dat ding op je kop is de de-compresseur, hiermee zorg je dat er geen compressie wordt opgebouwd, en dus minder weerstand is (maar de motor start dan niet)
dus waar je het voor kunt gebruiken is:
als je hem wil aanrennen kun je bij het vaart maken de hendel inknijpen, dan loopt het lichter, en zodra je genoeg snelheid hebt deze loslaten en de motor start dan.
je kunt hem dus ook gebruiken om de motor af te zetten omdat hij immers niet compreseerd dan.
(kan ook gwn massa maken op je blok en dus de vonk onderbreken)
met dat kabeltje trek je hem dus open, en hij wordt dichtgeduwd door een veer als je dat hendeltje loslaat.
(als hij open is heb je dus geen compressie en is het bovenstaande van toepassing)
als de veer niet goed meer is/niet goed zit, dan wil hij natuurlijk ook niet starten als dat gat niet goed wordt dichtgeduwd, zorg er dus voor dat hij goed dicht zit.
je hoeft die kabel dus niet perse te verbinden aan het hendeltje op het stuur, dat is dus alleen om hem open te doen.
maar duw hem eerst maar goed dicht en ga hem proberen lopend te krijgen, en is dat gelukt, dan zou ik pas die kabel/hendeltje gaan maken, want anders staat hij misschien open terwijl jij hem wilt starten.
succes
heb je wel vonk en benzine?
EN wat je kunt doen om je ontstekingspoel/bobine/vliegwiel testen door een boutje(M4) in je bougiedop te doen en kijken hoelang de vonk is die hij trekt naar je blok/cilinder/kop toe --> dit moet wel meer dan een halve CM zijn, anders moet je denken aan het uitwisselen van de bobine, ook kan de cdi de boosdoener zijn (vervang ook gelijk bougiekabel)
het meestal trekt de vonk zoon 7 a 8mm, en het max wat ik heb meegemaakt is 1CM.
trek je met de bovenstaande manier een goede vonk, en heb wordt de bougie nat als je hem aanloopt, dan kun je beter even een ander bougietje proberen.
kijk ook even of hij niet vonkt tussen de contactpuntjes ---> doet hij dit, dan meot je je condensator vervangen.
vaak zijn dan ook je contactpuntjes ingebrand en moet je deze vervangen of opschuren als het niet zo erg is.
ik raad je aan geen immitatie meuk te kopen (deze onstekingsdelen kosten rond de 15 euro per stuk, dus 15 voor een condensatortje en 15 voor een setje contactpuntjes etc) bougietje 7 euro.
de precieze afstelling van de ontsteking weet ik niet bij een Ciao, is al weer lang geleden,
maar zet hem maar zo dat de contactpuntjes totaal 0.35mm opengaan (doe dit met voelermaat)
en voorontsteking zal rond de 1,2mm voor BDP liggen (dus 1,2mm voor het BDP moeten de contactpuntjes OPENEN, dit doe je met een schuifmaat door je bougiegat)
dit zal ik nog ff nakijken.
is loopt hij dan nog steeds niet dan denk ik dat je zuigertje/veren (of cilinder) niet helemaal lekker meer zijn.
mocht je zover komen, dan moet je me maar even inboxen, dan vertel ik je hier verder hoe je dit grof kunt checken, heb nu geen tijd meer
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 3-7-2008 om 13:50 uur.
|