Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - startkabel naar cillinderkop!? ( + foto's )

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 892 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #50698 - startkabel naar cillinderkop!? ( + ...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 6776 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Cyper.76 3-7-2008 13:28 Print topicpost

Posts: 219
Het gaat over een vespa ciao.
Ik heb hem niet-lopend gekregen, dus alles loshalen en vervangen wat versleten/kapot is. Nu wil ik hem testen maar de startkabel hangt nog los.

( ik moet hem aanlopen want de trappers zijn erafgehaald.) Nu zit er een hendeltje onder mijn remhendel aan de linkerkant voor het starten.

ik heb bij mijn kameraad gekeken waar dat kabeltje heenliep ( hij heeft een gilera citta ). Naar de cillinderkop dus, zo de kop er bij mij uit:



de cillinderkop van binnen:
(Het gaat om die zwarte schroef naast het bougiegat)



En het uiteinde van de startkabel:



Ik weet dus niet hoe alles in elkaar moet! Heb al gezocht op internet maar weinig succes, alle foto's en sites en reacties zijn welkom
alvast bedankt
 

Niek de Wildt 3-7-2008 13:35 Print reply
Posts: 7168
dat ding op je kop is de de-compresseur, hiermee zorg je dat er geen compressie wordt opgebouwd, en dus minder weerstand is (maar de motor start dan niet)

dus waar je het voor kunt gebruiken is:

als je hem wil aanrennen kun je bij het vaart maken de hendel inknijpen, dan loopt het lichter, en zodra je genoeg snelheid hebt deze loslaten en de motor start dan.

je kunt hem dus ook gebruiken om de motor af te zetten omdat hij immers niet compreseerd dan.
(kan ook gwn massa maken op je blok en dus de vonk onderbreken)


met dat kabeltje trek je hem dus open, en hij wordt dichtgeduwd door een veer als je dat hendeltje loslaat.
(als hij open is heb je dus geen compressie en is het bovenstaande van toepassing)

als de veer niet goed meer is/niet goed zit, dan wil hij natuurlijk ook niet starten als dat gat niet goed wordt dichtgeduwd, zorg er dus voor dat hij goed dicht zit.

je hoeft die kabel dus niet perse te verbinden aan het hendeltje op het stuur, dat is dus alleen om hem open te doen.

maar duw hem eerst maar goed dicht en ga hem proberen lopend te krijgen, en is dat gelukt, dan zou ik pas die kabel/hendeltje gaan maken, want anders staat hij misschien open terwijl jij hem wilt starten.

succes



heb je wel vonk en benzine?

EN wat je kunt doen om je ontstekingspoel/bobine/vliegwiel testen door een boutje(M4) in je bougiedop te doen en kijken hoelang de vonk is die hij trekt naar je blok/cilinder/kop toe --> dit moet wel meer dan een halve CM zijn, anders moet je denken aan het uitwisselen van de bobine, ook kan de cdi de boosdoener zijn (vervang ook gelijk bougiekabel)
het meestal trekt de vonk zoon 7 a 8mm, en het max wat ik heb meegemaakt is 1CM.

trek je met de bovenstaande manier een goede vonk, en heb wordt de bougie nat als je hem aanloopt, dan kun je beter even een ander bougietje proberen.

kijk ook even of hij niet vonkt tussen de contactpuntjes ---> doet hij dit, dan meot je je condensator vervangen.
vaak zijn dan ook je contactpuntjes ingebrand en moet je deze vervangen of opschuren als het niet zo erg is.
ik raad je aan geen immitatie meuk te kopen (deze onstekingsdelen kosten rond de 15 euro per stuk, dus 15 voor een condensatortje en 15 voor een setje contactpuntjes etc) bougietje 7 euro.


de precieze afstelling van de ontsteking weet ik niet bij een Ciao, is al weer lang geleden,

maar zet hem maar zo dat de contactpuntjes totaal 0.35mm opengaan (doe dit met voelermaat)

en voorontsteking zal rond de 1,2mm voor BDP liggen (dus 1,2mm voor het BDP moeten de contactpuntjes OPENEN, dit doe je met een schuifmaat door je bougiegat)
dit zal ik nog ff nakijken.


is loopt hij dan nog steeds niet dan denk ik dat je zuigertje/veren (of cilinder) niet helemaal lekker meer zijn.

mocht je zover komen, dan moet je me maar even inboxen, dan vertel ik je hier verder hoe je dit grof kunt checken, heb nu geen tijd meer


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 3-7-2008 om 13:50 uur.
 
Cyper.76 3-7-2008 13:41 Print reply

Posts: 219
je praat nu steeds over die schroef naast het bougiegat he? dat die open of los is ? want dan ga ik dat nu ff proberen!! alvast bedankt!
 
Niek de Wildt 3-7-2008 13:47 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cyper.76
je praat nu steeds over die schroef naast het bougiegat he? dat die open of los is ? want dan ga ik dat nu ff proberen!! alvast bedankt!


ja
 
Cyper.76 3-7-2008 14:49 Print reply

Posts: 219
oke, geprobeerd!
heb met de brommer gelopen en toen het schroefje indrukken en beetje met gas spelen en schroefje loslaten en gas geven etc. geen succes..
hij maak goed compressie geluid ( nieuwe zuigerveertjes ingedaan ).

Maar hij liep nog niet, dus ik ging kijken naar de bougie.. niet nat! ( was ook een nieuwe bougie + bougiedop overigens. Dus ik wou op de vonk testen, die was er! ( ik hoefde hiervoor niet dat zwarte schroefje in te drukken!)

Toen heb ik wat benzine in de kop gegooit en bougie enz er weer ingedaan.. aangelopen.. echter geen succes maar wel verandering! hij plofte een aantal keer redelijk hard uit de uitlaat! Dan denk ik ontsteking.. maar de vonk was er! contactpuntjes gingen goed dicht en een heel klein stukje open.. dus ik dacht dat zit ook wel goed!
Maar de benzine komt er nog niet goed uit dus dat moet ik ook even fixen.. maar nu weet ik nog niet hoe die ploffen uit de uitlaat komen en wat daar de oorzaak van is!
 
J.wally 3-7-2008 15:15 Print reply

Posts: 2301
nah ik denk dat die ploffen uit je uitlaat gwn komt door teveel verbranding in een x omdat je benzine in je cilinder heb gemikt
 
Niek de Wildt 3-7-2008 17:25 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cyper.76
oke, geprobeerd!
heb met de brommer gelopen en toen het schroefje indrukken en beetje met gas spelen en schroefje loslaten en gas geven etc. geen succes..
hij maak goed compressie geluid ( nieuwe zuigerveertjes ingedaan ).

Maar hij liep nog niet, dus ik ging kijken naar de bougie.. niet nat! ( was ook een nieuwe bougie + bougiedop overigens. Dus ik wou op de vonk testen, die was er! ( ik hoefde hiervoor niet dat zwarte schroefje in te drukken!)

Toen heb ik wat benzine in de kop gegooit en bougie enz er weer ingedaan.. aangelopen.. echter geen succes maar wel verandering! hij plofte een aantal keer redelijk hard uit de uitlaat! Dan denk ik ontsteking.. maar de vonk was er! contactpuntjes gingen goed dicht en een heel klein stukje open.. dus ik dacht dat zit ook wel goed!
Maar de benzine komt er nog niet goed uit dus dat moet ik ook even fixen.. maar nu weet ik nog niet hoe die ploffen uit de uitlaat komen en wat daar de oorzaak van is!



ga je contactpuntjes en voorontsteking eerst maar eens fatsoenlijk afstellen, en niet van: ooh, hij gaat wel een beetje open.
ik heb moeite gedaan om die tekst te typen, maak er dan ook gebruik van.
(ontsteking is waarschijnlijk de reden van die ploffen)

je bougie hoort WEL nat te zijn als je hem aanloopt en hij start niet, dus ga eerst maar eens even je benzine traject rein maken en je carb uitkuisen (schoonmaken)

 
Cyper.76 3-7-2008 19:08 Print reply

Posts: 219
is goed, maar die tekst die je had geschreven had ik al eerder van je gelezen op BF :p dus je had hem voor iemand anders getypt maar ik kan er nu ook gebruik van maken iig thx..
nog een vraag dan:
de carb zit aangesloten op het motorblok, heel vaag iig. Ik zie ook nergens een aanvulpunt voor blokolie ofzo, loopt er dan gewoon benzine door de motor heen? of is hij gewoon raal droog ?
 
riccardot 3-7-2008 19:09 Print reply

Posts: 1096
Er loopt idd gewoon mengsel door het blokje heen..
 
Niek de Wildt 3-7-2008 19:13 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cyper.76
is goed, maar die tekst die je had geschreven had ik al eerder van je gelezen op BF :p dus je had hem voor iemand anders getypt maar ik kan er nu ook gebruik van maken iig thx..
nog een vraag dan:
de carb zit aangesloten op het motorblok, heel vaag iig. Ik zie ook nergens een aanvulpunt voor blokolie ofzo, loopt er dan gewoon benzine door de motor heen? of is hij gewoon raal droog ?


koppeling is droog, dus geen blok olie, de cilinder en de krukas etc worden gwn gesmeerd door mengsmering.

(alleen dat stukje over de lengte van de vonk die hij trekt had ik al eens eerder getypt, de rest is allemaal speciaal opmaat voor jou...)
 

Dit topic is 6776 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved