Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #50025 - Waarom is een warme moter langzamer...
|
Pagina 1 van 3
|
Dit topic is 3825 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
racing_brillie |
27-5-2008 20:56 |
Posts: 64 |
Beste Mensen,
Ik heb al verschillende brommers gehad, een mtx-sh, 2xtomos, 3x puch, en nog een stel crossers/offroads.
Alles is verkocht op een yamaha Xt 350 uit '86 en Tomos Quadro uit '02.
Wat ik zou willen weten is, hoe komt het dat al die BROMMERS lekkerder lopen als zij warm beginnen te worden, dan als ze zogenaamd op fabriekstemp. zijn?
Ik heb dit al van veel mensen gehoord en kan het niet echt begrijpen.Ik heb bij die tomos daar best veel last van omdat de koppeling hiervan nogal raar is, slippen ed.
Kan iemand mijn vraag beantwoorden en eventueel een oplossing geven??
Alvast bedankt!
|
|
|
|
zx7r |
27-5-2008 21:04 |
Posts: 3868 |
Goede blokolie er in gedaan?
Edit: en zoals hieronder gezegt wordt, iets andere afstelling/verhouding bij verschillende temperaturen.
Dit bericht is gewijzigd door zx7r op 27-5-2008 om 21:06 uur.
|
|
|
|
corradovr6 |
27-5-2008 21:05 |
Posts: 828 |
Wat ik weet is dat bij een koude motor, de lucht die in de cilinder komt ook nog koud is dus meer zuurstof heeft en daardoor een voledigere verbranding heeft.
|
|
|
|
boerke |
27-5-2008 21:07 |
Posts: 261 |
als de lucht nog koud is en hij komt in een warme motor dan zet hij uit. dat is wat ik weet mss dat het daar iets mee te maken kan hebben maar anders heb ik geen flauw idee....
|
|
|
|
racing_brillie |
27-5-2008 21:08 |
Posts: 64 |
Ik heb al ruim 4/5 verschillende olien geprobeerd.
Toen ik de brom kreeg zat er hele dunne olie in,(was nooit aan gesleuteld)hierdoor slipt de koppl. niet, dus weinig toeren.
Ik wilde het omgekeerde juist, mee slippen en meer toeren.
|
|
|
|
Banaan |
27-5-2008 21:09 |
Posts: 5725 |
zuiger die warm word zet toch uit dus heeft wat meer compressie?
verder idd dat van Corradovr6
|
|
|
|
Thijsje |
27-5-2008 21:09 |
Posts: 1687 |
omdat je je brommers PERFECT afgesteld hebt.
zoals coradogeval al zegt, als hij koud is, heeft hij meer benzine nodig om goed te kunnen ontbranden.. *starten=choke*, maar als hij dus warm is, is hij minder benzine nodig, de perfecte afstelling heb je dan nodig, als hij warm is. heb je die, zal hij koud wat minder goed lopen dan warm.
bij een automaat zoals een puch maxi, zal hij koud wel harder op trekken dan warm. aangezien de olie dikker is waneer hij koud is. word deze warm, dus dunner grijpt de koppeling iets minder goed aan, en trekt zo minder hard op.
je kunt dat verhelpen door dikkere olie er in te doen. *15w40*
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8 |
|
racing_brillie |
27-5-2008 21:10 |
Posts: 64 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: corradovr6
Wat ik weet is dat bij een koude motor, de lucht die in de cilinder komt ook nog koud is dus meer zuurstof heeft en daardoor een voledigere verbranding heeft.
Ja, dit klinkt logisch maar ook als ik heel lang warmrijd en daarna opentrek dan trekt hij die 1e x ook harder, en na 4x remmen niet meer.
|
|
|
|
zx7r |
27-5-2008 21:11 |
Posts: 3868 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: racing_brillie
Ik heb al ruim 4/5 verschillende olien geprobeerd.
Toen ik de brom kreeg zat er hele dunne olie in,(was nooit aan gesleuteld)hierdoor slipt de koppl. niet, dus weinig toeren.
Ik wilde het omgekeerde juist, mee slippen en meer toeren.
Waarom zou je dat willen, als je het niet over kan brengen naar de vertanding?
|
|
|
|
racing_brillie |
27-5-2008 21:12 |
Posts: 64 |
15w40 is ori toch?
ik heb alles geprobeerd, castrol synthetisch, eea harley transmissie olie, nog wat ...W.... maar niets loopt zoals gehoopt.
|
|
|
|
Vehikel |
27-5-2008 21:12 |
Posts: 2903 |
Koude motoren lopen beter omdat de lucht om de motor op dat moment kouder is. Koude lucht bevat meer zuurstofatomen, dus verbrandt koude lucht beter.
Naarmate de temperatuur oploopt, wordt ook de lucht rond de motor warmer en neemt het zuurstofgehalte iets af.
Denk maar 's aan een intercooler.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
Banaan |
27-5-2008 21:13 |
Posts: 5725 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: racing_brillie
15w40 is ori toch?
ik heb alles geprobeerd, castrol synthetisch, eea harley transmissie olie, nog wat ...W.... maar niets loopt zoals gehoopt.
slippende koppeling kan ook gwn zijn dattie een eind op is he.
|
|
|
|
racing_brillie |
27-5-2008 21:13 |
Posts: 64 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: zx7r
[...]
Waarom zou je dat willen, als je het niet over kan brengen naar de vertanding?
hierdoor trekt hij langer door in zin 1e versnelling.
en is na het schakelen weer eerder op toeren
|
|
|
|
racing_brillie |
27-5-2008 21:15 |
Posts: 64 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: puch70cc15mm
[...]
slippende koppeling kan ook gwn zijn dattie een eind op is he.
klopt, maar dat is niet wat ik bedoel
|
|
|
|
mcdronkz |
27-5-2008 21:16 |
Posts: 32777 |
Nu weet je ook meteen dat je een brommer moet afstellen als 'ie warm is.
|
|
|
|
racing_brillie |
27-5-2008 21:21 |
Posts: 64 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mcdronkz
Nu weet je ook meteen dat je een brommer moet afstellen als 'ie warm is.
Dit vraag ik toch helemaal niet.
En met het introtje van dit topic bedoelde ik dat ik geen noob ben in 't vak zegmaar
|
|
|
|
Dit topic is 3825 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 3
|
|