Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Yamaha DT 50 MX Bobine

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 972 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #51660 - Yamaha DT 50 MX Bobine
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 6433 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

kenny77 26-8-2008 22:44 Print reply

Posts: 29286
Alsjeblieft.
Dit is hoe je de contactpntjes kunt afstellen.

---------------------------------------------------------------------

Het is voor iemand anders geschreven, dus daar ben ik tegen aan het vertellen, maar daar moet je dan maar even niks van aantrekken .
Ook wist die persoon er nog niet zo veel van af, dus sorry als er oeverbodige info instaat.
Als je er niet uit komt moet je me maar even zeggen.


Ik kon het niet filmen , ik kreeg het niet scherp er op , en ga het je proberen uit te leggen door middel van foto’s dus voor alle duidelijkheid het gebeurt bij jou dus gewoon achter het vliegwiel !!

Stap 1.
Kijk door het vliegwiel en dan zie je de contactpuntjes zitten , zitten bevoorbeeld dicht als je er door heen kijkt.
Zo als hier onder



Stap2.
Dan draai je net zo lang aan het vliegwiel totdat de contactpuntjes open gaan en dan laat je het vliegwiel op het punt staan dat de contactpuntjes het verst open gaan, nu blijf je van het vliegwiel af en zorg je er voor dat het vliegwiel niet meer beweegd.


Zo staan ze dus open zoals ze op de foto staan staan ze in werkelijk heid te ver , maar het was om de foto te verduidelijken.



Je kunt ze nu de afstand tussen de puntje opmeten en als ze tussen de 0.30 en 0.40mm staat dan staan ze goed en dan hoef je er niks meer aan te doen.

Staan ze te ver of te weinig dan volg de volgende stapen.
Stap3.
Dan pak je een schroeven draaier en dan draai je de schroeven draaier links om en dan draai je de bout los , zodat je de kontactpuntje heen en weer kan bewegen
(ik zelf draai ze nooit te veel los ,maar net zodat ik de kontactpuntje kan bewegen , want anders springen ze de hele tijd weer terug.)

Stap4.
Dan pak je de voelermaatje
( Je heb er geen , maar ik zou toch een set halen , want je moet de kontactpuntjebij de Rd best vaak opnieuw stellen en dan zijn de voelermaatje toch wel handig anders zit je ook maar de hele tijd te gokken. )


Dit zijn dus voelermaatjes .



Dan beweeg je de konctactpuntjes zodat je denkt dat ongeveer tussen de 0.30 en de 0.40 zit dan pak je de voelermaatjes en dan kontroleer je de afstand doormiddel van deze er door heen en weer t e bewegen . (dit moet een beetje weerstand opleveren maar de puntjes moeten niet uit elkaar worden geduwd ook moet je voelermaatjes niet te los er door heen gaan.)



Zo dus .
Dit herhaal je net zo lang totdat de afstand tussen de kontactpuntjes tussen de 0.30 en 0.40 zit
Deze waarde is: als je een snellere setup (70cc) hebt zou ik 0.40 pakken en als je een langsamer setup (50cc tenzij getuned) )hebt dan zou ik 0.30 of 0.35paken.
Als deze afstand goed is dan draai je het boutje weer goed vast zo dat deze niet los gaat.
En als het goed is moeten dan de kontactpuntjes goed staan.

Hier onder staan foto’s van hoe het ongeveer eruit ziet als het vliegwiel er nog op zit hoe het dus bij jou moet gebeuren.

Zijn niet zoon goed foto’s want alles is met de telefoon gemaakt, en ik had het koud dus mijn handen trilde nog al ik hoop dat je het kunt zien wat ik bedoel.



De afstand op meten met de voelermaatjes.



De kontactpuntje los en vast draaien.

Ik hoop dat je het snapt en dat je ze nu kunt afstellen , succes .

 
sPINE 27-8-2008 9:16 Print reply
Posts: 55
Hartstikke bedankt!
Hier heb ik zeker wat aan
Waarschijnlijk haal ik het vliegwiel zelf ook open, aangezien ik er dus ook een nieuwe condensator en ontstekingsspoel in ga zetten
 
sPINE 28-8-2008 12:34 Print reply
Posts: 55
Hoe kan ik trouwens het gemakkelijkst die grote moer van het vliegwiel los maken?
 
kenny77 28-8-2008 12:51 Print reply

Posts: 29286
Bij mij met een 19 dop met ratel sleutel.
En dan een grote schroeven draaier tegen een spoel aanzetten(door het gat van het vliegwiel), zet de schroeven draaier wel zo dat je niks kan beschadigen.
En als je die los hebt dan op de zelfde manier het vliegwiel los halen met een poulietrekker.

Maar de contactpuntjes kan je alleen afstellen met het vliegwiel erop.
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 28-8-2008 12:57 Print reply

Posts: 10835
ik blokkeer het vliegwiel altijd met een slijptolsleutel.

te vaak mijn grondplaat kapot door er een schroevendraaier tussen te steken
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Ice Ap rs50 28-8-2008 13:11 Print reply

Posts: 7149
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
ik blokkeer het vliegwiel altijd met een slijptolsleutel.

te vaak mijn grondplaat kapot door er een schroevendraaier tussen te steken


yep doe ik ook
 
GTI - GTD - BMW
sPINE 28-8-2008 13:35 Print reply
Posts: 55
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Bij mij met een 19 dop met ratel sleutel.
En dan een grote schroeven draaier tegen een spoel aanzetten(door het gat van het vliegwiel), zet de schroeven draaier wel zo dat je niks kan beschadigen.
En als je die los hebt dan op de zelfde manier het vliegwiel los halen met een poulietrekker.

Maar de contactpuntjes kan je alleen afstellen met het vliegwiel erop.



Laat nummer 19 nou net die gene zijn die ik kwijt ben... :P
Nouja iniedergeval bedankt, zo kom ik alweer een stuk verder
Mn pa heeft er vast wel ergens eentje liggen :P
 
sPINE 29-8-2008 14:15 Print reply
Posts: 55
Is het trouwens een beetje te doen om een Yamaha DT50MX helemaal uit elkaar te halen om het frame ook te kunnen verfen?
En hoe kan je het beste het motorblok verfen? Kan ik hem beter laten poedercoaten of kan ik hem ook gewoon voorzichting met hittebestendinge verf opspuiten?

De brommer ziet er op dit moment zo uit:



Het ziet er wel leuk uit, maar het is net niet helemaal mijn stijl dus zit ik er aan te denken de brommer opnieuw te verfen.
Omdat er op het frame hier en daar ook wat roest zit, zit ik er aan te denken om deze ook opnieuw te verfen.

Weten jullie trouwens nog mooie kleuren combinaties voor een DT?
Zelf zit ik te denken aan: de kappen en de tank in legergroen/mat en het motorblok, frame etc zwart en dan misschien in het wit het yamaha logo op de tank.

Een beetje dit idee :P


Nouja ik moet sowieso eerst de brommer nog draaiende hebben, dan begin ik wel aan het uiterlijk.
Ik zit nogsteeds op mn onderdeeltjes te wachten:P
 
sPINE 8-9-2008 15:14 Print reply
Posts: 55
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Alsjeblieft.
Dit is hoe je de contactpntjes kunt afstellen.

---------------------------------------------------------------------

Het is voor iemand anders geschreven, dus daar ben ik tegen aan het vertellen, maar daar moet je dan maar even niks van aantrekken .
Ook wist die persoon er nog niet zo veel van af, dus sorry als er oeverbodige info instaat.
Als je er niet uit komt moet je me maar even zeggen.


Ik kon het niet filmen , ik kreeg het niet scherp er op , en ga het je proberen uit te leggen door middel van foto�s dus voor alle duidelijkheid het gebeurt bij jou dus gewoon achter het vliegwiel !!

Stap 1.
Kijk door het vliegwiel en dan zie je de contactpuntjes zitten , zitten bevoorbeeld dicht als je er door heen kijkt.
Zo als hier onder

afbeelding

Stap2.
Dan draai je net zo lang aan het vliegwiel totdat de contactpuntjes open gaan en dan laat je het vliegwiel op het punt staan dat de contactpuntjes het verst open gaan, nu blijf je van het vliegwiel af en zorg je er voor dat het vliegwiel niet meer beweegd.


Zo staan ze dus open zoals ze op de foto staan staan ze in werkelijk heid te ver , maar het was om de foto te verduidelijken.

afbeelding

Je kunt ze nu de afstand tussen de puntje opmeten en als ze tussen de 0.30 en 0.40mm staat dan staan ze goed en dan hoef je er niks meer aan te doen.

Staan ze te ver of te weinig dan volg de volgende stapen.
Stap3.
Dan pak je een schroeven draaier en dan draai je de schroeven draaier links om en dan draai je de bout los , zodat je de kontactpuntje heen en weer kan bewegen
(ik zelf draai ze nooit te veel los ,maar net zodat ik de kontactpuntje kan bewegen , want anders springen ze de hele tijd weer terug.)

Stap4.
Dan pak je de voelermaatje
( Je heb er geen , maar ik zou toch een set halen , want je moet de kontactpuntjebij de Rd best vaak opnieuw stellen en dan zijn de voelermaatje toch wel handig anders zit je ook maar de hele tijd te gokken. )


Dit zijn dus voelermaatjes .

afbeelding

Dan beweeg je de konctactpuntjes zodat je denkt dat ongeveer tussen de 0.30 en de 0.40 zit dan pak je de voelermaatjes en dan kontroleer je de afstand doormiddel van deze er door heen en weer t e bewegen . (dit moet een beetje weerstand opleveren maar de puntjes moeten niet uit elkaar worden geduwd ook moet je voelermaatjes niet te los er door heen gaan.)

afbeelding

Zo dus .
Dit herhaal je net zo lang totdat de afstand tussen de kontactpuntjes tussen de 0.30 en 0.40 zit
Deze waarde is: als je een snellere setup (70cc) hebt zou ik 0.40 pakken en als je een langsamer setup (50cc tenzij getuned) )hebt dan zou ik 0.30 of 0.35paken.
Als deze afstand goed is dan draai je het boutje weer goed vast zo dat deze niet los gaat.
En als het goed is moeten dan de kontactpuntjes goed staan.

Hier onder staan foto�s van hoe het ongeveer eruit ziet als het vliegwiel er nog op zit hoe het dus bij jou moet gebeuren.

Zijn niet zoon goed foto�s want alles is met de telefoon gemaakt, en ik had het koud dus mijn handen trilde nog al ik hoop dat je het kunt zien wat ik bedoel.

afbeelding

De afstand op meten met de voelermaatjes.

afbeelding

De kontactpuntje los en vast draaien.

Ik hoop dat je het snapt en dat je ze nu kunt afstellen , succes .





Als de contactpuntjes gewoon NIET open gaan, maakt het bij het instellen dan uit in welke positie het vliegwiel staat?
Er is blijkbaar nogal met de ontsteking geprutst door de vorige eigenaar.. :P

Zo kwam de + van de condensator bijvoorbeeld tegen de massa van de condensator aan... :P
 
kenny77 8-9-2008 15:45 Print reply

Posts: 29286
Dan moet je de contactpuntje los draaien en dan linksom bewegen, dan weer vastzetten en als ze dan open gaan dan de stappen volgen .

 
sPINE 8-9-2008 16:35 Print reply
Posts: 55
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Dan moet je de contactpuntje los draaien en dan linksom bewegen, dan weer vastzetten en als ze dan open gaan dan de stappen volgen .



Kan je dat misschien iets duidelijker uitleggen? :P
 
kenny77 8-9-2008 16:56 Print reply

Posts: 29286
Je ziet de contactpuntjes zitten achter het vliegwiel?

Die zitten vast met een boutje die draai je een beetje los, zodat je de contactpuntjes heen en weer kan bewegen.

Dan draai je de contactpuntjes linksom (tegen de wijzers van de klok in), gewoon het maximale wat ze kunnen.

Dan draai je het boutje weer goed aan.

Daarna draai je aan het vliegwiel en als het goed is moeten ze dan open gaan.

Als dit zo is dan gebruik je mijn stappen plan om ze goed aftestellen.




(Als het nog niet duidelijk is maak ik er wel wat foto's van of een filmpje. )


Edit:
ik vind de DT nu mooi uit zien met dat blauw, alleen even nieuw ebandjes erop, voorvork zwart, uitlaatje opnieuw zwart en een ander normaal zadel.
Maar ik vind hem dat blauw erg goed staan, maarja dat is natuurlijk een kwestie van smaak.


Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 8-9-2008 om 17:10 uur.
 
sPINE 8-9-2008 18:10 Print reply
Posts: 55
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Je ziet de contactpuntjes zitten achter het vliegwiel?

Die zitten vast met een boutje die draai je een beetje los, zodat je de contactpuntjes heen en weer kan bewegen.

Dan draai je de contactpuntjes linksom (tegen de wijzers van de klok in), gewoon het maximale wat ze kunnen.

Dan draai je het boutje weer goed aan.

Daarna draai je aan het vliegwiel en als het goed is moeten ze dan open gaan.

Als dit zo is dan gebruik je mijn stappen plan om ze goed aftestellen.




(Als het nog niet duidelijk is maak ik er wel wat foto's van of een filmpje. )


Edit:
ik vind de DT nu mooi uit zien met dat blauw, alleen even nieuw ebandjes erop, voorvork zwart, uitlaatje opnieuw zwart en een ander normaal zadel.
Maar ik vind hem dat blauw erg goed staan, maarja dat is natuurlijk een kwestie van smaak.


Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 8-9-2008 om 17:10 uur.



Hey Kenny,

Bedankt, zo is het duidelijk genoeg :P
Een filmpje hoeft dus niet

Ik vind het kleurtje van de DT zo opzich ook wel mooi, maar er zit hier en daar wat roest en de vorige eigenaar heeft over de stickers heen geverft.. vandaar dat ik hem dus een ander kleurtje ga geven :P
Ik heb de verf inmiddels al staan en het word donker rood (een beetje wijn kleur achtig)
En de uitlaat ga ik idd ook nog even opknappen

Orginele stickers heb ik al liggen, en het orginele zadel zit er op moment al op (in het zwart)

Nogmaals, bedankt voor je hulp :P
 
kenny77 8-9-2008 22:47 Print reply

Posts: 29286
graag gedaan.

En zo te horen gaat het met de DT helemaal goed komen.
 

Dit topic is 6433 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved