Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Bobine vraagje

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 926 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #52181 - Bobine vraagje
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1180 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Garciyano 20-9-2008 0:06 Print topicpost

Posts: 616
Hallo,
schandalig dat k het niet weet terwijl ik motorvoertuig techniek heb op school 4 vmbo,1e jaar trouwens dat k het heb.
maar t is weekend dus k kan het opschool niet vragen.

wat doet een bobine nou?

Mvg.

en graag geen reacties van hoe slecht het is dat ik het niet weet. want ik weet het dat t slecht is
 
Senda DRD RACING 07 ||

Derbi-Olaf 20-9-2008 0:08 Print reply

Posts: 14999
bobine maakt van de laagspanning die uit je spoel komt een hoogspanning .(10.000-20.000volt)
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Garciyano 20-9-2008 0:15 Print reply

Posts: 616
ow w8

in dat hoofdstuk zit ik nu ook met natuur scheikunde,

dus 't is eigelijk een transformator of ook wel trafo
 
Senda DRD RACING 07 ||
Garciyano 20-9-2008 0:16 Print reply

Posts: 616
en dan door de hoge spanning word het aantal ampere lager toch?
zodat je er een lampje op kan ansluiten zoals voor licht
 
Senda DRD RACING 07 ||
Derbi-Olaf 20-9-2008 0:20 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Garciyano
en dan door de hoge spanning word het aantal ampere lager toch?
zodat je er een lampje op kan ansluiten zoals voor licht

zoiets ja, je amperage gaat zeer sterk omlaag, maar je spanning stijgt, een soort trafo ja
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
jeroentjen13 20-9-2008 12:27 Print reply
Posts: 850
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Garciyano
en dan door de hoge spanning word het aantal ampere lager toch?
zodat je er een lampje op kan ansluiten zoals voor licht


je kan er dus geen lampjes op aansluiten!
ooit een lamp gezien van 20.000V??
 
Noordeling 20-9-2008 14:50 Print reply

Posts: 603
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jeroentjen13
[...]


je kan er dus geen lampjes op aansluiten!
ooit een lamp gezien van 20.000V??


 
ik praat niet te snel, jij luistert te langzaam.
Viertakt 20-9-2008 14:51 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jeroentjen13
[...]


je kan er dus geen lampjes op aansluiten!
ooit een lamp gezien van 20.000V??


Je hoeft er ook geen lampje op aan te sluiten, het is er voor om een voltage op te wekken die hoog genoeg is om een vonk over te laten springen. Voor je bougie dus.
 
Viertakt uber alles.
Aquamaniac 20-9-2008 17:09 Print reply

Posts: 882
Werking van de ontsteking
De ontsteking van een Yamaha FS1 is een vliegwielontsteking met een bobine. Wanneer het vliegwiel draait wordt in de ontstekingsspoel een wisselspanning opgewekt.
Als de contactpunten gesloten zijn, dan loopt de stroom weg naar de massa: de ontstekingsspoel is kortgesloten en de bobine krijgt geen stroom.
Zodra de contactpunten openen loopt er stroom door de primaire wikkeling van de bobine en deze wekt (door middel van de inductie, transformatiewerking) in de secundaire wikkeling een hoge spanning op (ongeveer 10.000 Volt), die bij de bougie een vonk veroorzaakt.

De condensator in de ontsteking heeft hierbij twee functies:

- Het tegengaan van een sterke vonkvorming tussen de contactpunten
- Het verhogen van de inductiespanning in de bobine

Tevens levert de vliegwielmagneet (via de lichtspoel) de stroom voor de 6V elektrische installatie en dus ook voor het opladen van de accu.




heb deze uitleg van het yamaha fs1 forum afgehaald maar de uitleg werkt eigenlijk voor alle brommers
behalve dan dat bij modernere de contactpunten zijn vervangen door een halsensor of een impuls gever die de cdi de bobine stroom laat onderbreken
 
er gaat niks boven luchtkoeling

Dit topic is 1180 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved