Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Cilinder opboren dmv draaibank

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1032 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #49803 - Cilinder opboren dmv draaibank
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 9775 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

mtx_owned 17-5-2008 19:06 Print topicpost

Posts: 2183
Ik heb het idee gekregen, om een imi 50cc mt cilindertje te gaan bewerken. Omdat deze cilinder vastgelopen is, moet ie opgeboord worden.

Nu had ik het idee om hem uit te draaien naar 70cc (45mm dus). Nou vroeg ik mij af of ik dit met de draaibank zou kunnen doen. Mijn vraag is dus ook, kan dit?
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes

Sypie_Honda 17-5-2008 19:08 Print reply

Posts: 13830
jah tuurlijk kan dat

alleen ff een manier vinden op het inspannen, en draaien maar.

na die tijd wel ff honen he!
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
-wokkel- 17-5-2008 19:08 Print reply

Posts: 1129
het kan wel maar dan moet je daarna alsnog honen volgens mij, en je moet ff een goede inspan mal maken

maar 45 mm houd je dan veel hemd over???
 
mtx_owned 17-5-2008 19:10 Print reply

Posts: 2183
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: wokkel mtx
het kan wel maar dan moet je daarna alsnog honen volgens mij, en je moet ff een goede inspan mal maken

maar 45 mm houd je dan veel hemd over???


ja, de buitenkant van het hemd is even breed als een ori 70cc cilinder.

en @ sypie, wij hebben wel zo'n cilinder poetskop voor op de boormachine, is dat goed? of moet ik toch echt aan een hoonapparaat gaan denken?

oja en inspanmal maken is geen probleem, dat lukt wel

Dit bericht is gewijzigd door mtx_owned op 17-5-2008 om 19:11 uur.
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
-wokkel- 17-5-2008 19:13 Print reply

Posts: 1129
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx_owned
[...]


ja, de buitenkant van het hemd is even breed als een ori 70cc cilinder.

en @ sypie, wij hebben wel zo'n cilinder poetskop voor op de boormachine, is dat goed? of moet ik toch echt aan een hoonapparaat gaan denken?

oja en inspanmal maken is geen probleem, dat lukt wel

Dit bericht is gewijzigd door mtx_owned op 17-5-2008 om 19:11 uur.


je kan toch met die poets kop proberen en als het dan nog niet netjes is laten honen? let wel op dat alles gelijk is

 
De Schout 17-5-2008 19:17 Print reply
Posts: 5327
zou hem toch maar laten honen eigelijk. uitdraaien moet zeker kunnen als je em netjes opspant. alleen wel moeilijk om em recht te houden met een binnendraaibeitel die je zo ver uit spant.

edit: ooit eens een keer gedaan bij een charmo50 voor nsr. verder toen nix aan de poorten veranderd. ding was grappig, draaide niet meer dan 8500rpm maar had met een 12mm carb koppel genoeg om hem door de ori 3-plaat koppeling heen te trekken

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 17-5-2008 om 19:19 uur.
 
tune tweak fiddle bang bummer
PimW 17-5-2008 19:20 Print reply
Posts: 270
Als je de cilinder gaat uitdraaien naar 45mm moet je er wel op letten dat je kanalen onder een hoek staan. Als je dus de wand van de cilinder naar buiten verplaatst kan het zijn dat je poorten hoger of lager komen te liggen dan eerst.
 
mtx_owned 17-5-2008 19:20 Print reply

Posts: 2183
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
zou hem toch maar laten honen eigelijk. uitdraaien moet zeker kunnen als je em netjes opspant. alleen wel moeilijk om em recht te houden met een binnendraaibeitel die je zo ver uit spant.


ja kijk het is dat het gewoon wil proberen, kijken ofdat het ook echt lukt. Het is vooral om er ook van te leren. Ik was ook niet van plan geld eraan uit te geven. Tis gewoon een oude beuncilinder, en ik dacht die ga ik voor de gein eens proberen te bewerken, en kijken of ik er resultaat mee boek

edit: het is ook de bedoeling om de poorten bij te gaan werken, als het lukt om de cilinder mooi op te boren en te honen.

Dit bericht is gewijzigd door mtx_owned op 17-5-2008 om 19:21 uur.
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
mtx_owned 17-5-2008 19:27 Print reply

Posts: 2183
en moet ik dan een hoog of laag toerental draaien?
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
Razor 17-5-2008 19:31 Print reply

Posts: 1554
wat je wilt.

Als je gaat opboren komen je poorten natuurlijk allemaal wat lager te liggen.

Wat je ook niet moet vergeten is dat de spoelhoek verandert. Dat heeft ook (grote) effecten. Al met al kan het wel maar er komt toch nog wat bij kijken.

Ook zal je je cilinderkop moeten bewerken (ook de boring vergroten..)
 
blowdown en een powerband te koop!
De Schout 17-5-2008 19:34 Print reply
Posts: 5327
onderbroken snede, dus niet al te veel toeren. en het spul is ook niet in balans. iets van 250rpm maar ofzo lekker rustig.
 
tune tweak fiddle bang bummer
mtx_owned 17-5-2008 19:37 Print reply

Posts: 2183
@ de schout, ok, binnekort eens ff nieuwe beitels halen, en een mal maken om de cilinder in te spannen, dan ga ik het gewoon proberen.

@razor, dat er wat bij komt kijken is juist de uitdaging
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
De Schout 17-5-2008 19:41 Print reply
Posts: 5327
oww nog iets.. als je je mal inspant even voorzichtig de voorkant vlakken voordat je de cilinder erop zet. zodat de boring van de cilinder 100% haaks op onderkant van de cilinder zit. doe je dit niet krijg je of hele rare slijtage of vastlopers met beetje pech.
 
tune tweak fiddle bang bummer
mtx_owned 17-5-2008 19:46 Print reply

Posts: 2183
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
oww nog iets.. als je je mal inspant even voorzichtig de voorkant vlakken voordat je de cilinder erop zet. zodat de boring van de cilinder 100% haaks op onderkant van de cilinder zit. doe je dit niet krijg je of hele rare slijtage of vastlopers met beetje pech.


je bedoelt de mal vlakken? moet ik ook nog de cilinder even vlakken?
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
De Schout 17-5-2008 19:48 Print reply
Posts: 5327
cilindervoet vlakken hoeft niet perse. gewoon zorgen dat tie zuiver is en er geen bramen ed aan zitten. bovenkant zou je wel ff voorzichtig kunnen vlakken als je toch bezig bent:P
 
tune tweak fiddle bang bummer
Uncle BLAM 17-5-2008 19:54 Print reply

Posts: 1025
beter koop je een 45mm zuiger voor een 70cc cilinder en laat je het doen bij een gespecialiseerd bedrijf ( een bedrijf dat die dingen vaker doet zoals boren en honen )
vervolgens laat je hun ook een mm of twee ? van de bovenkant afdraaien en zet je een alu plaat onder de cilinder

dan heb je gelijk een snelle 70cc waarvan je de uitlaatpoort zelf nog kunt verbreden o.i.d.

... 't is maar een idee
 
een BF teller is sneller

Dit topic is 9775 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved