Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Koelsysteem ontluchten Gilera GSM

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1112 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #50896 - Koelsysteem ontluchten Gilera GSM
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2338 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

jasperloil 15-7-2008 17:02 Print topicpost

Posts: 104
Hallo,

twee weken geleden heb ik de cilinder van mijn brommer (gilera GSM) afgehaald: hij trok slecht en ik wilde de zuigerveren daarom nakijken. Nu heb ik er een paar andere op gezet en de cilinder gemonteerd.

Het enige wat ik nu nog moet doen is het koelsysteem ontluchten, maar ik weet niet precies hoe dat moet?

zou iemand mij dat kunnen uitleggen?

alvast bedankt
 
---Brommers Kieken --- veur gezeur is 't leaven völste kort, dus loaten wi'j leaven als 'n god

Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 15-7-2008 17:03 Print reply

Posts: 13700
afvullen, brommer laten lopen en knijpen in de slang die van je cilinderkop afkomt. Kijken dat het reservoir niet droog komt te staan.
 
jasperloil 15-7-2008 18:44 Print reply

Posts: 104
Dit hadden we ook bij een scooter van een vriend van mij gedaan, maar dat ging niet goed:

we bleven maar koelvloeistof bijvullen: nadat er een bus van 2,5 liter in het reservoir zat, kwam het vloeistofniveau nog niet tot het minimum. en waar het dan wel was gebleven?

dus weet je zeker dat het zo moet?

Dit bericht is gewijzigd door jasperloil op 15-7-2008 om 18:47 uur.
 
---Brommers Kieken --- veur gezeur is 't leaven völste kort, dus loaten wi'j leaven als 'n god
Derbi-Olaf 15-7-2008 18:48 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jasperloil
Dit hadden we ook bij een scooter van een vriend van mij gedaan, maar dat ging niet goed:

we bleven maar koelvloeistof bijvullen: nadat er een bus van 2,5 liter in het reservoir zat, kwam het vloeistofniveau nog niet tot het minimum. en waar het dan wel was gebleven?

dus weet je zeker dat het zo moet?

Dit bericht is gewijzigd door jasperloil op 15-7-2008 om 18:47 uur.

liep het er ergens uit dan ofzo?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
jasperloil 15-7-2008 20:31 Print reply

Posts: 104
nee, dat was het vreemde juist.
een andere jongen zei dat het aan de ontluchtingsnippel kon liggen: je moet aan de ontluchtingsnippel ontluchten als die erop zit, anders gaat het niet goed, maar volgens mij zit die er bij mij niet op.
 
---Brommers Kieken --- veur gezeur is 't leaven völste kort, dus loaten wi'j leaven als 'n god
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 15-7-2008 20:47 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jasperloil
nee, dat was het vreemde juist.
een andere jongen zei dat het aan de ontluchtingsnippel kon liggen: je moet aan de ontluchtingsnippel ontluchten als die erop zit, anders gaat het niet goed, maar volgens mij zit die er bij mij niet op.



brom starten en vol blijven gooien, spul kan nergens heen
 
jasperloil 15-7-2008 21:48 Print reply

Posts: 104
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



brom starten en vol blijven gooien, spul kan nergens heen



heb het maar gedaan zoals Trax zei: reservoir vullen, brommer starten, en dan in slang (die van de cilinderkop af komt) knijpen

Het probleem was wel dat het kvs-niveau gewoon gelijk blijft staan. dit is dus niet goed, want ik heb de hele cilinder eraf gehad en daar zit dus nog wel lucht in.

mijn vraag is nu: hoe moet het wel.

ik heb (zoals ik eerder zei) gehoord van een ontluchtingsnippel, maar hoe ziet deze eruit? net zoals de ontluchtingsnippel van de rem: een soort moertje dat je open kunt draaien. Zoiets zie ik namelijk niet op mijn cilinderkop of radiateur zitten

er loopt wel een dun slangetje (ong. 5 mm doorsnee) vanaf de cilinderkop naar de waterpomp.

ik zal morgen een aantal foto's plaatsen voor de duidelijkheid

Dit bericht is gewijzigd door jasperloil op 15-7-2008 om 21:53 uur.
 
---Brommers Kieken --- veur gezeur is 't leaven völste kort, dus loaten wi'j leaven als 'n god
Anjo 15-7-2008 21:55 Print reply

Posts: 23
Eerst gooi je je reservoir vol met kvs, dan loopt het vanzelf door de slangen heen, en meestal zit er iets bovenop je cilinderkop wat je eruit kunt draaien, bv. een bout / temp. sensor. Omdat je reservoir hoger hangt als de cilinderkop loopt het kvs vanzelf overal doorheen. Als je dan de bout bovenop de cilinderkop losdraait zodat de lucht ook uit het hoogste punt komt, zit er geen lucht meer in
Zo doe ik het altijd tenminste
 
MrOi 15-7-2008 22:09 Print reply

Posts: 3110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jasperloil
[...]



heb het maar gedaan zoals Trax zei: reservoir vullen, brommer starten, en dan in slang (die van de cilinderkop af komt) knijpen

Het probleem was wel dat het kvs-niveau gewoon gelijk blijft staan. dit is dus niet goed, want ik heb de hele cilinder eraf gehad en daar zit dus nog wel lucht in.

mijn vraag is nu: hoe moet het wel.

ik heb (zoals ik eerder zei) gehoord van een ontluchtingsnippel, maar hoe ziet deze eruit? net zoals de ontluchtingsnippel van de rem: een soort moertje dat je open kunt draaien. Zoiets zie ik namelijk niet op mijn cilinderkop of radiateur zitten

er loopt wel een dun slangetje (ong. 5 mm doorsnee) vanaf de cilinderkop naar de waterpomp.

ik zal morgen een aantal foto's plaatsen voor de duidelijkheid

Dit bericht is gewijzigd door jasperloil op 15-7-2008 om 21:53 uur.


Gewoon een beetje in de slangen knijpen en geduld hebben, zakt vanzelf wel en anders is het met vullen al aardig omhoog gekomen.
 
XT Supermotard For Sale!
Derbipad 16-7-2008 17:43 Print reply
Posts: 178
dunne slang van de radiateur afhalen, en daar koelvloeistof bij gooien met een stationair draaiende motor....er zitten steeds luchtbellen in de weg waardoor er maar steeds kleine beetjes koelvloeistof in gegoten kan worden. Op een gegeven moment stop je tot het reservoir ( als je die hebt) goed gevult zit ( tussen de min en de max)
 
jasperloil 17-7-2008 16:57 Print reply

Posts: 104
Heb het nu anders gedaan:

ik heb op het reservoir een dop zitten, maar ook op de radiateur zit een dop.

Heb eerst de hele radiateur volgegoten en hem toen 5-10 min stationair laten lopen (en af en toe klein dotje gas gegeven). toen zag je het vloeistofniveau dalen: heb er vervolgens maar weer wat bij in gegoten zodat de radiateur vol zat. en toen nog genoeg in het reservoir gedaan.

Hij koelt nu wel goed, want ik heb er al 2 dagen op rond gereden, en hij loopt nog steeds
 
---Brommers Kieken --- veur gezeur is 't leaven völste kort, dus loaten wi'j leaven als 'n god

Dit topic is 2338 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved