Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Verbrandingssysteem 180 graden horizontaal draaien

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 524 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #51551 - Verbrandingssysteem 180 graden hori...
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 4342 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

vooruitnietachteruit 21-8-2008 0:40 Print topicpost

Posts: 618
Ik vraag mij al een tijdje af waarom brommers (en motoren) nou de carburateur aan de achterkant van de cilinder hebben en de uitlaat aan de voorkant.
Toen ik er over na dacht kwamen er wat voordelen voor het omdraaien in mijn hoofd.
Vergeet het praktische even, stel het gaat alleen om bereik van vermogen en je zou er een blok naar kunnen bouwen:

Normaal is het grofweg zo van voor naar achter:
uitlaat die ombuigt - cilinder - membraan - spruitstuk - carburateur - luchtfilter.

Hier dacht ik dus aan, van voor naar achter:
Luchtfilter - carburateur - spruitstuk - membraan - cilinder - uitlaat, en dus hier zonder bochten.

Hier vallen dan direct twee voordelen op:
-de luchtfilter zit vooraan, voor de cilinder, hiermee zou je met wat creativiteit en luchthappers een soort van baby ram-air kunnen maken.
-de uitlaatpoort zit nu aan de achterkant, even afgezien van een eventuele achterveer en achterwiel zou je een kaarsrechte expansieuitlaat kunnen maken, waar nauwelijks uitlaatgassen worden belemmerd.


Zie ik iets over het hoofd en waarom zou je dit niet voor bijv een sprinter kunnen gebruiken? Of loop ik nou achter en is dit wél een gebruikt systeem?
 

Viertakt 21-8-2008 0:44 Print reply

Posts: 3586
Ram air gaat niet lukken, word alleen maar lastig met je afstelling.
Verder zit je met je overgang van je carter op je spoelpoorten, dat zul je dan allemaal moeten oplassen en opnieuw uit moeten vrezen.

Maar ik denk, als dat systeem zo ideaal was, dat het wel vaker toegepast werd, ipv het huidige systeem.
 
Viertakt uber alles.
Derbi-Olaf 21-8-2008 0:45 Print reply

Posts: 14999
heb ik ook nog over gedacht maar bij een blok met het membraan op het carter (ala derbi) wordt het al snel moeilijk.
ram-air werkt trouwens pas bij 100+ km ofzo meen ik.
en je uitlaatwarmte moet je kwijt, dus kuipen installeren zal vrijwel onmogelijk zijn.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
dirtbag 21-8-2008 1:13 Print reply
Posts: 76
Voor een extreme race set-up zou het kunnen denk ik (als je zelf een blok kan frezen) voor straat gebruik kom je in de problemen.

Het luchtfilter zal veel sneller vervuilen doordat het alles opvreet wat het voorwiel opslingert.

In de winter vriest de carburateur knetter vast.

Hierbij zullen de resultaten voor een tweetakt tegenvallen omdat de uitlaat verliezen niet echt onoverkomelijk zijn, maar de nadelen veel belangrijker.


Bij 4 takten (auto motoren) wordt dit wel een gedaan, maar ook dat de uitlaat en de inlaat aan dezelfde kant van de cilinderblok zitten (niet echt bevorderlijk voor de performance)

Het kan, het zal misschien op zijn allerbest 5% performance opleveren gok ik, maar de nadelen zullen je sjagerijnig maken

mvg

db

 
Derbi-Olaf 21-8-2008 1:18 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: dirtbag
Voor een extreme race set-up zou het kunnen denk ik (als je zelf een blok kan frezen) voor straat gebruik kom je in de problemen.

Het luchtfilter zal veel sneller vervuilen doordat het alles opvreet wat het voorwiel opslingert.

In de winter vriest de carburateur knetter vast.

Hierbij zullen de resultaten voor een tweetakt tegenvallen omdat de uitlaat verliezen niet echt onoverkomelijk zijn, maar de nadelen veel belangrijker.


Bij 4 takten (auto motoren) wordt dit wel een gedaan, maar ook dat de uitlaat en de inlaat aan dezelfde kant van de cilinderblok zitten (niet echt bevorderlijk voor de performance)

Het kan, het zal misschien op zijn allerbest 5% performance opleveren gok ik, maar de nadelen zullen je sjagerijnig maken

mvg

db


bij het tunen is zelfs de kleinste vermogenswinst van belang (als je wat professioneler bezig bent uiteraard)
verder heb ik ooit wel ergens een foto gezien van een honda met dit systeem, even zoeken of ik hem had opgeslagen.
edit: vind hem niet meer, meen dat hij een wit frame had, en volgens mij blauwe tank, ben niet zeker, misschien kent iemand hem)

Dit bericht is gewijzigd door Fantic303trial type2 op 21-8-2008 om 1:58 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
MrOi 21-8-2008 2:23 Print reply

Posts: 3110
Iets met rijwindkoeling?
 
XT Supermotard For Sale!
Derbi-Olaf 21-8-2008 2:24 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MrOi
Iets met rijwindkoeling?

moet je wel al flinke gaten in je kuipen zagen...
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
zijstandaard 21-8-2008 7:44 Print reply

Posts: 1117
gewoon de cilinder+zuiger omdraaien zodat de inlaat boven zit en een opmaat uitlaatje erop
 
Stuur pm als je Honda mt/mb onderdelen zoekt
Royal Club 21-8-2008 8:02 Print reply

Posts: 60390
misschien is het leuk als je je gaat verdiepen in een Yamaha Tzr 250 3ma

die heeft "omgekeerde" cilinders.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Niek de Wildt 21-8-2008 8:58 Print reply
Posts: 7168
gaat je niet lukken op een bestaand blok ivm desaxatie
uitleg:
http://www.flyinghy.nl/desaxatie.htm

overigens zal het afstellen met een 'lichte ram air' niet zo lastig zijn aangezien de sproeier gelijk blijft en die bijna een linear verband heeft aan luchtsnelheid tot benzine toevoer.

kortom 'noob uitleg' hogere 2x hogere luchtsnelheid is grofweg 2x meer benzine uit de sproeier.

Edit:
kom net deze zelfde vraag tegen op het pro forum toen ik desaxatie of cilinder omdraaien intypte in de zoekfunctie van het forum.
volgende keer dus even zoeken voor je een vraag steld.
http://www.brommerforum.nl/showtopic/13609

Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 21-8-2008 om 9:18 uur.
 
Ice Ap rs50 21-8-2008 9:56 Print reply

Posts: 7149
bestaat wel, de tularis, ontwikkeld door een renault F1 ingenieur met een sneeuwscooter motor met rotatieve inlaat

http://www.youtube.com/watch?v=9DlBdNAXz0A



hier zie je goed hoe de carbs vooraan zitten, de uitlaat rechtdoor

Dit bericht is gewijzigd door Ice Ap rs50 op 21-8-2008 om 9:58 uur.
 
GTI - GTD - BMW
xps80sm 21-8-2008 11:50 Print reply

Posts: 873
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: vooruitnietachteruit
Ik vraag mij al een tijdje af waarom brommers (en motoren) nou de carburateur aan de achterkant van de cilinder hebben en de uitlaat aan de voorkant.
Toen ik er over na dacht kwamen er wat voordelen voor het omdraaien in mijn hoofd.
Vergeet het praktische even, stel het gaat alleen om bereik van vermogen en je zou er een blok naar kunnen bouwen:

Normaal is het grofweg zo van voor naar achter:
uitlaat die ombuigt - cilinder - membraan - spruitstuk - carburateur - luchtfilter.

Hier dacht ik dus aan, van voor naar achter:
Luchtfilter - carburateur - spruitstuk - membraan - cilinder - uitlaat, en dus hier zonder bochten.

Hier vallen dan direct twee voordelen op:
-de luchtfilter zit vooraan, voor de cilinder, hiermee zou je met wat creativiteit en luchthappers een soort van baby ram-air kunnen maken.
-de uitlaatpoort zit nu aan de achterkant, even afgezien van een eventuele achterveer en achterwiel zou je een kaarsrechte expansieuitlaat kunnen maken, waar nauwelijks uitlaatgassen worden belemmerd.


Zie ik iets over het hoofd en waarom zou je dit niet voor bijv een sprinter kunnen gebruiken? Of loop ik nou achter en is dit wél een gebruikt systeem?




je loopt achter is al gebruikt
 
please come rate my project:)
DR Gert-Jan 21-8-2008 11:55 Print reply

Posts: 248
Een GP RS125 heeft een roterende inlaat aan de zijkant en de uitlaatpoort richting achteren:


 
Team DR --> www.drekracers.nl
Jozeff - Forum en Sales Moderator 21-8-2008 12:38 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
gaat je niet lukken op een bestaand blok ivm desaxatie
uitleg:
http://www.flyinghy.nl/desaxatie.htm

overigens zal het afstellen met een 'lichte ram air' niet zo lastig zijn aangezien de sproeier gelijk blijft en die bijna een linear verband heeft aan luchtsnelheid tot benzine toevoer.

kortom 'noob uitleg' hogere 2x hogere luchtsnelheid is grofweg 2x meer benzine uit de sproeier.

Edit:
kom net deze zelfde vraag tegen op het pro forum toen ik desaxatie of cilinder omdraaien intypte in de zoekfunctie van het forum.
volgende keer dus even zoeken voor je een vraag steld.
http://www.brommerforum.nl/showtopic/13609

Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 21-8-2008 om 9:18 uur.


Als je zelf dat topic even door leest dan zie je dat de desaxatie geen probleem is als je de zuiger niet om draait.
Moet je natuurlijk wel een zuiger zonder gaten hebben en de zuigerveerslotjes even verzetten als dat nodig is.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
grasmaaier89 21-8-2008 12:40 Print reply

Posts: 14412
dus alles samengevat, je moet er wel heel veel vrije tijd voor hebben wil je zown techniek erop kunnen zetten
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
Henk-88 21-8-2008 13:15 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fantic303trial type2
en je uitlaatwarmte moet je kwijt, dus kuipen installeren zal vrijwel onmogelijk zijn.


Er was een tijd waarin men van mening was dat de uitlaat flink heet moest blijven bij flink getunede kleine tweetakters..
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'

Dit topic is 4342 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved