Viertakt |
28-5-2008 13:37 |
Posts: 3586 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TSX-man
ja, dat klopt
maar waarom stotterd je brommer dan alstie koud is en je rijd weg?
of heeft dat helemaal niks met het gasmengsel te maken
Dat komt omdat een deel van het mengsel neerslaat in je inlaatspruitstuk als je blok koud is, het condenseert daar.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
corradovr6 |
28-5-2008 13:40 |
Posts: 828 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TSX-man
ja, dat klopt
maar waarom stotterd je brommer dan alstie koud is en je rijd weg?
of heeft dat helemaal niks met het gasmengsel te maken
Ook omdat je brommer afgesteld staat op een warme motor, niet op een koude motor.
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
28-5-2008 13:41 |
Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: corradovr6
[...]
Ook omdat je brommer afgesteld staat op een warme motor, niet op een koude motor.
ik denk dat zijn vraag omgevormd kan worden tot:
Waarom zou een warme motor minder benzine nodig hebben dan een koude?
En hier is het antwoord van cryvahoc van toepassing
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
corradovr6 |
28-5-2008 13:42 |
Posts: 828 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Fantic303trial type2
[...]
ik denk dat zijn vraag omgevormd kan worden tot:
Waarom zou een warme motor minder benzine nodig hebben dan een koude?
En hier is het antwoord van cryvahoc van toepassing
|
|
|
|
lg tweewielers |
28-5-2008 14:01 |
Posts: 139 |
Vocht is dan een probleem ja
Mooi andwoord!.
Zo zijn er zoveel dingen die verschillend zijn bij een koude en warme motor denk aan bedrijfstemperatuur onderdelen, ontstekings functioneert anders enz enz
|
|
Lg Racing |
|
PRO TUNING |
28-5-2008 14:39 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: racing_brillie
Beste Mensen,
Ik heb al verschillende brommers gehad, een mtx-sh, 2xtomos, 3x puch, en nog een stel crossers/offroads.
Alles is verkocht op een yamaha Xt 350 uit '86 en Tomos Quadro uit '02.
Wat ik zou willen weten is, hoe komt het dat al die BROMMERS lekkerder lopen als zij warm beginnen te worden, dan als ze zogenaamd op fabriekstemp. zijn?
Ik heb dit al van veel mensen gehoord en kan het niet echt begrijpen.Ik heb bij die tomos daar best veel last van omdat de koppeling hiervan nogal raar is, slippen ed.
Kan iemand mijn vraag beantwoorden en eventueel een oplossing geven??
Alvast bedankt!
In koude lucht zit meer zuurstof.
In een Tomos hoort olie op basis van ATF
|
|
|
|
MB streetfighter |
4-6-2008 19:45 |
Posts: 100 |
zoals velen al zeggen komt het omdat hij afgesteld is voor de warme motor.
dat koude lucht meer luchtmoleculen per cm3 hebben klopt ook, maar het speelt ook een rol dat benzine uit het vlotter veul gemakkelijker verdampt als je carbje lekker warm is.
door deze 2 verschijnselen verandert dus de verhouding (=jou afstelling) en gaat hij anders lopen.
als je hem vrij arm hebt afgesteld zou hij warm beter moeten lopen, rijk afgesteld zou warm slechter worden.
|
|
(typ)fouten onder voorbehoud |
|
Niek de Wildt |
4-6-2008 19:59 |
Posts: 7168 |
crossers rijden vaak op een koelwater temp van 50 a 60 graden, bij een std brommer gaat de thermostaat pas bij 70 open.
bij brommers is er dan ook rekening gehouden met duurzaamheid en niet met vermogen.
Edit: veel brommers stotteren idd als ze net gestart zijn, maar de topicstarter heeft het er ook over als je 100 meter gereden hebt en het cilindertje heter begint te worden, maar nog niet op bedrijftemp is.
ook valt het mij ook dat veel mensen hun brommer bij gematigd weer zonder choke starten en dan veel gas geven waardoor hij 'bwaooped', zet hem dan gewoon op halve choke of dergelijk.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 4-6-2008 om 20:01 uur.
|
|
|
|
MB streetfighter |
4-6-2008 20:33 |
Posts: 100 |
goed gezegd
|
|
(typ)fouten onder voorbehoud |
|
flip_nsr_80cc |
7-6-2008 20:00 |
Posts: 597 |
als je olie koud is is het dik en alles plakt dan nog aan mekaar in je blok
het is ook verstandig om ff de tijd te geven leker warm te worden dan kan je zuiger voeiender opwarme
want het lijkt mij dat de bovenkant van je cilinder eerder warm is dan de onderkant en temperatuursverchil lijkt me niet al te best overal voor
|
|
i cant spel, dus zeur niet |
|
Djeep |
7-6-2008 20:52 |
Posts: 8621 |
Koude motor is veel kleiner vergeleken met een warme motor, koude heeft dan ook veel minder luchtweerstand en daardoor ga je dus weer harder.
Duh
|
|
Zeg kerel, zo'n powerband, Is dat nou duur? |
|
Sypie_Honda |
7-6-2008 21:04 |
Posts: 13830 |
bij de sprint is het gewoon vlak voor de start aandrukken, ff wat gasgeven, en gaan.
onder het motto, met koude motor issie net een tiende sneller
|
|
wat niet kan is nog niet uitgevonden. |
|
Royal Club |
7-6-2008 21:07 |
Posts: 60390 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
bij de sprint is het gewoon vlak voor de start aandrukken, ff wat gasgeven, en gaan.
onder het motto, met koude motor issie net een tiende sneller
met in het achterhoofd dat de extreme slijtage op dat moment niet interresant is, want het is toch maar een paar keer per jaar 300 meter wat je aflegt
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
cnorretje |
9-6-2008 19:53 |
|
mtx-motard |
9-6-2008 20:36 |
Posts: 14947 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TSX-man
ja, dat klopt
maar waarom stotterd je brommer dan alstie koud is en je rijd weg?
of heeft dat helemaal niks met het gasmengsel te maken
te arm mengsel
daarom zet je hem ook op de choke
|
|
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami |
|