Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Reden sp-reg kapot?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1094 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #49759 - Reden sp-reg kapot?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4065 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Viertakt 15-5-2008 11:30 Print topicpost

Posts: 3586
Hallo,
Ik heb een Honda CB50j. Deze heb ik omgebouwd van 6 naar 12 volt. Er zit een spanningsregelaar op die je ook op een peugeot vivacity/speedfight aantreft. Mijn koplamp en cockpitverlichting zijn aangesloten op de wisselspanning die geregeld word door de spanningsregelaar.
De rest van de verlichting/claxon zijn op de accu aangesloten, die op zijn beurt weer opgeladen word door gelijkstroom die ook geregeld door de spanningsregelaar wordt.
Dit plaatje (klik) is het draadschema dat bij de huidige electrische configuratie hoort. (zelf ontworpen/gemaakt)

Nu het probleem:
Ik was gisteren gewoon aan het rijden, opeens brand mijn verlichting door, en begint mijn klingelateur raar te ratelen. Ik had direct het vermoeden dat mijn spannings regelaar het begeven had. Aangezien het donker was en mijn verlichting het niet deed, ging ik naar de dichtsbijzijnde kennisen, omdat het anders nog 7 kilometer over een drukke moest rijden zonder verlichting.

Daar heb ik direct de spanning gemeten, met lopende motor, die op mijn verlichting staat. Echter bleek dat namate hij meer toeren maakte, het voltage boven de 12 volt opliep, namelijk tot een volt of 35. Spanningsregelaar kapot dus.

Nu weet ik dus dat mijn spanningsregelaar kapot is, maar wat ik mij af vraag is, waarom is mijn spanningsregelaar kapot?
De spanningsregelaar zou makkelijk 100 watt moeten kunnen trekken, terwijl de spoel van de CB50 maar 80watt opleverd @ 8k rpm. Kortsluiting is uitgesloten.

Trek ik dan toch teveel vermogen van de spanningsregelaar? Of is het gewoon toevallig dat hij kapot is (toevallig een slechte spreg?).

Wie kan zeggen wat er mis kan zijn? Want wat ik probeer te verkomen is dat dit nog een keer gaat gebeuren.
Zit er een fout in mijn electrische schema? Of wat?

Mvg,
Wouter.
 
Viertakt uber alles.

Markjo 15-5-2008 13:29 Print reply

Posts: 1061
haha het is leuk dat je 't zegt, is een bekend probleem bij peugeot,

in de viva en speedfight gaan ze ook om de haverklap kapot. (werk zelf bij een (brom)fietsenmaker). Het zijn gewoon slechte dingen.

gewoon weer een nieuwe kopen, als je zeker weet dat het niet aan de bedrading of vermogen kan liggen.
 
iemand wat te draaien/frezen/stralen? -->PM! groeten Mark. check m'n projecten
- Han - 15-5-2008 13:45 Print reply

Posts: 9667
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cryvahoc
Hallo,
Ik heb een Honda CB50j. Deze heb ik omgebouwd van 6 naar 12 volt. Er zit een spanningsregelaar op die je ook op een peugeot vivacity/speedfight aantreft.


pas ook kapot gehad bij vivacity. Van mt(x) paste gewoon. Dus zal bij cb ook wel passen. En die van honda gaan (bijna) nooit kapot. Zon dingen kosten toch niet veel dus wellicht het proberen waard. Zou alleen wel een 2de handse originele zoeken.


Dit bericht is gewijzigd door MT5-HAN op 15-5-2008 om 13:45 uur.
 
<10.000 posts
Viertakt 15-5-2008 13:55 Print reply

Posts: 3586
Ah oke, dan zal ik eens kijken naar een spreg van een ander merk brommer/motor.

Ik heb alleen een paar eisen aan de spreg, hij moet erg klein zijn (anders kan ik hem nergens kwijt) en het moet een volledig electronische regelaar zijn, niet eentje met weerstanden.

@MT5-HAN, ik meende dat een spanningsregelaar van de mtx-sh nogal simpel was, teminste, ori van een mtx-sh voldoet niet aan mijn eisen.


Weet iemand anders dan een goede, kleine spanningsregelaar? Bijvoorbeeld van een Yamaha TZR, is deze klein?
 
Viertakt uber alles.

Dit topic is 4065 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved