Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - uitlaat powerband veranderen.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 915 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #52214 - uitlaat powerband veranderen.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 6372 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joel_koningslust 21-9-2008 23:07 Print reply

Posts: 14514
VERBETEREN IN DE PRAKTIJK
Voor alle duidelijkheid: tijdens het testen van een uitlaat is het uit den boze wat dan ook aan de
motor te wijzigen, hogere compressie, ander sproeier, verstelde ontsteking, alles heeft invloed op
de uitlaat, dan moet het spel opnieuw beginnen.
Onderstaand een aantal mogelijke, verborgen problemen deie er voor kunnen zorgen voor
minder motorvermogen.
Het is ook mogelijk gedeeltes van een bestaand uitlaatsysteem aan te passen.
Probleem Oorzaak



Koppel en tpm te laag.... Totale pijplengte te lang
Koppel en tpm te hoog... Totale pijplengte te kort
Vermogen is te zwak... headerpijp te lang
Vermogen komt te hard in.... Diffusor of headerpijp is te kort
Powerband te smal... Diffusor en poort te kort
Powerband te breed... Diffusorconus en poort te lang
Topvermogen is te soft... Diffusor lengte fout
Vermogen is te abrubt... reflectorhoek te steil
Gebrek aan vermogen... Reflectorhoek te flauw
Gebrek aan midrange vermogen... Max. diameter te klein
Gebrek aan top en bottom end... Max. diameter te groot
Een flat-spot voordat het vermogen inkomt... Reflector of positie middensectie fout


Verder:
- Verkorten van het middendeel geeft een kleine toename in vermogen en koppel
- Verlengen van het middendeel geeft een lager vermogen maar een kleine verhoging in
koppel
- Verkorten van de headerpijp en diffusorconus( waardoor het middendeel lnger wordt)
verhoogt het koppel
- De diameter van de tailpijp regelt de uitlaatdruk. Als deze te klein is, kan de zuiger
smelten; te groot en je kan vermogen kwijt raken.
Als je gaat testen onthoud dan de volgende regels:
- verandering van de hoek van de reflector, verandert het gedeelte van de
vermogenskromme voorbij het topvermogen
- Verandering in de voorbochtlengte heeft invloed op het lage toerengebied van de curve
- Vergroting van het volume is het meest effectief in het toevoegen van oppervlakte onder
de vermogenscurve bij het topvermogen
- Verkleining van de tailpijp als deze te groot was, vergroot het vermogen over het hele
bereik. Maar houdt te temperatuur van de zuigerbodem scherp in de gaten


dit heb ik ooit eens ergens gelezen. verder nooit echt getest of het klopt maar ik denk het grotendeels wel
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
grasmaaier89 21-9-2008 23:07 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
[...]



Gedeelte tussen voor en achterconus verlengen werkt toch ook?


[...]



Wel simpel, maar andersom dus



... damnit

nja weer iets waar ik op moet letten, mn bronnen dus

Dit bericht is gewijzigd door grasmaaier89 op 21-9-2008 om 23:09 uur.
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
ikkejw 21-9-2008 23:11 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: grasmaaier89
heel simpel
uitlaat kort, minder toeren (meer compressie) en meer trekkrecht
uitlaat lang, meer toeren (minder compressie) en minder trekkracht

zo heb ik t geleerd

Edit: bij Orange County Choppers zag ik dat,

Dit bericht is gewijzigd door grasmaaier89 op 21-9-2008 om 21:03 uur.



ehm, juist

bij 2takt werkt het andersom, langere uitlaat = laagtoeriger.
'scherpere' diffusor = kortere en fellere powerband
 
Preserve nature - Always wear a helmet
grasmaaier89 21-9-2008 23:28 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



ehm, juist

bij 2takt werkt het andersom, langere uitlaat = laagtoeriger.
'scherpere' diffusor = kortere en fellere powerband



jaja, we weten t nu wel
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
jan-dx11 22-9-2008 8:22 Print reply

Posts: 4931
Quote:

Koppel en tpm te laag.... Totale pijplengte te lang
Koppel en tpm te hoog... Totale pijplengte te kort
Vermogen is te zwak... headerpijp te lang
Vermogen komt te hard in.... Diffusor of headerpijp is te kort
Powerband te smal... Diffusor en poort te kort
Powerband te breed... Diffusorconus en poort te lang
Topvermogen is te soft... Diffusor lengte fout
Vermogen is te abrubt... reflectorhoek te steil
Gebrek aan vermogen... Reflectorhoek te flauw
Gebrek aan midrange vermogen... Max. diameter te klein
Gebrek aan top en bottom end... Max. diameter te groot
Een flat-spot voordat het vermogen inkomt... Reflector of positie middensectie fout


Verder:
- Verkorten van het middendeel geeft een kleine toename in vermogen en koppel
- Verlengen van het middendeel geeft een lager vermogen maar een kleine verhoging in
koppel
- Verkorten van de headerpijp en diffusorconus( waardoor het middendeel lnger wordt)
verhoogt het koppel
- De diameter van de tailpijp regelt de uitlaatdruk. Als deze te klein is, kan de zuiger
smelten; te groot en je kan vermogen kwijt raken.
Als je gaat testen onthoud dan de volgende regels:
- verandering van de hoek van de reflector, verandert het gedeelte van de
vermogenskromme voorbij het topvermogen
- Verandering in de voorbochtlengte heeft invloed op het lage toerengebied van de curve
- Vergroting van het volume is het meest effectief in het toevoegen van oppervlakte onder
de vermogenscurve bij het topvermogen
- Verkleining van de tailpijp als deze te groot was, vergroot het vermogen over het hele
bereik. Maar houdt te temperatuur van de zuigerbodem scherp in de gaten



heb je dit ook in jip en janneke taal??


Maar wat moet ik presies doen??? welk deel van de uitlaat moet ik aanpakken.

Het is dus nog ff voor de duidelijkheid zo: Ik heb een middelmatig hoogtoerige cilinder. En ik heb een hoogtoerige uitlaat. Echter is de uitlaat zo hoogtoerig dat hij nooit in de poweband komt.
Ik zou natuurlijk de cilinder kunnen laten bewerken, maar ik d8, mischien kan ik de uitlaat zelf wel aan pakken.

Dus de uitlaat heeft de powerband te hoog liggen, hoe krijg ik dezwe lager??

 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Henk-88 22-9-2008 8:34 Print reply

Posts: 26703
Zou het ook doodgewoon een kwestie van afstellen kunnen zijn dat 'ie niet in de powerband komt?
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
jan-dx11 22-9-2008 8:36 Print reply

Posts: 4931
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Zou het ook doodgewoon een kwestie van afstellen kunnen zijn dat 'ie niet in de powerband komt?


jah, dat zou kunnen, maar is niet het geval

en al zou hij in de poweband van de uitlaat komen, dan is het nog niets waard, hij is gewoon het mooiste als hij wat lager licht.


 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Henk-88 22-9-2008 8:42 Print reply

Posts: 26703
Voor Jip en Janneke:

Je pijp is te kort; je kunt de middensectie (tussen de cones) verlengen of het advies van protuning opvolgen en je uitlaatbocht met 3 cm verlengen, dat zou ook kunnen helpen.

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 22-9-2008 om 8:42 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
hilly 22-9-2008 9:46 Print reply

Posts: 227
expansie stuk dunner maken
 
jan-dx11 22-9-2008 16:35 Print reply

Posts: 4931
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Henk-88
Voor Jip en Janneke:

Je pijp is te kort; je kunt de middensectie (tussen de cones) verlengen of het advies van protuning opvolgen en je uitlaatbocht met 3 cm verlengen, dat zou ook kunnen helpen.

Dit bericht is gewijzigd door Henk-88 op 22-9-2008 om 8:42 uur.


oke, ga ik dat proberen
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
johankreidlerman 23-9-2008 7:15 Print reply

Posts: 3693
bocht moet dan langer of minder scherp de bocht om
 
Ik wil geen geert, ik wil iets Wilders :P
jan-dx11 23-9-2008 7:51 Print reply

Posts: 4931
oke, hoeveel langer?? 2cm of 5 of nog meer??
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
jan-dx11 25-9-2008 9:22 Print reply

Posts: 4931


ik moet dus als ik dit plaatje geloof het tapse stuk waar het expansiegedeelte kleiner wordt langer maken, corect??
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Niek de Wildt 25-9-2008 9:35 Print reply
Posts: 7168
dit had ik al gezegt:

Kortere of met een grotere diameter Tailpijp.
Scheeld maximaal zoon 500 a 1000 toeren verleggen van de powerband
en zal meteen wat minder warm worden.

lengte tailpijp moet ongv tussen 0 en 0,4L liggen (hierin is L lengte van het de gehele pijp)

en diameter ligt normaal rond de 0,55D1 (hierin is D1 de diameter van het begin van de pijp)

Het beste voor je demper is om een grotere binnendiameter te hebben dan de tailpijp heeft, omdat deze anders ook als tailpijp fungeert.

dus heb je een 'opbout'demper dan kun je niks veranderen.
heb je een 'opschuif'demper is het al goed.
heb je een 'aanschuif'demper (dat 2 pijpen van dezelfde diameter met een verbindingstuk zoals een rubbertje aan elkaar worden verbonden) dan kun je beter een dikkere pijp aan de demper lassen die over de tailpijp heen schuift, en je dus een 'opschuif demper hebt


EDIT: voor wat meer begrip hiervan kun je het einde van pagina 11 en de rest van pagina 12 van http://www.2stroke-t...expansie_uitlaat.pdf
is niet zo lastig om te begrijpen.



kortom, gewoon je tailpijp inkorten/grotere diameter geven, dat is het makkelijks denk ik, en als het dan nog niet genoeg is kun je aan het expansie gedeelte gaan sleutelen.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 25-9-2008 om 9:40 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 30-10-2008 om 22:03 uur.
 
jan-dx11 25-9-2008 10:04 Print reply

Posts: 4931
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
dit had ik al gezegt:

Kortere of met een grotere diameter Tailpijp.
Scheeld maximaal zoon 500 a 1000 toeren verleggen van de powerband
en zal meteen wat minder warm worden.

lengte tailpijp moet ongv tussen 0 en 0,4L liggen (hierin is L lengte van het de gehele pijp)

en diameter ligt normaal rond de 0,55D1 (hierin is D1 de diameter van het begin van de pijp)

Het beste voor je demper is om een grotere binnendiameter te hebben dan de tailpijp heeft, omdat deze anders ook als tailpijp fungeert.

dus heb je een 'opbout'demper dan kun je niks veranderen.
heb je een 'opschuif'demper is het al goed.
heb je een 'aanschuif'demper (dat 2 pijpen van dezelfde diameter met een verbindingstuk zoals een rubbertje aan elkaar worden verbonden) dan kun je beter een dikkere pijp aan de demper lassen die over de tailpijp heen schuift, en je dus een 'opschuif demper hebt


EDIT: voor wat meer begrip hiervan kun je het einde van pagina 11 en de rest van pagina 12 van http://www.2stroke-t...expansie_uitlaat.pdf doorlezen.
is niet zo lastig om te begrijpen.



kortom, gewoon je tailpijp inkorten/grotere diameter geven, dat is het makkelijks denk ik, en als het dan nog niet genoeg is kun je aan het expansie gedeelte gaan sleutelen.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 25-9-2008 om 9:40 uur.


oke, probeer ik dat eerst, dit is nogal makkelijkt uit te voeren

 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.

Dit topic is 6372 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved