Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Euro 98

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 624 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #51618 - Euro 98
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2315 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Shinigami 24-8-2008 13:10 Print topicpost

Posts: 797
Ik hoorde dat een scooter/brommer beter loopt op euro 98 en op den duur ook zuiniger, iemand hier ervaring mee?
 
...

stephan777 24-8-2008 13:12 Print reply

Posts: 7259
Even een stukje over brandstof omdat ik nog al wat onzinige dingen las daar over in een ander topic.
Als je normaal altijd gewoone benzine tankt en dan ineens overstapt op bvb. Shell V-Power moet je niet gelijk wonderen verwachten (werkt trouwens alleen als je een goede kwaliteit 100% syntetische olie gebruikt) Kan best een tank of 2-3 duren voordat alles is schoon gebrand en je echt verschil merkt.

Shell V-Power is Octaan 95 en BP Ultimate is Octaan 98.
Deze bijde branstoffen verbranden schoner en heben een hoger rendement wat dus inhoud dat je meer vermogen uit de zelfde hoeveelheid brandstof haalt.

Mijne loopt tot nu toe beter op Shell V-Power maar dat komt waarschijnlijk door dat het nu wat kouder is en de motor niet echt heet word, van het voorjaar zal ik waarschijnlijk Octaan booster moeten toevoegen of BP Ultimate moeten tanken.

Het number achter de brandstof staat voor het Octaan gehalte bvb. Euro 95.
het is eigenlijk heel simpel, hoe meer compresie je cilinder heeft en hoe hoger het toerental hoe hoger het octaan gehalte moet zijn.
Voor de meeste brommers is 95 gewoon perfect omdat ietsje makkelijker verbrand dan 98.

Octaan is een toevoeging aan Benzine die zorgt dat de brandstof niet uit zich zelf ontbrand bij een hoge tempratuur waardoor de motor gaat pingelen.

Bij compresie (samendruking) van een stof onstaad warmte door het botsen van de monuculen in de stof. dus hoe hoger de compresie van je cilinder is hoe warmer het mengsel dat word samen gedrukt word. als je motor ook nog veel toeren draait kan de tempratuur flink oplopen waardoor het mengsel op een bepaalt punt van zelf ontbrand voordat de onsteking vonkt, dat is dus pingelen.
Loopt de tempratuur nog verder op dan bestaat het risiko dat het mengsel gaat Detoneren waarbij zo veel kracht vrij kan komen dat stuken van de isolator van de bougie af worden geblazen of nog erger de Small-End en Big-End lagers van de drijfstang stuk slaan.
Andere oorzaken van zelfontbranding kunnen zijn een iets te arm mengsel of een te koud type bougie waardoor de tempratuur ook hoger oploopt.

P.S. hier staat nog een intresand stukje over Bougies: http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... country=US (5 pagina's info met plaatjes en heel veel uitleg)



Heb ik van deze link:

http://www.apriliafo...c.php?f=8&t=2533

 
Shinigami 24-8-2008 13:14 Print reply

Posts: 797
Duidelijk, bedankt
 
...
-TimP- 24-8-2008 13:32 Print reply

Posts: 1836
voeg ut toe aan de faq als dit er nog niet staat.
 
zxr club zx6r 2003
Niek de Wildt 24-8-2008 13:33 Print reply
Posts: 7168
@TS:
is bullshit, is alleen een hoger octaangehalte (hogere klopvastheid) dus kan een hogere compressie aan zonder te gaan pingelen/detoneren.
dus bij een std brommer niet relevant, zelf bij de meeste sprinters niet aangezien de compressie niet hoger ligt dan 13:1
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/76
 
RS2Racer91 24-8-2008 13:36 Print reply

Posts: 1540
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: stephan777
Even een stukje over brandstof omdat ik nog al wat onzinige dingen las daar over in een ander topic.
Als je normaal altijd gewoone benzine tankt en dan ineens overstapt op bvb. Shell V-Power moet je niet gelijk wonderen verwachten (werkt trouwens alleen als je een goede kwaliteit 100% syntetische olie gebruikt) Kan best een tank of 2-3 duren voordat alles is schoon gebrand en je echt verschil merkt.

Shell V-Power is Octaan 95 en BP Ultimate is Octaan 98.
Deze bijde branstoffen verbranden schoner en heben een hoger rendement wat dus inhoud dat je meer vermogen uit de zelfde hoeveelheid brandstof haalt.

Mijne loopt tot nu toe beter op Shell V-Power maar dat komt waarschijnlijk door dat het nu wat kouder is en de motor niet echt heet word, van het voorjaar zal ik waarschijnlijk Octaan booster moeten toevoegen of BP Ultimate moeten tanken.

Het number achter de brandstof staat voor het Octaan gehalte bvb. Euro 95.
het is eigenlijk heel simpel, hoe meer compresie je cilinder heeft en hoe hoger het toerental hoe hoger het octaan gehalte moet zijn.
Voor de meeste brommers is 95 gewoon perfect omdat ietsje makkelijker verbrand dan 98.

Octaan is een toevoeging aan Benzine die zorgt dat de brandstof niet uit zich zelf ontbrand bij een hoge tempratuur waardoor de motor gaat pingelen.

Bij compresie (samendruking) van een stof onstaad warmte door het botsen van de monuculen in de stof. dus hoe hoger de compresie van je cilinder is hoe warmer het mengsel dat word samen gedrukt word. als je motor ook nog veel toeren draait kan de tempratuur flink oplopen waardoor het mengsel op een bepaalt punt van zelf ontbrand voordat de onsteking vonkt, dat is dus pingelen.
Loopt de tempratuur nog verder op dan bestaat het risiko dat het mengsel gaat Detoneren waarbij zo veel kracht vrij kan komen dat stuken van de isolator van de bougie af worden geblazen of nog erger de Small-End en Big-End lagers van de drijfstang stuk slaan.
Andere oorzaken van zelfontbranding kunnen zijn een iets te arm mengsel of een te koud type bougie waardoor de tempratuur ook hoger oploopt.

P.S. hier staat nog een intresand stukje over Bougies: http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... country=US (5 pagina's info met plaatjes en heel veel uitleg)



Heb ik van deze link:

http://www.apriliafo...c.php?f=8&t=2533


wijze praat steef:P
 
antonhonda 24-8-2008 13:41 Print reply

Posts: 3616
ben ik nou zo dom
wat is nou beter bij brommer euro 95 of 98
 
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud
mtx-bart 24-8-2008 13:45 Print reply
Posts: 816
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: antonhonda
ben ik nou zo dom
wat is nou beter bij brommer euro 95 of 98



98 bij ziek opgefokte brommers. (door de hoge compressie)

95 bij normale en gewoon opgevoerde brommers. (niet hoge genoege compressie voor prestatieverschil)

Dit bericht is gewijzigd door mtx-bart op 24-8-2008 om 13:46 uur.
 
grasmaaier89 24-8-2008 13:47 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: antonhonda
ben ik nou zo dom
wat is nou beter bij brommer euro 95 of 98


euro 95, tenzij anders staat geschreven.
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
bart de scootergek 24-8-2008 14:46 Print reply

Posts: 8916
Hier is al een faq van:

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/76
 
Honda RC-33
antonhonda 24-8-2008 14:48 Print reply

Posts: 3616
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
Hier is al een faq van:

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/76



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
@TS:
is bullshit, is alleen een hoger octaangehalte (hogere klopvastheid) dus kan een hogere compressie aan zonder te gaan pingelen/detoneren.
dus bij een std brommer niet relevant, zelf bij de meeste sprinters niet aangezien de compressie niet hoger ligt dan 13:1
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/76



 
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud
Makrolon 24-8-2008 15:17 Print reply

Posts: 6733
Hoger octaan scheelt alleen bij injectie die het octaan gehalte kan herkennen.
 
KTM 525 EXC Supermoto
PRO TUNING 24-8-2008 16:46 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: stephan777
Even een stukje over brandstof omdat ik nog al wat onzinige dingen las daar over in een ander topic.
Als je normaal altijd gewoone benzine tankt en dan ineens overstapt op bvb. Shell V-Power moet je niet gelijk wonderen verwachten (werkt trouwens alleen als je een goede kwaliteit 100% syntetische olie gebruikt) Kan best een tank of 2-3 duren voordat alles is schoon gebrand en je echt verschil merkt.

Shell V-Power is Octaan 95 en BP Ultimate is Octaan 98.
Deze bijde branstoffen verbranden schoner en heben een hoger rendement wat dus inhoud dat je meer vermogen uit de zelfde hoeveelheid brandstof haalt.

Mijne loopt tot nu toe beter op Shell V-Power maar dat komt waarschijnlijk door dat het nu wat kouder is en de motor niet echt heet word, van het voorjaar zal ik waarschijnlijk Octaan booster moeten toevoegen of BP Ultimate moeten tanken.

Het number achter de brandstof staat voor het Octaan gehalte bvb. Euro 95.
het is eigenlijk heel simpel, hoe meer compresie je cilinder heeft en hoe hoger het toerental hoe hoger het octaan gehalte moet zijn.
Voor de meeste brommers is 95 gewoon perfect omdat ietsje makkelijker verbrand dan 98.

Octaan is een toevoeging aan Benzine die zorgt dat de brandstof niet uit zich zelf ontbrand bij een hoge tempratuur waardoor de motor gaat pingelen.

Bij compresie (samendruking) van een stof onstaad warmte door het botsen van de monuculen in de stof. dus hoe hoger de compresie van je cilinder is hoe warmer het mengsel dat word samen gedrukt word. als je motor ook nog veel toeren draait kan de tempratuur flink oplopen waardoor het mengsel op een bepaalt punt van zelf ontbrand voordat de onsteking vonkt, dat is dus pingelen.
Loopt de tempratuur nog verder op dan bestaat het risiko dat het mengsel gaat Detoneren waarbij zo veel kracht vrij kan komen dat stuken van de isolator van de bougie af worden geblazen of nog erger de Small-End en Big-End lagers van de drijfstang stuk slaan.
Andere oorzaken van zelfontbranding kunnen zijn een iets te arm mengsel of een te koud type bougie waardoor de tempratuur ook hoger oploopt.

P.S. hier staat nog een intresand stukje over Bougies: http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... country=US (5 pagina's info met plaatjes en heel veel uitleg)



Heb ik van deze link:

http://www.apriliafo...c.php?f=8&t=2533



Het is geen octaan gehalte maar octaan getal, verder is een beetje een l*l verhaal.

 
Royal Club 24-8-2008 16:51 Print reply

Posts: 60390
ja, hij copy paste ook maar iets.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
stephan777 24-8-2008 16:54 Print reply

Posts: 7259
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Het is geen octaan gehalte maar octaan getal, verder is een beetje een l*l verhaal.



Heb het toch zelf niet getypt.


Ik heb van van deze link.
 
Niek de Wildt 24-8-2008 18:41 Print reply
Posts: 7168
vermogen verschil tussen 95 en 98? nee niet merkbaar.

je hoeft alleen 98 of 100 (ja bestaat ook) te halen als je compressie zo danig hoog is dat hij gaat pingelen/detoneren.
want het enigste verschil tussen bijv 95 en 98 is de klopvastheid.

kortom NEE NIET NODIG!

 

Dit topic is 2315 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved