeerd en naderhand kon ik gelukkig normaal lopen (geen geblokkeerde achterwiel meer), ik ging de brommer starten en staat alsnog, alwéér in zijn vrij. ;(

What's de problem?
Alvast bedankt voor de genomen moeite om te lezen en te reageren,


Thomas


 

Banaan 26-9-2008 21:55 Print reply

Posts: 5725
weet je zeker dat alles weer goed in elkaar staat? (nadat je lekkage opgelost hebt)
 
Thomazzi 26-9-2008 21:58 Print reply

Posts: 78
Ja.

Vandaag heb ik heb blokje (na de zoveelste keer ) weer geopend en toen voelde ik speling op de as van de koppeling (die doorgaat naar de kickstarter) en op het koppelingshuis zelf, de tandwielen dus.

Mijn zuigerstop is helaas foetsie, dus de koppeling kon er helaas niet vanaf, maar alsnog zit ik met het probleem dat ie op geen enkele mogelijkheid uit zijn vrij wil springen, terwijl ik toch echt alles achter ste voren erin gezet heb, zoals ik het er uit gehaald heb.
 
DerbiFrans 26-9-2008 22:10 Print reply

Posts: 405
blok naar bromboer brengen?

 
VerteX 26-9-2008 22:23 Print reply

Posts: 1265
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thomazzi
Ja.

Vandaag heb ik heb blokje (na de zoveelste keer ) weer geopend en toen voelde ik speling op de as van de koppeling (die doorgaat naar de kickstarter) en op het koppelingshuis zelf, de tandwielen dus.

Mijn zuigerstop is helaas foetsie, dus de koppeling kon er helaas niet vanaf, maar alsnog zit ik met het probleem dat ie op geen enkele mogelijkheid uit zijn vrij wil springen, terwijl ik toch echt alles achter ste voren erin gezet heb, zoals ik het er uit gehaald heb.


die koppeling is makkelijk los te krijgen, desnoods pak je een schroevendraaier, haak etc. om het huis te blokkeren.
heb je al in de knowledge base gekeken naar een plattegrond van hoe het precies in mekaar moet ?
 
4 Takt Krijg De Tering ik Rij Mengsmering !
Henk-88 26-9-2008 22:42 Print reply

Posts: 26703
Ben jij Thomas Watervoort en heb jij die begrenzer gemonteerd die niet wordt opgestuurd?

http://www.brommerfo...showtopic/52330/last
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Thomazzi 27-9-2008 10:43 Print reply

Posts: 78
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Ben jij Thomas Watervoort en heb jij die begrenzer gemonteerd die niet wordt opgestuurd?

http://www.brommerfo...showtopic/52330/last



Nee, ik heet Thomas van der Werf, zoals je waarschijnlijk ook al uit mijn profiel had op kunnen maken.

@ Vertex: Wat mag de knowledge base wezen?
 
Five Speed 27-9-2008 11:39 Print reply

Posts: 286
blauwe balk bovenin klik op afdelingen 1na onderste =knowledge base
klik op tomos en zoek je type op
 
honda goedgekeurd
Thomazzi 29-9-2008 9:39 Print reply

Posts: 78
Gisteren ben ik wreed aan de slag gegaan en heb er meer als 6 uur aan gewerkt.
Het probleem is/was als volgt.

Ten eerste maakte ik de carterkap open, koppeling eraf, daar zag ik het 1e probleem al; de koppelingsveer was er tussen uit gesprongen.
Deze is netjes weer gemonteerd en de carterkap er weer opgezet.

Toen ik 'm ging starten stond ie alsnog in zijn 'vrij' , maar toen ik even heel goed ging nadenken (kep in totaal wel 8 keer de beide carters geopend om te zien wat voor probleem het was) en toen kwam ik tot het idee om eens bij het tandwiel (ketting) te kijken.

De middelste tadjes waren door en door versleten, het tandwiel is net een maand nieuw en is er opgezet door de bromboer omdat ik er toen geen zin in had, lekkere zaak dus.
Ik zag ook gelijk dat dezelfde tandwiel de middenvertanding van mijn blok ook gemolt heeft, hier ben ik zeker niet tevreden mee en ga de bromfietsspecialist aanspreken op dit geval.

Een set middenvertanding had ik gelukkig nog liggen en deze gemonteerd in het blok, evenals een donor tandwiel.
 
Thomazzi 29-9-2008 14:20 Print reply

Posts: 78
Exuses voor mijn dubbelpost maar vond het onnodig om voor deze vraag een nieuw topic te openen.

Gister nieuwe koppeling gemonteerd, fijn.
Maar ik heb prestatie verlies, mijn brommer (uitgerust met een 14/12, 15mm spruistuk en een bullit) komt nu met moeite voorbij de 50.

Terwijl dit voorheen makkelijk de 55 voorbij ging, en is er nog een optie om iets aan te passen waardoor deze harder rijd/trekt?
Mijn tandwiel achter is 24, voor is zoals gewoonlijk stanaard.

Dankjewel voor de moeite.

Kep vanmiddag ook even de sproeier veranderd naar 54, omdat 55 te groot was.
Bougie is mooi koffiebruin met een scheutje melk.

Dit bericht is gewijzigd door Thomazzi op 29-9-2008 om 14:24 uur.
 
Thomazzi 29-9-2008 18:34 Print reply

Posts: 78
Zou op mijn vraag ook gerageerd kunnen worden?

Danku!
 
DerbiFrans 29-9-2008 18:45 Print reply

Posts: 405
kleiner tandwiel achter?
grotere carburateur?

miss 70cc ofso?

veel sucecs nog en ik zou zeker de bromboer aanspreken ja
 
Thomazzi 29-9-2008 18:50 Print reply

Posts: 78
Mijn vraag was:

Hoe komt het dat mijn tomos met nieuwe koppelingsdelen prestatie verlies heeft?

De vraag; welke onderdelen moet ik kopen, weet ik zelf wel.
Opvoeren is een eitje, maar voordat ik hieraan begin wil ik eerst de bovenstaande vraag helder hebben.
 
Banaan 29-9-2008 18:54 Print reply

Posts: 5725
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thomazzi
Mijn vraag was:

Hoe komt het dat mijn tomos met nieuwe koppelingsdelen prestatie verlies heeft?

De vraag; welke onderdelen moet ik kopen, weet ik zelf wel.
Opvoeren is een eitje, maar voordat ik hieraan begin wil ik eerst de bovenstaande vraag helder hebben.


loopt er niks aan oid?
 
Makrolon 29-9-2008 18:55 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thomazzi
Mijn vraag was:

Hoe komt het dat mijn tomos met nieuwe koppelingsdelen prestatie verlies heeft?

De vraag; welke onderdelen moet ik kopen, weet ik zelf wel.
Opvoeren is een eitje, maar voordat ik hieraan begin wil ik eerst de bovenstaande vraag helder hebben.

Trekt ie minder snel op of minder hoge top? Slechter optrekken is te verklaren doordat de koppelings segmenten verder naar buiten moesten komen om aan te grijpen, en daardoor draaide die meer toeren waardoor hij harder op trok. Als je sneller wil moet je de koppelingsveren een cm inkorten.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Thomazzi 29-9-2008 18:57 Print reply

Posts: 78
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]

Trekt ie minder snel op of minder hoge top? Slechter optrekken is te verklaren doordat de koppelings segmenten verder naar buiten moesten komen om aan te grijpen, en daardoor draaide die meer toeren waardoor hij harder op trok. Als je sneller wil moet je de koppelingsveren een cm inkorten.


Huh...?
Ik dacht juist dat als je je koppelingsveren inkorte dat het op snelheidswinst niks scheelde, alleen dat je sneller optrok, dus dat ie later in de 2e versnelling gaat.

Mijn brommer trekt sneller op (nogal logish als je hiervoor versleten koppeling had) en heeft een snelheidsverlies van >5km.
 

Dit topic is 3945 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved