Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - schakelpookje zit los!!!

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1116 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #50734 - schakelpookje zit los!!!
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 2473 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

grasmaaier89 4-7-2008 19:11 Print topicpost

Posts: 14412
een goedendag

ik stapte netjes op mn broem en schakelde en opeens vloog mn pookje los. Bleek dat mn bout doormidden was gebroken. Nu heb heb m vervangen, weer kapoet....
en nu zijn de kartelrandjes van mn pookje (of de as) versleten

nou wil ik t zo gaan oplossen

ik pak een 2 of 3mm boor en boor een recht gaatje door mn as en pookje heen, en borg m met een pinnetje
(ps. lassen is GEEN optie!!!)

is dit mogelijk?????
want ik denk dat t boordje gaat begeven, OF mn as scheurt door de spanning doormidden

ken iemand me advies geven?

bvd johnny


 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon

Niek de Wildt 4-7-2008 19:13 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: johnnyboy mtxsh
een goedendag

ik stapte netjes op mn broem en schakelde en opeens vloog mn pookje los. Bleek dat mn bout doormidden was gebroken. Nu heb heb m vervangen, weer kapoet....
en nu zijn de kartelrandjes van mn pookje (of de as) versleten

nou wil ik t zo gaan oplossen

ik pak een 2 of 3mm boor en boor een recht gaatje door mn as en pookje heen, en borg m met een pinnetje
(ps. lassen is GEEN optie!!!)

is dit mogelijk?????
want ik denk dat t boordje gaat begeven, OF mn as scheurt door de spanning doormidden

ken iemand me advies geven?

bvd johnny




lukt wel jah, asje gaat niet breken, en als je met m4 boord, kun je er een M3 boutje doorheen doen met een moertje er bovenop (die dus ook door het schakelpookje heen gaat, dus daar moet ook een m4 gaatje in)
 
grasmaaier89 4-7-2008 19:15 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


lukt wel jah, asje gaat niet breken, en als je met m4 boord, kun je er een M3 boutje doorheen doen met een moertje er bovenop (die dus ook door het schakelpookje heen gaat, dus daar moet ook een m4 gaatje in)



bedankt man, ik ga ff aan mn opa vragen die heeft mooi apparatuur
ouders zijn op vakantie, dus mag niet papas gereedschap gebruiken
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
grasmaaier89 4-7-2008 19:39 Print reply

Posts: 14412
owja, nog een vraagje.

ik weet niet op mn pookje en as hard staal is mn as volges mijn dan wel, en dan wordt t wat lastiger
iemand die hier iets vanaf weet??

weer bvd!
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
antonhonda 4-7-2008 19:42 Print reply

Posts: 3616
bij yamaha dtr is het aluminium en kan ik er zo door boren een een spijker er door en die krom geslagen
wel met kleine boor begonnen en steeds iets groter
 
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud
grasmaaier89 4-7-2008 19:46 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: edese zwarte crosser
bij yamaha dtr is het aluminium en kan ik er zo door boren een een spijker er door en die krom geslagen
wel met kleine boor begonnen en steeds iets groter


owja, goeie tip. Klein beginnen eerst een 2mm, daarna spijkertje (of een dikke borgpin)

eigenlijk is dit een betere oplossing dan die stomme boute en moeren waarmee jem strak mee moe trekken
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
ikkejw 4-7-2008 19:51 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: edese zwarte crosser
bij yamaha dtr is het aluminium en kan ik er zo door boren een een spijker er door en die krom geslagen
wel met kleine boor begonnen en steeds iets groter



aluminium??

mja, dat is yamaha. bij honda is het gewoon staal.

beste optie is om een nieuw asje te halen. die kun je er zo in drukken vanaf de koppelingskant, moet je geloof ik alleen ff de koppeling erafhalen en het klemmetje dat de schakelbloem in de versnelling houdt.

je kunt ook de ruimte tussen de 'klemmen' (waar je de bout doorheen draait) op het pookje vergroten, met een hele dunne slijpschijf. nu kun je m dus strakker vast zetten. ff een langer boutje erdoor en een extra moertje op de andere kant zetten, zit ie ook goed vast.

lassen kan ook gewoon, wat is daar mis mee?


 
Preserve nature - Always wear a helmet
Niek de Wildt 4-7-2008 19:51 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: johnnyboy mtxsh
[...]


owja, goeie tip. Klein beginnen eerst een 2mm, daarna spijkertje (of een dikke borgpin)

eigenlijk is dit een betere oplossing dan die stomme boute en moeren waarmee jem strak mee moe trekken


denk het niet, anders hou je speling en kan hij losraken.

tenzij je een goede dikke spijker er strak in kan rammen en krom buigen, dan zit dat ook wel snor
 
antonhonda 4-7-2008 19:54 Print reply

Posts: 3616
@ nick ja gewoon dikke spijker en krom slaan

@ ikkejw weet niet of het aluminium is waar het is wel zacht bij yamaha dan maar honda zal wel sterker zijn
 
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud
Niek de Wildt 4-7-2008 19:56 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: edese zwarte crosser
@ nick ja gewoon dikke spijker en krom slaan

@ ikkejw weet niet of het aluminium is waar het is wel zacht bij yamaha dan maar honda zal wel sterker zijn


uiteraard

overigens denk ik dat het schakelpookje zelf eerder 'uitlubberd' dan dat het asje gaar wordt, dus misschien als je er een nieuw pookje opzet en deze goed vast zet dat hij het ook wel houd.
 
grasmaaier89 4-7-2008 19:57 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



aluminium??

mja, dat is yamaha. bij honda is het gewoon staal.

beste optie is om een nieuw asje te halen. die kun je er zo in drukken vanaf de koppelingskant, moet je geloof ik alleen ff de koppeling erafhalen en het klemmetje dat de schakelbloem in de versnelling houdt.

je kunt ook de ruimte tussen de 'klemmen' (waar je de bout doorheen draait) op het pookje vergroten, met een hele dunne slijpschijf. nu kun je m dus strakker vast zetten. ff een langer boutje erdoor en een extra moertje op de andere kant zetten, zit ie ook goed vast.

lassen kan ook gewoon, wat is daar mis mee?





die as gaan vervangen doek nie aan, ben ik te lui voor
en lassen vin ik zonde van mn brommer. heb al zown slechte ervaring met gelaste onderdelen


en de ruimte tusse werkt denk nie, want dan zou de bout krom getrokken worre.. En ik heb er al zoveel bouten doorheen gejaagt

vondt het pinnetjes idee veel beter tis makkelijker en steviger

ga dan ff aan opoe vragen of ik een boortje mag gebruiken
gaatje erin boren, pin erin en whooopaaah ken ik weer rijen
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
grasmaaier89 4-7-2008 20:02 Print reply

Posts: 14412
owja, nu dat ik toch bezig ben, mn luchtschroefke pleurt er telkens uit, en vindt m telkes terug in mn plaat onder mn blok (gelukkig)
iemand een idee om dat ook goe vast te zetten?
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
HONDA MTX-TREME 4-7-2008 20:04 Print reply

Posts: 1486
Is dat asje niet van gehard staal?
 
grasmaaier89 4-7-2008 20:06 Print reply

Posts: 14412
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: HONDA MTX-TREME
Is dat asje niet van gehard staal?


hopelijk niet
maar we wachten er nog steeds op zodat we t kunne weten
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
Jozeff - Forum en Sales Moderator 4-7-2008 20:20 Print reply

Posts: 10835
bij mij was een boortje van 3mm (of boutje) niet sterk genoeg.
als je het met een nieuw pookje op kan lossen zou ik dat doen.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
antonhonda 4-7-2008 20:22 Print reply

Posts: 3616
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
bij mij was een boortje van 3mm (of boutje) niet sterk genoeg.
als je het met een nieuw pookje op kan lossen zou ik dat doen.


begin je met 1 mm dan 2mm dan 3mm tot dat die goed is

 
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud

Dit topic is 2473 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved