bougie eruit, kijken of hij vet is geslagen, zo ja --> schoonmaken
vonkt hij raar/slecht als je hem tegen je frame aan houd? --> vervangen.
doet hij dat niet? ---> ook vervangen
om je ontstekingsspoel/bobine grof te kunnen testen (werkt redelijk accuraat) kun je een boutje (M4) in je bougiedop doen en (zonder bougie in de cilinder) kicken en kijken hoelang de vonk is die hij kan trekken van kopje van boutje tot cilinder/kop/blok (iets wat niet veroest is)
is dit minder dan 5mm dan zit daar waarschijnlijk een probleem (meestal trekt hij rond de 7a8 mm, meeste wat ik heb meegemaakt is 1cm (met tomos)
lijkt dit allemaal goed?
dan is het waarschijnlijk je CDI en zul je die moeten testen met 1 van een vriend of vervangen (eurotje of 20)
dit verhaal hierboven is ervan uitgaand dat je je carb even schoongemaakt hebt en je gewoon goed benzine krijgt (bougie dus ook nattig wordt)
|