Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #51160 - haalt een kleine vertanding veel va...
|
Pagina 1 van 3
|
Dit topic is 2435 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Slipstream |
31-7-2008 12:11 |
Posts: 581 |
Najah, met lichtere vertanding kan je meer toeren per versnelling draaien. Ik heb bijvoorbeeld een TZR met 13-60, en veel TZR rijders hebben 13-47 oid.
En met 13-47 halen hen (na veel tijd omdat ze bijna niet door hen toerne kunnen klimmmen) amper de 110. Terwijl ik de 100 aantik + nog eens harder accelereer en eerder op mijn top zit.
Nadeel is wel dat ik stuk meer toeren per versnelling maak wat voor wat meer slijtage zorgt.
Dit bericht is gewijzigd door Slipstream op 31-7-2008 om 12:12 uur.
|
|
Ik deel geen handtekeningen uit |
|
ronaldt |
31-7-2008 12:13 |
Posts: 2735 |
ik rijd ook met 13/60
toerenbeuken ownt.
|
|
<Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.> |
|
croughs |
31-7-2008 12:14 |
Posts: 304 |
ja maar dat beantwoord mijn vraag nog steeds niet echt.
gaat er snelheid af ja of nee? dat hij dan sneller accelereert weet k wel maar gaat er ook snelheid af ?
|
|
|
|
ronaldt |
31-7-2008 12:17 |
Posts: 2735 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: croughs
ja maar dat beantwoord mijn vraag nog steeds niet echt.
gaat er snelheid af ja of nee? dat hij dan sneller accelereert weet k wel maar gaat er ook snelheid af ?
Denk ff logisch na?
lichtere vertanding. Dus in verhouding meer toeren moeten draaien voor dezelfde snelheid. Hangt er dus maar vanaf hoeveel toeren je kunt halen.
|
|
<Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.> |
|
J_oram |
31-7-2008 12:42 |
Posts: 247 |
makkelijk voorbeeld
je vertanding is eerst 13-45 dus 0,2889 (13/45) met een snelheid van 70km/h
je neemt een nieuwe vertanding 12-45 dus 0,2667 (12/45) dan doe je 0.2667/0.2889=0,92308 dan doe je 70*0,92308=je nieuwe snelheid of te wel rond de 64 a 65km/h
|
|
aprilia rs50 |
|
grasmaaier89 |
31-7-2008 12:45 |
Posts: 14412 |
als je een lichtere vertanding neemt, gaat hij ook meer toeren draaien.
ik reed met 14/45 100 km/h, en met 13/45 95km/h
eigenlijk zou tie volges verwachtingen juist 15 km langzamer moet gaan, maar omdat t een lichte twv is, trekt tie verder door naar top omdat tie zo licht vertand is
je trekkracht schiet wel een eind vooruit, maar je powerband wordt dan wel korter,
als je gwn een zwaarder tandwiel heb, trek tie beter door de powerband.
en lichter, trekt tie er veeeeelste snel erdoorheen
ik zou gwn de originele twv behouden, want je ken pas met je twv spelen als je wat snellere setup hebt
|
|
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon |
|
grasmaaier89 |
31-7-2008 12:47 |
Posts: 14412 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: J_oram
makkelijk voorbeeld
je vertanding is eerst 13-45 dus 0,2889 (13/45) met een snelheid van 70km/h
je neemt een nieuwe vertanding 12-45 dus 0,2667 (12/45) dan doe je 0.2667/0.2889=0,92308 dan doe je 70*0,92308=je nieuwe snelheid of te wel rond de 64 a 65km/h
klopt, maar in t echt gaat t niet zo.
je hebt tegenwind, en je hebt krukassen die wat meer toeren kunnen hebben en overtoeren kunnen draaien
je kan net zo goed even hard gaan
|
|
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon |
|
J_oram |
31-7-2008 12:49 |
Posts: 247 |
dat klopt idd, maar het is wel een indicatie (teminsten bij mij klopt het wel altijd ongeveer! scheelt altijd maar 1 a 2 km/h) weet je teminsten een beetje wat je brommer gaat doen met die tandwiel verhouden en snelheid enzo! vind het zelf altijd wel handig.
|
|
aprilia rs50 |
|
Makrolon |
31-7-2008 12:51 |
Posts: 6733 |
Wat een bullshit allemaal, net alsof je met je vertanding je powerband korter of langer kan maken, die is nog steeds even lang hoor. ook ga je niet meer toeren per versnelling draaien, dat blijft ook precies het zelfde..
@ TS
Koop gewoon een klein voortandwieltje, en ga wat proberen. die zijn niet zo gek duur.
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Slipstream |
31-7-2008 12:53 |
Posts: 581 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Wat een bullshit allemaal, net alsof je met je vertanding je powerband korter of langer kan maken, die is nog steeds even lang hoor. ook ga je niet meer toeren per versnelling draaien, dat blijft ook precies het zelfde..
@ TS
Koop gewoon een klein voortandwieltje, en ga wat proberen. die zijn niet zo gek duur.
Jij bent hier degene met de bullshit, je kan wel degelijk meer toeren per versnelling draaien. Met 13-47 draaide ik op m'n TZR max 10.000toeren per versnelling, nu met 13-60 is dit per versnelling zo;n 13.000 toeren. En als ik de vertanding nog lichter maakt komtie al iets over de 14.000
Maarja, je hebt ook een Honda. Die dingen zijn geen toeren gewend
Dit bericht is gewijzigd door Slipstream op 31-7-2008 om 12:55 uur.
|
|
Ik deel geen handtekeningen uit |
|
grasmaaier89 |
31-7-2008 12:54 |
Posts: 14412 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Slipstream
[...]
Jij bent hier degene met de bullshit, je kan wel degelijk meer toeren per versnelling draaien. Met 13-47 draaide ik op m'n TZR max 10.000toeren per versnelling, nu met 13-60 is dit per versnelling zo;n 13.000 toeren. En als ik de vertanding nog lichter maakt komtie al iets over de 14.000
goed gezegd
|
|
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon |
|
Makrolon |
31-7-2008 12:54 |
Posts: 6733 |
Als jij hem lang genoeg doortrekt draait ie nog steeds t zelfde aantal toeren hoor, alleen in de 5 en de 6 zal dit verschillen.
Hoeveel toeren ie draait is afhankelijk van de setup, niet van je vertanding.
Dit bericht is gewijzigd door Makrolon op 31-7-2008 om 12:55 uur.
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Viertakt |
31-7-2008 12:56 |
Posts: 3586 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Slipstream
[...]
Jij bent hier degene met de bullshit, je kan wel degelijk meer toeren per versnelling draaien. Met 13-47 draaide ik op m'n TZR max 10.000toeren per versnelling, nu met 13-60 is dit per versnelling zo;n 13.000 toeren. En als ik de vertanding nog lichter maakt komtie al iets over de 14.000
Maarja, je hebt ook een Honda. Die dingen zijn geen toeren gewend
Dit bericht is gewijzigd door Slipstream op 31-7-2008 om 12:55 uur.
Nee niet echt, de setup heeft nogsteeds zijn powerband op het zelfde gebied. Als jij zwaardere vertanding had genomen, dan had hij hem in elke versnelling ook wel tot de 13k kunnen trekken. Behalve in de 6e versnelling dan.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
ronaldt |
31-7-2008 12:56 |
Posts: 2735 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Als jij hem lang genoeg doortrekt draait ie nog steeds t zelfde aantal toeren hoor, alleen in de 5 en de 6 zal dit verschillen.
Hoeveel toeren ie draait is afhankelijk van de setup, niet van je vertanding.
Dit bericht is gewijzigd door Makrolon op 31-7-2008 om 12:55 uur.
je zegt zelf al: verschil in 5 en 6. TS vraagt naar verschil in topsnelheid. En in welke versnelling word de topsnelheid bereikt?
|
|
<Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.> |
|
Slipstream |
31-7-2008 12:58 |
Posts: 581 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Als jij hem lang genoeg doortrekt draait ie nog steeds t zelfde aantal toeren hoor, alleen in de 5 en de 6 zal dit verschillen.
Hoeveel toeren ie draait is afhankelijk van de setup, niet van je vertanding.
Dit bericht is gewijzigd door Makrolon op 31-7-2008 om 12:55 uur.
met 13-47 zal het zon 10km duren voordatie dan bij die 13.000 zit, dat is niet effectief meer te noemen he En waar jij het nu ove rhebt zijn het max toeren wat je cilinder kan draaien. Echter met zwaardere vertanding klim je moeilijker door je toeren heen en zal die uiteindelijk gewoon blijven hangen bij zeg 10.000.
Tuurlijk KAN je dan wel meer toeren draaien, echter is dat toerengebied niet te halen met die vertanding, dan zou je lichtere vertanding moeten nemen om dat toerengebied te kunnen bereiken
|
|
Ik deel geen handtekeningen uit |
|
Dit topic is 2435 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 3
|
|