Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - zelf spruiktsuk lassen..,vliegwiel afdraaien

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 578 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #52256 - zelf spruiktsuk lassen..,vliegwiel ...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3429 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

mtxrijder 23-9-2008 17:32 Print topicpost
Posts: 338
ik ga dus een zelfgemaakt spruikstuk lassen voor men nieuwe 28mm dellorto carb.

we kunnen op school alleen maar staal lassen..

ik wou het eerst van allumium,en dan frezen. maar de carb. is een opschuif carb. en hij moet schuin komen te zitten,voor de twin air filter,anders zit de monoveer in de weg.

dus nou wil ik gewoon staal van 8mm dik en daar een buis op lassen,alleen het is staal dus roest nogal,kan ik dit vertrouwen voor mijn spruiktuk neit dat dadelijk men lagers gaan roesten ofzo(roesten lagers snel aan?)
of zouden mensen gewoon allumium laten lassen..(moet ik wel weer geld dokken..)


en vliegwiel afdraaien,wil men gasreactie sneller hebben. en optrekken.is het een groot verschil??

nou dacht ik eraan om het zo af te draaien.omdat daar geen krachten worden op gevangen..

hoop dat jullie het snappen..
een scchuine kant aan het vliegwiel,en de bouten blijven zitten die streepjes moeten de bouten voorstellen..
en het middelsste is de as,moer van de krukas,vliegwiel

mmmmmm0m|m0
mmmm0mmmmm0
mm0mmmmmmm0
mmmmmmmmmm0
----------0
----------0
mmmmmmmmmm0
mm0mmmmmmm0
mmmm0mmmmm0
mmmmmm0m|m0

lijkt jullie dit een goede manier??

en fantsoenlijk inspannen,iemand idee__





Dit bericht is gewijzigd door mtxrijder op 23-9-2008 om 17:50 uur.

Dit bericht is gewijzigd door mtxrijder op 23-9-2008 om 17:53 uur.
 

Makrolon 23-9-2008 17:39 Print reply

Posts: 6733
ouwe krukas doormidden slijpen, en dan daarop inspannen.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Niek de Wildt 23-9-2008 17:55 Print reply
Posts: 7168
vliegwiel afdraaien aan de buitenkant, daar is de centrifugale kracht het grootst en hoef je dus het minste er van af te halen.
zelf ook gedaan zie hier:




orgineel gewicht 1142
afgedraaid gewicht 1042 (op foto 1047 want er zat nog slijpsel in)

resultaat in gasreactie is best leuk.

Bij een Puch of dergelijk kun je gewoon een willekeurig gewicht aan de buitenkant afdraaien (zolang het niet achterlijk veel wordt)

Bij honda ligt dit iets gevoeliger, bij mij raakte hij in onbalans toen ik eerst 50 en daarna 75 gram afdraaide.
(de onbalans kun je goed meten/opmerken met een stroboscoop die op een dubbel zo hoge snelheid als het toerental wat hij draaid staat, indien je geen meetklokje hebt om dit te meten natuurlijk
Ik kwam dus toevallig precies op 100 gram uit waarbij hij netjes in zonder trillingen draaide.

ik zou dus zeggen begin met 90gram eraf en ga door totdat hij niet slingert

TIP: test het bij meerdere toerentallen, dus bijv.

stationair: 1500 (stroboscoop ongv 3000)
5000 ('' '' ongv 10.000)
10000('' '' ongv 20.000)

aangezien je toerenteller niet precies het juiste aantal toeren aangeeft moet je even rond het 'grof aangegeven flitsen per minuut zoeken, je ziet het vanzelf als hij per omwenteling 1x onder en 1x boven flitst.

EDIT:
inspannen deed ik op de midden-as als ik het me goed herriner (tijdje gelee)
bij puch deed ik het door de gaten (omdat de midden-as daar een ei-vorm heeft ivm contactpunten, en het makkelijker/steviger inklemmen is)



spruitstuk lassen

heb ik toevallig ook gedaan

Ik kan zelf redelijk electrode lassen (mezelf geleerd, dus geen cursus ofzo) miggen doe ik bijna nooit.
en met dik staal is het goed te doen

ik gebruikte:

buis binnendia 28 (want 28mm carb ga ik gebruiken)
" " buitendia 36 (dus 3mm dik is de buis)

en plaatje was ongv 4 of 5mm dik
ik heb geen freesbank, dus ik ga gewoon gaaten boren en daarna uitvijlen met een handvijl

Mijn inspiratie hiervoor is user: Markjo :P
zie hier:
http://www.brommerfo...detail_gallery/867/6

foto:




Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 23-9-2008 om 18:09 uur.
 
Joel_koningslust 23-9-2008 17:57 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtxrijder
ik ga dus een zelfgemaakt spruikstuk lassen voor men nieuwe 28mm dellorto carb.

we kunnen op school alleen maar staal lassen..

ik wou het eerst van allumium,en dan frezen. maar de carb. is een opschuif carb. en hij moet schuin komen te zitten,voor de twin air filter,anders zit de monoveer in de weg.

dus nou wil ik gewoon staal van 8mm dik en daar een buis op lassen,alleen het is staal dus roest nogal,kan ik dit vertrouwen voor mijn spruiktuk neit dat dadelijk men lagers gaan roesten ofzo(roesten lagers snel aan?)
of zouden mensen gewoon allumium laten lassen..(moet ik wel weer geld dokken..)


en vliegwiel afdraaien,wil men gasreactie sneller hebben. en optrekken.is het een groot verschil??

nou dacht ik eraan om het zo af te draaien.omdat daar geen krachten worden op gevangen..

hoop dat jullie het snappen..
een scchuine kant aan het vliegwiel,en de bouten blijven zitten die streepjes moeten de bouten voorstellen..
en het middelsste is de as,moer van de krukas,vliegwiel

mmmmmm0m|m0
mmmm0mmmmm0
mm0mmmmmmm0
mmmmmmmmmm0
----------0
----------0
mmmmmmmmmm0
mm0mmmmmmm0
mmmm0mmmmm0
mmmmmm0m|m0

lijkt jullie dit een goede manier??

en fantsoenlijk inspannen,iemand idee__





Dit bericht is gewijzigd door mtxrijder op 23-9-2008 om 17:50 uur.

Dit bericht is gewijzigd door mtxrijder op 23-9-2008 om 17:53 uur.


spruitstuk van staal ken hendig. de buitenkant kanje gewoon spuiten. en de binnenkant gaat als het goed is niet roesten door de olie+benzine die erdoor heen gaat
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
mtxrijder 23-9-2008 20:21 Print reply
Posts: 338
oke ik heb nou eigenlijk wel alle antwoordne,alleen inspannen hoezo middel as?
 
Niek de Wildt 23-9-2008 20:26 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtxrijder
oke ik heb nou eigenlijk wel alle antwoordne,alleen inspannen hoezo middel as?


je weet dat conische gedeelte waar de krukas doorheen gaat, daar kun je hem op inspannen (dus met de open kant naar de klauw toe)
 
mtxrijder 23-9-2008 20:37 Print reply
Posts: 338
en buis aan debinnenkant uitboren zodat je blank metaal hebt,of is dat geen slim idee?
 
mtxrijder 23-9-2008 20:42 Print reply
Posts: 338
ik heb hier geen sloop krukas liggen..
en 100gram is dat max of gaat dat gewoon goed,want wil het wel veilig doen dus doe denk 90gram..
 
Niek de Wildt 24-9-2008 0:47 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtxrijder
ik heb hier geen sloop krukas liggen..
en 100gram is dat max of gaat dat gewoon goed,want wil het wel veilig doen dus doe denk 90gram..


nee, als je het nog een keer goed leest, dan zie je dat hij bij mij bij 100 gram in balans was, en bij 50 en 75 niet.
dus ze ik begin met 90 gram, en als hij dan perfect in balans is is het prima en slingert hij, haal er dan per 5 gram af tot het goed is

het maximum?
geen idee.,.
hoe moet ik dit weten?
denk je dat er een keer een vliegwiel bij mij uit elkaar is gespat?
dan zou ik hier niet zitten typen (of wel, maar dan zonder linkerbeen)

maar 100 is een mooi gewicht al zeg ik het zelf

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 24-9-2008 om 0:52 uur.
 
mtxrijder 24-9-2008 20:19 Print reply
Posts: 338
nou dan alleen nog ff dit..
buis van spruikstuk uitboren zodat ik blank metaal heb van binnen,of geen slim ideee,dat het dan nog sneller gaat roesten,en olie op smeren,trekt er denk niet in of wel,niet zoals met uitlaat,of gewoon warmstoken..
en waar moet je hem op inspannen"?
heb geen sloop krukas?
 
DoDo-tomos 24-9-2008 20:40 Print reply

Posts: 1842
as draaien die erin past.

en waarom zou je de binnekant van je spruitstuk opboren.
lijkt bij een beetje on nodig
 
of vraag het niek de wildt
jan-dx11 24-9-2008 20:41 Print reply

Posts: 4931
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtxrijder
nou dan alleen nog ff dit..
buis van spruikstuk uitboren zodat ik blank metaal heb van binnen,of geen slim ideee,dat het dan nog sneller gaat roesten,en olie op smeren,trekt er denk niet in of wel,niet zoals met uitlaat,of gewoon warmstoken..
en waar moet je hem op inspannen"?
heb geen sloop krukas?


binnenkant wordt constand gesmeerd door de mengsmering
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
mtx-motard 24-9-2008 20:43 Print reply

Posts: 14947
ik heb ook zo'n zelfgemaakte spruitstuk. roest aan de buitenkant als een gek, maar aan de binnenkant mooi metaal (door benzine)
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Jorik92 24-9-2008 23:16 Print reply
Posts: 217
Spruitstuk maken kan idd makkelijk, vanmiddag op school een spruitstuk gemaakt voor een Yamaha Mint, werkt prima!
 
Markjo 24-9-2008 23:21 Print reply

Posts: 1061
gewoon je vliegwiel inpannen op het stompie aan de binnen kant en dan GOED(!) uitklokken, als je bij het uitklokken te makkelijk denkt dan heb je vrijwel zeker een onbalans
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
allbrezz 24-9-2008 23:37 Print reply

Posts: 493
als je dan toch begiz gaat zijn met klokken
gebruik dan gelijk de 4 klouw dan is je hele probleem meteen opgelost !
 
als jeje brommer ondercontrole hebt, rijd je gewoon niet hard genoeg

Dit topic is 3429 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved