Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #50876 - Boutafgebroken, linkse tap?
|
Pagina 2 van 3
|
Dit topic is 5938 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Twizz |
14-7-2008 18:44 |
Posts: 851 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Fantic303trial type2
[...]
o jawel, als je genoeg kracht zet, dan glijd die dr normaal niet zo maar vanaf, zeker niet een griptang
Dan zet ik kracht he, en dan schiet die er met zó'n enorme kracht af dat er gewoon rook vanaf komt... Dus dat werkt gewoon echt niet...
|
|
houw ns op! |
|
er-freak |
14-7-2008 18:46 |
Posts: 415 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ArkTjuned
Met een dremeltje ff een sleufje erin dremelen. En met een GOED PASSENDE schroevndraaier het er rustig uit draaien.
Als het EEERRG strak vast zit heb je hierbij wel kans dat de kop af breekt. Maar dat kan ook liggen dat je te ver/diep heb gedremelt.
als dat gebeurt kan je misschien proberen weer een sleufje erin te meppen, kleine schroevendraaier nemen met een steeklseutel erop.
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
14-7-2008 18:48 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Twizz
[...]
Dan zet ik kracht he, en dan schiet die er met zó'n enorme kracht af dat er gewoon rook vanaf komt... Dus dat werkt gewoon echt niet...
kop afslijpen, dan je carterdeksel wat je los wil hebben(vliegwiel/koppelingsdeksel)
gewoon erafhalen, dat gaat dan dus, want je bout heeft geen kop meer.
Dan heb je dus een stukje schroefdraad uit je blok steken, die zou je wel met een tang los moeten krijgen aangezien alle kracht ervanaf is.
en dat van die rook is trouwens eigelijk wel kwoot-waardig
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
2SLOW4ME |
14-7-2008 19:12 |
Posts: 1944 |
ik heb het ook gehad,, precies wat jij had..., schroeven van het tandwiel in de velg afgebroken..
Ik heb het met een boormachine (electrisch, met beetje vermogen) opgeboord, klein puntje er in geslagen zodat ik minder moeilijk uit zou schieten, en dan eerst met een klein boortje, en dan steeds groter.. (boren is kut omdat die bouten ijzer zijn en - mijn velg tenminste- alu, dus dat ijzer duwd je boortje steeds je velg in).
daarna heb ik met een linkse tap al die dingen er uit gedraaid, en daarna nieuw schroefdraad omdat alles dol was, ook grotere gaten. (dan uiteraard ook het tandwiel goed vast zetten... en nieuw schroefdraad en groter gat)
En toen heb ik het met m10 (? weet het niet meer zeker, maar best grote bouten...) vast gezet.. hoefde volgens mijn vader niet van dat spul tussen waardoor het zou blijven zitten omdat dit ook nog heel moeilijk los te krijgen zou zijn.
Ojah,, bij dat boren,, dat is echt een klusje om met zn 2e te doen.. want zelf denk je vaak dat je recht gaat, maar als een ander er naast staat en om de boormachine heen loopt is het vaak zo dat je toch scheef staat... (eigelijk altijd... bij mij..)
Dit bericht is gewijzigd door 2SLOW4ME op 14-7-2008 om 19:38 uur.
|
|
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do.. |
|
Makrolon |
14-7-2008 19:45 |
Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pruttelaar
hmm, dit heb ik ook gehda (met 1 bout)
egt klote zooi, ik raad je aan om het te laten doen, zelf lukt het je niet goed, en anders moet je helicoil erin late zetten wat dus ten koste van de stevigheid gaat enzo
voorderest, kijk effe naar je achterbrug, daar zit waarschijnlijk een hele gleug in, (bij mij was er zelfs een stuk uit gescheurd)
dit kan je gewoon bij elke alu lasser laten dichtlassen..
succes verder
Helicoil is steviger dan normale draad.
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
14-7-2008 19:57 |
Posts: 9841 |
beter zet je er geen linkse tap in.
als die afbreken kun je meer aftikken dan 70 euro en ik durf te wedden dat ze af gaan breken.
ik werk bij een revisiebedrijf, en er zijn veel garages die proberen afgebroken gloeikaarsen eruit te draaien met linkse tappen....en dan gaat het mis, en dan komen ze bij ons.
Kost niet veel geld hoor, als je er een paar uurtjes mee zoet bent...door een gehard stalen tap boor je namelijk niet zo snel heen dus dat kost je al gauw een aantal uurtjes garageloon en dat ligt als ik me niet vergis boven de 60eu per uur...
maargoed...goedkoop is duurkoop
weest geen pussy en zet zelf een boortje in je draad...klein beginnen en rustigaan doen, dan kan het haast niet misgaan...niet meteen dikke boren erin gaan jenken.
of je moet er wel een dikke boor doorgooien dat het gat groter wordt en er een helicoil in zetten...maar laten zetten kost meestal ook meer dan 15eu per stuk... terwijl je voor 15 eu een setje hebt waarmeej e het zelf kan doen.
|
|
Too cool for school! |
|
Markjo |
14-7-2008 20:13 |
Posts: 1061 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]
Helicoil is steviger dan normale draad.
om een helicoil te kunnen zetten moet je een groter gat in je velg boren=minder stevigheid
en beter pak je geen helicoil maar een draadbus.
@Twizz:
ik vind het trouwens knap als je een 6-kant bout op de kop dol draait. Gebruik je niet toevallig het intertoys gereedschap van je kleine broertje?
Als je gewoon knap gereedschap heb, kan het niet misgaan. Desnoods pak je een ring/dopsleutel met een 6 kant ipv de vaak gebruikte 12-kant
Dit bericht is gewijzigd door Markjo op 14-7-2008 om 20:18 uur.
|
|
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten |
|
PRO TUNING |
14-7-2008 20:35 |
Posts: 4000 |
Even met co2 een moer op de afgebroken bout lassen
|
|
|
|
Dorgelo |
14-7-2008 21:36 |
Posts: 235 |
Heb iemand gevonden die het gaat doen. Dus komt goed!
Bedankt voor tips etc.
|
|
Derbi DRD racing limited '07 |
|
Makrolon |
14-7-2008 21:49 |
Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Markjo
[...]
om een helicoil te kunnen zetten moet je een groter gat in je velg boren=minder stevigheid
en beter pak je geen helicoil maar een draadbus.
@Twizz:
ik vind het trouwens knap als je een 6-kant bout op de kop dol draait. Gebruik je niet toevallig het intertoys gereedschap van je kleine broertje?
Als je gewoon knap gereedschap heb, kan het niet misgaan. Desnoods pak je een ring/dopsleutel met een 6 kant ipv de vaak gebruikte 12-kant
Dit bericht is gewijzigd door Markjo op 14-7-2008 om 20:18 uur.
Groter gat boren is dus meet oppervlakte aan de binnenkant waar de bout grip op heeft dus meer stevigheid.
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
14-7-2008 22:37 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
[...]
Groter gat boren is dus meet oppervlakte aan de binnenkant waar de bout grip op heeft dus meer stevigheid.
uiteraard.
anders hadden ze er wel m2 bouten ingezet, of nog beter, helemaal geen
als ze het in de fabriek zo hebben ontworpen dat ie die 2mm meer vlees écht nodig had, en niet zonder kon heb ik nog minder waardering voor die lui en die brommers.
|
|
Too cool for school! |
|
Frysk |
14-7-2008 23:22 |
Posts: 34930 |
Ff dikke moer erop lasse werkt goed
|
|
giggitybyte |
|
RM-sm |
14-7-2008 23:26 |
Posts: 3908 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Frysk
Ff dikke moer erop lasse werkt goed
als die in ze naaf is afgebroken?
gewoon met 2 man uitboren die handel.
|
|
Over steer is when the passengers are scared, under steer is when the driver is scared |
|
Frysk |
14-7-2008 23:29 |
Posts: 34930 |
Oh mijn fout, uitboren dan ja... Ff tappen en klaar
|
|
giggitybyte |
|
Leen |
14-7-2008 23:30 |
Posts: 26877 |
ik zou ff een koperpijp pakken, met aan 1 kant een dop met een nippel erin, waar je een fles pure zuurstof achterzet.
dan trap je die koperen pijp helemaal vol met laselectrodes, dus met mantel en al.
daarna de pijp ff roodgloeiend stoken met de acetyleenbrander, dan draai je je zuurstoffles open die op je pijp aan zit gesloten, em voila.
een thermische lans!
die ruige stralen vuur van 2500 graden uitspuit, daarmee moeten die boutjes zeker losgaan.
jammer alleen dat het beton onder je velg, en je velg zelf ook weggebrand zijn
|
|
|
|
Dit topic is 5938 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 3
|
|