Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Benelli 491 ST

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1081 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #51578 - Benelli 491 ST
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4393 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Thomazzi 22-8-2008 13:07 Print topicpost

Posts: 78
    Welke model scooter heb je?
    Het is een Benelli 491 ST
    Uit welk jaar komt de scooter ?
    Me moeder heeft de scooter in 2002 gekocht en stond al geruime tijd in de showroom.
    Ik denk dus rond de 2001
    Is het een snor of een brommer?
    Snorscooter
    Wanneer ontstond het probleem?
    Ongeveer 4 weken geleden


    Heb je onlangs iets veranderd aan je scooter?
    Nee, helemaal niks


    Wat is het probleem?



Dat is het volgende:

Heren/Dames.

Ik heb al geruime tijd problemen met mijn scooter, en wil hier graag zsm vanaf.
Ten eerste rijd die scooter nog maar 30-35 terwijl ie een paar nog geen eens een maand geleden ruim 45 boekte.

Ook ratelt de scooter als ie op z'n top is, dit is rond de 35 km/u.
Ik ben ongeveer 5 uur bezig geweest, in totaal, om de cilinder + uitlaat schoon te maken, ik heb mij laten vertellen door de plaatselijke bromboer dat de katalysator (welke mafkees verzind het überhaupt om in een 2 takt scooter een katalysator in de uitlaat te proppen ) overleden is, dat wordt dus een nieuwe.

Maar ik snap niet waar het geratel vandaan komt, en hoe dit het beste op te lossen is.

Ik wil in dit topic geen geblaat over hoe slecht en kut scooters wel niet zijn, want dat weet ik al :')

Alvast bedankt,
Thomas
 

xps80sm 22-8-2008 13:10 Print reply

Posts: 873
pech hijs kapot...
gooi weg:p
 
please come rate my project:)
b0nes 22-8-2008 13:11 Print reply

Posts: 2058
ja da kan je katalysator zijn want als die los raakt en kantelt belemmert hij de uilaatgassen die eruit willen en dus gaat houd hij in.

dit komt ook voor bij auto's dus vandaar dat ik dit denk


edit: doordat hij los in je uitlaat zit kan hij rammelen

Dit bericht is gewijzigd door n0 name op 22-8-2008 om 13:12 uur.
 
Frysk 22-8-2008 13:12 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thomazzi
    Welke model scooter heb je?
    Het is een Benelli 491 ST
    Uit welk jaar komt de scooter ?
    Me moeder heeft de scooter in 2002 gekocht en stond al geruime tijd in de showroom.
    Ik denk dus rond de 2001
    Is het een snor of een brommer?
    Snorscooter
    Wanneer ontstond het probleem?
    Ongeveer 4 weken geleden


    Heb je onlangs iets veranderd aan je scooter?
    Nee, helemaal niks


    Wat is het probleem?



Dat is het volgende:

Heren/Dames.

Ik heb al geruime tijd problemen met mijn scooter, en wil hier graag zsm vanaf.
Ten eerste rijd die scooter nog maar 30-35 terwijl ie een paar nog geen eens een maand geleden ruim 45 boekte.

Ook ratelt de scooter als ie op z'n top is, dit is rond de 35 km/u.
Ik ben ongeveer 5 uur bezig geweest, in totaal, om de cilinder + uitlaat schoon te maken, ik heb mij laten vertellen door de plaatselijke bromboer dat de katalysator (welke mafkees verzind het überhaupt om in een 2 takt scooter een katalysator in de uitlaat te proppen ) overleden is, dat wordt dus een nieuwe.

Maar ik snap niet waar het geratel vandaan komt, en hoe dit het beste op te lossen is.

Ik wil in dit topic geen geblaat over hoe slecht en kut scooters wel niet zijn, want dat weet ik al :')

Alvast bedankt,
Thomas



andere uitlaat onder beunen
 
giggitybyte
b0nes 22-8-2008 13:13 Print reply

Posts: 2058
start je scoot geef paar keer gas dan je uitlaat eronderuit en geef dan nog maar is gas

alstie er tog af is kan je er meteen even in blazen met hogendruk dan zou het zelfde aantal druk eruit moeten komen

Dit bericht is gewijzigd door n0 name op 22-8-2008 om 13:14 uur.
 
Thomazzi 22-8-2008 13:14 Print reply

Posts: 78
Ben ik er dan zeker van dat ik van dit probleem af ben?
Het gaat namelijk door mijn muziek heen, en dat is verschrikkelijk irriant.

Misschien een welbekende vraag voor jullie, maargoed.

Hoe schnel zal mijn scooter boeken wanneer ik, zonder verdere aanpassingen, er een nieuwe, standaard snelle uitlaat onder gooi?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: n0 name
start je scoot geef paar keer gas dan je uitlaat eronderuit en geef dan nog maar is gas

alstie er tog af is kan je er meteen even in blazen met hogendruk dan zou het zelfde aantal druk eruit moeten komen

Dit bericht is gewijzigd door n0 name op 22-8-2008 om 13:14 uur.



Dat heb ik gedaan, ik heb bij de supermarkt HG gootsteen ontstopper gekocht, en een hele fles (wel verdund met water uiteraard) er in gegooit, daarna wezen schudden, laten staan.
Naderhand wanneer ik er zat van was heb ik de uitlaat leeggehaald, ruim 10 liter water door heen gespoeld, en daarna met een hogedruk lucht, nog wat ding er door heen geblazen, maar geen verschil.

Maar wat een troep wat er uit kwam, ongelofelijk, en nog geen verschil.


Dit bericht is gewijzigd door Thomazzi op 22-8-2008 om 13:17 uur.
 
b0nes 22-8-2008 13:17 Print reply

Posts: 2058
25 al was dat de begrenzer maar die kan je weer uit je nieuwe uitlaat slopen

kweet niet of het wel zo is maar denk het wel

en blaas je uitlaat maar is door wat je erin blaast komt er waarschijnlijk niet uit
 
jan-dx11 22-8-2008 13:17 Print reply

Posts: 4931
wil je nou een standaard of wil je nou een snelle?? een snelle standaard is gewoo weer 30 km/h
 
Er zijn meerdere wegen die naar de hoeren leiden.
Thomazzi 22-8-2008 13:20 Print reply

Posts: 78
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan-dx11
wil je nou een standaard of wil je nou een snelle?? een snelle standaard is gewoo weer 30 km/h


Fout.

Een standaard uitlaat heeft een geknepen bocht waardoor ie de scooter begrensd, dat zal dus 25/30 of 45/50 wezen.

Wanneer je er een standaard-snelle uitlaat onder gooit, is de uitlaat bocht wat breder, en zit er als het goed is geen katalysator in waardoor de uitlaat-gassen niet goed zijn baan kan vinden.

Dus nogmaals mijn vraag, met hierboven een verduidelijing:
Hoe hard zal mijn brommer ongeveer rijden met een snellere uitlaat, geen terugloper, maar een normaal model?

De top van de scooter, op de teller is 38, dus de piek is 35.

 
Thomazzi 22-8-2008 13:21 Print reply

Posts: 78
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thomazzi
[...]


Fout.

Een standaard uitlaat heeft een geknepen bocht waardoor ie de scooter begrensd, dat zal dus 25/30 of 45/50 wezen.

Wanneer je er een standaard-snelle uitlaat onder gooit, is de uitlaat bocht veel breder als een standaard uitlaat, en zit er als het goed is geen katalysator in waardoor de uitlaat-gassen beter zijn baan naar buiten kan vinden.

Dus nogmaals mijn vraag, met hierboven een verduidelijing:
Hoe hard zal mijn brommer ongeveer rijden met een snellere uitlaat, geen terugloper, maar een normaal model?

De top van de scooter, op de teller is 38, dus de piek is 35.



EXUSES, DUBBEL GEPLAATST


Dit bericht is gewijzigd door Thomazzi op 22-8-2008 om 13:22 uur.
 
J.wally 22-8-2008 13:25 Print reply

Posts: 2301
je ken ook je uitlaat door midden slijpen katalisator eruit pakken en terug dicht bakken en dan kan je weer boeken op je scootah
 
Thomazzi 22-8-2008 18:53 Print reply

Posts: 78
Slijptol is juist niet groot genoeg, en ik heb geen lasapparaat.
Ben nu druk bezig om mijn las certificaat te halen...
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 22-8-2008 18:59 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: xps80sm
pech hijs kapot...
gooi weg:p


jij krijgt een pp, iemand maakt een heel mooi topic, en jij moet het weer om zeep helpen



 
Thomazzi 22-8-2008 22:39 Print reply

Posts: 78
Ben vandaag wezen zoeken naar een nieuwe uitlaat voor mijn scooter, ik heb de uitlaat gevonden op de onderstaande site.

Om een indicatie te maken voor de snelheid, heb ik eigenlijk ook nog ander spul kopen, zoals een nieuwe carberateur e.d.

Mijn wens is om deze toch wel rond de 50 kilometer te laten rijden, niet dat ik als een idioot door de straten scheur, maar op lange afstanden vind ik het wel prettig om door te rijden.

http://www.scootpart...rts/Products/31635PC
 
Thomazzi 29-8-2008 12:52 Print reply

Posts: 78
Ik heb vorig weekend de uitlaat opgehaald bij Cor Hamstra in Groningen.

De uitlaat kostte mij 130 eurotjes, had ik er opzich wel voorover totdat ik de uitlaat wou monteren.
De uitlaat wou er niet onder, ik mocht de uitlaat bocht (waar die aan de cilinder vast zit, benaming vergeten) aanpassen met een hele hoop moeite, de gaten kwamen helaas niet overeen.
Dus heb ik eerst de ijzervijl maar even gepakt, daar een halfuur mee wezen kloten.

Toen dat niet op scoot heb ik de boor maar gepakt, en de gaten groter gemaakt, en dusdanig aangepast dat ie wel zou passen.
Zonder resultaat, want hij zou nog niet passen omdat het ophangpunt niet overheen kwam waar die aan hong.
Dit heb ik ook aangepast, en zit er nu helemaal goed onder.

De top van de scooter is nu 55-60km/u, orgineel zat er sproeier 67 in en de sproeier die ik meegekregen heb van de zaak was 82.
Ook heb ik een nieuwe bougie, rolletjes (malossi, 4.8 gram) en een nieuw luchtfilter element geplaatst.
Alleen wanneer ik met de scooter gereden heb, en ik kom stil te staan valt ie uit, wanneer ik gas geef als hij het dooie punt bereikt heeft blijft hij een beetje pruttelen en is er net genoeg power zodat ie aan blijft.

Ik denk dat er een kleinere sproeier inmoet, maar verder rijdt ie goed.
Moet hier serieus een kleinere sproeier in, en zoja:
Welke maat heb ik nodig?
 
b0nes 29-8-2008 13:10 Print reply

Posts: 2058
hij loopt wel goed maar stationair nog niet ?

dan moet je met de luchtschroef spelen
 

Dit topic is 4393 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved