draai aan je vliegwiel tot de zuiger op het bovenste punt staat (schuifmaar rechtop erin houden ofzo, zorg wel dat je de cilinderwand niet raakt!)
dan giet je olie in een litermaatje (spuitje is nog beter), en giet je dat weer in je cilinderkop tot waar het bougiegat begint. dan kijk je op je litermaatje hoeveel olie je er in hebt gegoten, dat is de inhoud van je cilinderkop.
dan steek je een stukje soldeertin in je cilinder, kick je een keer. de dikte van het tin is je squish clearance.
nu haal je je cilinderkop er af, en meet je je squish band op. in het plaatje heb ik de squish band met rood aangegeven
nu kun je ook zien of je een conische of hemisferische kop hebt, rechts is een conische kop en links een hemisferische (halfronde)
zuigerkop radius kun je opmeten, weet zo niet precies hoe.
binnendiameter van de uitlaatpoort kun je gewoon opmeten met de schuifmaat.
toerental kun je schatten aan de hand van de uitlaatpoort timing.
|