Fallie |
6-8-2008 12:14 |
Posts: 1163 |
gewoon een lichtweerstand ertussen zetten, ik dacht zelf dat je het gwn tussen een draad die naar je lamp toe gaat moet doen.
|
|
|
|
Honda MB70cc |
6-8-2008 12:18 |
Posts: 669 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Schakelaar
gewoon een lichtweerstand ertussen zetten, ik dacht zelf dat je het gwn tussen een draad die naar je lamp toe gaat moet doen.
zo simpel is dat niet, want je hebt voor, achter, knippers enzo:P
|
|
Swaffel'n: Met mien half stieve lul det wief teeng de bek an sloan |
|
flip_nsr_80cc |
6-8-2008 13:19 |
Posts: 597 |
ik heb zown soort gelijk brobleem met mijn nsr 80cc
je moet een goede accu hebben
en een goede spaningsregelaar (nieuw zijn die 20¤ zijn gelijk ana hyco (ofzow) en peugeot uit hooft gezecht) dus meeste brommer zaken hebben die op vooraat
en als je ff na de sloop gaat
en een autolamp stekker ff uit zown auto haalt
en dan de 3 draden van je licht doorknipt ff puzele en je kan auto lampje op je mbtje bouwen (heb ik bij nsr oowk)
echt een MEGA aanrader voor mense die met honda brommer ook veel snahcts rijden
en het geeft ook de kans sort van xenon licht te nemen
|
|
i cant spel, dus zeur niet |
|
rik hulkenberg |
6-8-2008 13:23 |
Posts: 10029 |
met een spanningsregelaar bedoel je een grijs blokje met koelribben of een klein rood of zwart kastje ?
als je een grijs kastje met koelribben hebt dan moet je die vervangen
als je een klein rood of zwart kastje hebt moet je zorgen dat de accu helemaal tot het maximum vol zit met accuzuur
als de lampjes nog doorbranden moet je een nieuwe accu
het hoort zo dat die meer als 6 volt krijgt dat is laadstroom
de accu neemt de spanningboven de 6 volt op en begrenst de stroom tot 6 volt
Dit bericht is gewijzigd door rik hulkenberg op 6-8-2008 om 13:25 uur.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
6-8-2008 13:25 |
Posts: 8601 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Honda MB70cc
Hey
mn mb krijgt teveel stroom van de lichtspoel.
Hij laad de accu bij met meer dan 7.4 volt, wel met (namate de toeren verhogen) wel tot 12-13 volt.
Dit betekend dus dat mijn spanningsregelaar kapot is.
Maar ook branden mijn lampjes door bij 6000 toeren en meer..Hiervoor moet ik een lichweerstand hebben (toch?)
2 vragen:
Als ik die spanningsregelaar vervang, heb ik dan alleen het bijlanden van de accu gefixt, of gelijk mn lampjes ook?
als het antwoord op vraag 1 nee is, hoe moet ik die lichtweerstand dan aansluiten? want officieel moet dat aan de roze draad uit mn lichtschakelaar aan het stuur, maar daar komt GEEN roze draad uit.
Kan iemand me verder helpen? ik ben er bijna maar het wil me nét niet lukken!
bvd
Er zijn 2 types kabelboom. Als je een spanningsregelaar hebt, heb je geen lichtweerstand. De lichtweerstand is namelijk een 'dummy' voor als je lichten NIET branden...
Doorbranden van de lampjes...ben je zeker dat je het juiste voltage en wattage gebruikt ? Hoeveel volt meet je over het lampje ?
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
zijstandaard |
6-8-2008 13:30 |
Posts: 1117 |
ik had ook een licht 6 volt voor mijn mt maar ik heb geen accu en geen lichtweerstand wat ben ik dan nodig als ik wil dat mijn licht niet meer doorbrand
|
|
Stuur pm als je Honda mt/mb onderdelen zoekt |
|
rik hulkenberg |
6-8-2008 13:30 |
|
Honda MB70cc |
6-8-2008 13:32 |
Posts: 669 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
met een spanningsregelaar bedoel je een grijs blokje met koelribben of een klein rood of zwart kastje ?
als je een grijs kastje met koelribben hebt dan moet je die vervangen
als je een klein rood of zwart kastje hebt moet je zorgen dat de accu helemaal tot het maximum vol zit met accuzuur
als de lampjes nog doorbranden moet je een nieuwe accu
het hoort zo dat die meer als 6 volt krijgt dat is laadstroom
de accu neemt de spanningboven de 6 volt op en begrenst de stroom tot 6 volt
Dit bericht is gewijzigd door rik hulkenberg op 6-8-2008 om 13:25 uur.
zo'n zwart ding heb ik..maar mn accu is gloednieuw dus die kan niet kapot zijn..
maar bij een mb werk het even anders dan bij een auto ofzo he..
hier splitst de stroom zich volgensmij op in 2 banen..:
1 baan gaat naar de spannings regelaar, accu, remlicht, knipperlchten en dashboard..dit werkt ook allemaal als de moter niet loopt en je de brommer op contact zet..
en de andere baan gaat naar de koplamp en achterlamp..deze doen het dan ook alleen maar als de moter loopt..niet als hij alleen op contact staat, de rest (zie baan 1 hier boven) hoort het te doen als hij op contact staat.
dus volgensmij moet je zowel spanningsregelaar voor baan 1 hebben, en lichtweerstand voor baan 2..ik ga nu ff naar de bromboer..kijken wat die er van zegt..
|
|
Swaffel'n: Met mien half stieve lul det wief teeng de bek an sloan |
|
Honda MB70cc |
6-8-2008 13:34 |
Posts: 669 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
[...]
een 6volt accu
WRONG
je verlichting word niet aangedreven door je accu!!! anders zou die het wel doen als je brom niet loopt, alleen op contact..
soz voor dubbel post btw
|
|
Swaffel'n: Met mien half stieve lul det wief teeng de bek an sloan |
|
zijstandaard |
6-8-2008 13:35 |
Posts: 1117 |
hoe moet het dan wel
|
|
Stuur pm als je Honda mt/mb onderdelen zoekt |
|
rik hulkenberg |
6-8-2008 13:36 |
Posts: 10029 |
hoeveel aansluiting heeft dat zwarte kastje 2?
dan is het een gelijkrichter die maakt van wisselspanning gelijkspanning
heb je de 6 volt accu ook volgedaan met accuzuur ?
zitten idd 2 banen maar het is heel vreemd de accu zorgt ervoor dat de koplamp niet doorbrand
|
|
|
|
rik hulkenberg |
6-8-2008 13:38 |
Posts: 10029 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Honda MB70cc
[...]
WRONG
je verlichting word niet aangedreven door je accu!!! anders zou die het wel doen als je brom niet loopt, alleen op contact..
soz voor dubbel post btw
maar hij begrenst hem wel tot 6 volt denk via de massa die staat wel in cotact met de accu en daar kan dus niet meer doorheen dan 6volt
heb bewijs was laast zo dom om de accu eruit te halen en de brommer te starten met verlichting aan
zag de koplamp 2 keer flikkeren en boem was uit
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
6-8-2008 13:50 |
Posts: 8601 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Honda MB70cc
[...]
zo'n zwart ding heb ik..maar mn accu is gloednieuw dus die kan niet kapot zijn..
maar bij een mb werk het even anders dan bij een auto ofzo he..
hier splitst de stroom zich volgensmij op in 2 banen..:
1 baan gaat naar de spannings regelaar, accu, remlicht, knipperlchten en dashboard..dit werkt ook allemaal als de moter niet loopt en je de brommer op contact zet..
en de andere baan gaat naar de koplamp en achterlamp..deze doen het dan ook alleen maar als de moter loopt..niet als hij alleen op contact staat, de rest (zie baan 1 hier boven) hoort het te doen als hij op contact staat.
dus volgensmij moet je zowel spanningsregelaar voor baan 1 hebben, en lichtweerstand voor baan 2..ik ga nu ff naar de bromboer..kijken wat die er van zegt..
Met die eerste baan bedoel je volgens mij je gelijkspanningscircuit. Met 'spanningsregelaar' bedoel je dan waarschijnlijk je gelijkrichter. Inderdaad sommige lichten werken als je motor niet draait, op de accu dus. Maar als je accu stuk is zal bij het draaien van de motor deze verlichting ook werken, de accu is enkel een buffer en werkt als een condensator.
In die tweede baan, het wisselspanningscircuit, moet wel degelijk een spanningsregelaar zitten (jij hebt geen roze draad dus nieuwe type)...heb je die wel ?
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
6-8-2008 13:57 |
Posts: 8601 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
[...]
maar hij begrenst hem wel tot 6 volt denk via de massa die staat wel in cotact met de accu en daar kan dus niet meer doorheen dan 6volt
Draaddikte speelt geen rol, tenzij je een kortsluiting maakt, of er toeters en bellen aan begint te hangen...dan zal de draad doorbranden omdat er te veel amperes doorgaan..
Je kan enorm veel volt hebben en nul ampere...
Dus je stelling is electrisch gezien fantasie
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
[...]
heb bewijs was laast zo dom om de accu eruit te halen en de brommer te starten met verlichting aan
zag de koplamp 2 keer flikkeren en boem was uit
Dan is er iets anders mis hoor...en dan zal als je batterij vol is het lampje ook springen
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Honda MB70cc |
6-8-2008 14:06 |
Posts: 669 |
dat je lamp doorbrand als je geen accu hebt kan wel, maar niet met een honda mb..want daar gaat de verlichting niet langs..
ik kom net weer van 2 brom boers..1tje hier vlak bij, die zei van jaa moet je um een keer langs brengen bla bla..ja daag dat kost klauwen geld..
en de andere die was gespecialiseerd in honda mb's omdat er hier op staphorst heelveel mbs rond rijden..hij legde het me even kort uit:
Lichtspoel - Diode/gelijkrichter/spanningsregelaar - splits in 2 gedeeltes:
1 naar de accu, die laad accu bij en de accu geeft weer stroom aan remlicht, cockpit, knipperlichten.
de andere gaat naar de voor en achter lampen.
omdat de split pas na de diode is, hoef je niet persee een lichweerstand te hebben zei die. Ik heb een nieuwe diode meegekregen voor 4,50. deze ga ik nu instaleren..normaal zou het nu opgelost moeten zijn, maja we zullen zien!
|
|
Swaffel'n: Met mien half stieve lul det wief teeng de bek an sloan |
|