Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Waarom is een warme moter langzamer als een koude?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 990 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #50025 - Waarom is een warme moter langzamer...
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
Dit topic is 3737 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Viertakt 28-5-2008 13:37 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TSX-man
ja, dat klopt

maar waarom stotterd je brommer dan alstie koud is en je rijd weg?
of heeft dat helemaal niks met het gasmengsel te maken


Dat komt omdat een deel van het mengsel neerslaat in je inlaatspruitstuk als je blok koud is, het condenseert daar.
 
Viertakt uber alles.
corradovr6 28-5-2008 13:40 Print reply
Posts: 828
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TSX-man
ja, dat klopt

maar waarom stotterd je brommer dan alstie koud is en je rijd weg?
of heeft dat helemaal niks met het gasmengsel te maken



Ook omdat je brommer afgesteld staat op een warme motor, niet op een koude motor.
 
Derbi-Olaf 28-5-2008 13:41 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: corradovr6
[...]


Ook omdat je brommer afgesteld staat op een warme motor, niet op een koude motor.

ik denk dat zijn vraag omgevormd kan worden tot:
Waarom zou een warme motor minder benzine nodig hebben dan een koude?

En hier is het antwoord van cryvahoc van toepassing
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
corradovr6 28-5-2008 13:42 Print reply
Posts: 828
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fantic303trial type2
[...]

ik denk dat zijn vraag omgevormd kan worden tot:
Waarom zou een warme motor minder benzine nodig hebben dan een koude?

En hier is het antwoord van cryvahoc van toepassing





 
lg tweewielers 28-5-2008 14:01 Print reply
Posts: 139
Vocht is dan een probleem ja

Mooi andwoord!.

Zo zijn er zoveel dingen die verschillend zijn bij een koude en warme motor denk aan bedrijfstemperatuur onderdelen, ontstekings functioneert anders enz enz
 
Lg Racing
PRO TUNING 28-5-2008 14:39 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: racing_brillie
Beste Mensen,

Ik heb al verschillende brommers gehad, een mtx-sh, 2xtomos, 3x puch, en nog een stel crossers/offroads.

Alles is verkocht op een yamaha Xt 350 uit '86 en Tomos Quadro uit '02.

Wat ik zou willen weten is, hoe komt het dat al die BROMMERS lekkerder lopen als zij warm beginnen te worden, dan als ze zogenaamd op fabriekstemp. zijn?

Ik heb dit al van veel mensen gehoord en kan het niet echt begrijpen.Ik heb bij die tomos daar best veel last van omdat de koppeling hiervan nogal raar is, slippen ed.

Kan iemand mijn vraag beantwoorden en eventueel een oplossing geven??

Alvast bedankt!




In koude lucht zit meer zuurstof.

In een Tomos hoort olie op basis van ATF

 
MB streetfighter 4-6-2008 19:45 Print reply

Posts: 100
zoals velen al zeggen komt het omdat hij afgesteld is voor de warme motor.

dat koude lucht meer luchtmoleculen per cm3 hebben klopt ook, maar het speelt ook een rol dat benzine uit het vlotter veul gemakkelijker verdampt als je carbje lekker warm is.

door deze 2 verschijnselen verandert dus de verhouding (=jou afstelling) en gaat hij anders lopen.

als je hem vrij arm hebt afgesteld zou hij warm beter moeten lopen, rijk afgesteld zou warm slechter worden.
 
(typ)fouten onder voorbehoud
Niek de Wildt 4-6-2008 19:59 Print reply
Posts: 7168
crossers rijden vaak op een koelwater temp van 50 a 60 graden, bij een std brommer gaat de thermostaat pas bij 70 open.
bij brommers is er dan ook rekening gehouden met duurzaamheid en niet met vermogen.


Edit: veel brommers stotteren idd als ze net gestart zijn, maar de topicstarter heeft het er ook over als je 100 meter gereden hebt en het cilindertje heter begint te worden, maar nog niet op bedrijftemp is.
ook valt het mij ook dat veel mensen hun brommer bij gematigd weer zonder choke starten en dan veel gas geven waardoor hij 'bwaooped', zet hem dan gewoon op halve choke of dergelijk.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 4-6-2008 om 20:01 uur.
 
MB streetfighter 4-6-2008 20:33 Print reply

Posts: 100
goed gezegd
 
(typ)fouten onder voorbehoud
flip_nsr_80cc 7-6-2008 20:00 Print reply

Posts: 597
als je olie koud is is het dik en alles plakt dan nog aan mekaar in je blok

het is ook verstandig om ff de tijd te geven leker warm te worden dan kan je zuiger voeiender opwarme

want het lijkt mij dat de bovenkant van je cilinder eerder warm is dan de onderkant en temperatuursverchil lijkt me niet al te best overal voor


 
i cant spel, dus zeur niet
Djeep 7-6-2008 20:52 Print reply

Posts: 8621
Koude motor is veel kleiner vergeleken met een warme motor, koude heeft dan ook veel minder luchtweerstand en daardoor ga je dus weer harder.

Duh
 
Zeg kerel, zo'n powerband, Is dat nou duur?
Sypie_Honda 7-6-2008 21:04 Print reply

Posts: 13830
bij de sprint is het gewoon vlak voor de start aandrukken, ff wat gasgeven, en gaan.

onder het motto, met koude motor issie net een tiende sneller
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
Royal Club 7-6-2008 21:07 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
bij de sprint is het gewoon vlak voor de start aandrukken, ff wat gasgeven, en gaan.

onder het motto, met koude motor issie net een tiende sneller


met in het achterhoofd dat de extreme slijtage op dat moment niet interresant is, want het is toch maar een paar keer per jaar 300 meter wat je aflegt
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
cnorretje 9-6-2008 19:53 Print reply

Posts: 851
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MB streetfighter
zoals velen al zeggen komt het omdat hij afgesteld is voor de warme motor.

dat koude lucht meer luchtmoleculen per cm3 hebben klopt ook, maar het speelt ook een rol dat benzine uit het vlotter veul gemakkelijker verdampt als je carbje lekker warm is.

door deze 2 verschijnselen verandert dus de verhouding (=jou afstelling) en gaat hij anders lopen.

als je hem vrij arm hebt afgesteld zou hij warm beter moeten lopen, rijk afgesteld zou warm slechter worden.


(dikgedrukt) zou de buitentemperatuur daarin een (grote) rol spelen?
 
mtx-motard 9-6-2008 20:36 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TSX-man
ja, dat klopt

maar waarom stotterd je brommer dan alstie koud is en je rijd weg?
of heeft dat helemaal niks met het gasmengsel te maken



te arm mengsel

daarom zet je hem ook op de choke
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami

Dit topic is 3737 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved