Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Polini cilinder bewerken.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1173 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #50415 - Polini cilinder bewerken.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2324 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

kenny77 17-6-2008 22:21 Print topicpost

Posts: 29286
Vandaag een 2de polini cilinder binnen gekregen.
(deze is op nieuw gehoond en nieuwe zuiger)
Ik ben bezig mijn RD een grote beurt te geven, frame spuiten , motorisch wat beter maken, alles schoonmaken, enz.

Mijn eigen polini cilinder wat ik nieuw had gekocht was helemaal versleten tussen de zuigerveren zat 4mm speling (als ik ze los in de cilinder zetten) en zuiger ook ongeveer een mm te klein.

Maar goed hier komt mijn vraag:
Ik wil mijn brommer wat sneller maken: een andere carburateur, uitlaat, cilinderkop (bewerken) , membraam en ook de cilinder bewerken.
Ik heb het programmatje van John Huijben gebruikt, en daarmee kwam ik op deze waardes uit:
(bij een deckheight van 0,7mm)

Uitlaattiming: 174.30
Spoelpoorttiming: 129.73
Blowdown: 22.29
Uitlaatpoortbreedteop: 59.25%

Nu had ik zelf gedacht om de uitlaatpoort op 65% te zetten dan kom ik op 31.8mm uit (afgerond 32mm)
Als ik de uitlaatpoort 2mm omhoog haal, dan kom ik op de volgende waardes uit:
Uitlaattiming 185.85 en een blowdown van 28.06.

Er komen de volgende onderdelen op:
70cc ( 63.14cc) polini cilinder
70cc cilinderkop
4 plaats membraam
20, 24, 26mm carburateur (moet ik kijken welke het beste loopt)
Uitlaat (Wil ik het liefst door Luc Foekema laten berekenen, maar me vader heeft op moment geen tijd voor de uitlaat te lassen, dus moet ik eens kijken, of ik de uitlaat wat er nu onderzit kan aanpassen)
DTR elektronische ontsteking.

Dit membraam wilde ik bestellen: http://mopshop.de/sh...1881959e970e6a51db75 .

Hier zijn fotos van de cilinder en een poortmapje:





Het doel is om de brommer wat hoogtoeriger te maken en wat meer vermogen geven, hij maakt nu max 8000 RPM (ik weet dat dit voor een groot gedeelte aan de uitlaat ligt, maar ik heb er ook eens een hoogtoerige proma onder gehad reed opzich wel goed maar trok niet vlot door).

Nu wilde ik vragen of ik een beetje in de goede richting zit met de timingen van de cilinder, of moet ik de spoelpoorttimingen ook aanpassen? (dit kan ik namelijk niet zelf).
Of zit ik helemaal in de verkeerde richting?

Dus graag jullie reactie, over hoe ik het beter kan doen.

 

farmer tuning 20-6-2008 10:54 Print reply

Posts: 703
ziet er allemaal vet netjes uit enzo. maar wat wil je nou persies harder gaan of harder optrekken. of allebij ik lees in ieder geval dat je meer rpm wil maken dat kan aan 2 factoren liggen zoals je al zij de uitlaat of de poort. ik zie dat je uitlaat timing neemt van 185 graden ik zou zeggen erg laag die kan veel hoger alleen hou je da weinig trek kracht over maar dat is weer afstellen met tandwielen en een uitlaat. en zelf zou ik een 50 kop pakken en die pas maken. en de spoelpoorten jaah zijn laag maar dan moet je met haakse vrezen werken enz. en ik zegje dat is erg lastig om dat goed te doen. en kan je even kijken wat de breedte van de spoel zijn. en de spoelers aan de voet van de cil kan je ook aanpassen. de doorvoer groter maken zodat er meer gassen sneller doorheen kunnen. en aan de rand van de cil zou ik dan een 4 mm over houden. hoop zo antwoord op je vraag gegeven te hebben.
 
alle foute antwoorden in dit forum sta ik volkomen achter!!!!!!!!!!!!!!!!!1
kenny77 20-6-2008 22:02 Print reply

Posts: 29286
Oke bedankt, ik wil wat meer toeren maken maar ook niet alle trekkracht inleveren.
Want ik woon in de stad en dan moet ik best vaak optrekken en weer afremmen, en als ik dan helemaal geen trekkracht heb is niet zo fijn.
En aan de spoelers dat weet ik dat dat moeilijk is met de haakse vrezen, dat kan ik ook niet. (dus ook de spoelers niet langer maken)
(Ik doe de uitlaat poort met een vijl en freesjes)
Aan de onderkant kan ik volgens mij niet veel groter gaan omdat, de spoel kanalen in het blok maar heel klein zijn ( even groot als een puch maxi).
Maar zou het wel uit maken als ik het spijltje wat scherper maak? (aan de onderkant van de cilinder)

Maar als ik dus de 185 graden aan houd dan word de cilinder wat hoogtoeriger (met de juiste uitlaat) en behoud ik toch nog wat trekkracht in de lage toeren?

Ook heb ik nu de 50cc kop er op zitten , maar deze wilde ik berwerken (misschien ook door luc foekema laten bereken), dan ook naar 45mm maken (inplaats van de nu 41mm), en dan ook misschien een o-ring er inplaatsen zodat ik ook de juiste squish krijg.

Bedankt voor je hulp tot zo ver.
 
farmer tuning 20-6-2008 23:15 Print reply

Posts: 703
ik lees uit jouw antdwoord. dat je toch niet teveel toeren wil maken. ik zou zeggen leg die timing op 190 en zoek een laagtoerig uitlaatje. liefst berekenen, ik krijg ook het idee dat je je poort wou verlagen als ik dat goed lees. ik heb daar veder zelf geen ervaring mee en denk ook wel dat het geen zin heeft je brengt je spoelpoorten wel dichter naar je uitlaat maar de timing blijft het zelfde en heb ook nooit iemand ze poort zien verlagen. en alle kleine beetjes helpen alles kan groter gemaakt worden en schreper. je merkt wel degelijk verschil als je die spijl scherper maakt. puur omdat je gassen sneller door je zil gaan wat resulteert in meer gassen in de oude zelfde tijd wat meer vermogen is. veder verbreedt je poorten ook wat anders lever je veel trekkracht in wat je niet terug haalt met een goede uitlaat.

en als je de kop laat bereken kan je dan niet beter gaan denken aan een binnekop. dan verneuk je niet een kop en kan je meerdere dingen testen. tis maar een idee maar mish niet rendabel voor een stad brommer.

hoop weer dat ik antwoorden heb gegeven op je vragen
 
alle foute antwoorden in dit forum sta ik volkomen achter!!!!!!!!!!!!!!!!!1
kenny77 21-6-2008 9:29 Print reply

Posts: 29286
Oke bedankt ik ga het eens proberen.
Ik denk dat ik eerst eens met 185 graden ga uitproberen, en als dat me niet bevalt kan ik nog altijd naar 190 graden gaan.
(gewoon voor de zekerheid, ik kan altijd nog iets weg vijlen , maar erbij niet meer )

Ik vind het wel leuk als die veel toeren maakt en als ik lang kan doortrekken.
Maar ik wil niet als ik weg wil rijden dat ik de hele tijd de koppeling moet laten slippen om weg te kunnen rijden.

Ik wilde de poorten niet lager maken!
Ik ga / kan niks aan de rest van de spoelers aanpassen, alleen aan de uitlaat poort. (dat is het einige wat ik zelf kan doen.)
Wel ook de spijltjes aan de onderkant wat scherper maken.

Ik denk niet dat ik met lossen binnen koppen ga experimenteren , zo ver wilde ik eigenlijk niet gaan, hij hoeft ook geen top prestaties te leveren., als die maar wat sneller wordt.


 
markRD 21-6-2008 12:09 Print reply

Posts: 1181
Hallo kenny,

Weer goed bezig!
Het plan om de timingen te veranderen naar 185 en 129 lijkt mij inderdaad in slim plan. Let wel dat dit en invloed heeft op de toeren En het koppel. Ook kan de uitlaatpoort inderdaad in theorie wat breder, dus ook dat lijkt me een goed idee. Het membraam zoals er ook op mopshop.de staat moet wel een beetje ruimte voor gemaakt worden. Dan is misschien ook verstandig om het inlaatkanaal iets ruimer te maken zodat hij ook echt een mooiere vulling kan trekken. Ook als je deckheight 0.7 is, en de zuigelbolling met de kop inderdaad kloppen kun je overwegen om deze af te draaien om een goede squish clearance te krijgen. Ook een uitlaat op berekeningen van Luc lijkt me een geweldig idee. (Ik kreeg geen reactie vanwege de kleine poorten en timingen denk ik.) Maar ik denk dat jij meer kans maakt met deze waardes.

Succes ermee, en schroom niet om er een projectpage voor aan te maken!
 
kenny77 21-6-2008 14:47 Print reply

Posts: 29286
Hoi Mark,

Leuk dat je reageert .
Ik ga vanmiddag aan de cilinder beginnen.
Op de site staat ook dat het membraam huis moet worden aangepast, ik wilde eerst een Honda NSR 4 kleps membraam pas maken, maar deze is te lang en dan moet er een hele dikke vulplaat onder , dat leek me geen goed idee.
Ik zie wel hoeveel ik moet aan passen voor het membraam.
Ik zal op de ruimte letten, bedankt voor de tip.

Misschien dat ik wel een projectje aan maak , maar dan moet ik eerst wat meer gedaan hebben.

(Ik heb hem tot nu toe alleen maar uitelkaar gehaald en de cilinder binnen gekregen.)
 

Dit topic is 2324 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved