Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - cilindertje tunen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 993 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #50741 - cilindertje tunen
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
Dit topic is 3023 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

kenny77 5-7-2008 18:36 Print reply

Posts: 29286
Hier komt de beloofde uitleg:

Je begint dus met een poortmap te maken, zoals in dit artikel is beschreven.

Als je het poortmapje hebt gemaakt ga je de waardes opmeten,

Zorg er goed voor dat het papier niet boven de boven kant van de cilinder uit komt , daarom leg ik de cilinder altijd op de kop (dan kijk je dus tegen de onderkant van de cilinder aan) en zorg er voor dat het papier dan goed is aangedrukt tegen bv. de tafel, als je namelijk dit niet goed doet dan kloppen de waardes niet meer.

De uitpoort hoogte meet je zo op:
(Natuurlijk wel de schuifmaat precies gelijk houden, met de poort hoogtes en de boven kant van het blaadje.)


En de spoelpoort hoogte meet je zo op:


Je kan ook alle andere waardes opmeten.

Zo doe je de deck height opmeten,
Je monteert de cilinder op het blok zoals je het normaal ook zou doen (alleen dan zonder cilinderkop en alle andere spullen) je draait de cilinder dus ook aan zoals je het normaal ook zou doen.

Zo dus:

Als je dit hebt gedaan dan kan je de deck-height opmeten, dat is de afstand van de rand van de zuiger tot aan de rand van de cilinder.

Deze afstand:


Nu je deze waardes hebt, kun je de timingen bereken doormiddel van uitteken of je doe het lekker makkelijk en vult de gegevens in een programmatje.
Het programmatje staat in John Huijben zijn profiel (is de zelfde als wat de FOQ heeft gemaakt):
http://www.brommerforum.nl/user/1844
dan klik je dit aan: 2 Stroke Tuning v1.3 en instaleer je dit.

Als je dit hebt gedaan dan kun je de waardes invullen, bij het tabblad timingen.
Je vult de gevens in (nu heb je ook de deck-height nodig) en kijkt wat er uit komt.

Als je deze waardes hebt dan schrijf je nog een bericht en vraag je aan de mensen van BF, ik heb deze waardes en wil dit berijken wat moet ik doen , kunnen jullie me helpen?
Nu zullen vast wel mensen berijd zijn om je te helpen, wat dat je precies moet veranderen weet ik ook niet voor 100% dus daar kan ik je geen advies in geven.

Maar let er wel op dat als je de cilinder aanpast dat het nog niet zo zou zijn dat alles ineens een stuk beter is het ligt ook aan je carburateur, aan je uitlaat, cilinderkop en ga zo maar door.
Het kan ook zo zijn dat je niks hoeft te veranderen.

Ik zou wel als ik jou was alleen maar iets aan de uitlaatpoort veranderen , voor je spoelers heb je haakse frezen nodig, voor je uitlaatpoort kan je gewoon een vijl gebruiken.

Als je iets gaan veranderen houd je ook presies aan de waardes die je hebt door gekregen, een mm te kan al heel veel uitmaken.

Ik hoop dat je er iets wijzer van geworden bent.

(Als iemand iets te verbeteren heeft of als ik iets fout uitleg zeg het me dan even )

 
PRO TUNING 6-7-2008 11:26 Print reply

Posts: 4000
Altijd rechtstreeks je poorten meten, op een papiertje is niet nauwkeurig genoeg.
 
vroembroem 6-7-2008 12:40 Print reply
Posts: 617
ik heb geen deck heigt!!!!! is dit erg?
 
Razor 6-7-2008 13:04 Print reply

Posts: 1554
hey,

lees anders mijn faq ook eens door

die is behoorlijk uitgebreid en voor de gemiddelde leek nog gewoon te snappen.

http://www.apriliafo...um_docs/wiskunde.rtf


succes ermee
 
blowdown en een powerband te koop!
Raoul 6-7-2008 13:10 Print reply

Posts: 2997
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razor
hey,

lees anders mijn faq ook eens door

die is behoorlijk uitgebreid en voor de gemiddelde leek nog gewoon te snappen.

http://www.apriliafo...um_docs/wiskunde.rtf


succes ermee


heb hem even snel bekeken, ik denk dat ik daarmee heel ver ga komen! bedankt
 
Aprilia MX (H)
RXBaz 6-7-2008 13:44 Print reply

Posts: 1879
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Razor
hey,

lees anders mijn faq ook eens door

die is behoorlijk uitgebreid en voor de gemiddelde leek nog gewoon te snappen.

http://www.apriliafo...um_docs/wiskunde.rtf


succes ermee


mooi voorbeeld van een uitgewerkte FAQ
 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket
Razor 6-7-2008 18:18 Print reply

Posts: 1554
thx
 
blowdown en een powerband te koop!
marc89 9-7-2008 16:11 Print reply

Posts: 117
ey raoul,

die dingen heb ik je laatst nog proberen uit te leggen alleen intresseerde t je toen niet :P

ik heb nog n stapel poortmappen, berekeningen en info etc... liggen.... waar ik zelf mee geoefent heb etc....

je was er laatst nog bij toen we mn huidige cilinder onderhanden hebben genomen just ask ezel
 
vroembroem 9-7-2008 16:17 Print reply
Posts: 617
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: vroembroem
ik heb geen deck heigt!!!!! is dit erg?


oftewel de zuigerbolling komt boven het cilinderdeck uit.

 
marc89 9-7-2008 16:18 Print reply

Posts: 117
ligt eraan,

zolang je compressieverhouding goed is en de zuiger niks raakt wel
 

Dit topic is 3023 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved