Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - weerstand

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1182 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #5167 - weerstand
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 2331 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

CrossMaster 20-8-2002?17:00 Print topicpost
Posts: 729
ik heb mijn accu draf gehaalt en nu moet er dus een weerstandje tussen anders fikken mijn lampen door. wat voor weestand? hoeveel ohm?
 

Martijn 20-8-2002?21:11 Print reply
Posts: 10000
ehmmm je ken gewoon een mt weerstand kopen geloof ik....hoort erges in je kabelboom zitten geloof ik...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
CrossMaster 20-8-2002?21:38 Print reply
Posts: 729
mt weerstand? waar moet die zitten?
maar als ik er 1 koop, hoeveel ohm moet dat zijn? en moet dat dus een speciale mt weerstand zijn?

[This message is edited by CrossMaster MT on 20-8-2002 21:42]
 
zundapp_gts 20-8-2002?21:40 Print reply

Posts: 307
een mt weerstand is 3 ohm en 20watt. Je kan deze volgens mij gewoon bij de brommerboer krijgen.
Maar ik zou er maar eens een schema op raadplegen (op www.dsv.nl/~honda staan er een paar)

[This message is edited by zundapp_gts on 20-8-2002 21:42]
 
CrossMaster 20-8-2002?21:43 Print reply
Posts: 729
moet ik die tussen de + en - draad zetten waar normaal de accu zit?
 
zundapp_gts 20-8-2002?21:47 Print reply

Posts: 307
Hmm, ik zal eerst een het schema geven:

[URL[t]]http://www.dsv.nl/~xs2tom/images/tech/mb-kleur.gif [/t]schema[/URL]

Het is misschien het beste om je accu gewoon te laten zitten, maar als je hem echt weg wil, is het schema ook meteen onbruikbaar.
Je kan dus een wel die weerstand tussen de fase en de massa zetten, maar ik weet niet of je dan in elke lichtstand genoeg stroom hebt.

Je kan dan wel de gelijkrichter omwisselen voor een flinke diode. Die richt namelijk de wisselstroom uit je blok eenzijdig gelijk. Dat betekend dus dat je de helft van je stroom de de plee spoelt. Das een beetje jammer, maar je moet dan eerst even meten hoeveel stroom je brommer levert, want bijv 8V gedeeld door 2 is maar 4 en dat is te weinig.

[This message is edited by zundapp_gts on 20-8-2002 21:54]
 
Hier_ben_ik - Administrator 20-8-2002?21:52 Print reply

Posts: 8499
Als je nu eens gewoon de standaard gelijkricht- en spanningsregelcel van een NIEUW TYPE Honda MT pakt, maakt niet uit of je hierbij je accu wel of niet gebruikt. Kijk maar ergens in de Faq want daar heeft (ik dacht Nick) een paar plaatjes ervan ge-upload. Zo'n ding met koelribben en 4 aansluitingen:

- Geel (verlichting, wordt 6v door weerstand naar groen)
- Wit (accu-draad, wordt gelijkgericht en 6v door groen. Na gelijkrichten en spanningsregelaar is hij Rood (komt er weer uit))
- Groen (aarde)
- Rood (lees beschrijving bij Wit)

succes
 
Members zijn vervelend :-|
CrossMaster 20-8-2002?21:58 Print reply
Posts: 729
ik heb een oud type gelijkrichter..
als ik dan een nieuw type erop zet fikken mijn lampen niet door zonder accu?
 
zundapp_gts 20-8-2002?22:00 Print reply

Posts: 307
O ja, effe vergeten dat nieuwe types spanningsregelaar hebben :n

Ik weet alleen niet waar je ze kan kopen, ze zullen wel redelijk duur zijn ook.
(voorbeeld: universele spanningsregelaar 12V - 30 eypo)
 
Nick - Administrator 20-8-2002?22:27 Print reply

Posts: 4967
Quote:
Originally posted by: Hier_ben_ik?

Als je nu eens gewoon de standaard gelijkricht- en spanningsregelcel van een NIEUW TYPE Honda MT pakt, maakt niet uit of je hierbij je accu wel of niet gebruikt. Kijk maar ergens in de Faq want daar heeft (ik dacht Nick) een paar plaatjes ervan ge-upload. Zo'n ding met koelribben en 4 aansluitingen:

- Geel (verlichting, wordt 6v door weerstand naar groen)
- Wit (accu-draad, wordt gelijkgericht en 6v door groen. Na gelijkrichten en spanningsregelaar is hij Rood (komt er weer uit))
- Groen (aarde)
- Rood (lees beschrijving bij Wit)

succes

Kijk en dit klopt!
Dat verhaal heb ik ondertussen al 30 keer getyped en toch blijven mensen het vragen...
Checken jullie de FAQ en search niet ofzo voordat je een vraag stelt? :a
 
CrossMaster 20-8-2002?22:31 Print reply
Posts: 729
waarom brande me lampe met een nt. gelijkrichter dan niet door? en met ot. wel?

en ik kan hier toch nergens aan zoeits komen :(
 
Rene 20-8-2002?22:33 Print reply
Posts: 2573
dus de gele draad moet je dan op die gelijkrichter aansluiten, EN op je lichten??
en op die rode hoef je dan niks aan te sluiten??
 
24 uur in een dag, 24 bierflesjes in een krat, toeval? / Fairings are for homosexuals
Hier_ben_ik - Administrator 20-8-2002?22:33 Print reply

Posts: 8499
als je er een nieuw type gelijkrichter op zet dan fikken je lampen niet door nee.... en waar je ze kunt vinden: vragen hier op het forum of bij een brommersloop ofzo.. of bij iemand die je kent die nog wat rommel voor mttjes heeft liggen, meestal worden die dingen er wel uitgesloopt als iemand zijn mttje gaat gebruiken om te crossen (gewichtbesparing en er kan minder kapot gaan)
 
Members zijn vervelend :-|
Hier_ben_ik - Administrator 20-8-2002?22:35 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Originally posted by: CrossMaster MT?

waarom brande me lampe met een nt. gelijkrichter dan niet door? en met ot. wel?

en ik kan hier toch nergens aan zoeits komen :(

omdat bij een NT gelijkrichtcel de spanning ook gelijk constant 6v gemaakt wordt en bij een oud type wordt het alleen gelijkspanning gemaakt zonder dat het 6v gemaakt wordt.

Wedden dat je daar ook aan zoiets kunt komen??

Quote:
Originally posted by: Rene

dus de gele draad moet je dan op die gelijkrichter aansluiten, EN op je lichten??
en op die rode hoef je dan niks aan te sluiten??

Juist.. gewoon ff aftappen van je gele draad, die op de gelijkrichter aansluiten, zorgen dat GROEN ook goed aangesloten is want anders wordt hij niet 6v maar iets in de 40v en das te veel


nou vond ik dat ik wel weer genoeg gezegd had. DIT ALLES staat in die FAQ mensen.. ik vind dat het niveau van het forum de laatste tijd weer te wensen over laat eerlijk gezegd.. iedereen stelt in 23213 topics de zelfde vragen terwijl ze het ook gewoon ff op kunnen zoeken.. schamen jullie je! :p




 
Members zijn vervelend :-|
Nick - Administrator 20-8-2002?22:36 Print reply

Posts: 4967
Quote:
Originally posted by: Rene?

dus de gele draad moet je dan op die gelijkrichter aansluiten, EN op je lichten??
en op die rode hoef je dan niks aan te sluiten??

Geel komt uit je blok, gaat naar de gelijkrichter/stabilisator (koelrib ding), en gaat vervolgens naar je verlichting.
Het wordt dus alleen gestabiliseerd maar niet gelijkgericht in die koelrib ding. Dat gebeurt alleen met de wit/rood/zwarte draad.
Die laatste is dus wit uit het blok, gaat naar gelijkrichter en wordt dan rood. Die rode gaat naar je contactslot en wordt dan zwart.

Kortom: je gele draad is NIET contactslot geschakeld (dwz dat je verlichting het ook doet met een lopende motor terwijl je contactslot uit staat)
je wit/rood/zwarte draad is WEL contactslot geschakeld (oftewel je kan geen spanning van de zwarte draad (accu) aftrekken als je contactslot uitstaat).

edit:
Alwin was me voor


btw:
[URL[t]]faq.asp?action=view&id=28[/t]DIT[/URL] is de link naar het FAQ-artikel waar het dus om gaat.
Als iedereen DAAR nou door-discussieert over dit soort onderwerpen, wordt die FAQ alleen maar completer en hoeven er niet weer 100 topics over hetzelfde te worden geopend.

[This message is edited by Nick on 20-8-2002 22:41]
 
CrossMaster 20-8-2002?22:42 Print reply
Posts: 729
maar is het niet door een simpel weerstandje op te lossen?
 

Dit topic is 2331 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved