Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Wat scheelt een HPI

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1302 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #52042 - Wat scheelt een HPI
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 4202 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

grasmaaier89 14-9-2008 20:29 Print topicpost

Posts: 14412
heej mensen

ik en Flip_nsr_80cc heb een paar vragen.

1. Hoeveel weegt een HPI ?

2. Hoeveel weegt een origineel onsteking van een Honda?


want wij gaan misschien proberen een lichter vliegwiel te maken op onze brommer...
nou willen we de gewichten weten, om dan onze winst uit te rekenen ten opzichte van de originele onsteking

mvg Johnny en Flip


 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon

De Schout 14-9-2008 20:33 Print reply
Posts: 5327
lichter vliegwiel op een ori ontsteking scheelt haast niets. je merkt t als je beetje met de gas speelt, en met wegrijden, dat je met iets meer toeren weg moet rijden. maar verder haast geen verschil. maaruh, lambal, dat ori vliegwiel kun je zelf ook wel wegen he
 
tune tweak fiddle bang bummer
Raoul 14-9-2008 20:34 Print reply

Posts: 2997
een lichter vliegwiel verbeterd alleen je gasreactie,

mja, veel zul je der niet van merken denk ik
 
Aprilia MX (H)
-simon- 14-9-2008 20:37 Print reply

Posts: 8211
hpi heeft ook een betere ontstekings curve.
en denk eigenlijk dat het moeilijk wordt om je orri vliegwiel zo licht te krijgen en dat hij ook nog stevig blijft.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
jan-dx11 14-9-2008 20:48 Print reply

Posts: 4931
Bij hpi zit het vliegwiel ook binnen in de onstekeing, en orgineel draaid hij er omheen, diet scheelt omwijsveel centrufugale* kracht



* Wie weet hoe ik dit moet schrijven mag dat even melden in mijn profiel
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
grasmaaier89 14-9-2008 20:54 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: simon16
hpi heeft ook een betere ontstekings curve.
en denk eigenlijk dat het moeilijk wordt om je orri vliegwiel zo licht te krijgen en dat hij ook nog stevig blijft.



ff kijke, als ik cirkeltjes eruit kan slijpen.. dan gaat de stevigheid niet al te veel achteruit denk ik

mn 2e gedachte was zelf om ZELF een vliegwiel te maken van wat lichter materiaal
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
rik hulkenberg 14-9-2008 20:58 Print reply

Posts: 10029
dan MOET dat wel heel precies gebeuren
ding gaat af en toe 8000 keer per minuut rond een kleine afwijking kan je lagers en krukass in de soep laten lopen
 
Derbi-Olaf 14-9-2008 21:03 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: grasmaaier89
[...]



ff kijke, als ik cirkeltjes eruit kan slijpen.. dan gaat de stevigheid niet al te veel achteruit denk ik

mn 2e gedachte was zelf om ZELF een vliegwiel te maken van wat lichter materiaal

gaten in je vliegwiel boren werd vroeger veel gedaan, moet je wel precies doen. aan beide kanten even veel weghalen, verder krij je het nooit zo goed als HPI.
-je hebt geen variabele curve
-en je hebt geen binnnenrotor, alleen gewicht zegt niet veel.Gewicht in de buitenste ring van je vliegwiel weghalen scheelt namelijk meer dan gewicht in de kern weghalen.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Niek de Wildt 14-9-2008 21:09 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

gaten in je vliegwiel boren werd vroeger veel gedaan, moet je wel precies doen. aan beide kanten even veel weghalen, verder krij je het nooit zo goed als HPI.
-je hebt geen variabele curve
-en je hebt geen binnnenrotor, alleen gewicht zegt niet veel.Gewicht in de buitenste ring van je vliegwiel weghalen scheelt namelijk meer dan gewicht in de kern weghalen.



normaal zou ik je aanraden om dan ipv van gaten boren hem af te draaien, maar dat doe ik nu niet, aangzien honda-vliegwielen dan in onbalans raken (3 verschillende gewichten geprobeerd) bij puch etc gaf het geen problemen.

@TS
verder kun je gewichten van rotoren etc gewoon vinden op www.hpi.be
 
grasmaaier89 14-9-2008 21:09 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

gaten in je vliegwiel boren werd vroeger veel gedaan, moet je wel precies doen. aan beide kanten even veel weghalen, verder krij je het nooit zo goed als HPI.
-je hebt geen variabele curve
-en je hebt geen binnnenrotor, alleen gewicht zegt niet veel.Gewicht in de buitenste ring van je vliegwiel weghalen scheelt namelijk meer dan gewicht in de kern weghalen.



klopt ja, dan gaat t gewicht dat naar buiten wordt gedrukt minder worden.
en gewicht dat aan de binnekant zit, kan sneller draaien. Dus hoe minder gewicht aan de buitenkant, hoe meer de draaisnelheid zal worden


owja, komt ook nog een snelle grondplaat op zit nog ori op
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
- Kevin - 14-9-2008 21:29 Print reply

Posts: 8086
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: simon16
hpi heeft ook een betere ontstekings curve.
en denk eigenlijk dat het moeilijk wordt om je orri vliegwiel zo licht te krijgen en dat hij ook nog stevig blijft.


Bijna onmogelijk om je ori vliegwiel zo licht te krijgen als een HPI, bedoel je denk ik:

Links HPI, rechts ori Honda





Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
dan MOET dat wel heel precies gebeuren
ding gaat af en toe 8000 keer per minuut rond een kleine afwijking kan je lagers en krukass in de soep laten lopen


8000 rpm, dat is wel heen weinig, als je kijkt naar wat bijv. een HPI draait. Ook mijn ori vliegwiel maakte veel meer toeren dan 8000 rpm.


Ori ontsteking

HPI ontsteking

Filmpjes doen het nu wel


Dit bericht is gewijzigd door - Kevin - op 14-9-2008 om 21:58 uur.
 
rik hulkenberg 14-9-2008 21:43 Print reply

Posts: 10029
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: - Kevin -


[...]


8000 rpm, dat is wel heen weinig, als je kijkt naar wat bijv. een HPI draait. Ook mijn ori vliegwiel maakte veel meer toeren dan 8000 rpm.

Ori ontsteking:

http://video.google....7823482277&hl=nl

HPI ontsteking:

http://video.google....98231603874217&q

Dit bericht is gewijzigd door - Kevin - op 14-9-2008 om 21:30 uur.

de hoeveelheid toeren licht helemaal aan het setup wat jij denk ik ook weet :P
mijn mb maakt nog geen 6000 toeren
en sommige honda's 11000 toeren
 
ikkejw 14-9-2008 21:45 Print reply

Posts: 9886
binnenrotor heeft alle gewicht dicht bij het midden, normaal vliegwiel heeft het gewicht verder weg, en heeft dus een ander traagheidsmoment, hoe licht je m ook maakt.


misschien een idee om een crossmotor ontsteking pas te maken?

 
Preserve nature - Always wear a helmet
grasmaaier89 14-9-2008 21:50 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
[...]

de hoeveelheid toeren licht helemaal aan het setup wat jij denk ik ook weet :P
mijn mb maakt nog geen 6000 toeren
en sommige honda's 11000 toeren




ha, ik weet niet eens hoeveel de mijne maakt.. maar ik heb zown vermoede van 10/11k maar hij is licht vertand dus kan tie een hoger toerentop halen.


@jw: kan ik ook proberen ja. Tis dan wel ineens een duure grap

@kevin: ik zie t verschil ja nogal klein ding zo te zien...
ik zal denk niet eens in de buurt komen van dat gewicht, maar wat enig gewicht erafhalen zal wel lukken
Ik kan wat meten en kijken of alles klopt, en mn maat kan slijpen. Dus dat komt wel goed

Dit bericht is gewijzigd door grasmaaier89 op 14-9-2008 om 21:54 uur.
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
Woutjuh 14-9-2008 21:57 Print reply

Posts: 4422
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: grasmaaier89
[...]




ha, ik weet niet eens hoeveel de mijne maakt.. maar ik heb zown vermoede van 10/11k maar hij is licht vertand dus kan tie een hoger toerentop halen.


@jw: kan ik ook proberen ja. Tis dan wel ineens een duure grap

@kevin: ik zie t verschil ja nogal klein ding zo te zien...
ik zal denk niet eens in de buurt komen van dat gewicht, maar wat enig gewicht erafhalen zal wel lukken
Ik kan wat meten en kijken of alles klopt, en mn maat kan slijpen. Dus dat komt wel goed

Dit bericht is gewijzigd door grasmaaier89 op 14-9-2008 om 21:54 uur.

Met alleen slijpen kom je er echt niet hoor
 
veel MT spul te koop!
grasmaaier89 14-9-2008 22:16 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Woutjuh
[...]

Met alleen slijpen kom je er echt niet hoor



wat dan?

wat moeten we (nog meer) doen??

Dit bericht is gewijzigd door grasmaaier89 op 14-9-2008 om 22:17 uur.
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon

Dit topic is 4202 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved