Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Waarom is een warme moter langzamer als een koude?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1064 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #50025 - Waarom is een warme moter langzamer...
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 3827 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

renoeius 27-5-2008 22:00 Print reply

Posts: 6409
ik merk altijd dat mijn brommer in de winter ook ietjes beter loopt als in de zomer. zoals Vehikel al zegt hier ergens boven mij, dit ligt idd aan het zuurstofgehalte.
 
Saknet 27-5-2008 22:08 Print reply

Posts: 10355
die van mij (honda mb) trekt bij koude motor voor geen meter omdat ie dan nog geen toeren wil maken, maar als ie eenmaal warm is rijd ie perfect, kan nog iets grotere sproeier in mischien omdat ie eigenlijk in zn 1 niet in volle toeren mag komen (doordat je motortje zwaarder moet trekken gaat ie ook meer benzine lusten bij hogere snelheden, als je em afsteld op dat ie als je langzaam rij wel goed loopt kan ie dus nog te schraal te staan helemaal als de boel warm word).

en idd bij koudere lucht is de lucht "hoge druk" (dwz meer "compressie" van de lucht, koude lucht is ook zwaarder (denk maar aan principe van vloeistofgekoeld) dus past er meer lucht in je cilinder

(mijn tip voor de tuners, hang je luchtaanzuig slang vlak bij de grond) edit2: behalve als je in ijsland woondt

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 27-5-2008 om 22:11 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 27-5-2008 om 22:13 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 27-5-2008 om 22:19 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
racing_brillie 27-5-2008 22:13 Print reply
Posts: 64
wat ik wel heb op mn brommer is het volgende.

als ik een flink stuk heb gereden, volgas, en hem vervolgens uit laat rollen en weer op het gas ga, dan stottert hij in het begin.

maar hij is(was) niet te rijk afgestelt
 
Royal Club 27-5-2008 22:33 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: racing_brillie
[...]


Dit vraag ik toch helemaal niet.
En met het introtje van dit topic bedoelde ik dat ik geen noob ben in 't vak zegmaar


met dit topic zeg je toch anders..
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Tommyofzo 27-5-2008 23:31 Print reply

Posts: 6934
dit merk ik ook met mijn nsr als ik net wegrijdt, maakt hij niet lekker toeren in de 1e en 2e versnelling maar als ik hem in de rest flink de toeren in beuk dan merk ik ook dat hij veel meer power heeft dan als hij warm is (ja niet gezond blabla i know :P) maar als hij warm is loopt hij natuurlijk wel mooier.
Maar tòch met minder power.
 
Makrolon 27-5-2008 23:52 Print reply

Posts: 6733
Wat ik ook wel eens merk is dat als je hem pittiger warm rijd dat hij als hij warm is ook een beetje meer pit heeft dan als je rustig warm rijd.
 
KTM 525 EXC Supermoto
RowdyCross 28-5-2008 0:01 Print reply

Posts: 3211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Wat ik ook wel eens merk is dat als je hem pittiger warm rijd dat hij als hij warm is ook een beetje meer pit heeft dan als je rustig warm rijd.


Juist... en ik ben de paashaas.



Dat die lekkerder loopt als die koud dan als die warm is , is die gewoon afgestelt op een koude motor.

En als je in de winter hem lekkerder vind rijden dan de zomer, moet je hem in de zomer gwn weer afstellen, en ik de winter hetzelfe , rijd die altijd perfect.
 
sloms heub ick lest ven eun bietje typityvus
Tommyofzo 28-5-2008 0:03 Print reply

Posts: 6934
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RowdyCross
[...]


Juist... en ik ben de paashaas.



Dat die lekkerder loopt als die koud dan als die warm is , is die gewoon afgestelt op een koude motor.

En als je in de winter hem lekkerder vind rijden dan de zomer, moet je hem in de zomer gwn weer afstellen, en ik de winter hetzelfe , rijd die altijd perfect.

het grappige is, mijn loopt als hij warm is ook perfect. en als hij koud is niet, maar toch heeft hij dan wel wat meer kracht, maar mischien zijn mijn zuigerveren wel een beetje op (<- optie?) als dat de reden zou kunnen zijn iig.
 
falco 28-5-2008 0:06 Print reply

Posts: 3724
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tommy2win
[...]

het grappige is, mijn loopt als hij warm is ook perfect. en als hij koud is niet, maar toch heeft hij dan wel wat meer kracht, maar mischien zijn mijn zuigerveren wel een beetje op (<- optie?) als dat de reden zou kunnen zijn iig.


ja is meestal vorm van slijtage, doordat dingen gaan uitzetten e.d. denk aan zuigerveren en zuiger die versleten kunnen zijn.

kan evengoed aan je afstelling liggen
 
johankreidlerman 28-5-2008 8:20 Print reply

Posts: 3693
warme olie draait ook lichter dan koude olie :P
 
Ik wil geen geert, ik wil iets Wilders :P
lg tweewielers 28-5-2008 10:32 Print reply
Posts: 139
Ik race met puchblokken NK's .. neem maar van me aan dat je automaatbakolie erin moet doen.

Koude lucht bevat meer zuurstof dan warme. En uitzetting van onderdelen moet je ook rekening mee houden. Maar een goede motor heeft er niet veel last van. Mijne krijgt meer vermogen als hij rijker gaat lopen, als hij warmer wordt gaat de motor steeds rijker lopen.

Groeten,


Dit bericht is gewijzigd door lg tweewielers op 28-5-2008 om 10:34 uur.
 
Lg Racing
cnorretje 28-5-2008 11:18 Print reply

Posts: 851
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Wat ik ook wel eens merk is dat als je hem pittiger warm rijd dat hij als hij warm is ook een beetje meer pit heeft dan als je rustig warm rijd.

dat merk ik soms ook
 
TSX-man 28-5-2008 11:51 Print reply

Posts: 376
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: lg tweewielers
Ik race met puchblokken NK's .. neem maar van me aan dat je automaatbakolie erin moet doen.

Koude lucht bevat meer zuurstof dan warme. En uitzetting van onderdelen moet je ook rekening mee houden. Maar een goede motor heeft er niet veel last van. Mijne krijgt meer vermogen als hij rijker gaat lopen, als hij warmer wordt gaat de motor steeds rijker lopen.

Groeten,


Dit bericht is gewijzigd door lg tweewielers op 28-5-2008 om 10:34 uur.


Volgens mij klopt dat niet helemaal (correct me if i'm wrong)
Je brommer gaat als het warm is toch armer lopen, want er kan dan minder O2 in een vierkante meter (uitzetting als iets warmer wordt) Volgens mij is dit ook de reden waarom een goed afgestelde brommer stottert als hij koud is. Door de kou zit er minder zuurstof per kubieke meter in de lucht. En minder lucht is een rijker (lees te rijk) mengsel is stotteren.
 
lg tweewielers 28-5-2008 12:46 Print reply
Posts: 139
Koude lucht bevat meer zuurstof, dus een warme motor heeft meer brandstof.

Veel zuurstof ----> weinig brandstof ---> arm mengsel

Weinig zuurstof dus een warme motor ---> veel brandstof --> rijk mengsel

Hij gaat dus rijker lopen als hij warmer wordt. Is mooi op een testbank te zien met verschillende runs. Bij mijn reserve bike liep de vermogenskromme geleidelijk op met een verschil van een half-tot 1 pk iets in die buurt. Begin zat ik iets van 8 nogwat pk's en later liep het op tot 8.5 - 9 pk, de motor leverde meer vermogen namate de temp toenam.

Gr, Lars
 
Lg Racing
TSX-man 28-5-2008 13:33 Print reply

Posts: 376
ja, dat klopt

maar waarom stotterd je brommer dan alstie koud is en je rijd weg?
of heeft dat helemaal niks met het gasmengsel te maken

 

Dit topic is 3827 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved