jeroentjen13 |
24-9-2008 14:04 |
Posts: 850 |
trek de fiche van je contactslot eens uit en ook die fiches van je rechterhandvat(zwart-wit en zwart) die zorgen namelijk voor kortsluiting om dan zo je brommer stil te leggen...
heb je er een goede bougie in?
|
|
|
|
Arjan 2-Stroke |
24-9-2008 16:27 |
Posts: 595 |
of doe de ontstekings stekker los, en verbind de ontstekings spoel met de bobine.
en heb je de puntjes wel goed afgesteld?
|
|
Trekhaak FM 106.0MHz |
|
Sj_dt |
24-9-2008 16:44 |
Posts: 886 |
en kijk even of je ontsteking wel stroom geeft door hem tegen je blok aan te leggen, dan moet hij vonken. Als hij dat doet moet je bougie iig vonken.Dan weet je dus of het probleem in de onsteking zit of in de bobine enz
|
|
|
|
Henk-88 |
24-9-2008 16:46 |
Posts: 26703 |
Maak je kabelboom los en leg alleen bedrading van je ontsteking; dan weet je of daar wel of niet een fout in zit.
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
yamahadtt |
24-9-2008 16:55 |
Posts: 225 |
dit ik heb ook gehad. 2weken aan t klote geweest, bleek dat de lichtspoel kapot was. dus msischien xtje lichtspoel doormeten?
|
|
|
|
Aquamaniac |
24-9-2008 18:27 |
Posts: 882 |
iemand anders hier had vorige week exact hetzelfde probleem
heb toen het onderstaande als reactie gegeven
spijtig genoeg heeft die geen antwoord gegeven
is je ontstekingsspoel niet beschadigd ?
kan je makkelijk met een multimeter doormeter in de stand weerstand
als je de weerstand van de spoel meet en je hebt een hele lage of oneindige weerstand dan is de spoel kapot
als de spoel goed is kan je zo ook de hele ontsteking doormeten
aansluiting 1 op spoel(draad naar contactpunten) en de andere op de draad bij de bobine (met gesloten contactpunten)
nu zou je een zeer lage weerstand moeten meten
daarna kan je nog controleren of de ontstekingsdraad niet perongeluk aan het frame ligt (kortgesloten ontsteking)
wederom op de contactpunt draad meten en met de andere meetpen op het frame (massa) nu zou de weerstand heel hoog of oneindig moeten zijn
is hij heel laag dan ligt de draad aan massa en zal hij het ook nooit doen
|
|
er gaat niks boven luchtkoeling |
|
zijstandaard |
24-9-2008 20:29 |
Posts: 1117 |
kijk eerst gewoon eens als er stroom op het draadje naar bobine staat dan ben je al een heel eind verder
|
|
Stuur pm als je Honda mt/mb onderdelen zoekt |
|
S1lv3r |
24-9-2008 21:04 |
Posts: 5213 |
Heb je wel nieuwe bougie gekocht?
|
|
|
|
Noordeling |
24-9-2008 21:27 |
Posts: 603 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aquamaniac
iemand anders hier had vorige week exact hetzelfde probleem
heb toen het onderstaande als reactie gegeven
spijtig genoeg heeft die geen antwoord gegeven
is je ontstekingsspoel niet beschadigd ?
kan je makkelijk met een multimeter doormeter in de stand weerstand
als je de weerstand van de spoel meet en je hebt een hele lage of oneindige weerstand dan is de spoel kapot
als de spoel goed is kan je zo ook de hele ontsteking doormeten
aansluiting 1 op spoel(draad naar contactpunten) en de andere op de draad bij de bobine (met gesloten contactpunten)
nu zou je een zeer lage weerstand moeten meten
daarna kan je nog controleren of de ontstekingsdraad niet perongeluk aan het frame ligt (kortgesloten ontsteking)
wederom op de contactpunt draad meten en met de andere meetpen op het frame (massa) nu zou de weerstand heel hoog of oneindig moeten zijn
is hij heel laag dan ligt de draad aan massa en zal hij het ook nooit doen
ja dat was ik en heb ook nog steeds geen vonk begrijp erniets meer van
|
|
ik praat niet te snel, jij luistert te langzaam. |
|
sPINE |
25-9-2008 10:38 |
Posts: 55 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: yamahadtt
dit ik heb ook gehad. 2weken aan t klote geweest, bleek dat de lichtspoel kapot was. dus msischien xtje lichtspoel doormeten?
De lichtspoel is toch helemaal niet nodig voor de ontsteking?
Nouja ik heb zonet alleen de ontstekingsspoel aangesloten (zwart/witte draad) en dit heeft niet geholpen.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: S1lv3r
Heb je wel nieuwe bougie gekocht?
Jep, en er zit ook een nieuwe bougiedop op.
Verder zal ik de tips even door lezen en een aantal dingen proberen
|
|
|
|
Teunis |
25-9-2008 11:30 |
Posts: 1073 |
van de spoel iigdirect ff een kabel leggen van de spoel naar de bobine.
Spoel neit beschadigd?
juist aangesloten?
spoeldraad maakt neit toevallig massa ?
contactpunten juist?
kabelbruik?
als je materialen die je gekocht goed zijn dan kan het naar mijn idee alleen nog maar aan de bovenstaande dingen liggen
|
|
|
|
sPINE |
25-9-2008 12:32 |
Posts: 55 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aquamaniac
iemand anders hier had vorige week exact hetzelfde probleem
heb toen het onderstaande als reactie gegeven
spijtig genoeg heeft die geen antwoord gegeven
is je ontstekingsspoel niet beschadigd ?
kan je makkelijk met een multimeter doormeter in de stand weerstand
als je de weerstand van de spoel meet en je hebt een hele lage of oneindige weerstand dan is de spoel kapot
als de spoel goed is kan je zo ook de hele ontsteking doormeten
aansluiting 1 op spoel(draad naar contactpunten) en de andere op de draad bij de bobine (met gesloten contactpunten)
nu zou je een zeer lage weerstand moeten meten
daarna kan je nog controleren of de ontstekingsdraad niet perongeluk aan het frame ligt (kortgesloten ontsteking)
wederom op de contactpunt draad meten en met de andere meetpen op het frame (massa) nu zou de weerstand heel hoog of oneindig moeten zijn
is hij heel laag dan ligt de draad aan massa en zal hij het ook nooit doen
Als ik goed naar het schema kijk zijn de contactpunten, de ontstekingsspoel en de lichtspoel uieindelijk toch allemaal verbonden met de massa?
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Teunis
van de spoel iigdirect ff een kabel leggen van de spoel naar de bobine.
Spoel neit beschadigd?
juist aangesloten?
spoeldraad maakt neit toevallig massa ?
contactpunten juist?
kabelbruik?
als je materialen die je gekocht goed zijn dan kan het naar mijn idee alleen nog maar aan de bovenstaande dingen liggen
De onstekingsspoel, bobine, contactpunten, bougie en bougie dop zijn allemaal nieuw dus ik ga er van uit dat het hier niet aan ligt.
Voor zo ver ik weet is alles ook juist aangesloten maar dit heeft mijn vader voor me gedaan, want m'n vader is namelijk nogal goed in solderen :P
Klopt het trouwens dat de massadraad van de accu naar het massapunt op de bobine loopt ?
De contactpunten gaan wel open maar niet heel ver, maar dan moet er toch alsnog een vonk komen ?
Of kan de spanning ook overspringen als de afstand tussen de contactpuntjes te klein is?
Ik heb nog ff gekeken en de contactpunten gingen toch niet open.
Toen heb ik ze meteen even afgesteld maar dit heeft helaas niet geholpen.
Dit bericht is gewijzigd door sPINE op 25-9-2008 om 12:57 uur.
|
|
|
|
Teunis |
25-9-2008 13:05 |
Posts: 1073 |
ik denk toch dat er een massa fout gemaakt is. Je pa kan mss wel goed solderen, maar kan hij ook goed isoleren als dit niet zo is het mogelijk dat er de aanvoer draad naar de bobine massa maakt.
Aangezien je inmiddels redelijk alles bent nagelopen, maar hier heb ik nog geen uitsluitsel over gehoord.
massa punt samen met die van de accu, want als het goed is staan uiteindelijk alle massa punten direct of indirect in verbinding met elkaar
|
|
|
|
sPINE |
25-9-2008 15:24 |
Posts: 55 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Teunis
ik denk toch dat er een massa fout gemaakt is. Je pa kan mss wel goed solderen, maar kan hij ook goed isoleren als dit niet zo is het mogelijk dat er de aanvoer draad naar de bobine massa maakt.
Aangezien je inmiddels redelijk alles bent nagelopen, maar hier heb ik nog geen uitsluitsel over gehoord.
massa punt samen met die van de accu, want als het goed is staan uiteindelijk alle massa punten direct of indirect in verbinding met elkaar
Ik heb de ontsteking weer ff van het blok gehaald maar ik kan geen fouten vinden.
Uiteindelijk is toch alles in de onsteking (spoelen, contactpunten en condensator) verbonden met de massa ?
Ik kom er iniedergeval niet uit, ik kan geen fouten vinden.
Is er niet iemand met duidelijke foto's van een werkende ontsteking ?
En als het niet aan de ontsteking ligt, waar kan het dan verder nog aan liggen ?
Ik moet nog even meten of de bobine spanning krijgt maar dat lukt me niet in m'n eentje aangezien er ook ff iemand moet kicken.
Hier trouwens een paar foto's van mijn ontsteking.
Wie fouten ziet mag het zeggen maar volgens mij is dit niet echt goed te zien op de foto's:
Dit bericht is gewijzigd door sPINE op 25-9-2008 om 15:30 uur.
|
|
|
|
sPINE |
25-9-2008 21:28 |
Posts: 55 |
Het probleem is waarschijnlijk al opgelost maar ik kan de ontsteking nu niet op de brommer plaatsen omdat het op moment nogal donker is :P
Maar er zitten 2 draden aan de condensator en aangezien er geen beschrijving bij de condensator zat ging mijn vader er vanuit dat 1 van die draden de massadraad van de condensator is maar dit is dus niet het geval.
Nu hebben ik en m'n vader de ontsteking nog een keer doorgemeten door middel van een oude adapter aan te sluiten in plaats van de spoel en volgens de metingen zou de ontsteking nu moeten werken.
Waarschijnlijk is het een dubbele condensator en hoeft de 2e draad dus helemaal niet aangesloten te worden.
|
|
|
|