Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - foekema uitlaat berekening

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1107 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #49983 - foekema uitlaat berekening
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3512 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Christian-tsx 26-5-2008 14:39 Print topicpost
Posts: 856
ik wil een berekening voor een opmaat uitlaat laten maken bij luc foekema.

in het formulier die je luc moet sturen wordt er veel gevraagd. ik moet daar wat hulp bij hebben.
ik wil ook direct een berekening laten maken voor m'n cilinderkop.
nu wordt er gevraagd of ik een Conische vorm of Hemisferisch vorm (radiaal gevormd) wil. wat moet ik kiezen?

hoe bereken ik de volgende dingen:

- Inhoud huidige verbrandingruimte (gemeten gemonteerd op de motor op BDP)
-Huidige inhoud kop alleen (gemeten in niet gemonteerde kop)
-Huidige squish bandbreedte
-Huidige squish clearence
-Zuigerkop radius in graden (ronding van de zuiger kop)
-Binnendiam.uitlaataansluting cylinder

en er wordt gevraagd naar m'n huidige toerental en uitlaat.
maar m'n sprinter heeft nog niet gelopen, en heb er nog geen uitlaat voor (vandaar dak een opmaat laat berekenen)

en wat moet ik invullen bij het gewenste toerental?

het gaat trouwens om een suzuki tsx (70cc mallossi 24mm carb. en hpi.)

alvast bedankt.


 

ikkejw 26-5-2008 15:12 Print reply

Posts: 9886
draai aan je vliegwiel tot de zuiger op het bovenste punt staat (schuifmaar rechtop erin houden ofzo, zorg wel dat je de cilinderwand niet raakt!)

dan giet je olie in een litermaatje (spuitje is nog beter), en giet je dat weer in je cilinderkop tot waar het bougiegat begint. dan kijk je op je litermaatje hoeveel olie je er in hebt gegoten, dat is de inhoud van je cilinderkop.

dan steek je een stukje soldeertin in je cilinder, kick je een keer. de dikte van het tin is je squish clearance.



nu haal je je cilinderkop er af, en meet je je squish band op. in het plaatje heb ik de squish band met rood aangegeven



nu kun je ook zien of je een conische of hemisferische kop hebt, rechts is een conische kop en links een hemisferische (halfronde)

zuigerkop radius kun je opmeten, weet zo niet precies hoe.

binnendiameter van de uitlaatpoort kun je gewoon opmeten met de schuifmaat.


toerental kun je schatten aan de hand van de uitlaatpoort timing.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Christian-tsx 26-5-2008 17:47 Print reply
Posts: 856
ok daar heb ik wat aan, bedankt

en welke squish zal ik ong aan moeten houden. wat is zeg maar de perfecte squish
 
Joel_koningslust 26-5-2008 17:52 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
ok daar heb ik wat aan, bedankt

en welke squish zal ik ong aan moeten houden. wat is zeg maar de perfecte squish


ligt er een beetje aan waar je het meeste vermogen wilt, maar ik dacht tussen 0.5 en 0.7mm ofzoiets ( ff een bevestiging van iemand die het uit zn hoofd weet )

als verder niemand het weet kan ik het wel ff voor je opzoeken
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Royal Club 26-5-2008 17:54 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


ligt er een beetje aan waar je het meeste vermogen wilt, maar ik dacht tussen 0.5 en 0.7mm ofzoiets ( ff een bevestiging van iemand die het uit zn hoofd weet )

als verder niemand het weet kan ik het wel ff voor je opzoeken


voor op straat gebruik ik 0.7
voor enkel sprints zou je 0.6 kunnen doen wel op eigen risico, en ik ben nergens verantwoordelijk voor
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
ikkejw 26-5-2008 17:55 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
ok daar heb ik wat aan, bedankt

en welke squish zal ik ong aan moeten houden. wat is zeg maar de perfecte squish



kun je berekenen met bimotion
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Razor 26-5-2008 18:03 Print reply

Posts: 1554
die squish band he..

moet je die nu recht opmeten?

schuin gemeten?

de officiele lengte? (dus berekenen omdat die in een bolling loopt)

en je zit daar toch al gauw ietsjes naast..? Zeker wanneer er nog er nog een randje zit aan het einde van je squish band..
 
blowdown en een powerband te koop!
PRO TUNING 26-5-2008 19:06 Print reply

Posts: 4000
Huidige inhoud kop, squis hoogte - breedte heb je niet nodig om nieuw te berekenen.
 
Christian-tsx 27-5-2008 12:09 Print reply
Posts: 856
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


voor op straat gebruik ik 0.7
voor enkel sprints zou je 0.6 kunnen doen wel op eigen risico, en ik ben nergens verantwoordelijk voor


de kans bestaat dat als je de squish te klein hebt, dat je het spul aan puin loopt ofnie?

dat moet ik natuurlijk niet hebben, dus zegmaar 0.7, zit ik wel goed? en ik moet het meten net naast het bougiegat ofzo?
 
Christian-tsx 27-5-2008 15:42 Print reply
Posts: 856
ok hier kan ik allemaal mee verder,

ik moet nu nog weten hoe ik m'n hpi onsteking af moet stellen. is er een programma voor? en het vliegwiel heeft ook geen spie-baan. hoe moet deze staan?
 
ikkejw 27-5-2008 15:44 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Christian-tsx
ok hier kan ik allemaal mee verder,

ik moet nu nog weten hoe ik m'n hpi onsteking af moet stellen. is er een programma voor? en het vliegwiel heeft ook geen spie-baan. hoe moet deze staan?



als het goed is zit er een papiertje bij hoe het moet
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Christian-tsx 27-5-2008 22:15 Print reply
Posts: 856
heb em 2e hands gekocht, wel zo goed als nieuw. maar geen papiertje erbij. heeft iemand misschien een beschrijving hoe het moet?
 
HondaMT5TK 27-5-2008 22:22 Print reply
Posts: 409
Rieju RR sprinter :b
Christian-tsx 28-5-2008 0:35 Print reply
Posts: 856
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: HondaMT5TK
luie mensen hier op bf...

http://www.hpi.be/pdf/068_ana_1C_2004_ned.pdf

http://www.hpi.be/pdf/068_ana_1C_2003_ned.htm


niet lui, ben druk bezig om de sprinter af te krijgen voor volgende week zaterdag. daarom handig als iemand dit geeft bedankt!

edit: iemand ervaring hoelang het duurt voordat je de berekening binnen hebt? anders gaak zelf even testen met de formules van overmars en koch

Dit bericht is gewijzigd door Christian-tsx op 28-5-2008 om 0:40 uur.
 
Henk-88 28-5-2008 0:40 Print reply

Posts: 26703
Er schijnen 50cc racers te zijn die een squish van 1 hebben en daarmee goede resultaten behalen.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'

Dit topic is 3512 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved