Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Honda MB raar vonk probleem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 994 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #51947 - Honda MB raar vonk probleem
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1413 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Thijsje 9-9-2008 21:00 Print topicpost

Posts: 1687
hey menschen

ik moest vanavond nog weer ff met brommer naar de stad..
na de brommer gestart te hebben, even laten draaien (wat ik anders niet doe, maargoed) en toen maar die kant op gereden. net zoals anders, in het begin iets lager in toeren, tot aan het kruispunt 1 km verder op...

vanaf daar ga ik altijd volgas.. zo ook vanavond, tot ik de bocht omkwam, de brommer ging ineens terug in toeren, ik schakelde terug naar de 5, maar waar hij ook niet meer in toeren wou gaan. weer een versnelling terug..

als ik het gashendle dicht dee, hoorde ik de motor uitvallen. op een gegeven moment ree ik nog zo langzaam dat ik maar gestopt ben. heb brommer laten uitrollen, maar hoorde wel wat 'kraken' uit de cilinder/blok van de brommer.. vond ik wel appart.

ben direct gaan checken of ik nog wel benzine had.. ja hoor, benzine nog genoeg aanwezig.
aangezien ik geen bogiedop/sleutel mee heb, kon ik de bougie niet controleren op vonken, ik ben toen naar de buurman gegaan die me wel helpen kon.

deze leende me een bougiesleutel, zodat ik kon zien dat ik wel een vonk had.. dat is dus in orde, maar niet aanpakken. helemaal niets!

dus nog eens aanlopen, ineens een harde knal uit de uitlaat, dus ik direct, de onsteking... vliegwiel kap eraf, maar zat dat de onsteking net zo zal, zoals hij hoort/zat. dus verschofen was hij ook niet.. aangezien de bougie nog een vonk kreeg *(wel een klein lichte vonk) ben ik ervan uitgegaan dat de onsteking nog wel goed was..

heb mn pa opgebeld, en ben toen zo rustig op huis aan getrokken..



eenmaal thuis de bougie verandert, wat geen enkel effect toonde. nog steeds een harde klap.
(bougie of bobine is het verhaal van iemand met veel verstand.. bougie is het niet, zou het de bobine zijn, die ook niet zo heel oud is??)

WIE O WIE WEET WAT ER AAN DE HAND IS'??
ben m van het weekend weer nodig, en geen zin om 20km te gaan fietsen :P

BVD



- blok is ±1500 km geleden gereviseert, nieuwe krukas en cilinder uitgehoond. nieuwe zuiger.
- 50cc hm 167 (belgisch) 16mm carb dellorto
- bougie hittegraad 9


toen ik de bougie verwisselde, merkte ik wel op dat ik waarscheinlijk met een te kleine sproeier rij.. de bougie was licht gekleurd.
aangezien ik ná de revisie hem opnieuw afgesteld heb, en teon ook gewoon koffiebruin was, heb ik er niet meer opgelet...


wie helpt me!

Dit bericht is gewijzigd door Thijsje op 9-9-2008 om 21:02 uur.
 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8

zijstandaard 9-9-2008 21:07 Print reply

Posts: 1117
cilinder er al afgetrokken
 
Stuur pm als je Honda mt/mb onderdelen zoekt
Thijsje 9-9-2008 21:13 Print reply

Posts: 1687
ff met thomas over gebabbeld:

Thomas          
maar weetje wat 't vaak is
als je bobine dood is
geeft hij óf geen vonk meer
gwn helemaal NIKS meer
óf
hij vonkt wel zoals het hoort (lijkt uiteraard zo :C)

Mathijs
jap

Thomas         
maar als hij onder druk staat, vonkt hij niet

Mathijs
jaa, maar wát veroorzaakt die knal
want die knal zegt, dat er wel degelijk ontbranding plaatsvind

Thomas          
mja :P
dat is dus dat hij net niet sterk genoeg is in de cilinder
en als er vet veel benzine in zit
dan klapt hij één keer vet hard








@zijstandaard, nee ik geloof niet dat dat het is.. compressie heeft hij namelijk nog wel, ook die knal uit de uitlaat wijst erop dat de cilinder nog wel functioneert...

ik bdoel, ik moet m eerst maar weer lopend zien te krijgen. als hij dan slecht loop kan ik die cil dr wel keer aftrekken...


maar reactie op bovenstaande hier??





Dit bericht is gewijzigd door Thijsje op 9-9-2008 om 21:17 uur.
 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
Honda MB70cc 9-9-2008 21:24 Print reply

Posts: 669
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
ff met thomas over gebabbeld:

Thomas          
maar weetje wat 't vaak is
als je bobine dood is
geeft hij óf geen vonk meer
gwn helemaal NIKS meer
óf
hij vonkt wel zoals het hoort (lijkt uiteraard zo :C)

Mathijs
jap

Thomas         
maar als hij onder druk staat, vonkt hij niet

Mathijs
jaa, maar wát veroorzaakt die knal
want die knal zegt, dat er wel degelijk ontbranding plaatsvind

Thomas          
mja :P
dat is dus dat hij net niet sterk genoeg is in de cilinder
en als er vet veel benzine in zit
dan klapt hij één keer vet hard








@zijstandaard, nee ik geloof niet dat dat het is.. compressie heeft hij namelijk nog wel, ook die knal uit de uitlaat wijst erop dat de cilinder nog wel functioneert...

ik bdoel, ik moet m eerst maar weer lopend zien te krijgen. als hij dan slecht loop kan ik die cil dr wel keer aftrekken...


maar reactie op bovenstaande hier??





Dit bericht is gewijzigd door Thijsje op 9-9-2008 om 21:17 uur.

probeer het met je mtx bobine (zit ja een mb blok onder)
 
Swaffel'n: Met mien half stieve lul det wief teeng de bek an sloan
Thijsje 9-9-2008 21:30 Print reply

Posts: 1687
haha nee, want die mtx vonkt al helemaal niet.. mss is daar de bobine wel van dood.. wil zekerheid. eerst wachten wat andere mensjes zeggen.
 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
Honda MB70cc 9-9-2008 21:32 Print reply

Posts: 669
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
haha nee, want die mtx vonkt al helemaal niet.. mss is daar de bobine wel van dood.. wil zekerheid. eerst wachten wat andere mensjes zeggen.

je zei laatst nog dat je 2 bobines geprobeerd had op je mtx en dat je het sterk leek dat die alle 2 kapot waren..
 
Swaffel'n: Met mien half stieve lul det wief teeng de bek an sloan
mtx-motard 9-9-2008 21:34 Print reply

Posts: 14947
bobine, cdi of ontstekingsspoel

alle3 kun je ze doormeten met multimeter
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Derbi-Olaf 9-9-2008 21:35 Print reply

Posts: 14999
vliegwielspietje nog heel?
heb ik zelf ook gehad bij honda blokjes, brekende vliegwielspietjes.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Thijsje 9-9-2008 21:50 Print reply

Posts: 1687
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
bobine, cdi of ontstekingsspoel

alle3 kun je ze doormeten met multimeter


hoe moet ik ze doormeten?
is daar ergens faq van of wil je me dat uitleggen?


@derbi-oolaf: hee, dat is een goede, gai k morgen direct ff checken.. vliegwiel moer zit wel goedvast dus hoe zou hij zomaar kunnen breken?
maar zal het even checkke..


hoe alles door te meten mtxmotard??
 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
mb-rider 9-9-2008 21:59 Print reply

Posts: 453
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/84 hier een faq over meten.

maar wat voor geluid geeft hij als je hem gaat aanlopen zonder gas te geven?

ik moet ook denken aan je bobine /onsteking .. want hij geeft wel een knal.. wat een laten ontsteking kan betekenen.

en toen hij in toeren begon te zakken, en je wel volgas gaf had hij nog een beetje weerstand dat hij wou rijden? en als ik het goed begrijp niet als je je gas dicht deed.?

membraam klepjes kijk daareens naar is een klein kansje maar je moet alles nalope wil je wat vinden

Dit bericht is gewijzigd door mb-rider op 9-9-2008 om 22:02 uur.
 
Niek de Wildt 10-9-2008 1:04 Print reply
Posts: 7168
doe even een boutje (M4) in je bougiedop en kick of draai aant vliegwiel met een boormachine (bitje 14 dacht ik) en kijk hoelang de vonk is vanaf het kopje van het boutje tot je cilinder/kop/blok dit moet minimaal een halve cm zijn, maar meestal is het rond de 7 a 8mm het meeste wat ik bij tomos heb meegemaakt is 1cm.
haalt hij dit niet, dan moet je denken aan een andere bobine ---> let op blauwe verkleuring van het metaal, dat duid vaak op oververhitte bobine (of ontstekingspoel halfgaar)


anders met een vriend cdi en bobine uitwisselen.

membraamkleppen kun je idd makkelijk checken (dat kan ook het kraken verklaren)

meet daarna je compressie is.

als je carb rein is etc, dan moet je daarna je cil eraf trekken.

 
RoelTrachsler 10-9-2008 13:42 Print reply
Posts: 141
Het klink mij als een warmloper
als je altijd volg gas rijd en ook nog te arm was het slechts een kwestie van tijd
 
Thijsje 10-9-2008 16:59 Print reply

Posts: 1687
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RoelTrachsler
Het klink mij als een warmloper
als je altijd volg gas rijd en ook nog te arm was het slechts een kwestie van tijd

dat zei de bromboer mij ook..
dat de zuiger vastliep in de cilinder..

zal zo de manier van niek ff kijken.. en daarna de cilinder er af trekken..
kan ik zoiezo alles ff checken. nooit verkeerd natuurlijk..


alleen stom stom stom dat ik nooit die bougie er meer uit gehaald heb..
marja, vna fouten leert men :P



@mb-rider: hij geeft als ik hem aanduw, gewoon het geluid alsof ik conatcactslot uit heb staaan...


Dit bericht is gewijzigd door Thijsje op 10-9-2008 om 17:19 uur.
 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8

Dit topic is 1413 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved