Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Zwaar versnellen Suzuki TSX. Wat is mijn probleem?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1001 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #49841 - Zwaar versnellen Suzuki TSX. Wat is...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2923 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

PuchMaxiS72 19-5-2008 18:37 Print topicpost

Posts: 343
Hoi,

Ik heb met mijn TSX veel problemen met de schakelbak tot nu toe. Ik denk omdat ik er een week na ik hem had gekocht, erachter kwam dat er geen druppel olie in het blok zat. Misschien was dat al heel lang zo en is de bak daardoor beschadigd.

Ik ondervind de volgende problemen:

-Vaak moeilijk vanuit de 1 naar de neutraal komen
-Soms als je afslaat van bijvoorbeeld een grote 50 weg af naar een straatje, je geeft richting aan, en je slaat af, wil 2 versnellingen terugtikken, dus bijvoorbeeld van z'n 5 naar z'n 3, dan gebeurt er het volgende: Je tikt de pook aan naar de 4: dat gaat meestal goed.

Dan naar de 3: dan lijkt het wel alsof je schakelt(je tikt toch echt, en voelt te as bewegen) maar er gebeurt niets! je moet dan je koppeling een klein beetje op laten komen, en DAN pas kan je hem in z'n 3 krijgen: met een harde 'Tak!' natuurlijk.

-Koppeling (vrij) snel op laten komen (niet laten schieten) resulteert in een 'Tak!' (klap uit het blok)

-Van z'n neutraal naar de 1 resulteert vaak ook in een klap uit het blok, met name bij een koude motor.

-Laatst liet ik mijn brommer uitrollen toen ik een stoplicht naderde. Ik tikte alles terug naar z'n 1, toen hoorde ik geratel uit het blok komen, een soort 'krrrrrrr' en hij schoot onmiddelijk in z'n neutraal. Nog een keer geprobeerd, weer valt 'ie niet in zn 1, doet 'krrr' en schiet in de neutraal. Toen ik het daarna probeerde deed hij het weer!

Het koppelingshuis, de koppelingsplaten en de olie zijn vernieuwd. Als olie gebruik ik 10w40 (SAE80.) Zou goed moeten zijn dus.

Het gekke is en blijft: Ik heb wel eens gehad dat hij ineens wèl soepel schakelt. De laatste tijd wordt het trouwens meestal alleen maar erger.


Als ik deze manier van schakelen vergelijk met de TSX van een vriend van mij: Bij hem hoef je je grote teennagel maar te veroeren en hij valt heel soepel in de volgende versnelling, en bij mij moet je zowat een schop tegen de pook geven!

Nou het volgende. Ik kan volop aan versnellingsbak onderdelen komen die ik mag proberen en waar waarschijnlijk ook nog wel goed spul tussen zit. Alleen zou ik graag weten wáár of mijn probleem waarschijnlijk ligt. Ik heb zelf nog niet veel ervaring met transmissie en het sleutelen eraan, ik krijg het heus wel in elkaar en uit elkaar, maar het is nou niet zo dat ik er zo veel van weet dat ik een oordeel over dit probleem kan vellen. Onder jullie zullen vast wel wat mensen zitten die hier veel ervaring mee hebben, dus ik zou graag een reactie zien over welk onderdeel of welke onderdelen mijn probleem veroorzaken.

P.S de tandjes van de versnellingen zagen er een paar maanden geleden nog goed uit.

Alvast bedankt!

Dit bericht is gewijzigd door PuchMaxiS72 op 19-5-2008 om 18:38 uur.

Dit bericht is gewijzigd door PuchMaxiS72 op 19-5-2008 om 18:42 uur.
 
TSX gereviseerd

G33RT 19-5-2008 18:41 Print reply
Posts: 376
opzich kan er niet al te veel aan je verstellingsbak kapot zijn, meestal zijn het dus de lagers, en die kunnen er heel slecht tegen als deze droog staan.

Dus ik denk dat je het beste nieuwe lagers, keerringen, pakkingen en evt ook koppelings platen kunt halen, en een zaterdagje je hele blok reviceeren. Als er dan toch wat anders kapot is zoals kromme schakel vorken of iets anders wat niet klopt, kun je dat meteen vernieuwen...
 
Saknet 19-5-2008 18:41 Print reply

Posts: 10355
ik gok iets met de koppeling

als je het carterkap eraf hebt, kijk dan even of er zijwaartse speling op die as zit van je versnellingsbak waar je koppelingshuis op zit want dat mag eig al haast niet.

zelfde geld voor voortandwiel as, als je echt dikke zijwaartse speling hebt kan het wezen dat je bak incompleet inelkaar gezet is

en verder idd kan je kromme vorken hebben maar dat komt niet zo veel voor.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 19-5-2008 om 18:46 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
PuchMaxiS72 19-5-2008 18:50 Print reply

Posts: 343
Wat voor, en hoeveel lagertjes zitten er in de bak dan? Speling zal ik eens gaan checken. Maar jullie denken verder niks in de bak? kan het de schakelas niet wezen(?)

Blok is een paar maanden geleden uit elkaar geweest, wat een hele klus was, had een battle met boutjes die al 25 jaar vast zaten! Nu zal het wel in een uurtje uit elkaar te halen zijn. Krukaslagers en keerringen neem ik dan ook gewoon mee. Moet de krukas trouwens ook opnieuw uitgelijnd worden als je enkel de lagers vervangt?
 
TSX gereviseerd
Saknet 19-5-2008 18:55 Print reply

Posts: 10355
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/87/6

daar staan er 5 lagers vermeld bij tsx


krukas moet enkel uitgelijnd worden na het persen van een ander bigend.

je moet hem straks nog wel 'uitlijnen' in je blok (dwz kunststofhamer tikjes zodat hij spanningsvrij precies in het midden lijkt te zitten)

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 19-5-2008 om 18:58 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Maartuhhh 19-5-2008 19:19 Print reply

Posts: 385
Zelfde probleem, maar dan in mindere mate, heb ik met mijn MH RX2...

Zwaar schakelen, niet met meerdere versnellingen tegelijk terug kunnen schakelen. Uit zes vliegen...

AM6 blokje dus... Maar is dit vaak voorkomend, of is er iets verrot?
 
Ik zie wat jij niet ziet, en de kleur is oranje...
Saknet 19-5-2008 19:27 Print reply

Posts: 10355
am blokjes is weer ander verhaal

ik vermoed dat je schakelwals je probleem is
http://www.club-racing.nl/preview.php
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
dirktimmer 19-5-2008 21:24 Print reply

Posts: 1737
blijft je kopeling niet gewoon beetje kleven? koppeling iets verder opstellen. en neem 5w30 olie, wel voor natte koppeling, niet van een auto nemen!
 
PuchMaxiS72 20-5-2008 18:29 Print reply

Posts: 343
Koppeling staat strak zat. Die ontkoppelt/koppelt perfect. Olie is vernieuwd, en 10w40 wordt aangeraden dus zou goed moeten werken. Lijkt me niet dat 5w30 echt het verschil gaat maken, ondanks dat het misschien toch wel net iets betere olie is.
 
TSX gereviseerd
steef ts70xk 19-6-2008 22:57 Print reply

Posts: 3244
zo schakelt mijne ook weet ook niet wrm
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 19-6-2008 23:43 Print reply

Posts: 9841
je moet ook niet 2 versnellingen tegelijk terugschakelen...dan gaat binnenhuis van de koppeling en primaire as kk veel toeren draaien en dat is niet goed.

 
Too cool for school!
PuchMaxiS72 21-6-2008 12:13 Print reply

Posts: 343
Ja dat weet ik ook, maar ik probeerde alleen aan te geven dat 'ie dat al bijna helemaal niet wil.

Hij rijdt nou echt verschrikkelijk, je moet zowat schoppen om hem terug te krijgen in de vorige versnelling. Heb alle lagers voor de bak nieuw liggen dus ik ga die maar allemaal vervangen, ook schakelvorkjes e.d..
 
TSX gereviseerd
PuchMaxiS72 28-6-2008 20:17 Print reply

Posts: 343
Binnekort gaat me blok uit elkaar, maar wilde toch nog het een en ander vragen.

Ik rij nog steeds met me versleten blok en cillinder, gaat volgende week allemaal uit elkaar. Maar mijn 'schakelprobleem' wordt steeds erger. Terugschakelen gaat amper meer.

Laatst was er iets mis met de koppeling, toen heb ik de hevel en wokkel nog wat bijgesteld en er een veertje tussen gezet(wokkeltje/wormpje is versleten)

Als ik de brommer nu in de 1 zet, ik geef gas(zegmaar tot 6k) dan komt 'ie ietsje vooruit. Als ik geen gas geef blijft hij mooi staan. Als ik hetzelfde in de vrij doe, volgas geef, blijft hij ook mooi op z'n plek, zoals dat hoort.

Opschakelen: gaat redelijk, wel zwaar, maar heb nou niet echt het idee dat 'ie niet ontkoppelt ofzo: echter, als ik schakel ZONDER te koppelen, bij het juiste toerental, gaat dat soepel. Schakel ik wat vroeger, zegmaar bij 7000 toeren, koppeling in dus, dan gaat het keizwaar.

Terugschakelen is ook een ramp. Er komen gigantische klappen uit het blok als je terugschakelt, en het gaat ontzettend zwaar.

Ook in stilstand van je 1 naar je neutraal schakelen gaat amper, zonder flink veel gas bij te geven..

Nou gaat het allemaal wel uit elkaar, en heb ik nog een extra bak liggen en alle lagers, maar ik zou toch graag willen weten waar ik moet 'zoeken.'

Reacties zijn welkom,

Groetjes,
Jan

Dit bericht is gewijzigd door PuchMaxiS72 op 28-6-2008 om 20:21 uur.
 
TSX gereviseerd
PuchMaxiS72 29-6-2008 14:57 Print reply

Posts: 343
iemand?
 
TSX gereviseerd
DerbiFrans 29-6-2008 15:13 Print reply

Posts: 405
bij mijn is het ook zo dat je moeilijk in zijn neutraal kan zetten ik zet hem meestal gewoon af en dan vooruit en achteruit duwen en dan in neutraal zetten dat werkt wel.

en verder af slaan heb ik geen last van ik denk ook lagers.

veel succes met maken..

 
riccardot 29-6-2008 15:24 Print reply

Posts: 1096
Zorg eens dat je koppeling fatsoenlijk werkt, zonder koppeling schakelen gaat ook zwaar.
 

Dit topic is 2923 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved