Het probleem:
Warmloper/vastloper????
Setup:
Honda Mb 5
5 bak
Origineel Buitenlandsblok
Originele cilinder (nieuw gekocht bij leertouwer soest)
13 mm carburateur
70 sproeier
Ngk 7 bougie
Snelle originele uitlaat.
Ik heb de cilinder/zuiger vervangen naar een nieuwe 50 cc. Ook heb ik er een geheel gereviseerde originele carburateur erop gezet.
Toen alles in elkaar zat heb ik de Honda mb gestart. Hij starten niet echt makkelijk , maar na 10 keer kicken ging hij aan. Grote pluimen blauwe rook kwamen uit mijn uitlaat, maar ik dacht ach alles is nieuwe dus dat zal wel.
Ik de honda mb toen een beetje afgesteld zodat hij redelijke normaal stationair liep.
Ondanks de blauwe rook ging ik toch maar eens een stukje test rijden.
Hij liep langzaam (Logisch) maar wel goed, uiteraard in lage toeren gereden want ik moet hem nog inrijden.
Na 2 km ging het helemaal mis. Ondanks dat ik geen gas gaf leek mijn toeren tal heel even omhoog te schieten en toe blokkeerde mijn achterwiel en leek het wel of alles vast liep.
Ik hem weer gestart om te proberen of hij helemaal vast zat. Toen liep hij weer even maar niet zo mooi als daar voor. Ik heb hem toen snel uitgezet en de bougie eruit gedraaid die was redelijk wit uitgeslagen (kortom oververhit)
Later heb ik de cilinder en zuiger bekeken, deze waren niet beschadigd???
Mijn vraag natuurlijk hoe kan dit?
Hoe krijg ik de temperatuur dan omlaag?
Hier nog wat feitjes
Alles is origineel en normale verhoudingen 13 mm en 70 sproeier ect (zie setup).
Alles is goed gemonteerd en vervangen waarnodig.
Oke hij is duidelijk over verhit, maar ik had geen witte rook maar blauwe smerige rook.
De zelfde benzine heeft vorige week nog een 70cc cilinder laten lopen en die liep prima. Deze rookte ook altijd wat, maar raakte nooit oververhit.
Ik heb precies het zelfde gehad met een vespa ciao cilinder deze heb ik toen extra gesmeerd met 2t olie, dat hielp voor korte duur, maar zelf toen gebeurde precies het zelfde als bij mijn Honda mb nu. Kortom iemand anders moet dit toch ook wel eens een keer gehad hebben.
Graag hoor ik jullie ervaring, aangezien de gemiddelde brommerboer toch liever een nieuwe scooter verkoopt dan dat hij je een goed advies geeft op klus gebied!
Alvast bedankt
Groet Sam
|