Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Derbi sm Versnellingsbak

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 842 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #51079 - Derbi sm Versnellingsbak
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3443 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Stutje1 26-7-2008 12:47 Print topicpost

Posts: 189
Oke mijn broertje heeft een derbi sm 2001 BRUIN model blok.

Met een 50cctje
Yasuni Cross HM
orgi carb.

Ding rijd goed, en veel toeren en rijd hard.

Maar nu sinds gister dus, zijn er problemen met de versnellingsbak.
Hij wilt nooit, lees niet in z'n 5 of 6.
Dus 4 is het max, en dan terug wil die ook niet in zijn 2, heel soms. Door even een stukje het pokje op te tillen.

Ik ben verder niet echt bekend bij derbi blokken, maar is dit een kwaaltje of is er iets los getrild(de bloem ofzo) door het aantal toeren wat de brommer haalt?
Of is het echt iets in de bak, dus met de tandwielen.

Ben wel erg bekend bij honda versnellingsbakken, dus in principe lijkt het altijd allemaal op elkaar.

Blok rijd eigenlijk al dik een jaar zo, dus niet dat het ineens is.

Iemand tips?

 
honda mb 125cc

Derbi Joris 26-7-2008 13:05 Print reply
Posts: 1165
Open gooien alles naar kijken en eventueel vervangen dat is mij tip... Als je er met door rijd zal het waarschijnlijk uiteindelijk uitlopen op een kapotte versnellingsbak.
 
WiZZ [wesley] 26-7-2008 13:40 Print reply

Posts: 4831
en dat is heel duur



 
Houdoe.FM!! Wij maken je radio pas echt stuk!
spoorlijncrosser 26-7-2008 14:02 Print reply

Posts: 2687
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Stutje1
Oke mijn broertje heeft een derbi sm 2001 BRUIN model blok.

Met een 50cctje
Yasuni Cross HM
orgi carb.

Ding rijd goed, en veel toeren en rijd hard.

Maar nu sinds gister dus, zijn er problemen met de versnellingsbak.
Hij wilt nooit, lees niet in z'n 5 of 6.
Dus 4 is het max, en dan terug wil die ook niet in zijn 2, heel soms. Door even een stukje het pokje op te tillen.

Ik ben verder niet echt bekend bij derbi blokken, maar is dit een kwaaltje of is er iets los getrild(de bloem ofzo) door het aantal toeren wat de brommer haalt?
Of is het echt iets in de bak, dus met de tandwielen.

Ben wel erg bekend bij honda versnellingsbakken, dus in principe lijkt het altijd allemaal op elkaar.

Blok rijd eigenlijk al dik een jaar zo, dus niet dat het ineens is.

Iemand tips?



2e blok op de kop tikken
 
Stutje1 26-7-2008 15:21 Print reply

Posts: 189
ja ik rijd er ook niet mee door.

Heb de kickkap eraf gehaald om te kijken of ik wat vreemds zag.
Maar nee, de schakelas is nog heel.
Hij kan hem soms gewoon niet in de versnelling krijgen.

Hier staat die in z'n vrij
http://img205.images...p?image=blok1qh5.jpg




En zo blijft die hangen: Bij verschillende versnellingen.
http://img185.images...85/2853/blok3yb9.jpg



Dan komt de as van de koppeling onder spanning te staan.Dus gewoon vast.
Als die goed in de versnelling zit, dan is die as nog axiaal te bewegen z'n 1 a 2 mm.

Verder zag ik geen 1 tand van de tandwielen afgebroken of beschadigd.

Ik denk dat de schakelvorken krom zijn.

Want het was gebeurd, toen me broertje had gereden met aaaaardig wat biertjes op. En hij zei dat het ineens was, en toen zat ie een beetje te schakelen(lees duwen en trappen).

Uhm ik heb nog een derbi GPR oude type staan, 2 koplampen naast elkaar, z'n grijs blok. En ik geloof elektrische start.

Zijn dit nou exact dezelfde versnellings bakken? Is alleen de wals anders?
Net als bij de honda's Mb8 en Mbx80 zijn zelfde versnellingsbakken.
Alleen de wals is dus anders(voor het andersom schakelen) tov de pook.

Thnks

Dit bericht is gewijzigd door Stutje1 op 26-7-2008 om 15:22 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Stutje1 op 26-7-2008 om 15:22 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Stutje1 op 26-7-2008 om 15:23 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Stutje1 op 26-7-2008 om 15:25 uur.
 
honda mb 125cc
Dimitri 26-7-2008 16:07 Print reply
Posts: 1951
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Stutje1
ja ik rijd er ook niet mee door.

Heb de kickkap eraf gehaald om te kijken of ik wat vreemds zag.
Maar nee, de schakelas is nog heel.
Hij kan hem soms gewoon niet in de versnelling krijgen.

Hier staat die in z'n vrij
http://img205.images...p?image=blok1qh5.jpg




En zo blijft die hangen: Bij verschillende versnellingen.
http://img185.images...85/2853/blok3yb9.jpg



Dan komt de as van de koppeling onder spanning te staan.Dus gewoon vast.
Als die goed in de versnelling zit, dan is die as nog axiaal te bewegen z'n 1 a 2 mm.

Verder zag ik geen 1 tand van de tandwielen afgebroken of beschadigd.

Ik denk dat de schakelvorken krom zijn.

Want het was gebeurd, toen me broertje had gereden met aaaaardig wat biertjes op. En hij zei dat het ineens was, en toen zat ie een beetje te schakelen(lees duwen en trappen).

Uhm ik heb nog een derbi GPR oude type staan, 2 koplampen naast elkaar, z'n grijs blok. En ik geloof elektrische start.

Zijn dit nou exact dezelfde versnellings bakken? Is alleen de wals anders?
Net als bij de honda's Mb8 en Mbx80 zijn zelfde versnellingsbakken.
Alleen de wals is dus anders(voor het andersom schakelen) tov de pook.

Thnks

Dit bericht is gewijzigd door Stutje1 op 26-7-2008 om 15:22 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Stutje1 op 26-7-2008 om 15:22 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Stutje1 op 26-7-2008 om 15:23 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Stutje1 op 26-7-2008 om 15:25 uur.



Blokken zijn hetzelfde, alleen weet ik niet zeker of GPR grijs blok een balansas heeft.

En de ontsteking is anders, maar dat komt door de elec start, je kunt echter wel de ontsteking overzetten, of juist een knopje maken, heb je een Senda met elec. start.
 
- Han - 27-7-2008 14:23 Print reply

Posts: 9667
gpr oud blok heeft balansas

versnellingsbak is ook uit te wisselen (heb er event. nog wel 1). Alleen je schakeld dan andersom.

En bij gpr blok kan ook gewoon kickstart spul op. Moet je de rechterkoppelings helft overzetten met de tandwielen die er niet in het gpr blok zitten. Dan heb je kickstart+electrische start
 
<10.000 posts
Stutje1 2-8-2008 15:22 Print reply

Posts: 189
oke het was dus een beugeltje om de kickstarter veer vast te houden

deze is afgebroken:



Die is toen via de koppeling:




En via 1 van de waterpomp tandwielen naar de bak gegaan:

(geen foto)

Daar is die wat gaan rommelen totdat die onder in bij de wals terecht kwam en vast zat:
(hier zie je wat krassen op de wals)


En hier waar die dus in het carter duwde:





Inmiddels alles schoon gemaakt enz.
De bak was niet beschadigd.

Dus dat zit alweer in elkaar met een setje nieuwe krukas lagers(erg duur!) en keeringen.

Nu dus dat koppelingshuis, ik denk dat ik die laat lassen.
Of zou er dan veel onbalans zijn? Hoeveel toeren draaid de koppeling, even veel als de krukas?
Iemand die anders een site weet waar ze deze koppelingshuizen aanbieden.

Thnks
 
honda mb 125cc
HONDA MTX-TREME 2-8-2008 15:26 Print reply

Posts: 1486
Gewoon laten lassen, kan makkelijk.
 
d.m. 2-8-2008 15:54 Print reply
Posts: 1390


edit: wacht even dit is de verkeerde

Dit bericht is gewijzigd door d.m. op 2-8-2008 om 15:55 uur.

zou in ieder geval wel een hele kopen en niet laten lassen, weetje tenminste zeker dat het goed is

Dit bericht is gewijzigd door d.m. op 2-8-2008 om 15:59 uur.
 
Derbi Senda X-treme Pro
Stutje1 2-8-2008 16:01 Print reply

Posts: 189
nou waar zijn die te koop dan die krengen?

kijk van honda's is echt alles te koop.

Maar van derbi, tja is nog niet echt heel oud.

Ik denk dat ik het laat lassen hoor. Toch free
 
honda mb 125cc

Dit topic is 3443 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved