Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Miss Stomme vraag, maar hoe schakel je?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1356 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #5048 - Miss Stomme vraag, maar hoe schakel...
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 10423 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

thax 11-8-2002?20:34 Print topicpost
Posts: 218
ik weet het voor de meeste van jullie is idt een stomme vraag, maar ik heb nog nooit op een schakel gereden en dus ff vragen, hoe schakel je eigenlijk?
svp niet teveel gelach!
 
sub-atomic particals disappearing into the realm of nothing

Ralf 11-8-2002?20:36 Print reply

Posts: 9073
WAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAAAAAAAAA *gasp*HAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAA *blurp*Aaaa...aaa*thud*...

Nou,Je hebt bij je linkervoet een pedaaltje zitten. We gaan er van uit dat je schakel in z'n vrij staat. Nou knijp je je koppeling in, met je linkerhand, net als een rem, trap je dat pedaaltje naar beneden, en hij staat in z'n 1. Dan geef je een beetje gas en laat je LANGZAAM je koppeling los. Dan ga je vooruit .
Als je dan eenbeetje toeren maakt, laat je gas los, knijp je koppeling in, trap je pedaaltje omhoog en hij staat in z'n 2, laat je koppeling weer opkomen, en dat doe je net zolang todat hij in z'n hoogste versnelling zit zegmaar. Dan terug precies hetzelfde alleen zonder gas en pedaaltje naar beneden trappen. Snappie?

[This message is edited by Nick on 11-8-2002 20:45]
 
smurfie 11-8-2002?20:41 Print reply
Posts: 430
behalve bij yamaha dt, dan is toch allemaal omhoog dus 1-2-3-4 is omhoog en 4-3-2-1 is omlaag met het schakelpookje, (dus geen vrije tussenstand)
 
gilera 125LC werkt!!!
thax 11-8-2002?20:42 Print reply
Posts: 218
jaja, heel grappig ik weet het :$!! maargoed, thnx iig, hoop dat het meteen goed gaat lukken dan
 
sub-atomic particals disappearing into the realm of nothing
thax 11-8-2002?20:44 Print reply
Posts: 218
maargoed dan ga ik nu maar helemaal dom doen, lekker goed voor mijn imago maargoed
wat doe je dan als je bij een stoplicht staat? haha!
 
sub-atomic particals disappearing into the realm of nothing
Blukaap 11-8-2002?20:45 Print reply

Posts: 10006
Afremmen en terugschakelen.
En dan in z'n 1 zetten.
En als het op groen springt wegrijden.

Tip: oefen eerst een tijdje op een weg zonder al te veel verkeer, is misschien wel zo makkelijk.

Wegrijden en opschakelen heb je zo door, goed terugschakelen is alleen wat lastiger.

Enne, je schakelpook zit links (normaal) en je achterrem rechts (voetrem dus, handig om te weten ).
 
Bastila is lief
Nick - Administrator 11-8-2002?20:46 Print reply

Posts: 4967
Hey niet zo lullig ja! Iedereen heeft het moeten leren.

Voor het stoplicht kom je waarschijnlijk aanrijden in ze 2, als je bijna stilstaat koppeling inknijpen. Terug schakelen naar ze vrij. Dat doe je door eerst naar beneden te trappen zodat ie in ze 1 staat, en dan tikje omhoog zodat ie in ze vrij staat (dan kan je koppeling loslaten).
En als stoplicht dan weer op groen springt, koppeling inknijpen, in ze 1 zetten, koppeling laten opkomen, wegrijden, koppeling inknijpen, overschakel naar 2 enz.

Je kan voor het stoplicht ook in ze 1 laten staan en koppeling ingeknepen houden, dan kan je direct wegrijden zodra hij op groen springt.

edit:
buluklukaap was mee voor

[This message is edited by Nick on 11-8-2002 20:49]
 
DiaL-OuT 11-8-2002?20:48 Print reply
Posts: 419
Quote:
Originally posted by: Mrtn?

maargoed dan ga ik nu maar helemaal dom doen, lekker goed voor mijn imago maargoed
wat doe je dan als je bij een stoplicht staat? haha!


Ach, je bent in ieder geval niet de enige, ik vroeg het mij namelijk ook af
 
Gilera GSM | Gilardoni 74cc | Metrakit | Dell' Ortho 19mm | Top Racing Krukas
Blukaap 11-8-2002?20:50 Print reply

Posts: 10006
Quote:
Originally posted by: Nick?
edit:
buluklukaap was mee voor

[This message is edited by Nick on 11-8-2002 20:49]


Ik zeg maar niks he .
 
Bastila is lief
thax 11-8-2002?20:52 Print reply
Posts: 218
haha, ik dacht iemand moet het och vragen....ben ik meteen HET groentje maargoed, nu heb ik tenminste wel tips!!
 
sub-atomic particals disappearing into the realm of nothing
Coza_Noztra 11-8-2002?20:57 Print reply
Posts: 257
Ik rem meestal nog af op de motor. Dus bijvoorbeeld als je in zn 3 rijdt, gas los, koppeling in, met je linkervoet naar de 2 schakelen, koppeling oplaten komen zonder gas te geven. dan voel je dat het voertuig remt. Dit kan je bij elke versnelling doen behalve naar zn 1, dan gah je slippen als je te hard rijdt.
 
If you kiss too much ass, you will choke in the shit
Nick - Administrator 11-8-2002?21:01 Print reply

Posts: 4967
Ja en dat is dus niet lekker voor je brommer he!
Bij een 4takt kan je dat best doen, maar als je dat bij 2 takt doet flikker je je gasschuif dicht, dus je cilinder krijgt geen mengsel meer -> geen smering, maar je cilinder blijft wel 10.000 toeren maken door je snelheid.
Kortom: geen smering maar wel toeren -> vette slijtage en kans op vastloper.

en daarbij komt dat het volgens mij ook niet helemaal lekker is voor je ketting, omdat de krachten daar andersom op komen te staan. maar die slijtage zal wel minimaal zijn...
 
solidsjakie 11-8-2002?21:01 Print reply

Posts: 2291
Quote:
Originally posted by: Mrtn?

haha, ik dacht iemand moet het och vragen....ben ik meteen HET groentje maargoed, nu heb ik tenminste wel tips!!


Nou, nu weet ik ook hoe het moet, ohnee, ik rijd al een 1/2 jaar NSR en daarvoor 1/2 mt. Maar je wil iig wete hoet werk, kijk je hebt van die stumpers(chemische toilet bestuurders) die in een winkel staan, kijke, zei een kameraad, kijk, zon zulu of rs, das mooi spul, niet zon kutscooter, hij: maar ik kan niet schakelen, zij de verkopert(kameraad van me) dat leer ik je er gratis bij, hij weer neuh, ik wil toch een scooter.

Zo zijn dr een boel, en das zielig. Je moet gewoon leren schakelen en dan kan je tenminste op een fatsoenlijke brommer rijden.
 
-Zeroed in- 11-8-2002?21:48 Print reply

Posts: 3255
flepaap laat die kerel eens met rust, jij hebt ook leren schakelen, en ik vind het al helemaal geweldig dat hij het ons vraagt en dat hij uberhaupt wil leren schakelen want wie wil dat tegenwoordig nog uit zichzelf.

Quote:
Ik rem meestal nog af op de motor. Dus bijvoorbeeld als je in zn 3 rijdt, gas los, koppeling in, met je linkervoet naar de 2 schakelen, koppeling oplaten komen zonder gas te geven. dan voel je dat het voertuig remt. Dit kan je bij elke versnelling doen behalve naar zn 1, dan gah je slippen als je te hard rijdt.


dude hoelang wil jij de tandwielen in je motorblok goed houden?.......

naja mijn schakel uitleg:

1: benzine kraan open
2: kijken of ie in z'n neutraal (vrij) staat, dit doe je door hem proberen te duwen, als ie weerstand geeft staat ie nog in een versnelling, en moet je hem in z'n neutraal zetten, die zit (meestal) tussen de 1 en de 2.
3: contact omdraaien, aankicken.
4: koppeling inhouden en het schakelpookje bij je linkervoet naar beneden duwen, gas geven (niet teveel) en je koppeling rustig laten opkomen totdat je merkt dat je wegrijdt, naarmate je wegrijdt steeds wat meer gas totdat je de koppeling kan loslaten.
5: hierna schakel je naar de volgende versnelling, dat doe je door je koppeling in de knijpen en het schakelpookje omhoog te duwen met voet en de koppeling los te laten.

meestal hebben de meeste schakelbakken een 1-vrij-2-3-4(-5-6) schakelverhouding, maar er zijn ook schakelbakken die andersom schakelen, vanuit zijn neutraal dus omhoog duwen en de rest naar beneden (zoals neonlampjes mt die overigens godsgruwelijk cool opgehoogt is )

wat niet aan te raden is is wat vinnie doet daarmee mol je gewoon je brommer.
en je moet overigens gas loslaten als je overschakelt, daarna weer gas.
anders ist niet zo goed voor je motorblok

edit: nederlands is moeilijk


[This message is edited by -[inferno]- . on 11-8-2002 22:04]
 
mikey 11-8-2002?22:08 Print reply
Posts: 2392
ik vin em wel llef hebben dat ie dat vraagt, vin et wel goed van em dat ie wil lere schakele
tegenwoordig vin je dat nie veel, ik bven een mietje ik wil gewoon gfas geven en vooruit gaan schakelen is veeeel te moeilijk voor me
 
* Mental Militia * SuPeRmOtArD's Rule * fairings are for homosexuals *
rieju racer 11-8-2002?23:33 Print reply
Posts: 167
ik heb vanmiddag mn buurjongetje van uhhhh 11 (denk ik) op mn DT gezet
et ging best nog wel redlijk
na 4 keer afslaan bij et wegrijden
 
This Sucks More Than Anything That Sucked Before

Dit topic is 10423 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved