Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - bout op gietijzeren cilinder lassen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 538 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #51978 - bout op gietijzeren cilinder lassen
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4487 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

t-v-g 11-9-2008 16:45 Print topicpost
Posts: 106
hallo,
toen ik laatste mijn uitlaat veranderde, draaide ik een boutje te hard??? aan denk ik. en toen brak er een stukje uit het schroefdraad zegmaar,,
nie wil ik een boutje aan dat gabroken stukje lassen zodat ik me uitlaat er gewoon overheen kan schuiven en er een moertje overheen te doen.
maar het gaat om een gietijzeren cilinder...
is dat wel te lassen,,???
tnx
 

Supernova 11-9-2008 16:50 Print reply

Posts: 7654
Gewoon ff opnieuw tappen, Helicoil derin ofzo en klaar Als je ooit je uitlaat of cilinder wil veranderen moet je weer gaan slijpen enzo...
 
WP Car Customs
t-v-g 11-9-2008 16:54 Print reply
Posts: 106
ik denk niet dat je snapt wat ik bedoel ik wil wel een foto laten zien maar ik weet niet hoe

 
jan-dx11 11-9-2008 16:57 Print reply

Posts: 4931
dat oude stukje bout er uitdraaien en een nieuwe er in??

of is aleen het schroefdraad stuk?? dan kan er mischien een langere in?? of nieuw draad tappen (2mm groter)

Dit bericht is gewijzigd door jan-dx11 op 11-9-2008 om 16:58 uur.
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
t-v-g 11-9-2008 17:30 Print reply
Posts: 106
het is zoals bij deze : http://link.marktplaats.nl/191243181 alleen dan iet minder erg (foto 3)


Dit bericht is gewijzigd door t-v-g op 11-9-2008 om 17:31 uur.
 
Harold 11-9-2008 19:18 Print reply

Posts: 1052
Als er een stukje uitgeknapt is dan kun je het er wel weer aanlassen met een electrode speciaal voor gietijzer. Of met een RVS electrode lassen, deze bevat ook een hoog koolstof gehalte.

Hierna boren en nieuw schroefdraad snijden in het gelaste stuk wordt moeilijk, lasje kan erg hard worden.

Wil je het goed doen, hele cilinder voor het lassen even voorverwarmen in de oven op de hoogste stand (200 graden oid) en langzaam laten afkoelen na het lassen.
 
t-v-g 11-9-2008 20:35 Print reply
Posts: 106
het is minder dan op die foto het is een spleet van 3 mm ofzo maar dat stukje heb ik niet meer..

ik heb trouwens ook gehoord van metaallijm? is dat wat?


Dit bericht is gewijzigd door t-v-g op 11-9-2008 om 20:38 uur.
 
Harold 11-9-2008 23:41 Print reply

Posts: 1052
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: t-v-g
het is minder dan op die foto het is een spleet van 3 mm ofzo maar dat stukje heb ik niet meer..

ik heb trouwens ook gehoord van metaallijm? is dat wat?


Dit bericht is gewijzigd door t-v-g op 11-9-2008 om 20:38 uur.


De uitlaat poort wordt wss te heet. Even naar de specificaties kijken van de lijm, hoort een min-max temp op te staan.

Als je het met een rvs electrode last, kun je er van te voren gewoon een tapeind indraaien en dan het spleetje dichtlassen.
 
ikkejw 11-9-2008 23:57 Print reply

Posts: 9886
als je het met 1 pikje vast last komt ie ook nooit meer los. zoveel kracht komt er niet op een uitlaat te staan
 
Preserve nature - Always wear a helmet
t-v-g 12-9-2008 7:48 Print reply
Posts: 106
1 pikje?

 
Markjo 12-9-2008 10:30 Print reply

Posts: 1061
gewoon netjes vastbakken die bout, als je uitlaat zonder al te veel spanning gemonteerd wordt kan er weinig gebeuren.

er natuurlijk wel voor zorgen dat het montage vlak van de flens vlak blijft (geen las in de weg oid)

een beetje laskunsten zijn wel vereist

oja en 1 pikje bedoelt ie een hecht lasje mee
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
mtlover 12-9-2008 10:35 Print reply

Posts: 2372
Las er netjes een stukje op waarmee je het oude tapeind netjes kan verwijderen. Daarna kan je er een nieuw tapeind in zetten. Knap het nou gewoon in één keer goed op in plaats van nu te gaan beunen en het straks wéér opnieuw te kunnen doen..

Edit: @ Mark, MP deed het net niet, daarom begreep ik het al niet, nu zie ik het.

Wat je ook kan doen is, twee lipjes op je pijp lassen en dan met veren vastzetten aan de cilinder.

Dit bericht is gewijzigd door mtlover op 12-9-2008 om 10:42 uur.
 
Markjo 12-9-2008 10:39 Print reply

Posts: 1061
vriend check de foto die hij gepost heb...

er is een stuk flens afgebroken, lezen is soms zooooo moeilijk
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
Markjo 12-9-2008 10:43 Print reply

Posts: 1061
oow ok

denk dat een gewone pijp met veertjes niet echt goed afdicht imo

is ook wel een idee, gewoon zo'n montage flens op je cilinder bakken, zoals zo'n begin pijpie van een proma.

moet je bij een uitlaatwissel wel steeds 1tje hebben met zo'n systeem.


Dit bericht is gewijzigd door Markjo op 12-9-2008 om 10:46 uur.
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
ricardo 12-9-2008 12:29 Print reply
Posts: 605
en kneedbaar staal erop doen ? bij gamma hebben ze kneedbaar staal dat is voor metaal gemaakt en word net zo sterk alleen dnno of het eraan hecht ik denk et wel want het is voor staal.. maar weet niet ckr

gietijzer lassen.. ik zeg dat het wel kan en me pa niet, als je het zou lassen zou ik het met mig/mag(co2) doen en dan een boutje m6 x 30 dnno wat voor cil je hebt ( op foto is van piaggio maar aangezien jij alleen het uitlaatstukje wilde laten zien..) de kop achter de cil houden en dan vast lassen dan heb je een tapeindje.. mocht je dit gaan doen neem wel een goed kwaliteits boutje want als die er eenmaal in vast zit krijg je hem er niet meer uit denk k

iig succes

Dit bericht is gewijzigd door ricardo op 12-9-2008 om 12:30 uur.
 
bleehhhh 150 cc tuinploeg blok op je brommer
t-v-g 12-9-2008 12:32 Print reply
Posts: 106
het gaat om een yamaha aerox(lc)
 

Dit topic is 4487 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved