Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #52042 - Wat scheelt een HPI
|
Pagina 1 van 4
|
Dit topic is 4218 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
grasmaaier89 |
14-9-2008 20:29 |
Posts: 14412 |
heej mensen
ik en Flip_nsr_80cc heb een paar vragen.
1. Hoeveel weegt een HPI ?
2. Hoeveel weegt een origineel onsteking van een Honda?
want wij gaan misschien proberen een lichter vliegwiel te maken op onze brommer...
nou willen we de gewichten weten, om dan onze winst uit te rekenen ten opzichte van de originele onsteking
mvg Johnny en Flip
|
|
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon |
|
De Schout |
14-9-2008 20:33 |
Posts: 5327 |
lichter vliegwiel op een ori ontsteking scheelt haast niets. je merkt t als je beetje met de gas speelt, en met wegrijden, dat je met iets meer toeren weg moet rijden. maar verder haast geen verschil. maaruh, lambal, dat ori vliegwiel kun je zelf ook wel wegen he
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Raoul |
14-9-2008 20:34 |
Posts: 2997 |
een lichter vliegwiel verbeterd alleen je gasreactie,
mja, veel zul je der niet van merken denk ik
|
|
Aprilia MX (H) |
|
-simon- |
14-9-2008 20:37 |
Posts: 8211 |
hpi heeft ook een betere ontstekings curve.
en denk eigenlijk dat het moeilijk wordt om je orri vliegwiel zo licht te krijgen en dat hij ook nog stevig blijft.
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|
jan-dx11 |
14-9-2008 20:48 |
Posts: 4931 |
Bij hpi zit het vliegwiel ook binnen in de onstekeing, en orgineel draaid hij er omheen, diet scheelt omwijsveel centrufugale* kracht
* Wie weet hoe ik dit moet schrijven mag dat even melden in mijn profiel
|
|
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden. |
|
grasmaaier89 |
14-9-2008 20:54 |
Posts: 14412 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: simon16
hpi heeft ook een betere ontstekings curve.
en denk eigenlijk dat het moeilijk wordt om je orri vliegwiel zo licht te krijgen en dat hij ook nog stevig blijft.
ff kijke, als ik cirkeltjes eruit kan slijpen.. dan gaat de stevigheid niet al te veel achteruit denk ik
mn 2e gedachte was zelf om ZELF een vliegwiel te maken van wat lichter materiaal
|
|
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon |
|
rik hulkenberg |
14-9-2008 20:58 |
Posts: 10029 |
dan MOET dat wel heel precies gebeuren
ding gaat af en toe 8000 keer per minuut rond een kleine afwijking kan je lagers en krukass in de soep laten lopen
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
14-9-2008 21:03 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: grasmaaier89
[...]
ff kijke, als ik cirkeltjes eruit kan slijpen.. dan gaat de stevigheid niet al te veel achteruit denk ik
mn 2e gedachte was zelf om ZELF een vliegwiel te maken van wat lichter materiaal
gaten in je vliegwiel boren werd vroeger veel gedaan, moet je wel precies doen. aan beide kanten even veel weghalen, verder krij je het nooit zo goed als HPI.
-je hebt geen variabele curve
-en je hebt geen binnnenrotor, alleen gewicht zegt niet veel.Gewicht in de buitenste ring van je vliegwiel weghalen scheelt namelijk meer dan gewicht in de kern weghalen.
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Niek de Wildt |
14-9-2008 21:09 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
gaten in je vliegwiel boren werd vroeger veel gedaan, moet je wel precies doen. aan beide kanten even veel weghalen, verder krij je het nooit zo goed als HPI.
-je hebt geen variabele curve
-en je hebt geen binnnenrotor, alleen gewicht zegt niet veel.Gewicht in de buitenste ring van je vliegwiel weghalen scheelt namelijk meer dan gewicht in de kern weghalen.
normaal zou ik je aanraden om dan ipv van gaten boren hem af te draaien, maar dat doe ik nu niet, aangzien honda-vliegwielen dan in onbalans raken (3 verschillende gewichten geprobeerd) bij puch etc gaf het geen problemen.
@TS
verder kun je gewichten van rotoren etc gewoon vinden op www.hpi.be
|
|
|
|
grasmaaier89 |
14-9-2008 21:09 |
Posts: 14412 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
gaten in je vliegwiel boren werd vroeger veel gedaan, moet je wel precies doen. aan beide kanten even veel weghalen, verder krij je het nooit zo goed als HPI.
-je hebt geen variabele curve
-en je hebt geen binnnenrotor, alleen gewicht zegt niet veel.Gewicht in de buitenste ring van je vliegwiel weghalen scheelt namelijk meer dan gewicht in de kern weghalen.
klopt ja, dan gaat t gewicht dat naar buiten wordt gedrukt minder worden.
en gewicht dat aan de binnekant zit, kan sneller draaien. Dus hoe minder gewicht aan de buitenkant, hoe meer de draaisnelheid zal worden
owja, komt ook nog een snelle grondplaat op zit nog ori op
|
|
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon |
|
- Kevin - |
14-9-2008 21:29 |
Posts: 8086 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: simon16
hpi heeft ook een betere ontstekings curve.
en denk eigenlijk dat het moeilijk wordt om je orri vliegwiel zo licht te krijgen en dat hij ook nog stevig blijft.
Bijna onmogelijk om je ori vliegwiel zo licht te krijgen als een HPI, bedoel je denk ik:
Links HPI, rechts ori Honda
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
dan MOET dat wel heel precies gebeuren
ding gaat af en toe 8000 keer per minuut rond een kleine afwijking kan je lagers en krukass in de soep laten lopen
8000 rpm, dat is wel heen weinig, als je kijkt naar wat bijv. een HPI draait. Ook mijn ori vliegwiel maakte veel meer toeren dan 8000 rpm.
Ori ontsteking
HPI ontsteking
Filmpjes doen het nu wel
Dit bericht is gewijzigd door - Kevin - op 14-9-2008 om 21:58 uur.
|
|
|
|
rik hulkenberg |
14-9-2008 21:43 |
Posts: 10029 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: - Kevin -
[...]
8000 rpm, dat is wel heen weinig, als je kijkt naar wat bijv. een HPI draait. Ook mijn ori vliegwiel maakte veel meer toeren dan 8000 rpm.
Ori ontsteking:
http://video.google....7823482277&hl=nl
HPI ontsteking:
http://video.google....98231603874217&q
Dit bericht is gewijzigd door - Kevin - op 14-9-2008 om 21:30 uur.
de hoeveelheid toeren licht helemaal aan het setup wat jij denk ik ook weet :P
mijn mb maakt nog geen 6000 toeren
en sommige honda's 11000 toeren
|
|
|
|
ikkejw |
14-9-2008 21:45 |
Posts: 9886 |
binnenrotor heeft alle gewicht dicht bij het midden, normaal vliegwiel heeft het gewicht verder weg, en heeft dus een ander traagheidsmoment, hoe licht je m ook maakt.
misschien een idee om een crossmotor ontsteking pas te maken?
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
grasmaaier89 |
14-9-2008 21:50 |
Posts: 14412 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
[...]
de hoeveelheid toeren licht helemaal aan het setup wat jij denk ik ook weet :P
mijn mb maakt nog geen 6000 toeren
en sommige honda's 11000 toeren
ha, ik weet niet eens hoeveel de mijne maakt.. maar ik heb zown vermoede van 10/11k maar hij is licht vertand dus kan tie een hoger toerentop halen.
@jw: kan ik ook proberen ja. Tis dan wel ineens een duure grap
@kevin: ik zie t verschil ja nogal klein ding zo te zien...
ik zal denk niet eens in de buurt komen van dat gewicht, maar wat enig gewicht erafhalen zal wel lukken
Ik kan wat meten en kijken of alles klopt, en mn maat kan slijpen. Dus dat komt wel goed
Dit bericht is gewijzigd door grasmaaier89 op 14-9-2008 om 21:54 uur.
|
|
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon |
|
Woutjuh |
14-9-2008 21:57 |
Posts: 4422 |
|
|
veel MT spul te koop! |
|
grasmaaier89 |
14-9-2008 22:16 |
Posts: 14412 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Woutjuh
[...]
Met alleen slijpen kom je er echt niet hoor
wat dan?
wat moeten we (nog meer) doen??
Dit bericht is gewijzigd door grasmaaier89 op 14-9-2008 om 22:17 uur.
|
|
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon |
|
Dit topic is 4218 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 4
|
|