Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Yamaha DT50MX vonkt nogsteeds niet

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 792 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #52276 - Yamaha DT50MX vonkt nogsteeds niet
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 7919 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

sPINE 24-9-2008 11:31 Print topicpost
Posts: 55
Hallo,

Zoals sommigen van jullie misschien wel weten heb ik een tijdje geleden een yamaha dt50 mx gekocht welke niet vonkt.
Nu heb ik de Bobine vervangen door een nieuwe, de condensator van de onsteking vervangen door een nieuwe, de ontstekingsspoel vervangen door een nieuwe en de contactpuntjes vervangen door een nieuwe.

Nu krijgt de bougie nogsteeds geen vonk en wil de brommer dus nogsteeds niet starten.
Ik ben er nu al zo'n 7 weken mee bezig en wil de brommer nu wel eens rijdend hebben.

Nu is mijn vraag: weten jullie nog dingen waar ik naar kan kijken en kan controleren?
De bekabeling is ook na gekeken en is voor zo ver ik weet ook in orde.

Dit bericht is gewijzigd door sPINE op 24-9-2008 om 11:31 uur.
 

jeroentjen13 24-9-2008 14:04 Print reply
Posts: 850
trek de fiche van je contactslot eens uit en ook die fiches van je rechterhandvat(zwart-wit en zwart) die zorgen namelijk voor kortsluiting om dan zo je brommer stil te leggen...
heb je er een goede bougie in?
 
Arjan 2-Stroke 24-9-2008 16:27 Print reply

Posts: 595
of doe de ontstekings stekker los, en verbind de ontstekings spoel met de bobine.
en heb je de puntjes wel goed afgesteld?
 
Trekhaak FM 106.0MHz
Sj_dt 24-9-2008 16:44 Print reply
Posts: 886
en kijk even of je ontsteking wel stroom geeft door hem tegen je blok aan te leggen, dan moet hij vonken. Als hij dat doet moet je bougie iig vonken.Dan weet je dus of het probleem in de onsteking zit of in de bobine enz
 
Henk-88 24-9-2008 16:46 Print reply

Posts: 26703
Maak je kabelboom los en leg alleen bedrading van je ontsteking; dan weet je of daar wel of niet een fout in zit.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
yamahadtt 24-9-2008 16:55 Print reply
Posts: 225
dit ik heb ook gehad. 2weken aan t klote geweest, bleek dat de lichtspoel kapot was. dus msischien xtje lichtspoel doormeten?
 
Aquamaniac 24-9-2008 18:27 Print reply

Posts: 882
iemand anders hier had vorige week exact hetzelfde probleem
heb toen het onderstaande als reactie gegeven
spijtig genoeg heeft die geen antwoord gegeven


is je ontstekingsspoel niet beschadigd ?
kan je makkelijk met een multimeter doormeter in de stand weerstand
als je de weerstand van de spoel meet en je hebt een hele lage of oneindige weerstand dan is de spoel kapot

als de spoel goed is kan je zo ook de hele ontsteking doormeten
aansluiting 1 op spoel(draad naar contactpunten) en de andere op de draad bij de bobine (met gesloten contactpunten)
nu zou je een zeer lage weerstand moeten meten
daarna kan je nog controleren of de ontstekingsdraad niet perongeluk aan het frame ligt (kortgesloten ontsteking)
wederom op de contactpunt draad meten en met de andere meetpen op het frame (massa) nu zou de weerstand heel hoog of oneindig moeten zijn
is hij heel laag dan ligt de draad aan massa en zal hij het ook nooit doen



 
er gaat niks boven luchtkoeling
zijstandaard 24-9-2008 20:29 Print reply

Posts: 1117
kijk eerst gewoon eens als er stroom op het draadje naar bobine staat dan ben je al een heel eind verder
 
Stuur pm als je Honda mt/mb onderdelen zoekt
S1lv3r 24-9-2008 21:04 Print reply

Posts: 5213
Heb je wel nieuwe bougie gekocht?
 
Noordeling 24-9-2008 21:27 Print reply

Posts: 603
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aquamaniac
iemand anders hier had vorige week exact hetzelfde probleem
heb toen het onderstaande als reactie gegeven
spijtig genoeg heeft die geen antwoord gegeven


is je ontstekingsspoel niet beschadigd ?
kan je makkelijk met een multimeter doormeter in de stand weerstand
als je de weerstand van de spoel meet en je hebt een hele lage of oneindige weerstand dan is de spoel kapot

als de spoel goed is kan je zo ook de hele ontsteking doormeten
aansluiting 1 op spoel(draad naar contactpunten) en de andere op de draad bij de bobine (met gesloten contactpunten)
nu zou je een zeer lage weerstand moeten meten
daarna kan je nog controleren of de ontstekingsdraad niet perongeluk aan het frame ligt (kortgesloten ontsteking)
wederom op de contactpunt draad meten en met de andere meetpen op het frame (massa) nu zou de weerstand heel hoog of oneindig moeten zijn
is hij heel laag dan ligt de draad aan massa en zal hij het ook nooit doen






ja dat was ik en heb ook nog steeds geen vonk begrijp erniets meer van
 
ik praat niet te snel, jij luistert te langzaam.
sPINE 25-9-2008 10:38 Print reply
Posts: 55
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadtt
dit ik heb ook gehad. 2weken aan t klote geweest, bleek dat de lichtspoel kapot was. dus msischien xtje lichtspoel doormeten?


De lichtspoel is toch helemaal niet nodig voor de ontsteking?
Nouja ik heb zonet alleen de ontstekingsspoel aangesloten (zwart/witte draad) en dit heeft niet geholpen.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: S1lv3r
Heb je wel nieuwe bougie gekocht?


Jep, en er zit ook een nieuwe bougiedop op.




Verder zal ik de tips even door lezen en een aantal dingen proberen

 
Teunis 25-9-2008 11:30 Print reply

Posts: 1073
van de spoel iigdirect ff een kabel leggen van de spoel naar de bobine.

Spoel neit beschadigd?
juist aangesloten?
spoeldraad maakt neit toevallig massa ?
contactpunten juist?
kabelbruik?

als je materialen die je gekocht goed zijn dan kan het naar mijn idee alleen nog maar aan de bovenstaande dingen liggen
 
sPINE 25-9-2008 12:32 Print reply
Posts: 55
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aquamaniac
iemand anders hier had vorige week exact hetzelfde probleem
heb toen het onderstaande als reactie gegeven
spijtig genoeg heeft die geen antwoord gegeven


is je ontstekingsspoel niet beschadigd ?
kan je makkelijk met een multimeter doormeter in de stand weerstand
als je de weerstand van de spoel meet en je hebt een hele lage of oneindige weerstand dan is de spoel kapot

als de spoel goed is kan je zo ook de hele ontsteking doormeten
aansluiting 1 op spoel(draad naar contactpunten) en de andere op de draad bij de bobine (met gesloten contactpunten)
nu zou je een zeer lage weerstand moeten meten
daarna kan je nog controleren of de ontstekingsdraad niet perongeluk aan het frame ligt (kortgesloten ontsteking)
wederom op de contactpunt draad meten en met de andere meetpen op het frame (massa) nu zou de weerstand heel hoog of oneindig moeten zijn
is hij heel laag dan ligt de draad aan massa en zal hij het ook nooit doen





Als ik goed naar het schema kijk zijn de contactpunten, de ontstekingsspoel en de lichtspoel uieindelijk toch allemaal verbonden met de massa?





Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Teunis
van de spoel iigdirect ff een kabel leggen van de spoel naar de bobine.

Spoel neit beschadigd?
juist aangesloten?
spoeldraad maakt neit toevallig massa ?
contactpunten juist?
kabelbruik?

als je materialen die je gekocht goed zijn dan kan het naar mijn idee alleen nog maar aan de bovenstaande dingen liggen


De onstekingsspoel, bobine, contactpunten, bougie en bougie dop zijn allemaal nieuw dus ik ga er van uit dat het hier niet aan ligt.
Voor zo ver ik weet is alles ook juist aangesloten maar dit heeft mijn vader voor me gedaan, want m'n vader is namelijk nogal goed in solderen :P
Klopt het trouwens dat de massadraad van de accu naar het massapunt op de bobine loopt ?

De contactpunten gaan wel open maar niet heel ver, maar dan moet er toch alsnog een vonk komen ?
Of kan de spanning ook overspringen als de afstand tussen de contactpuntjes te klein is?


Ik heb nog ff gekeken en de contactpunten gingen toch niet open.
Toen heb ik ze meteen even afgesteld maar dit heeft helaas niet geholpen.

Dit bericht is gewijzigd door sPINE op 25-9-2008 om 12:57 uur.
 
Teunis 25-9-2008 13:05 Print reply

Posts: 1073
ik denk toch dat er een massa fout gemaakt is. Je pa kan mss wel goed solderen, maar kan hij ook goed isoleren als dit niet zo is het mogelijk dat er de aanvoer draad naar de bobine massa maakt.

Aangezien je inmiddels redelijk alles bent nagelopen, maar hier heb ik nog geen uitsluitsel over gehoord.

massa punt samen met die van de accu, want als het goed is staan uiteindelijk alle massa punten direct of indirect in verbinding met elkaar


 
sPINE 25-9-2008 15:24 Print reply
Posts: 55
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Teunis
ik denk toch dat er een massa fout gemaakt is. Je pa kan mss wel goed solderen, maar kan hij ook goed isoleren als dit niet zo is het mogelijk dat er de aanvoer draad naar de bobine massa maakt.

Aangezien je inmiddels redelijk alles bent nagelopen, maar hier heb ik nog geen uitsluitsel over gehoord.

massa punt samen met die van de accu, want als het goed is staan uiteindelijk alle massa punten direct of indirect in verbinding met elkaar





Ik heb de ontsteking weer ff van het blok gehaald maar ik kan geen fouten vinden.
Uiteindelijk is toch alles in de onsteking (spoelen, contactpunten en condensator) verbonden met de massa ?
Ik kom er iniedergeval niet uit, ik kan geen fouten vinden.

Is er niet iemand met duidelijke foto's van een werkende ontsteking ?
En als het niet aan de ontsteking ligt, waar kan het dan verder nog aan liggen ?
Ik moet nog even meten of de bobine spanning krijgt maar dat lukt me niet in m'n eentje aangezien er ook ff iemand moet kicken.


Hier trouwens een paar foto's van mijn ontsteking.
Wie fouten ziet mag het zeggen maar volgens mij is dit niet echt goed te zien op de foto's:






Dit bericht is gewijzigd door sPINE op 25-9-2008 om 15:30 uur.
 
sPINE 25-9-2008 21:28 Print reply
Posts: 55
Het probleem is waarschijnlijk al opgelost maar ik kan de ontsteking nu niet op de brommer plaatsen omdat het op moment nogal donker is :P

Maar er zitten 2 draden aan de condensator en aangezien er geen beschrijving bij de condensator zat ging mijn vader er vanuit dat 1 van die draden de massadraad van de condensator is maar dit is dus niet het geval.
Nu hebben ik en m'n vader de ontsteking nog een keer doorgemeten door middel van een oude adapter aan te sluiten in plaats van de spoel en volgens de metingen zou de ontsteking nu moeten werken.
Waarschijnlijk is het een dubbele condensator en hoeft de 2e draad dus helemaal niet aangesloten te worden.
 

Dit topic is 7919 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved