Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - bougie vonkt niet met startmotor

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1071 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #51719 - bougie vonkt niet met startmotor
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5106 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

gilera mark 29-8-2008 19:15 Print topicpost

Posts: 151
moi

ik heb een gilera gsm maar sinds vandaag wil hij niet goed meer starten met de start motor. als je de start motor gebruikt dan vonkt de bougie niet. en kicken wil wel gewoon in 1x. nou kreeg ik soms ook een schok via de koppelings hevel. maakt de cdi dan geen goed massa? of wat is het.


groeten mark
 

PRO TUNING 29-8-2008 19:45 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gilera mark
moi

ik heb een gilera gsm maar sinds vandaag wil hij niet goed meer starten met de start motor. als je de start motor gebruikt dan vonkt de bougie niet. en kicken wil wel gewoon in 1x. nou kreeg ik soms ook een schok via de koppelings hevel. maakt de cdi dan geen goed massa? of wat is het.


groeten mark


Accuspanning te laag of de startmotor vraagt te veel spanning (loopt te zwaar).

 
Makrolon 30-8-2008 14:35 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Accuspanning te laag of de startmotor vraagt te veel spanning (loopt te zwaar).


Uh, Bij een brommer staat de ontsteking helemaal compleet los van je accu?
 
KTM 525 EXC Supermoto
DoDo-tomos 30-8-2008 14:44 Print reply

Posts: 1842
nieuwe startmotorvonkjes halen

Dit bericht is gewijzigd door DoDo-tomos op 30-8-2008 om 14:45 uur.
 
of vraag het niek de wildt
Saknet 30-8-2008 15:52 Print reply

Posts: 10355
multimeter kopen en de stroomkringen doormeten op weerstand

meet vooral tussen alle draden vanaf ontsteking en de massa
en meet tussen massa van kabelboom en van frame.

meet ook eens tussen koppelingshevel en accu minpool (of frame massa) tijdens die schokken, op voltage.

meet ook of de massa (zo goed als) geen weerstand heeft tussen kabelboommassa en koppelingshevel, en daarna nog een keer tijdens het proberen te elektr. starten.

Kijk ook na of er geen contacten blootliggen ergens (vlak)bij massa.

met enig ervaring en/of denkvermogen valt het probleem zelf meestal wel op te sporen en te verhelpen, indien het een niet al te exotische oorzaak heeft.

Maar die schokken kunnen dus van 2 punten komen, waarbij exotisch geval (niet exotisch genoeg zoals in de zin van hierboven), een foutieve stroomkring in de aansluiting vd ontsteking/bobine, zodra de startmotor geactiveerd wordt.

en minder exotisch, foutieve stroomkring bij de omvormer vd startmotor. Een startmotor zet nl een accustroom om naar een heel hoog voltage net als een bobine, om tijdelijk genoeg kracht te kunnen leveren om de hele motor te kunnen draaien.

dus waar je draadjes op de startmotor zitten, dattie mischien kortsluiting met massa maakt ofzo. Of als je de schroefjes daar loschroeft, daarbinnenin een probleem kan ook nog


die schokken kan ook gewoon rechtstreeks van je accu stroomcircuit komen maar dan moet er wel iets heel vreemds aan de hand zijn, die schokken zullen ook wel minder krachtig zijn. Heel makkelijk om dat te testen is door je accu rechtstreeks op je startmotor aan te sluiten, (eerst min dan plus, net zoals de draadboom het doet) en loskoppelen van je verdere bedrading.

iig succes

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 30-8-2008 om 16:00 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Makrolon 30-8-2008 16:52 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
multimeter kopen en de stroomkringen doormeten op weerstand

meet vooral tussen alle draden vanaf ontsteking en de massa
en meet tussen massa van kabelboom en van frame.

meet ook eens tussen koppelingshevel en accu minpool (of frame massa) tijdens die schokken, op voltage.

meet ook of de massa (zo goed als) geen weerstand heeft tussen kabelboommassa en koppelingshevel, en daarna nog een keer tijdens het proberen te elektr. starten.

Kijk ook na of er geen contacten blootliggen ergens (vlak)bij massa.

met enig ervaring en/of denkvermogen valt het probleem zelf meestal wel op te sporen en te verhelpen, indien het een niet al te exotische oorzaak heeft.

Maar die schokken kunnen dus van 2 punten komen, waarbij exotisch geval (niet exotisch genoeg zoals in de zin van hierboven), een foutieve stroomkring in de aansluiting vd ontsteking/bobine, zodra de startmotor geactiveerd wordt.

en minder exotisch, foutieve stroomkring bij de omvormer vd startmotor. Een startmotor zet nl een accustroom om naar een heel hoog voltage net als een bobine, om tijdelijk genoeg kracht te kunnen leveren om de hele motor te kunnen draaien.

dus waar je draadjes op de startmotor zitten, dattie mischien kortsluiting met massa maakt ofzo. Of als je de schroefjes daar loschroeft, daarbinnenin een probleem kan ook nog


die schokken kan ook gewoon rechtstreeks van je accu stroomcircuit komen maar dan moet er wel iets heel vreemds aan de hand zijn, die schokken zullen ook wel minder krachtig zijn. Heel makkelijk om dat te testen is door je accu rechtstreeks op je startmotor aan te sluiten, (eerst min dan plus, net zoals de draadboom het doet) en loskoppelen van je verdere bedrading.

iig succes

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 30-8-2008 om 16:00 uur.

Cool, dat ie stroom in spanning om kan zetten! Hoop wijze praatjes, maar verders....

 
KTM 525 EXC Supermoto
Saknet 30-8-2008 17:14 Print reply

Posts: 10355
kej strict gesproken klopt dat niet nee, en doelde ik eigenlijk op wattages. maar omdat het volt dan ook uitschiet op de multimeter, hebben we het hier toch wel over muggenziften, vanuit het perspectief van de gemiddelde bromfietssleutelaar gezien.

amperes meten is verrot met de multimeter die ik heb want dan moet je 1 vd meetdraden in een andere aansluiting doen, en dat is simpelweg teveel moeite.

maarre wijsneus, als je dan zelf even uitlegt hoe het wel precies zit, Of waren die 100 euro voor je elektronica schoolboek je erg dierbaar?

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 30-8-2008 om 17:16 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
PRO TUNING 30-8-2008 17:18 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]

Uh, Bij een brommer staat de ontsteking helemaal compleet los van je accu?


Leg dat eens uit
 
Makrolon 30-8-2008 17:18 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
kej strict gesproken klopt dat niet nee, en doelde ik eigenlijk op wattages. maar omdat het volt dan ook uitschiet op de multimeter, hebben we het hier toch wel over muggenziften.

amperes meten is verrot met de multimeter die ik heb want dan moet je 1 vd meetdraden in een andere aansluiting doen, en dat is simpelweg teveel moeite.

maarre wijsneus, als je dan zelf even uitlegt hoe het wel precies zit, Of waren die 100 euro voor je elektronica schoolboek je erg dierbaar?

Een startmotor zet niets om hoor. een startmotor is gewoon een aantal "Electrische magneten" die om een vaste magneet heen draait, of anderzom (of nog anders maar niet in een startmotor...) als je voltage meet op je accu zal je voltage juist omlaag gaan en niet omhoog...


@ TS Vonkt je bougie ook als je de kickstarter heel langzaam omlaag doet? Het zou kunnen dat je startermotor gewoon minder hard draait dan als je hem aankickt en dat hij daardoor niet vonkt door een zwak component in je ontsteking.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Makrolon 30-8-2008 17:19 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Leg dat eens uit

Je hebt een aparte spoel onder je vliegwiel voor je ontsteking, je accu staat hier compleet los van. dus ook met een slechte accu zal een brommer gewoon vonken.

Excuse me voor de dubbelpost.
 
KTM 525 EXC Supermoto
DoDo-tomos 30-8-2008 17:54 Print reply

Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Leg dat eens uit


een brommer start ook zonder accu, behalved dan de elek start want dan kan die de piekspanning neit leveren
 
of vraag het niek de wildt
PRO TUNING 30-8-2008 19:50 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]

Je hebt een aparte spoel onder je vliegwiel voor je ontsteking, je accu staat hier compleet los van. dus ook met een slechte accu zal een brommer gewoon vonken.

Excuse me voor de dubbelpost.


Als de accu slecht is en / of de startmotor loopt zwaar vergt dit zoveel spanning van de generator dat er te weinig spanning overblijft om een goede vonk te produceren tijdens het electrisch starten, met de kickstarter lukt het wel omdat de verbruikers dan niet zijn ingeschakeld.
Meestal geeft de motor 1 verbrandingsslag als je de startknop los laat.
 
Makrolon 30-8-2008 22:31 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Als de accu slecht is en / of de startmotor loopt zwaar vergt dit zoveel spanning van de generator dat er te weinig spanning overblijft om een goede vonk te produceren tijdens het electrisch starten, met de kickstarter lukt het wel omdat de verbruikers dan niet zijn ingeschakeld.
Meestal geeft de motor 1 verbrandingsslag als je de startknop los laat.

Misschien omdat hij te langzaam draait door die extra weerstand, maar anders zal dit geen effect hebben op het voltage/vermogen wat de ontstekingspoel levert hoor.
 
KTM 525 EXC Supermoto
riccardot 30-8-2008 22:55 Print reply

Posts: 1096
Startmotor werkt idd gewoon op 12v en zit aan een relais omdat anders de dunne kabeltjes in de kabelboom zouden smelten vanwege de grote stroom die hij vraagt.
Je kunt moeilijk 12v gelijkspanning door een trafo lijden en er een hogere spanning van maken Dat gaat alleen met een wisselspanning.
 
Saknet 31-8-2008 5:25 Print reply

Posts: 10355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]

Een startmotor zet niets om hoor. een startmotor is gewoon een aantal "Electrische magneten" die om een vaste magneet heen draait, of anderzom (of nog anders maar niet in een startmotor...) als je voltage meet op je accu zal je voltage juist omlaag gaan en niet omhoog...



juist en als jij meet tussen je startrelais draadjes op voltage, dan staat hij normaal op 0volt en dan schiet hij opeens zodra je op het knopje duwt uit naar de 12v of whatever. daar doelde ik dus op, wijsneus.

heb jij eigenlijk wel praktijk ervaring met elektro al?
aangezien je beweert dat hij door een "Zwak component" schokken van zn stuur krijgt. nogal abstracte mededeling, vind je niet? en maar zeiken op mij he. koter.

ach kijk nou, wat schattig.... dat ik hier uberhaupt op in ga.. mr. makrolon heeft zelf nog nooit een bromfiets met startmotor gehad.. en die golf en mercedes werkten vast al naar behoren bij aanschaf. wtf moet je uberhaupt in dit topic?

Daarentegen, heb ik juist wel degelijk ervaring met schokken aan het stuur, echter was dat enkel bij regen maar dat is een ander verhaal, welke ik ook 100% zelf de oorzaak van gezocht, gevonden en verholpen heb.

en nog bedankt riccardo voor mij te helpen herinneren aan het feit dat een startrelais geen hoger voltage maar enkel amperage heeft, ik moet eerlijk toegeven dat het mij verder vrij weinig interesseert. Feit blijft nogsteeds dat de startmotor tijdens het starten een absurd hoog amperage verbruikt, iets waar ik oorspronkelijk al op doelde, en alleen een volstrekte kansloze idioot zou dat niet begrijpen.

en weer ontopic vermoed ik dat wat pro tuning suggereert, niet het geval is, maar dat enkel omdat ik TS niet heb gehoord over dat de startmotor letterlijk langzamer draait.


Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 31-8-2008 om 8:01 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
gilera mark 31-8-2008 14:13 Print reply

Posts: 151
ik zal meteen alles doormeten. want nou kan ik er niet meer op rijden nou staat er zo veel stroom op de koppelings hevel dat ik de hand er gewoon niet op kan houden. dus beste schokken.
 

Dit topic is 5106 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved