Ow, hier een foto van hoe ik de zuiger ter grootte van de inlaat heb gefixt.
En hier van je zeta 70:
Maar ik zou die Zeta niet als voorbeeld nemen, en ook nog niet aan de spoelpoorten beginnen, ik heb ze alleen een beetje netjes afgewerkt en alles wat ruimer gemaakt.
Hier heb ik dan tha man's tuning story
(heb ik ooit eens vannut forum geplukt
)
Inlaat: die 2 lange poorten wordt 1.
50 imi heeft een klein stukje nog voor de inlaat/spoelpoort zitten (je kunt er alleen schuin doorheen kijken, bij een 70cc is het een groter gat en kun je er recht ook al in kijken) dit haal je dus weg zodat het net als bij een 70cc is.
Dan, de spoelpoorten vanaf de cilindervoet gezien uitfrezen, zodat de gaten iets groter worden en wat betere doorstroom vormen hebben. Dan ook scherpe randjes maken tussen die poorten in, natuurlijk.
Uitlaat poort lichtjes langsgaan met de frees (scheelt al best wel wat) en vooral iets breder maken (meer kracht).
Nou nog een ondersteboven U uit de zuiger zagen, bij de inlaat kant natuurlijk.
Normaal doen we ook spoelkanalen boren, maar dat hadden we bij deze nog niet gedaan...
Dingen die je nog kunt doen (maar wat wij nog nooit gedaan hebben) is de zuiger lichter maken. |/-| (zuigerhemden van de zijkant gezien)
|/ | zo moet die dan worden. Zie je, je moet dus een beetje tussen die hemden in wat weghalen, dichter naar de pistonpen toen, wordt die lichter van. Of het echt helpt weet ik niet.
Carters uitfrezen, zodat de carters beter op de spoelpoorten aansluiten.
En een stuk uit je cilinder frezen, uhm, weer een simpel tekeningetje: |-|
dit zijn de cilinder wanden wanneer je langs de zijkant tegen de cilinder aankijkt (ondersteboven)
die moet je dan zo maken: |_|. Wat het precies doet weet ik niet, maar alle snelle cilinders hebben dat zo, dus dan moet het ook gewoon zo
330
Registered: Jul 2000 posted April 14, 2001 10:42
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb al meerdere cilinders getuned, ik ben nu bezig met een 50cc. Maar die zijn kut ivm de kleine boring. bij een 70 pw kan je het beste het wandje uit de inlaat halen, de wand tussen de spoel poorten scherp maken en de uitlaat poort 1 mm omhoog. Voor de rest een meteor zuiger, liefst l-veer. Voor de rest alles polijsten. Aan de spoel poort timing moet je niet gaan kloten zonder dat je weet wat je doet, het gaat alleen maar kutter lopen geloof me.
Wil echt veel vermogen dan moet je de timing veranderen en dus gaan rekenen. Ook heb je speciaale vijltjes nodig (60 graden) om bij de poorten te kunnen...
mzzl.