Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - haalt een kleine vertanding veel van je top snelheid af ?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 683 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #51160 - haalt een kleine vertanding veel va...
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 2435 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

croughs 31-7-2008 12:01 Print topicpost

Posts: 304
ik wil op mijn derbi een andere vertanding gaan zetten zodat hij nog beter trekt.

maar ik hoor van de ene dat er ongeveer 10 km van je top afgaat als je 1 maatje kleiner doet en de andere zegt dat als je 3 maatjes kleiner doet dat het dan nog maar 5 km scheelt.

wat is het nu haalt het veel van je top af of juist weinig ?

ik bedoel een kleinere vertanding en geen kleine vertanding zoals in topicnaam.

Dit bericht is gewijzigd door croughs op 31-7-2008 om 12:02 uur.
 

Slipstream 31-7-2008 12:11 Print reply

Posts: 581
Najah, met lichtere vertanding kan je meer toeren per versnelling draaien. Ik heb bijvoorbeeld een TZR met 13-60, en veel TZR rijders hebben 13-47 oid.
En met 13-47 halen hen (na veel tijd omdat ze bijna niet door hen toerne kunnen klimmmen) amper de 110. Terwijl ik de 100 aantik + nog eens harder accelereer en eerder op mijn top zit.

Nadeel is wel dat ik stuk meer toeren per versnelling maak wat voor wat meer slijtage zorgt.

Dit bericht is gewijzigd door Slipstream op 31-7-2008 om 12:12 uur.
 
Ik deel geen handtekeningen uit
ronaldt 31-7-2008 12:13 Print reply

Posts: 2735
ik rijd ook met 13/60
toerenbeuken ownt.


 
<Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.>
croughs 31-7-2008 12:14 Print reply

Posts: 304
ja maar dat beantwoord mijn vraag nog steeds niet echt.

gaat er snelheid af ja of nee? dat hij dan sneller accelereert weet k wel maar gaat er ook snelheid af ?
 
ronaldt 31-7-2008 12:17 Print reply

Posts: 2735
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: croughs
ja maar dat beantwoord mijn vraag nog steeds niet echt.

gaat er snelheid af ja of nee? dat hij dan sneller accelereert weet k wel maar gaat er ook snelheid af ?


Denk ff logisch na?
lichtere vertanding. Dus in verhouding meer toeren moeten draaien voor dezelfde snelheid. Hangt er dus maar vanaf hoeveel toeren je kunt halen.
 
<Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.>
J_oram 31-7-2008 12:42 Print reply
Posts: 247
makkelijk voorbeeld

je vertanding is eerst 13-45 dus 0,2889 (13/45) met een snelheid van 70km/h
je neemt een nieuwe vertanding 12-45 dus 0,2667 (12/45) dan doe je 0.2667/0.2889=0,92308 dan doe je 70*0,92308=je nieuwe snelheid of te wel rond de 64 a 65km/h
 
aprilia rs50
grasmaaier89 31-7-2008 12:45 Print reply

Posts: 14412
als je een lichtere vertanding neemt, gaat hij ook meer toeren draaien.
ik reed met 14/45 100 km/h, en met 13/45 95km/h
eigenlijk zou tie volges verwachtingen juist 15 km langzamer moet gaan, maar omdat t een lichte twv is, trekt tie verder door naar top omdat tie zo licht vertand is
je trekkracht schiet wel een eind vooruit, maar je powerband wordt dan wel korter,
als je gwn een zwaarder tandwiel heb, trek tie beter door de powerband.
en lichter, trekt tie er veeeeelste snel erdoorheen

ik zou gwn de originele twv behouden, want je ken pas met je twv spelen als je wat snellere setup hebt
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
grasmaaier89 31-7-2008 12:47 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: J_oram
makkelijk voorbeeld

je vertanding is eerst 13-45 dus 0,2889 (13/45) met een snelheid van 70km/h
je neemt een nieuwe vertanding 12-45 dus 0,2667 (12/45) dan doe je 0.2667/0.2889=0,92308 dan doe je 70*0,92308=je nieuwe snelheid of te wel rond de 64 a 65km/h



klopt, maar in t echt gaat t niet zo.
je hebt tegenwind, en je hebt krukassen die wat meer toeren kunnen hebben en overtoeren kunnen draaien
je kan net zo goed even hard gaan
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
J_oram 31-7-2008 12:49 Print reply
Posts: 247
dat klopt idd, maar het is wel een indicatie (teminsten bij mij klopt het wel altijd ongeveer! scheelt altijd maar 1 a 2 km/h) weet je teminsten een beetje wat je brommer gaat doen met die tandwiel verhouden en snelheid enzo! vind het zelf altijd wel handig.
 
aprilia rs50
Makrolon 31-7-2008 12:51 Print reply

Posts: 6733
Wat een bullshit allemaal, net alsof je met je vertanding je powerband korter of langer kan maken, die is nog steeds even lang hoor. ook ga je niet meer toeren per versnelling draaien, dat blijft ook precies het zelfde..

@ TS
Koop gewoon een klein voortandwieltje, en ga wat proberen. die zijn niet zo gek duur.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Slipstream 31-7-2008 12:53 Print reply

Posts: 581
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Wat een bullshit allemaal, net alsof je met je vertanding je powerband korter of langer kan maken, die is nog steeds even lang hoor. ook ga je niet meer toeren per versnelling draaien, dat blijft ook precies het zelfde..

@ TS
Koop gewoon een klein voortandwieltje, en ga wat proberen. die zijn niet zo gek duur.

Jij bent hier degene met de bullshit, je kan wel degelijk meer toeren per versnelling draaien. Met 13-47 draaide ik op m'n TZR max 10.000toeren per versnelling, nu met 13-60 is dit per versnelling zo;n 13.000 toeren. En als ik de vertanding nog lichter maakt komtie al iets over de 14.000

Maarja, je hebt ook een Honda. Die dingen zijn geen toeren gewend

Dit bericht is gewijzigd door Slipstream op 31-7-2008 om 12:55 uur.
 
Ik deel geen handtekeningen uit
grasmaaier89 31-7-2008 12:54 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Slipstream
[...]

Jij bent hier degene met de bullshit, je kan wel degelijk meer toeren per versnelling draaien. Met 13-47 draaide ik op m'n TZR max 10.000toeren per versnelling, nu met 13-60 is dit per versnelling zo;n 13.000 toeren. En als ik de vertanding nog lichter maakt komtie al iets over de 14.000



goed gezegd
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
Makrolon 31-7-2008 12:54 Print reply

Posts: 6733
Als jij hem lang genoeg doortrekt draait ie nog steeds t zelfde aantal toeren hoor, alleen in de 5 en de 6 zal dit verschillen.

Hoeveel toeren ie draait is afhankelijk van de setup, niet van je vertanding.

Dit bericht is gewijzigd door Makrolon op 31-7-2008 om 12:55 uur.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Viertakt 31-7-2008 12:56 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Slipstream
[...]

Jij bent hier degene met de bullshit, je kan wel degelijk meer toeren per versnelling draaien. Met 13-47 draaide ik op m'n TZR max 10.000toeren per versnelling, nu met 13-60 is dit per versnelling zo;n 13.000 toeren. En als ik de vertanding nog lichter maakt komtie al iets over de 14.000

Maarja, je hebt ook een Honda. Die dingen zijn geen toeren gewend

Dit bericht is gewijzigd door Slipstream op 31-7-2008 om 12:55 uur.



Nee niet echt, de setup heeft nogsteeds zijn powerband op het zelfde gebied. Als jij zwaardere vertanding had genomen, dan had hij hem in elke versnelling ook wel tot de 13k kunnen trekken. Behalve in de 6e versnelling dan.
 
Viertakt uber alles.
ronaldt 31-7-2008 12:56 Print reply

Posts: 2735
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Als jij hem lang genoeg doortrekt draait ie nog steeds t zelfde aantal toeren hoor, alleen in de 5 en de 6 zal dit verschillen.

Hoeveel toeren ie draait is afhankelijk van de setup, niet van je vertanding.

Dit bericht is gewijzigd door Makrolon op 31-7-2008 om 12:55 uur.


je zegt zelf al: verschil in 5 en 6. TS vraagt naar verschil in topsnelheid. En in welke versnelling word de topsnelheid bereikt?
 
<Lees goed na je geen woorden overgeslagen hebt.>
Slipstream 31-7-2008 12:58 Print reply

Posts: 581
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Als jij hem lang genoeg doortrekt draait ie nog steeds t zelfde aantal toeren hoor, alleen in de 5 en de 6 zal dit verschillen.

Hoeveel toeren ie draait is afhankelijk van de setup, niet van je vertanding.

Dit bericht is gewijzigd door Makrolon op 31-7-2008 om 12:55 uur.

met 13-47 zal het zon 10km duren voordatie dan bij die 13.000 zit, dat is niet effectief meer te noemen he En waar jij het nu ove rhebt zijn het max toeren wat je cilinder kan draaien. Echter met zwaardere vertanding klim je moeilijker door je toeren heen en zal die uiteindelijk gewoon blijven hangen bij zeg 10.000.

Tuurlijk KAN je dan wel meer toeren draaien, echter is dat toerengebied niet te halen met die vertanding, dan zou je lichtere vertanding moeten nemen om dat toerengebied te kunnen bereiken
 
Ik deel geen handtekeningen uit

Dit topic is 2435 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved